stat

Port Gdański Eksploatacja. Resort skarbu ma wątpliwości

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy terminal w gdańskim porcie. Anwil pracuje nad koncepcją

Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.
Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne. fot. Port Gdański Eksploatacja

Dlaczego Rada Nadzorcza gdańskiego portu nie podjęła uchwały o pozytywnej ocenie umowy zbycia akcji w Porcie Gdańskim Eksploatacja? Miedzy innymi dlatego, że "oczekiwaniem większości członków RN było również zapewnienie mechanizmu umownego, który zapewniłby, iż wyłoniony kontrahent i jego struktura kapitału pozostanie pod kontrolą podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich albo skupionych wokół WTO". Co na to Mariner Capital Limited? Spółka jest gotowa do finalizacji transakcji zgodnie z harmonogramem, ponieważ... oficjalnie nie została poinformowana o decyzji Rady Nadzorczej.


Czy sprzedaż udziałów PGE wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

tak, firma rozwinie się 36%
tak, ale poradziłaby sobie w obecnym kształcie 22%
nie, nie powinna być sprzedana 42%
zakończona Łącznie głosów: 99

Przypomnijmy, pod koniec ub. roku zarejestrowana na Malcie spółka Mariner Capital Limited otrzymała wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia. Spółka była już pewna tej transakcji. Złożyła nawet w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ogłosiła także wstępne plany inwestycyjne. Nawet porozumiała się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi.

Czytaj też: Spółka z Malty ma czasową wyłączność na negocjacje dotyczące spółki Port Gdański Eksploatacja

W połowie stycznia tego roku Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk miała wydać ostateczną opinię na temat zakupu Port Gdański Eksploatacja spółce Mariner Capital Limited. Opinia ta była niezbędna do zakończenia procesu sprzedaży. Nieoczekiwanie ogłoszono jednak przerwę w obradach. Jak się dowiedzieliśmy, wówczas opinii nie wydano na wniosek przedstawicieli Skarbu Państwa. Do sprawy wrócono w ub. tygodniu. Najpierw Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów spółki, a potem w głosowaniu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu ZMPG zwołanym w tej samej sprawie uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta.

Czytaj też: Port Gdański Eksploatacja w zawieszeniu

Jak tłumaczy resort skarbu, większościowy udziałowiec (93,3 proc.), uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy ws. zgody na zbycie PG Eksploatacja nie została podjęta ze względu na brak wymaganej opinii rady nadzorczej w tej sprawie. Walne zgromadzenie nie ma dostępu do umowy z inwestorem, dlatego niezbędna jest opinia rady nadzorczej, która taki dostęp ma. W imieniu przedstawicieli MSP w radzie nadzorczej PGE wypowiedziała się Ewa Pawlak, wiceprzewodnicząca RN.

- Rada Nadzorcza nie podjęła uchwały o pozytywnej ocenie umowy zbycia akcji w PGE z uwagi na brak wystarczającej liczby głosów za podjęciem uchwały. W ocenie osób powołanych do RN z rekomendacji Skarbu Państwa, umowa nie zapewnia realizacji zaoferowanej przez Mariner długoterminowej strategii rozwoju spółki, a wykonanie zobowiązań inwestycyjnych przewidzianych w umowie nie jest właściwie zabezpieczone - mówi Ewa Pawlak. - Oczekiwaniem większości członków RN było również zapewnienie mechanizmu umownego, który zapewniłby, iż wyłoniony kontrahent i jego struktura kapitału pozostanie pod kontrolą podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich albo skupionych wokół WTO.

Co to oznacza, nie wyjaśniono. Czy są wątpliwości co do "kapitału"? Światowa Organizacja Handlu została powołana w 1994. Jej głównym zadaniem jest liberalizacja międzynarodowego handlu dobrami i usługami, prowadzenie polityki inwestycyjnej wspierającej handel, rozstrzyganie sporów dotyczących wymiany handlowej, przestrzegania praw własności intelektualnej. Malta jest członkiem tej organizacji. Po informacjach, że Mariner Capital Limited może przejąć PGE pojawiały się spekulacje, że za spółką stoi rosyjski kapitał. Jednak Rosja też jest członkiem WTO.

Mariner Capital Limited
informuje, że jest niezależnym inwestorem, developerem i operatorem portowym, częścią Marin Hili Holdings. W portfolio firmy znajdują się morskie terminale kontenerowe: Baltic Container Terminal Riga na Łotwie (od 1996 roku), Terminal Intermodale Venezia we Włoszech (od 2002), Durres Container Terminal w Albanii (od 2012). Marin Hili Holdings jest międzynarodową grupą przedsiębiorstw z siedzibą na Malcie, która operuje w sektorze logistycznym, nieruchomościach i zarządzaniu inwestycjami. Grupę stworzył 19 lat temu i nią kieruje Marin Hili.

Co na to maltańska spółka? Mariner Capital Limited nie zostało poinformowane o unieważnieniu lub przerwaniu procesu sprzedaży Portu Gdańskiego Eksploatacja. - Co więcej, Mariner Capital Limited oczekuje szybkiej finalizacji procesu prywatyzacji. Mariner Capital Limited złożyło najatrakcyjniejszą ofertę cenową za akcje w spółce Port Gdański Eksploatacja SA. Wypełnione zostały wszystkie warunki transakcji, włączając w to opinię UOKIK, porozumienie ze związkami zawodowymi oraz zabezpieczenie środków finansowych na finalizację zakupu - czytamy w przesłanym do nas komunikacie. - Mariner Capital Limited nie otrzymała żadnych informacji ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, które wskazywałyby na jakiekolwiek zmiany w zawartym porozumieniu. Jesteśmy gotowi do finalizacji transakcji zgodnie z harmonogramem, to znaczy - wpłacenia całości zaoferowanej kwoty do dnia 28 lutego br. Jednocześnie nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której proces nie zostanie zakończony w wyznaczonym terminie. Mariner Capital Limited działa na wielu rynkach i pragnie wyrazić zaniepokojenie niezrozumiałym splotem okoliczności wokół przetargu. Mamy nadzieję, że brak informacji na temat finalizacji procesu wynika jedynie z niedopatrzenia, a nie ze złej woli decydentów.

Pod koniec ub. roku zaskoczeni byli inni oferenci zainteresowani kupnem udziałów w PGE. Wówczas Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował, że zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie ze spółką Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian's na Malcie. Po proteście konkurentów, czyli konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks, które poczuły się wykluczone z dalszego procesu prywatyzacyjnego podano, że... negocjacje dotyczące sprzedaży spółki nie zostały zakończone. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk nie prowadzi żadnych negocjacji z konsorcjum Węglokoks i PKP Cargo w sprawie zakupu spółki Port Gdański Eksploatacja - informowała wówczas Marzena Mrozik, rzecznik prasowy Węglokoks SA. Czy teraz konkurenci wrócą do gry? Mówi się, że mają wsparcie w resorcie skarbu.

Co dalej ze spółką Port Gdański Eksploatacja? Decyzje mają zapaść w przyszłym tygodniu.

Opinie (14)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...