- 1 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (20 opinii)
- 2 Poczta Polska. Mniej okienek, mniej etatów (222 opinie)
- 3 Terminal chemiczny obok Naftoportu (29 opinii)
- 4 Ile na elektrownię jądrową? Potrzeba 150 mld zł (23 opinie)
- 5 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (21 opinii)
- 6 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (69 opinii)
Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż. Siedmiu oferentów
Aż siedem podmiotów zainteresowanych jest zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja należącą do Portu Gdańsk. Jakie? Nie podano. Kolejny etap procedury to weryfikacja i ocena wniosków. Niestety nie poinformowano też, kiedy można spodziewać się finału.
Na początku marca tego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.
Czytaj też:
"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują
Do 15 lipca przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę. Zgłosiło się siedem firm. Niestety nie podano nazw podmiotów.
- Są to zarówno podmioty krajowe, podmioty mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kolejny etap procedury to weryfikacja i ocena wniosków - poinformował jedynie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Wszyscy potencjalni inwestorzy to podmioty już obecne w dużych portach morskich Europy
i świata. Złożone odpowiedzi na zaproszenie będą teraz podlegały weryfikacji i ocenie, po czym podmioty dopuszczone do dalszego etapu procedury będą miały możliwość przeprowadzenia badania due diligence spółki.
Gospodarka morska w Trójmieście
O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.
Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha) oraz nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).
- To, czego potrzebuje spółka PGE obecnie, to m.in. środki finansowe na zredukowanie długu technologicznego w zakresie przeładunków, kontaktów handlowych inwestora, które przełożą się na nowe wolumeny przeładowywanych towarów oraz inwestycji w obiekty kubaturowe, które zwiększą konkurencyjność spółki. Oczekujemy, że inwestycje zaproponowane przez podmioty, które odpowiedziały na nasze zaproszenie, pozwolą osiągnąć efekt synergii z inwestycjami zrealizowanymi przez Zarząd Portu, tak aby w sposób optymalny wykorzystać stworzony w Porcie Gdańsk potencjał. Tak duże zainteresowanie naszą ofertą świadczy o potencjale inwestycyjnym i jest dowodem na to, że Port Gdańsk sprzyja nowym biznesom - powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-20 09:28
Remontowa miała by pole do inwestycji (2)
wreszcie brak kolejek do doków
- 16 3
-
2021-07-20 23:57
Remontowa nie przynosi takich dochodów jak port
- 3 1
-
2021-07-20 16:41
się zwija a nie rozwija
Od czasu śmierci Pana Soyki Remontowa się zwija a nie rozwija więc po co im nowe tereny skoro mogą przytulic prowizje od sprzedaży starych???
- 5 1
-
2021-07-21 05:53
Jaki jest sens prywatyzacji operatora Portu Gdańsk? (7)
Rozumiem, że prywatyzacja może wnieść dostęp do sporego kapitału, tchnąć impuls do dynamicznego rozwoju ale za cenę oddania największych korzyści z tego podmiotowi zewnętrznemu. Czemu miasto, czy tez skarb państwa nie mogą tego pociągnąć i czerpać korzyści w długiej perspektywie czasowej i mieć nad tym ważnym podmiotem kontrolę?
- 26 5
-
2021-07-22 13:08
Rola Zarządu (1)
Zarząd Portu zarządza majątkiem infrastruktury portowej, której właścicielem jest Skarb Państwa. Zgodnie z prawem nabrzeża i teren portowy nie mogą być sprzedane. Zawsze muszą należeć do Państwa. Zarząd oddaje teren w długoletnią dzierżawę. Aby uniknąć konfliktu interesów, zgodnie z prawem Zarządowi nie wolno świadczyć usług operatora
Zarząd Portu zarządza majątkiem infrastruktury portowej, której właścicielem jest Skarb Państwa. Zgodnie z prawem nabrzeża i teren portowy nie mogą być sprzedane. Zawsze muszą należeć do Państwa. Zarząd oddaje teren w długoletnią dzierżawę. Aby uniknąć konfliktu interesów, zgodnie z prawem Zarządowi nie wolno świadczyć usług operatora przeładunkowego oraz być udziałowcem takiego operatora. Ma to sens, ponieważ łatwo sobie wyobrazić, że Zarząd swojej firmie wynajmie teren z przysłowiowe 1 zł a operatorowi w którym nie ma udziałów za kilka milionów rocznie. Automatycznie ma stawkę przeładunkową niższą od firmy zewnętrznej co jest niedozwoloną pomocą publiczną.
PS. Zawsze mnie śmieszy jak Zarząd Portu chwali się ilością przeładowanych towarów, tak jakby miał na to jakikolwiek wpływ.- 4 0
-
2021-08-25 09:53
A czym mieliby się chwalić, wiadomo że to rynek steruje obrotami w porcie. Gdyby załosny zarząd ZMPG przyłożył się do pracy zamiast udzielać się w Warszawce i na imprezkach to może stworzyliby lepsze warunki funkcjonowania portu właściwie wydając (nasze) publiczne pieniądze.
- 1 0
-
2021-07-22 09:45
Nie mogą sobie dać rady ze związkowcami (3)
W firmie tej pracują od 7 do 15 tej. A jak jest statek do rozładunku to po 15tej pracują ale w firmie zewnętrznej. Związki nie chcą się zgodzić na równoważny czas pracy. Wolą być w robocie od 7 do 15tej nawet jak nie ma nic do rozładowania. Wtedy robią prace zastępcze. Czyli są czystym kosztem. Normalnie jaja !
- 4 6
-
2021-07-24 19:44
Krycha
Zmień dilera
- 3 1
-
2021-07-23 17:38
bzdura komus na tym zalezy by przejal to podmiot zagraniczny.To skandal
- 1 1
-
2021-07-22 13:15
Praca jest 3 zmianowa cymbale !!!!!! a nie 7-15
- 9 1
-
2021-07-21 20:07
Wolą wykupić przez ręce Obajtka...
...koncerny prasowe.
- 2 0
-
2021-07-20 12:15
Kto w końcu ? (2)
Latami byłem indoktrynowany , ze to to tylko zły Tusk sprzedaje nasźe dobro narodowe, to tak to jest ????
- 40 13
-
2021-07-20 15:27
A co teraz wiesz ? (1)
- 4 7
-
2021-07-20 18:57
Powiedz mi ty co wiesz? O ile potrafisz myśleć logicznie i wyciągać wnioski.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.