• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
2 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tereny i nabrzeża, na których operuje PGE. Tereny i nabrzeża, na których operuje PGE.

Były pikiety, spory zbiorowe i listy do najważniejszych osób w państwie, w tym do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Czy dziś mamy "początek końca" kłopotów załogi Port Gdański Eksploatacja? Właściciel spółki, czyli Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, ogłosił, że szuka dla niej inwestora. O to m.in. od kilku lat walczyli pracownicy tej spółki. O inwestora, o gospodarza.



Wczoraj przy okazji konferencji na temat ubiegłorocznych wyników przeładunkowych ogłoszono, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji swojej spółki Port Gdański Eksploatacja. Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.

Port Gdańsk. Jest spadek w przeładunkach, ale wzrost w rankingu



- Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do przeprowadzenia tego procesu. Włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne przygotowanie postępowania, które ma wyłonić przyszłego inwestora. Mamy pozytywną opinię Rady Nadzorczej co do rozpoczęcia tego procesu. Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe. Chcemy być transparentni i móc konsekwentnie realizować obrane we wcześniejszych latach kierunki działania. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15-procentowym wzrostem. Dążymy do najwyższych standardów rynkowych. Chcemy, aby wydajność przeładunków z metra kwadratowego Portu Wewnętrznego i terenów, które są obecnie w dzierżawie PGE, była jak najwyższa i tego oczekujemy od wszystkich naszych klientów. Udaje nam się te procesy przeprowadzać. Co widać w naszych wynikach - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rola Portu Wewnętrznego rośnie, a tam operuje PGE



Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - Nabrzeżu WiślanymMapka (12,1 ha), Nabrzeżu SzczecińskimMapka (8,2 ha), nabrzeżach Basenu GórniczegoMapka (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC IIMapka (14,2 ha) oraz Nabrzeżu OliwskimMapka (5,9 ha).

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak twierdzą władze portu, tereny, na których prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE.

- Port Wewnętrzny jest bardzo istotnym elementem portowego biznesu, w który inwestujemy i będziemy dalej rozwijać. Szukamy inwestora na kluczowe aktywa w Porcie Wewnętrznym, czyli tereny dzierżawione przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Dla nas bardzo ważnej części portu, bo ona ma cały czas potencjał wzrostowy. Od kilku lat obserwujemy w Porcie Wewnętrznym zdecydowane wzrosty. Są one także udziałem PGE. To nie tylko kluczowa spółka w Porcie Wewnętrznym, to także nasz czwarty klient pod względem wolumenu przeładunkowego w Porcie Wewnętrznym. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego - powiedział Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.
Pracownicy PGE od lat toczą spór ze swoim właścicielem. Jest szansa, że decyzja Zarządu Portu o poszukaniu inwestora zakończy ten konflikt. Pracownicy PGE od lat toczą spór ze swoim właścicielem. Jest szansa, że decyzja Zarządu Portu o poszukaniu inwestora zakończy ten konflikt.

Załoga chce gospodarza i inwestycji w spółkę



Według władz portu o wyborze inwestora zdecyduje cena, ale też program inwestycyjny, jaki zaoferuje dla PGE. Bo właśnie brak inwestycji w samą spółkę, zwłaszcza w sprzęt przeładunkowy, był jednym z zarzutów protestującej załogi. Załogę niepokoiła też słaba sytuacja finansowa firmy, która stale się pogarszała. Ostatnie lata były na minusie, podczas gdy w rekordowym dla firmy roku 2013 zysk wyniósł ponad 7 mln zł. To szczególnie bolało związkowców, zwłaszcza że właśnie ostatnie lata były "tłuste" dla firm konkurencyjnych z branży przeładunkowej.

Załoga PG Eksploatacja ma dość. Manifestacja w Porcie Gdańsk



Jednak czarę goryczy przelało wprowadzanie na teren portu zewnętrznych firm, które prowadzą konkurencyjną działalność. W tej sprawie pracownicy pikietowali przed siedzibą ZPMG w październiku ub. roku. Związkowcy od lat domagali się nowego gospodarza, skoro - jak mówili - nie chciał nim być Port Gdańsk, a tak oceniali brak planu rozwoju i inwestycji bezpośrednio w spółkę. Dziś ich główny postulat ma szansę się zrealizować. Port szuka inwestora.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Spółka była już pewna tej transakcji. Złożyła nawet w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ogłosiła także wstępne plany inwestycyjne. Nawet porozumiała się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi. Niestety, w lutym 2015 r. najpierw Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów spółki, a potem w głosowaniu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu ZMPG zwołanym w tej samej sprawie uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta. Wiadomo, że przeciw opowiedzieli się przedstawiciele Skarbu Państwa. Proces prywatyzacji zakończono. W tej sytuacji spółka Mariner Capital Limited wystąpiła na drogę sądową. Sprawa trwała kilka lat.

- Spór sądowy już się zakończył, na naszą korzyść. Spółka Mariner Capital Limited mogła złożyć kasację od wyroku, ale nie została ona złożona w terminie - poinformował nas prezes Łukasz Greinke.

Miejsca

Opinie (43) 1 zablokowana

  • Należy Unarodowić to Przedsięwzięcie! (5)

    Spółka z Radomską Stocznią! Będziemy budować statki, które będą wozić Polskie Czarne Złoto do odbiorców zagranicznych! Odbudujemy Polską Żeglugę i inne kraje będą nas po rękach całować za nasz wysiłek.

    • 38 12

    • (1)

      I koniecznie zrobić w porcie duuuuuuży rotacyjny zarząd ze stanowiskami dla partyjnych świnek + ich znajomkami z Polski B, żądnych dostepu do korytka+ dla ich rodzin;)

      • 25 2

      • Proszę nie pomawiać zarządu naszej przyszłej spółki.

        Niedowiarki i chodzący na niemieckim pasku dywersanci, sypią piasek w trybyki Polskiej maszyny postępu!

        Triumfalny pochód Narodowej myśli już ruszył i nie sposób go powstrzymać!

        • 22 1

    • socjalizm zawsze kończy się tak samo tj wenezuela

      • 8 2

    • Nie tylko czarne złoto, ale przede wszystkim nasze samochody elektryczne !

      • 5 2

    • Nie tylko Czarne Złoto, ale także polskie samochody elektryczne !

      • 0 0

  • Biorę

    • 18 7

  • (4)

    Po co Zarządowi Portu Gdańsk spółka PGE? Po co się użerać z tym wszystkim? Oczywiste jest, że lepiej i wygodniej sprzedać spółkę ze związkami zawodowymi i całym innym balastem a potem jedynie kasować nowego najemcę za dzierżawę no i chwalić się ile milionów ton się wzięło i przeładowało :) Proste jak drut.

    • 56 1

    • Dokładnie takie jest rozumowanie władz Portu i prawidłowo (2)

      te związki zawodowe to rak polskich firm (nie jedna przez tą grupę darmozjadów po komunie upadła), gdy firma zostanie przejęta przez prywaciarza, dla którego liczy się tylko zysk to najzwyczajniej będzie audyt i optymalizacja kosztów. zbędne stołki będą zlikwidowane i kilku towarzyszy królika, którzy od 30 lat tam się wałęsają w końcu wylecą na zbity pysk. Port Gdańsk i Urząd Morski zresztą przygotowują się do realizacji inwestycji Port Zewnętrzny.

      • 14 3

      • jakim cudem, wbrew pracującym Polakom istnieje takie cos...

        jak związki zawodowe?

        • 2 1

      • Port zewnętrzny z tym zarządem portu to raczej nierealne, myślę, ze Gdynia działa w tym aspekcie bardziej zdecydowanie

        • 0 0

    • Niestety zarząd portu nic nie wnosi do działalności PGE wydoił spółkę na grube miliony nic nie inwestując. Wprowadzając swoich dostawców oraz kolesi do spółki oraz podwykonawców wyprowadza pseudo legalnie pieniądze wygenerowane które mogłyby zostać przeznaczone na konieczne inwestycje.

      • 0 0

  • Przy okazji zrównajcie

    z ziemią mega truciciela postsolidarnościowego-Port Service!

    • 50 2

  • Połaczyc z portem w Elblągu

    • 24 8

  • Po co nam port w Gańsku ja jest w Hamburgu? (1)

    • 42 27

    • Mamy

      Port Praski czyli warszawski czyli narodowy!

      • 12 1

  • Ciekawe (3)

    Ciekawe, kto się skusi.... inwestycja cieżka. Składniki majatku zamortyzowane, związki zawodowe na karku, a dostęp do nabrzeża można mieć i bez PGE. Jednak potencjał jest cały czas olbrzymi.
    Wystarczy odpowiednia restrukturyzacja i plan inwestycyjny, w tym wraz z z zarządem w infrastrukturtę portową. Gdyby tak jeszcze ktos podchodził do tego tematu w perspektywie 10 latki :)

    Jeżeli ktoś się zgłosi to albo inwestor branżowy międzynarodowy, albo mniejsza firma przeładunkowa, która już w Trójmieście działa.

    • 25 1

    • kto ma sie skusic (1)

      zwiazki ,stawki minimalne infrastruktura z lat 80 ,tam trzeba wlozyc pareset mln ,zeby zaczac zarabiac,chyba ,ze wejdzie posrednik z zaloga z ukrainy za 2,5k ...

      • 3 0

      • I pewnie tak się skończy. Jak w DCT

        • 1 0

    • Zdecydowanie inwestycja ciężka. Zbyt mały draft aby przyjąć "normalnej" wielkości statki małymi łódeczkami nie opłaca się juz transportować. Dochodzą do tego zawalające się nabrzeża oraz sprzęt z poprzedniej epoki. Jedynie co mozna zrobić to zaorać i postawic od nowa, ale po co skoro w gdyni bedzie port zewnętrzny

      • 0 0

  • orlen

    orlen wszystko może

    • 21 2

  • Propaganda sukcesu przyćmiewa obraz nędzy i rozpaczy (1)

    Gdy port mówi o wzrostach (ciekawe skąd takie dane) to oczywiście jest to zasługa portu i ludzi oddelegowanych do PGE za grube dodatkowe pensje, a jak jest protest to port umywa ręce, zrzucając odpowiedzialność na zarząd PGE. Bawcie się tak chłopcy dalej

    • 44 1

    • Jak top bawcie się! Prokuratura powinna wejść do ZMPG i PGE. Dlaczego pracownicy w dalszym ciągu pracują kilka zmian bez przerwy pod przykrywką Netvest? Jak to jest ze kolega SZ M nie wykazała sie i w dalszym ciagu siedzi na stołku.

      • 0 0

  • Z pomocą przyjdą...

    ...Chiny :/

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane