• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. 95 lat minęło

VIK
23 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowa Portu Gdynia. Nabrzeże Szwedzkie.
  • Budowa Portu Gdynia.
  • Tak ma wyglądać port zewnętrzny.

95 lat temu, dokładnie 23 września, Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w Gdyni. Port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski, jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Po latach znów stoi przed nim ważne wyzwanie, czyli rozbudowa w głąb zatoki.



Gdynię jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner. Trochę jednak czasu upłynęło zanim ową "sposobność" wykorzystano.

- Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie... [pisownia oryginalna - red.] - napisał w raporcie z 1920 roku inż. Tadeusz Wenda, budowniczy portu w Gdyni.
Czytaj też: Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Dwa lata później postanowiono zbudować port. Dokładnie 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

- Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne - oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze - gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni - co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach - przypomina Zarząd Morskiego Portu Gdynia w specjalnym komunikacie.
Port Gdynia przez ostatnie lata bardzo zmienił swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia.

- W roku 95 urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - port zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.
O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller.
Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Plany powstania nowego nabrzeża dla wycieczkowców wiążą się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli.

Tak ma wyglądać port zewnętrzny w Gdyni.

VIK

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • takie aspiracje, marzenia, tyle pracy a teraz samorządniaki stawiają na nabrzeżach paro-piętrowe apartamenty z ogródkami
    taki postęp...

    • 19 2

  • hej (2)

    Tylko dzisiaj nie wpuszczajcie tych ludzi z rządu Pis bo rozwalą wszystko Gdynia to ludzi z pomorza

    • 12 19

    • z dwojga zlego (1)

      Wole pis niz tą farbowaną i utytłaną platforme. Widze tuska i pierwszy raz sie wstydze ze jestem Kaszebem z Pomorza

      • 3 8

      • Ja tam wole PO niz misiwiczow, szyszki i macierewiczów

        • 5 2

  • Wielki szacunek dla Pani Cegielskiej (4)

    pamiętamy !!!

    • 14 5

    • Jedyna jej wada, że wskazała kiepskiego następcę:(. (3)

      • 4 3

      • kogo bys widzial na jego miejscu ? (2)

        • 2 3

        • (1)

          Kogo uważasz za słabszego niż Szczurek?

          • 3 3

          • Lucyka?

            • 0 0

  • o Kaszubach ani słowa - symptomatyczne (3)

    a tylko dzięki nim Polska mogła mieć port morski
    w zamian dostali pogardę, upokorzenia i dyskryminację na własnej ziemi

    • 4 10

    • (2)

      Port budowały bose antki z całej Polski

      • 5 1

      • tak? bose antki zaprojektowały wszystko? (1)

        a ty co "budujesz"
        onuco?

        • 0 0

        • Nie, Kaszubi rodu Konkel z oksywia zaprojektowali

          • 0 0

  • Pisowskie nieudaczniki promują się na rocznicy portu. (4)

    I oczywiście, w stylu całej tej pisowskiej władzy, a szczególnie rządowych cymbałów od gospodarki morskiej, roztaczają swoje bzdurne wizje nie poparte żadną racjonalnością... A głupi lud to kupuje.

    • 7 11

    • (3)

      Głos frustrata odsuniętego od koryta

      • 1 5

      • (2)

        To znamienne, że pisowcy i ich zwolennicy tak często piszą o korytach, przez pryzmat których oceniają rzeczywistość. Zapewne dlatego tak powszechnie obserwuje się ich obecne przyssanie się do tych tzw. koryt, a "merytorycznym" warunkiem przyssania jest przynależność członkowska lub rodzinna do rządzącej obecnie pisowskiej sekty, co kuriozalnie tłumaczą ich rzekomą czystością moralną. Obecne czasy będą w przyszłości historycznym przykładem moralnego i intelektualnego zbłąkania naszego społeczeństwa, oby nie z nieodwracalnymi tragicznymi skutkami. Fakt, że poprzednicy obecnej władzy mieli też co nieco za uszami, pisowcy bezczelnie podają jako moralne uzasadnienie spotęgowania ich plugastwa. Dotychczas daleki byłem od kochania każdej wcześniejszej, zwykle kiepskiej, władzy, ale do tej obecnej czuję wręcz obrzydzenie.

        • 4 1

        • pedagogika wstydu (1)

          Nie przerzucaj odpowiedzialności na "społeczeństwo". To zgrana śpiewka. Odpowiedzialność zawsze po innej stronie? Nie mam zamiaru wybierać "mniejszego zła". Czasem wolę to większe, bo kończy agonię.
          Jakie są przyczyny takiej wolty wyborców?
          To "nieco za uszami"?
          Wolne żarty... "nieco"...
          To skutki braku programu i tworzenia opresyjnej rzeczywistości, którą sprawiono większości uczestników przedsięwzięcia pod tytułem "państwo, społeczeństwo". Więc zastanów się czy chciwość i zachłanność, rechot, szydera oraz polew są podstawami na których coś trwałego można zbudować...
          Że wybór nie najlepszy i zwodniczy?
          Takie są mechanizmy demokracji. Ktoś inny dostaje szansę.
          Jak ją spapra, to następny...

          • 1 2

          • Jakkolwiek zgodzę się co do podstawowego mechanizmu demokracji, to nie zgodzę się z poglądem zdejmującym odpowiedzialność ze społeczeństwa, którego władza z reguły jest jego emanacją. Twoje podejście odpowiada prymitywnej formie demokracji, którą, de facto, mamy w Polsce, ze słabymi mechanizmami zabezpieczającymi przed jej demontażem. Taka demokracja jest w stanie dać "szansę" komuś, kto będzie w stanie "spaprać" ją w sposób powodujący fatalne konsekwencje. Przykładem może być wybór narodowych socjalistów w przedwojennych Niemczech. Niepohamowane ciągoty obecnej pisowskiej władzy stanowią podobne zagrożenie.

            • 2 1

  • pracownik

    nie wierzcie ze tyle gdynian tam pracuje BO ZATRUDNIAJA LUDZI NA 1/8 ETATU a panstwo na to pozwala

    • 5 1

  • wstyd - zadnej fety

    i to ma byc rocznica ???? prezesiki tylko kaske zawijaja

    • 7 3

  • Po Polskim porcie w Gdyni została tylko nazwa i zarząd, reszta wydzierżawiona na dziesiątki lat zagranicznym inwestorom i tyle w temacie.

    • 8 5

  • Oj dyrekcja wypłaci sobie premię, oj wypłaci.

    • 8 1

  • "Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. " (3)

    Chetnie poczytam jak port w Gdyni adaptowal sie do przewozow kontenerowych?
    Jak ten "silny organizm" dostosowal sie do wspolczesnego profilu transportu morskiego... ?

    Cyt: " To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców"

    czytaj: Mamy taki program: Chcielibysmy cos zrobic, ale nie bardzo wiemy co, a I kasy nie mamy. Inwestora tez nie.
    Skonczy sie na wizualizacji.

    • 13 1

    • Dodaj twoja frustracje (2)

      Belkotliwy komentarz. I jest przepis na sukces ;) nie pitol znawco, co ost ktos ma w planach jakas glowa po studiach w Cosinusie tu go torpeduje. Rozumiem. Nikt ciebie nie slucha, bo jestes irytujacy. Ale ludzie litosci

      • 2 5

      • I kto tu wylewa frustracje.....

        Taka inwestycja - jak najbardziej na miejscu, tyle ze powinna powstac zanim powstal terminal kontenerowy w Gdansku.

        Teraz to rownie sensowne jak lotnisko w Kosakowie.

        • 3 2

      • To, ze nie rozumiesz to jeszcze nie znaczy ze to belkot.

        Zapisz sie do Cosinusa to zrozumiesz.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane