• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Miejsca

Opinie (110)

  • Juź nie mam siły słuchać

    Pytanie jaką prowizję zgarnie dobra zmiana, a i po drugie fajnie, że będzie może port itp itd ale gdzie drogi???!!!!! Trochę pomyślcie zamiast buspas malować na dziurawej J.Wiśniewskiego to jakieś nowe drogi wybudujcie!!!

    • 21 3

  • Brawo PiS

    Chyba jednak na Was będę głosował za plan rozbudowy portu zewnętrznego, który PO blokowało, choć od dawna był potrzebny. Cieszę się, że teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia "powinno być 2025"

    • 14 30

  • megalomania, (16)

    PRowa wizualizacja i tyle. piękna animacja nabrzeża to nie wszystko. a co z zapleczem? jak wygląda dostępność transportowa portu w Gdyni? czy te tysiące kontenerów bedą wyjeżdżały z okolic śląskiego i szwedzkiego przez centrum miasta? przez Karwiny do obwodnicy, czy Wiśniewskiego do sypiącej sie estakady? a może juz przytkaną koleją przez Sopot i Gdańsk ?

    • 35 6

    • sugestywna opinia (15)

      Mają rozmach.... jakże to ważna wizualizacja i jakże wielkie plany...
      No właśnie, kolejne plany, tylko co z poniższymi kwestiami?
      - dostęp kolejowy do gdyńskich terminali kontenerowych, tzn. przepustowości Orłowa i Sopotu nie zwiększą; "201" może kiedyś doczeka się potrzebnej funkcjonalności; a co do tego czasu? rozrost gdyńskiej stacji kolejowej GP "KRZAKI" ? ;
      - wg mnie bez kolejowego dostępu do gdyńskiego portu od południa za dużo krwi zostanie zepsutej przez "wąskie gardła" od Gdańska do GPA
      - wpływ FORUM Radunia na kolejowy dojazd do Gdyni? ;
      - dojazd do obwodnicy i jej obecny bezsens, chyba że chodzi o remonty dla MTM;
      - remont stacji towarowej Gdynia Port;
      - krajobraz stacji towarowej i wszechobecne wagony CARGO w odstawce;

      Sam terminal zewnętrzny to pikuś większy lub mniejszy, tu chodzi o system naczyń połączonych, których terminal ma być ostatnią/pierwszą częścią.

      • 10 1

      • (14)

        Jak myslisz, dlaczego realizowana jest rozbudowa, rewitalizacja i elektryfikacja 201? To już się dzieje. Jeszcze na papierze ale procedury ruszyły. Dlaczego przestano mówić o udziale PKP w zabudowie "międzytorza"? Dlaczego jest szansa na OPAT i Trasę Kaszubską? Miejmy nadzieję, że ktoś/coś tego nie uwali...
        To nie jest tak, że wszystko powstanie w jeden dzień. DTC budowano blisko 10lat a jego zaplecze nadal pozostawia duuużo do życzenia...

        • 6 4

        • co to jest DTC? (2)

          a rozbudowa linii kolejowej do stacji Port Północny wraz z nowym mostem kolejowym? a rozbudowa samej bocznicy na terminalu? trasa Sucharskiego łącząca terminal z A1, obwodnicą i rozbudowywaną siódemką to mało? Sorry, ale są juz z 15 lat do przodu, a za następne 15 lat będą lata świetlne do przodu przed Gdynią. I nie pisze tego z satysfakcja, bo jestem z Gdyni. Ale niestety pewne tematy zostały tu "przespane"

          • 4 2

          • (1)

            Tak, jest to mało.
            Ponieważ sa to nitki dołączone do magistral, które sięgnęły granic swojej przepustowości. Poza tym, nie sztuka zrobić, sztuka jest zarobić. A ta infrastruktura nie pracuje dla nas...

            • 0 1

            • ?

              infrastruktura drogowa, czy portowa? bo nie za bardzo rozumiem tą błyskotliwą myśl

              • 0 1

        • sugestywna opinia (10)

          Nie chcę negować chęci poprawy sytuacji i wymaganego zaangażowania na różnych płaszczyznach, ale miałbym chyba więcej zaufania do zagadnienia rozbudowy Portu Gdynia (w tym dostępności do niego), gdybym usłyszał o powstaniu zespołu do kompleksowego zajęcia się sprawą (i nie ważne z jakiej opcji politycznej), ponieważ jest to sprawa wagi państwowej.
          A tak mam wrażenie, że każdy sobie rzepkę skrobie.
          Co do "201" --> http://www.rynek-kolejowy.pl - 9 sierpnia 2017 minął termin składania i co się wydarzyło od tego czasu poza zapisywaniem papieru, który wszystko przyjmie? To powinno hulać od co najmniej 2010 roku a będzie może w 2025 r. A to tylko jedna kwestia.
          Zajmując się jeszcze intermodalem coś tam czasem słyszałem od starych kolejarzy o planowanym remoncie stacji kolejowej GP. Parę lat minęło, a tam dalej posucha w temacie i nie mogę dostrzec na stacji czegokolwiek, co by miało przystosować GP do wymagań przyszłości.
          Dojazd drogowy do portu to kpina i pominę wątek tych opowieści z mchu i paproci o planach i modernizacji. Estakada to niewypał i ruch towarowy także potrzebowałby chyba tunelu pod torami w Chyloni.
          Niemniej jednak jestem dobrej myśli, bo silna portowa Gdynia to wg mnie silny portowy Gdańsk także, a to jest Polsce potrzebne i do tego trzeba dążyć.

          • 5 1

          • budowa takiego pirsu kontenerowego (6)

            wymaga solidnego zaplecza o którym wizualizacja nawet nie wspomina (jest tylko wzmianka o nowej Węglowej) Przypomnę, że całe tzw. międzytorze ma być strefą mieszkalno-apartamentową. A gdzie w takim układzie będą parkingi buforowe dla tego terminalu? Proszę zobaczyć jakie trudności piętrzą się z powodu braku parkingów buforowych przy DCT. Oczami wyobraźni już widzę tych kierowców z Mławy szukających miejsc parkingowych na Skwerze Kościuszki ...

            • 3 1

            • (4)

              Zapraszam na Dębogórze, Kazimierz i Moście Błota. Placu po horyzont...
              Miedzytorze jest conajmniej kontrowersyjne... Tory będa potrzebne...

              • 0 2

              • i jak te ciągniki (1)

                z głębi Polski dojadą na to Dębogórze i inne place po horyzont? Obwodnicą przez Hutniczą i potem przez Obłuże, czy Oksywie? Rozumiesz znaczenie słowa zaplecze?

                • 3 4

              • Tak - obserwuję je w Gdańsku... ;)
                Dowiazą pociągi przez "węgłówkę"...

                • 0 0

              • Dębogórze, Kazimierz i Moście Błota (1)

                to rzeczywiście idealne zaplecze dla terminalu w ...Rewie

                • 0 1

              • Dlaczego nie?
                Niezły początek już jest w postaci pancernego mola w Mechelinkach... ;)
                Przedwojenne plany zakładały uczynienie Oksywia wyspą a na Mościch Błotach miała być... huta...

                • 0 0

            • Parking jest...

              ... na pirsie - przynajmniej tak jest na wizualizacji. Inna sprawa, że jaki operator będzie chciał budować parking na pirsie, przecież to "wyrzucanie pieniędzy w zatokę".

              • 0 0

          • (2)

            Podzielam Twoje zastrzeżenia i obawy. Jak równiez nadzieję, że po raz kolejny nie zostanie to spaprane.
            Nawet jeśli jest to wygrzebany staroć z czasów szukania miejsca na DTC, jest to słuszna koncepcja. Wtedy Gdynia nie chciała... To, że zaplecze jest wąskim gardłem, wiemy od lat. "Nie wiedzą" o tym jednak właściciele i administracja...
            Jednak cieszy ta nikła, ale zawsze, oznaka woli życia. Mam nadzieje że nie są to agonalne drgawki. Nie dotyczy to jedynie Gdyni. DTC to nie Port Gdański... Nie sztuka zrobić, sztuka zarobić.
            Przy "201" "drgnęło" jakiś rok temu. Więc tempo jest imponujące (jak na nasze warunki) Dlaczego? Mozna snuć dywagacje ale nie zapomnę medialnego "schadenfreunde" władz Gdańska po uwaleniu realizacji OPAT przez "europejskiego" premiera. A może, najzwyczajniej w świecie, "krótka kołdra" ...

            • 0 1

            • przestań pisać DTC

              • 0 0

            • dct to nie port gdanski nie elblaski

              • 0 0

  • BZDURA (6)

    Port bez dróg dojazdowych to bajeczki dla naiwnych dziadków. Kto zainwestowałby w port miliony gdy nie ma jak do tego portu dojechać? W kierunku zachodnim koślawa i zapchana ul. Hutnicza, a później drogowy koszmar w Rumi. Hmm to może droga na południe czyli wiecznie remontowana i ciasna estakada? A może alternatywa czyli jazda przez miejską ul. Morską, a później wjazd na obwodnicę, ale najpierw rondo koło Tesco które blokuje każdego tira na kilkanaście minut? Ludzie w Gdyni Chylonii nie ma nawet wiaduktu nad torami od 50 lat, a wy piszecie o budowie portu. śmiać mi się chce.

    • 36 7

    • (3)

      A kto wszedł w Gdańsk, gdy nie było w nim obwodnicy, tunelu i linii kolejowej? Kto usiłował przekonać Gdynię do takiego przedsięwzięcia...?
      Ano ten, kto teraz zarabia na DTC...
      Dlaczego jest nacisk na OPAT? Dlaczego modernizuje się linie kolejową 201?
      Uczcie się, że perspektywa zwrotu to długie lata i systematyczne działania a nie 3 miesiące i 230%...

      • 2 3

      • co to jest DTC? (1)

        • 2 0

        • to samo co DCT

          "nietoperz" - nie widzi, nie słyszy a się czepia... ;)

          • 0 3

      • a jakiż to inwestor chce w Gdyni wybudować ten terminal? MSC który już zawija do gdańska?

        • 2 0

    • przecież planują jakieś zmiany w tamtym rejonie

      • 0 2

    • A Cegielska wam tego wiaduktu nie wybudowała, A podobno była super prezydentem.

      • 0 0

  • Bardzo dobra koncepcja , bo obecny port jest zabudowywany budynkami nie majacego nic morzem wspólnego.

    Aby miasto zyło i się rozwijało musi mieć port. Niestety , Gdańsk blokuje rozwój terminalu kontenerowego w Gdyni , bo ma lepszy układ komunikacyjny i jest ...... bliżej Warszawy. Na minus Gdańsk ma budynia , który niszczy co polskie.

    • 9 19

  • w gospodarce jest tak że dobrze kiedy się marzy pragmatycznie (3)

    w Gdyni jest trochę inaczej, czyli marzy się od końca, bo pierwszą sprawą powinno być - tunel i przejście z Chylońskiej na Pucką (zgroza) potem udrożnienie portu, czyli podstawowe bezpośrednie połączenie portu z Obwodnicą i dopiero jego rozbudowa

    • 15 2

    • Czasem nalezy postawić sprawy na głowie aby wykorzystać chwilę i stworzyć masę krytyczną. Aby np. zniechęcić miłośników "szklanych domów" na nabrzeżach i kurortu Gdynia...

      • 2 0

    • (1)

      czy ty i inni miłośnicy "Puckiej" spojrzeliście choć raz na mapę?
      po co tunel Pucka/Chylońska? tunel z korka do korka?
      chcesz wyprowadzić ruch na osiedlowe drogi Chyloni?
      co to zmieni?
      tunel/wiadukt powinien powstać tylko na osi Północna/Południowa gdzie będzie łączył Hutniczą bezpośrednio z obwodnicą

      • 2 1

      • Wiadomo o co chodzi a szczegóły to zostawny fachowcom.
        Przebudowy wymagają (conajmniej) Hutnicza, Pucka i Północna z Południową, bo wszędzie są kolizyjne skrzyżowania z liniami kolejowymi. Realizacja jednego z tych punktów nie załatwi sprawy.

        • 3 0

  • Tak, tak - terminal zewnętrzny - chyba w Pucku albo ewentualnie w Rewie!

    Tak jak tarasy na różnych poziomach Kamiennej Góry (tarasy z windami rzecz jasna).
    Ja tam nie wiem co biorą ci od takich fantazji ale niegdyś słyszałem mądre powiedzenie : życie jest piękne, trzeba tylko brać odpowiednie leki.

    • 8 3

  • Ten filmik z wizualizacją w tym artykule (1)

    to sławny na cały świat PR gdyni. Wydano na niego więcej pieniędzy niż w przyszłości na tę inwestycję.

    Zakład?

    • 10 8

    • tia,

      ....tylko ze Port Gdynia to nie władze Gdyni, wiec o co chodzi. W tym hejtowaniu władz już tak sie zagalopowali ludzie że nie patrzą na nic. Jest w tytule Gdynia, to musi być źle, trzeba hejtować. Ech, szkoda gadać. Wam chyba naprawdę ktoś za to płaci....
      A Port Gdynia jest w ponad 99% własnością skarbu państwa.

      • 5 1

  • nie jestem optymistą...

    ale bardzo chciałbym się mylić...

    • 12 1

  • ładne mity, miasto pozbawione komunikacji drogowej ze światem które nawet porządnych połączeń z obwodnicą nie ma funduje mieszkańcom kolejne wizje
    no tak wybory, czekam na odgrzanie tej wizji z gondolami...

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane