• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Miejsca

Opinie (110)

  • Do realizacji tej koncepcji

    gdyńskie " międzytorze " będzie absolutnie niezbędne . Będą także potrzebne dodatkowe ciągi komunikacyjne ( kolejowe i drogowe ) omijające Trójmiasto szerokim łukiem. Inaczej zakorkujemy metropolię na amen.

    • 12 1

  • Kolejne lotnisko w Gdyni

    Szczurek jest niesamowity
    a kiedy metro, hyperlup, kosmodrom?
    skoki na bandżi z Si Tołers...

    • 3 7

  • zaraz, zaraz (2)

    przecież nab. śląskie i szwedzkie to bezpośrednie sąsiedztwo planowanej strefy prestiżu miasta na terenie dawnego Dalmoru i okolice Sea Towers czy tzw. Waterfrontu. Już widzę tych wszystkich nowobogackich w swoich wypasionych apartamentach za grube miliony nie mogących spać po nocach przez odgłosy pracującego 24/h terminalu. Odgłosy pracującego DCT już dzisiaj skutecznie 'umilają' życie mieszkańcom Stogów, a odległośc od terminalu jest znacznie większa.

    • 19 1

    • Po takim komunikacie ceny spadną, oj spadną...

      • 6 0

    • uwaga

      To są tylko "wizje". Nic z tego nie będzie.

      • 4 1

  • Good joke

    Obrotnica 'powstaje' naście lat, a w sumie nadal jest w planach, a tutaj YEB, zewnętrzny terminal kontenerowy. Majo rozmach skur.czybyki.

    • 9 2

  • Jjj

    Na jednych nabrzezach buduje sie zamkniete enklawy dla warszawki (Dalmor) tylko po to by budowac nowe ze szkoda dla srodowiska, turyskyki i estetyki.

    • 10 1

  • Pytanie...

    Na wizualizacji brakuje zabytkowej i historycznej torpedowni Formozy. Przypadek?

    • 4 1

  • Gdynia=Białoruś

    Na razie robią tylko to, co przygotował Jarosiński, zanim d... zmiana go zmiotła.

    Obecnie nie potrafią nawet zagospodarować terenu pod logistykę (za nab. Bułgarskim) a rozśmieszają nas "wizjami".

    • 6 4

  • Pytanie (3)

    "Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia."

    Kto to jest ten A. Meller? Skąd on jest? Ile lat pracował w porcie?

    • 6 3

    • Pan

      To jest Pan, który ma kompleksy w stosunku do Portu Gdańsk i dla tego opowiada takie niefachowe dyrdymały.

      • 4 2

    • (1)

      To chyba ten aktorzyna z tv.

      • 1 2

      • odpowiedź

        Poczytaj o SKOKach...

        • 4 1

  • Informacja (1)

    Hapag Loyd odchodzi całkowicie z Gdańskiego terminalu i będzie stacjonował tylko w Gdyńskim

    • 6 2

    • Już jakiś czas temu odszedł podobnie jak kilku innych

      • 5 2

  • hej (1)

    Gdynianie tylko nie wpuszczjcie tych z Pisu bo wszystko sknocą

    • 6 10

    • uwaga

      Już są, ze skoków się przenieśli...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane