• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Miejsca

Opinie (110)

  • hmm wiadomo coś??

    wyższe stanowiska są juz okreslone kto z rodziny bedzie prezesem dyrektorem i kierownikiem?? i jak bede rozliczani?? na indywidualnych odrębnych zasadach??

    • 1 0

  • (1)

    Czy dojazd do tego terminala będzie ul.Świętojańską? Czy zakorkowaną Wiśniewskiego?

    • 2 0

    • Nowa Węglowa

      Pewnie ul. Nową węglową

      • 0 0

  • Ciekawe...

    Ciekawe czy szczurowi (zapewne w 2030 dalej będzie się szarogęsił w ratuszu) uda się to tak samo jak lotnisko :)

    • 1 0

  • Ambitne i spóźnione

    Co mówią o odgrzewanych kotletach? Dobre ale jednak odgrzewane. A Kto będzie inwestorem? A co z prywatnym terminalem masowym? Oj zbyt dożo pytań i mało odpowiedzi.

    • 0 0

  • Najpierw dr. Czerwona i elektryfikacja magistrali węglowej

    Najpierw droga czerwona i elektryfikacja magistrali węglowej i gdańskiego odcinka PKM. Potrzebny 3 tor w Gdyni dla wspinających się powoli składów. Dopiero później można oddawać inwestycje w portach. W przeciwnym razie grozi katastrofa komunikacyjna a przy jeździe po zbyt słabej konstrukcji trasy Kwiatkowskiego, również budowlana, lub katastrofa w ruchu lądowym, nie mówiąc o odstraszaniu inwestorów.

    • 0 0

  • Dodam jeszcze obwodnicę metropolitareną i OPAT

    które zablokowały PISIAKI

    • 0 0

  • Kto

    Państwo wybuduje terminal kontenerowy ?!!!!!

    • 0 0

  • A po co w centrum Gdyni??

    Przez ponad 20 lat pływałem na największych kontenerowcach i dzięki temu miałem okazje zobaczyć największe terminale kontenerowe na świecie ale nigdzie nie widziałem żeby w centrum miasta budować terminal kontenerowy. Przecież za tym idzie budowa całej infrastruktury (gdzie??), a co z ochroną środowiska ilość spalin jaka będzie przez tą inwestycje generowana będzie niszczyć miast i zdrowie ludzi tam mieszkających, pamiętajcie, że wiatr jest przeważnie zachodni i wieje z portu do miasta. Już w tej chwili ilość pyłu węglowego i paszowego który zasypuje pobliskie budynki jest zatrważający i mimo protestów mieszkańców nic się nie zmieniło. Co będzie jak zaczną jeździć ciężarówki z kontenerami ile spalin wyemitują, które będą zatruwały ludzi? Dlaczego nikt nie pomyśli a mieszkańcach Gdyni przed podjęciem tej chybionej decyzji. Poza tym jest 20km dalej jest wielki terminal w Gdańsku z łatwą i tańszą możliwością rozbudowy. Panie prezydencie jest pan dobrym gospodarzem miasta od wielu lat więc niech pan uchroni miasto od tego zagrożenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane