• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym

VIK
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r. Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r.

Władze Portu Gdynia ogłosiły, że planują rozbudowę terminalu ro-ro. W tym celu trzeba wykonać tzw. zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro. A wszystko po to, aby można było przyjmować jednostki ro-ro o długości około 240 m. Pochwalono się też postępami prac przy budowie nowego terminalu promowego.



Planowany projekt ro-ro obejmuje m.in. prace pogłębiarskie z obecnych 7,6 m i 8 m do 10 m i 15,5 m głębokości, zalądowienie fragmentu Basenu VMapka o powierzchni do ok. 20 tys. m kw. pod działalność portową, rozbiórki i modernizacje ramp oraz stosowne przebudowy nabrzeży (Czeskie, Stanów Zjednoczonych), modernizację części nabrzeża Rumuńskiego, budowy i przebudowy infrastruktury sanitarnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, drogowej i kolejowej.

Gospodarka morska w Trójmieście



Zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro w Porcie Gdynia ma na celu dostosowanie ich do przyjmowania jednostek ro-ro o długości około 240 m, planowanych do wprowadzenia przez armatorów na Morze Bałtyckie w perspektywie najbliższych kilku lat. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy przepustowości Portu Gdynia, który należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
 
- Wykonawca przygotowuje już studium wykonalności, a projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Przewidujemy, że ze zmodernizowanych ramp operatorzy będą mogli korzystać już w drugim kwartale 2025 r.  Liczymy, że inwestycja ta sprowadzi do Portu Gdynia nowych armatorów i nowe połączenia - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie do Portu Gdynia na trasie Gdynia - Lubeka - Hanko parę razy w tygodniu zawija Transfennica, za to Finnlines Grimaldi Group pływający na trasie Gdynia - Hanko pojawia się trzy razy w tygodniu.
  • Nowy terminal umożliwi przyjmowanie promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu.
  • Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście, jak i zejście na statek pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi.
  • Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Rozbudowa ro-ro to na razie plany, za to na budowie terminalu promowego trwa praca. Rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin, bez przerwy, trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m sześc. betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.

W działaniach tych uczestniczyło łącznie około 50 pracowników, pracujących na trzy zmiany. Następnie położony beton został poddany wyrównaniu, czym zakończono realizację konstrukcji estakady najazdowej. Przed ekipą generalnego wykonawcy terminalu - Korporacji Budowlanej Doraco - roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.

Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal zlokalizowany będzie blisko centrum miastaMapka.

Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne ZMPG. Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
VIK

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • Ale kanał !

    Ciekawe jak to wyjedzie z portu. Chyba na rowerach, znając politykę bandy szczura, utrudniająca życie kierowcom, która nie buduje nowych dróg, a nawet tych istniejących nie remonuje...

    • 0 0

  • To węgiel będzie teraz przypływał ro-rowcami? Z analiz rządowych wynika przecież ze będziemy potrzebować duuuuzo węgla w Ostrołęce.

    • 1 0

  • Wizjonisci (2)

    To nie wina miasta i ich włodarzy tylko wizjonistów co pracują w ZMPG bo to oni sa odpowiedzialni swoimi pomysłami bo Port to skarb państwa anie prywata. Miasto ma 1 przedstawiciela w radzie nadzorczej a Skarb Państwa więcej trzeba sobie zobaczyć na ich stronie

    • 3 3

    • a ja "uwielbiam" miejskich wizjonistów

      od "szklanych domów", celebrytów i "międzytorza"...

      • 2 0

    • "Miasto ma 1 przedstawiciela w radzie nadzorczej"

      I całe szczęście.
      Były czasy, gdy było ich znacznie więcej i straty z tego okresu do dzisiaj nie są powetowane.
      To czasy "gondol" i tym podobnych pomysłów.
      Oprócz rady nadzorczej, miasto ma inne mechanizmy oddziaływania jak np. plan zagospodarowania. I wcale "ładnie" się tym nie posługuje.
      Zresztą przy współudziale niektórych pracowników portu i państwowych urzędników.
      Byle w spokoju do emerytury i rękawów sobie nie uszarpać...

      • 2 1

  • Zaniedbany port (6)

    Zaniedbaliście z prezydentem Szczurkiem jeden z największych portów na Bałtyku.Ponad 20 lat port niszczał,oddaliście terminal kontenerowy zagranicznemu inwestorowi.Dlaczego inwestujecie w Ro-ro i promy?Remontujcie keje pod masowe ładunki,mamy dużo zboża na eksport,w terminale kontenerowe,pogłębiajcie baseny.Uczcie się od Litwinów,zapraszam do Klajpedy.

    • 23 10

    • Zabiedbany?! (1)

      przecież taki czas dynamiki rozwoju inwestycji i wzrostów przeładunków nie było od lat!

      • 1 4

      • największa dynamika jest zawsze...

        ...w okolicach zera...
        Szczególnie w procentach...

        • 3 1

    • (1)

      co za brednie edziu. Port w Gdyni co roku ma rekordy zysków. Tor jest już pogłębiany. Od 20 lat inwestycji wykonano za setki milionów. Chyba nie wiesz o czym w ogóle piszesz

      • 10 7

      • rekordowy jest szczgółnie dołek

        w kontenerach, po uruchomieniu DCT i odejściu Maersk. Dopiero ubiegły rok dorównał poziomom 2014. Szczecin-Świnoujście wyprzedził Gdynię w globalych przeładunkach też...

        • 8 5

    • zabudować nabrzeża blokami

      to interes łatwiejszy i szybszy, niż cierpliwe i systematyczne budowanie pozycji.
      Urzędnikom wystarczy na trzy pokolenia a reszta nich zgnije...

      • 5 2

    • Niestety nawolywanie na puszczy.

      • 4 3

  • "zalądowienie"...

    "Zalądowić" to trzeba basem Wendy i ciągnąć dalej w morze.

    A miastu marzy się "zalądowienie" całego portu...

    • 2 0

  • Wpadka z lotniskiem już im nie wystarcza (7)

    Którędy te kontenery chcą wywieźć?
    Tunelem pod Helem czy koleją jednotorową donikąd

    • 31 34

    • (4)

      jakie kontenery ? Kontenery są na BCT i GTC

      • 7 1

      • Owszem, kontenery są w BCT i GCT ale nie martwcie się - już niedługo i ten kłopot zniknie. (2)

        • 5 3

        • (1)

          Przestań już farmazony pisać,BCT i GCT mają się dobrze i tak zostanie.Są to porty feederowe i tak zostanie.Kto przejmie tereny obecnie zajmowane przez Stene.

          • 5 4

          • Pożyjemy i okaże się, czy ja, czy jednak ty

            "farmazony" pociskasz.

            • 3 0

      • aha nie czytałem...

        Robię kopiuj wklej.

        • 8 2

    • Przecież zrobią przebudowę trasy Kwiatkowskiego - dodadzą 4 bus pasy, pięć ścieżek rowerowych

      a reszta dla samochodów. A kontenery....hmmmm a to się zobaczy

      • 9 1

    • Puszczą TGV pod Wieżycą :)

      • 9 0

  • Wizjoniści

    Pragnę zauważyć że uwielbiam wizjonistów w postaci ZMPG gdyż tyle maja inwestycji rozgrzebanych że nie wiadomo co autor ma na myśli terminal Stena Line w trakcie i korki , nie dokończona obrotnica wizja kosokowa wizja Portu instalacyjnego i teraz wizja Ro Ro no i słynna droga czerwona a problemy wewnątrz portowe zostają zero pomocy dla terminali , kocham ZMPG i ludzi tam pracujących

    • 5 2

  • Gdynia dzisiaj to miasto upadłe a kiedyś Gdynia to Morska Potęga Polski (2)

    • 8 6

    • Gdynia i Warszawa to wspowa w szambie sprawa - guwna warszawskie na plaży w Gdyni

      • 0 4

    • Gdynia tu się gasi światło i stąd się ucieka

      • 5 5

  • Tonący brzytwy się chwyta. (1)

    Gdańsk i jego port centralny stał się takim graczem na rynku że port w Gdyni będzie tyle warty co Gdyńskie lotnisko...
    Na lotnisku postawcie sobie żagle to Gdynia zyska lotniskowiec...

    • 9 21

    • Z tego lotniska to się tak nie śmiej

      bo jak miało być otwarte to Gdańsk trząsł portkami i musiał kumpli w Brukseli uruchomić.

      • 7 3

  • A dziś się zastanawiam

    Co z nami Mieszkańcami Trójmiasta, w krotce nie będzie plaży na Stogach, w Brzeźnie już dziś jest duże ryzyko kąpieli, co z innymi trójmiejskimi plażami????
    Niedługo wszystkie funkcje wypoczynku przyjmie Półwysep
    Helski, z nami Mieszkańcami nikt się nie liczy.

    • 11 11

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane