- 1 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (10 opinii)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (85 opinii)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (33 opinie)
- 4 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
- 5 150 mld zł na elektrownię jądrową (179 opinii)
- 6 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (91 opinii)
Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym
Władze Portu Gdynia ogłosiły, że planują rozbudowę terminalu ro-ro. W tym celu trzeba wykonać tzw. zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro. A wszystko po to, aby można było przyjmować jednostki ro-ro o długości około 240 m. Pochwalono się też postępami prac przy budowie nowego terminalu promowego.
Planowany projekt ro-ro obejmuje m.in. prace pogłębiarskie z obecnych 7,6 m i 8 m do 10 m i 15,5 m głębokości, zalądowienie fragmentu Basenu V o powierzchni do ok. 20 tys. m kw. pod działalność portową, rozbiórki i modernizacje ramp oraz stosowne przebudowy nabrzeży (Czeskie, Stanów Zjednoczonych), modernizację części nabrzeża Rumuńskiego, budowy i przebudowy infrastruktury sanitarnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, drogowej i kolejowej.
Gospodarka morska w Trójmieście
Zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro w Porcie Gdynia ma na celu dostosowanie ich do przyjmowania jednostek ro-ro o długości około 240 m, planowanych do wprowadzenia przez armatorów na Morze Bałtyckie w perspektywie najbliższych kilku lat. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy przepustowości Portu Gdynia, który należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
- Wykonawca przygotowuje już studium wykonalności, a projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Przewidujemy, że ze zmodernizowanych ramp operatorzy będą mogli korzystać już w drugim kwartale 2025 r. Liczymy, że inwestycja ta sprowadzi do Portu Gdynia nowych armatorów i nowe połączenia - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie do Portu Gdynia na trasie Gdynia - Lubeka - Hanko parę razy w tygodniu zawija Transfennica, za to Finnlines Grimaldi Group pływający na trasie Gdynia - Hanko pojawia się trzy razy w tygodniu.
Rozbudowa ro-ro to na razie plany, za to na budowie terminalu promowego trwa praca. Rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin, bez przerwy, trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m sześc. betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.
W działaniach tych uczestniczyło łącznie około 50 pracowników, pracujących na trzy zmiany. Następnie położony beton został poddany wyrównaniu, czym zakończono realizację konstrukcji estakady najazdowej. Przed ekipą generalnego wykonawcy terminalu - Korporacji Budowlanej Doraco - roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.
Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal zlokalizowany będzie blisko centrum miasta.
Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne ZMPG. Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
Miejsca
Opinie (38) 1 zablokowana
-
2020-09-22 12:43
"zalądowienie"...
"Zalądowić" to trzeba basem Wendy i ciągnąć dalej w morze.
A miastu marzy się "zalądowienie" całego portu...- 2 0
-
2020-09-22 13:42
Wizjonisci (2)
To nie wina miasta i ich włodarzy tylko wizjonistów co pracują w ZMPG bo to oni sa odpowiedzialni swoimi pomysłami bo Port to skarb państwa anie prywata. Miasto ma 1 przedstawiciela w radzie nadzorczej a Skarb Państwa więcej trzeba sobie zobaczyć na ich stronie
- 3 3
-
2020-09-22 16:05
"Miasto ma 1 przedstawiciela w radzie nadzorczej"
I całe szczęście.
Były czasy, gdy było ich znacznie więcej i straty z tego okresu do dzisiaj nie są powetowane.
To czasy "gondol" i tym podobnych pomysłów.
Oprócz rady nadzorczej, miasto ma inne mechanizmy oddziaływania jak np. plan zagospodarowania. I wcale "ładnie" się tym nie posługuje.
Zresztą przy współudziale niektórych pracowników portu i państwowych urzędników.
Byle w spokoju do emerytury i rękawów sobie nie uszarpać...- 2 1
-
2020-09-22 16:26
a ja "uwielbiam" miejskich wizjonistów
od "szklanych domów", celebrytów i "międzytorza"...
- 2 0
-
2020-09-22 16:38
To węgiel będzie teraz przypływał ro-rowcami? Z analiz rządowych wynika przecież ze będziemy potrzebować duuuuzo węgla w Ostrołęce.
- 1 0
-
2021-02-06 15:04
Ale kanał !
Ciekawe jak to wyjedzie z portu. Chyba na rowerach, znając politykę bandy szczura, utrudniająca życie kierowcom, która nie buduje nowych dróg, a nawet tych istniejących nie remonuje...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.