stat

Port Gdynia. Więcej kontenerów, mniej węgla

Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK.
Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. fot. materiały prasowe

Port Gdynia kontynuuje tendencję wzrostową, uzyskując wynik prawie 24 mln ton przeładowanych towarów w 2019 roku. Oprócz rekordu przeładunków osiągnięto bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły o 5,2 proc., do ponad 237 mln zł.



W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano dokładnie 23 mln 965 tys. ton. To nie tak duży, ale jednak wzrost w stosunku do roku 2018, który zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. ton przeładowanych towarów.

- Może ten wynik nie jest taki znamienity, jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Tendencja wzrostowa jest więc utrzymana, co nas niebywale cieszy. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły. Poza tym poprawia się koniunktura przeładunku kontenerów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W ub. roku przeładowanych zostało 897 125 TEU kontenerów, co oznacza progres o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018.

Gospodarka morska w Trójmieście



Oprócz rekordu przeładunków Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.), osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG (obrazowane wskaźnikiem EBITDA - w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia

A rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu, m.in. w sprawie budowy Portu Zewnętrznego, budowy Publicznego Terminalu Promowego oraz inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

- Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - "Charlotte Maersk"- zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim - powiedział Adam Meller.
Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA.

Charlotte Maersk wpływa do Portu Gdynia.

Opinie (61) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...