• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Więcej kontenerów, mniej węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK.

Port Gdynia kontynuuje tendencję wzrostową, uzyskując wynik prawie 24 mln ton przeładowanych towarów w 2019 roku. Oprócz rekordu przeładunków osiągnięto bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły o 5,2 proc., do ponad 237 mln zł.



W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano dokładnie 23 mln 965 tys. ton. To nie tak duży, ale jednak wzrost w stosunku do roku 2018, który zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. ton przeładowanych towarów.

- Może ten wynik nie jest taki znamienity, jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Tendencja wzrostowa jest więc utrzymana, co nas niebywale cieszy. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły. Poza tym poprawia się koniunktura przeładunku kontenerów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W ub. roku przeładowanych zostało 897 125 TEU kontenerów, co oznacza progres o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018.

Gospodarka morska w Trójmieście



Oprócz rekordu przeładunków Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.), osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG (obrazowane wskaźnikiem EBITDA - w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia

A rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu, m.in. w sprawie budowy Portu Zewnętrznego, budowy Publicznego Terminalu Promowego oraz inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

- Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - "Charlotte Maersk"- zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim - powiedział Adam Meller.
Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA.

Charlotte Maersk wpływa do Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (61) 7 zablokowanych

  • Gdynia jest tak zatkana przez tiry że nie da się już tu mieszkać (3)

    • 14 6

    • tak, a miasto każe firmom budować drogi

      czyli drogi nie powstaną nigdy

      • 4 0

    • (1)

      Można sienzawsze wyprowadzić

      • 0 0

      • No fakt sporo ludzi się wyprowadza

        • 0 0

  • Przymiotnik "najdłuższy/sze" coraz bardziej pasuje do BCT.

    Najdłuższe w historii BCT problemy prawne (sądowy ciąg dalszy, wynikający z pierwszej - wygranej sprawy o mobbing w BCT).
    Najdłuższy w historii BCT kontenerowiec.
    Brawo BCT, tak trzymać, czekamy na kolejne "najdłuższe" w BCT.

    • 6 5

  • Czyli Gdynia dalej traci udziały w rynku (1)

    Co po takim małym wzroscie jak inni rosna znacznie bardziej

    • 5 3

    • Jacy inni?

      • 0 0

  • (1)

    Co za bzdury .Port Gdynia nadrabia zaległości z przed 15 lat.Mysli że wyd....a DCT jak sobie zbuduje nowy terminal.A nie wybuduje bo żaden taki się nie znajdzie po drugie co tam miało by przypływać .Za jaką stawkę były by przeładunki kontenerów gdzie trzeba tak ogromną inwestycje budować w kredycie i to spłacać.Tak że plany ambitne ale nie wykonalne.

    • 2 7

    • to samo mówiono

      o DCT...

      • 3 0

  • Na tle Gdanska to bardzo slabe wyniki (1)

    • 5 7

    • Na tle Gdańska to Gdynia z 1 m2 powierzchni w porcie wyciąga 4 razy więcej zysku. Statystyki trzeba umieć czytać i interpretować. Przeladunki są na miarę portu.

      • 0 0

  • (1)

    a jak z pracą? jest szansa na umowę o pracę, czy głównie śmieciówki lub inne cuda wianki?

    • 3 0

    • Brakuje ludzi do pracy, w mojej firmie spedycyjnej szef szuka już od roku, daje 2000 na rękę na początek, normalna umowa o pracę, fakt że trzeba się sporo napracować, z 200 godzin miesięcznie, ale chętnych brak.

      • 0 0

  • Co z tym węglem? (2)

    Od kilku dni na ul. Polskiej kilometrów kolejki wielkich ciężarówek. Po węgiel,! Nigdy czegoś podobnego nie widziałem.

    • 1 3

    • Te ciężarówki mają na sobie zboże, które idzie na statek. Węgiel idzie koleją.

      • 5 0

    • I bardzo dobrze. Znaczy że przeładunki idą. Terminale i Port zarabiają, a ludzie mają pracę.

      • 0 0

  • Słaby grafik

    Ciekawe, że na wykresie slupkowym dotyczacym Gdyni pokazuja w tle Gdańsk...

    • 0 1

  • Brawo Gdynia. Gratulacje Gdansk! (1)

    Gdynia rosnie to dobrze, jednak ilosc problemow przewyzszaja marketingowe sukcesy. Kolejne nagrody, wyroznienia i usilne robienie przez wladze lidera z Gdyni, bardzo krzywdzi ten wspanialy port. Przecietne zarzadzanie trzyma port w miesjcu. Oglaszanie kolejnych sukcesow z rzeczy, ktore w Gdansku sa na porzadku dziennym to jak budowa domku na piasku. To zabija biznes. Potrzeba na pragmatycznych menagerow!

    • 0 1

    • Zawsze możesz wystartować w konkursie na prezesa i pokazać że jesteś lepszy. Tymczasem proponuję wrócić do Gdańska i u specjalisty leczyć kompleksy.

      • 0 0

  • węgiel w Gdyni

    Gratuluję nabywcom mieszkań w nowych budynkach blisko portu. Dzięki hałdom węgla będziecie prać firanki raz na tydzień, a okna raz na dwa tygodnie. Pył będziecie zgryzać w kanapkach. A ZMPG będzie dalej płacić za mycie wycieczkowców.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane