• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia chce kupić wszystkie tereny zajmowane przez Stocznię Wojenną

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia chce zabezpieczyć tereny potrzebne jako zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną i portową.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Port Gdynia jest zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach PGZ Stoczni Wojennej, a nie tylko działek wystawionych na sprzedaż w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Jest już nawet pomysł na zagospodarowanie tych terenów. A ma to związek z morską energetyka wiatrową. A co ze Stocznią? Mogłaby "wzmocnić" współpracę z Nautą.



Kilka dni temu PGZ Stocznia Wojenna ogłosiła, że chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Gospodarka morska w Trójmieście



Prawo pierwokupu działek na terenie PGZ Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Port ma jednak szerszą ofertę dla PGZ Stoczni Wojennej i chce kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. Taką ofertę zgłosi w najbliższym czasie. Obszar ten ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia już dawno ogłaszał, że jest zainteresowany udziałem w tych projektach.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, który dotyczy budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, ZMPG już przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Nowe tereny jeszcze zwiększyłyby te możliwości.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia.

A co dalej z PGZ Stocznią Wojenną? Ta będzie się musiała ustosunkować do tej oferty. Być może rozwiązaniem byłoby połączenie sił ze Stocznią Remontową Nauta, o którym mówi się od dawna i przeniesienie na jej tereny.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Brawo!! (9)

    Świetny kierunek działań!!! To jest przyszłość kochani rodacy.

    • 112 23

    • (3)

      Tylko ciemny człowiek przedstawia takie pomysły Nauta to chory stanumysłu

      • 12 7

      • Nauta jest jak modliszka. (2)

        Najpierw się ją ratuje a potem sama zabija "partnera" PGZ SW.

        • 5 7

        • Haha

          Modlić to się możesz ty , nierobie

          • 2 2

        • Fałszywa teoria

          Nauta ratowała trupa tj wojenną latami"wspólnymi" projektami A później jak " dobra zmiana" rzuciła kasą i odkupił od syndyka to wojenna pozabierała rentowne projekty a zostawiła szrot naucie tak w ramach podziekowania za wcześniejsze lata pomocy

          • 4 2

    • Co za pisowska trollnia?

      Idą wybory i głupotą przebijają sami siebie. Port nie ma pomysłu jak zagospodarować posiadane tereny i kupuje następne. Bajkopisarstwo w pełnej krasie. Sny o wiatrakach a żadnego nie zbudowali.

      • 13 7

    • Popieram (3)

      Może wkoncu przeniosą i zacznie ta stocznia zarabiać a port dostanie idealne tereny do rozbudowy

      • 7 5

      • Do Radomia?

        • 5 2

      • Przeniosą a Nauta i tak w końcu padnie... (1)

        ...z takim długiem nie da się na dłużej funkcjonować.

        • 5 5

        • oby SW

          tylko ze dług Nauty będzie malał , a SW tylko może się powiększać.
          BRAK statków lub okrętów do remontu !

          • 2 2

  • Port gdynia (12)

    I to jest firma narodowa. Skupuje tereny A nie wyprzedaje deweloperom. Brawo

    • 120 25

    • kupią tanio i sprzedadzą deweloperom jak to w Januszowie (1)

      • 12 15

      • Chyba z władzami miasta Gdyni pomyliłeś

        • 15 2

    • Trolling wyborczy pis ciemnota to zapewne kupi,ale ja za długo żyję żeby to kupić. (4)

      Treść postu sugeruje,że tylko Gdynia jest portem należącym do państwa Polskiego ,absurd dla paranoików!Dalej plany zarządu świadczą o chaosie decyzyjnym wszelkich władz pis .Pierw odkupują zabankrutowane stocznie,oobsadzają nieudacznikami , a one dalej są na minusie,a żeby ,,przykryć,,te fiasko lokalni działacze z portu postanowili odkupić tereny od stoczni generujących tylko straty,najzabawniejsze jest to że odkupiona S.Gdańska (narodowa!)nie buduje już statków a właśnie jako jedyna buduje elementy farm wiatrowych,i co do Gdyni ją teraz przeniosą stocznia MW na swoich terenach nie może też tego robić?Czysty kabaret planowo decyzyjny czystym przypadkiem w czasie wyborów,A tak na marginesie nigdy port w Gdyni mimo ambicji nie ,,przeskoczy,,położenia,gdańskiego portu przy rafinerii,infrastruktury kolejowo drogowej i prężnych firm prywatnych a nie ,,narodowych,,będących przystanią synekur partyjnych nieudaczników i to obojętnie czy dziś z pis wczoraj z po a jutro z partii x

      • 10 12

      • Boli odebrana emeryturka SB, co? (1)

        • 8 8

        • Udajesz kretyna?piszesz brednie bo ci płacą?

          A to dobre do mnie .starego,, antykomunisty pisze leszcz o emeryturze sb

          • 1 0

      • No fakt, z gdanska "spoldzielnia" u boku trudno zyc.

        Typowe "psy ogrodnika" - niech zgnije aby tylko ktos sie nie pozywil. Bez przesady z tym polozeniem, to ledwie zipie, pokorkowane... Zastanow sie, dlaczego jest tyle portow w Europie czy Skandynawii i zyja...

        • 3 0

      • J wiem że boli was rozwój Polski

        Niemiecka opozycja nie może znieść tego ze w Polsce porty się rozwijają i będą rozwijać. Fakt ten bardzo boli platformiarskie władze w województwie pomorskim które najchętniej by chciały aby na terenach po stoczniowych powstawały wysokościowce aby warszawka oraz szkopy miały gdzie się bawić.. Co do różnicy w portach to masz racje bo najlepiej widać to po statkach pasażerskich..

        • 0 0

    • Szkoda że władze Gdyni nie są narodowe, bo wyprzedają wszystko deweloperom na niejasnych, mętnych warunkach

      W dodatku ta swołocz z UM Gdynia prowadzi wojnę z kierowcami samochodów!

      • 9 5

    • Wykupienie jest logiczne. (2)

      Nie ma znaczenia jaka firma bo każda chcąc sie rozwijać na ograniczonym terenie ma mozliwość tylko wykupu innych terenów sąsiada. Czy wiatraki czy nie i tak tereny sa potrzebne. I przestańcie pisać pierdoły antyrządowe. Czy ten rząd czy inny farma wiatrowa bedzie stała bo nie mamy wyjścia. Nikt z PO nie protestował ani nie ma żadnego sprzeciwu. Ta inwestycja pisowska jest logiczna i niezbędna. Musicie zrozumieć że wiele działań zawsze jest robionych przez wszystkich i nie ma znaczenia kto akurat rządzi. Na północy mamy problem z dostarczaniem pradu i farmy wiatrowe w tym pomogą. Gdynia zas nigdy z nikim sie nie kłóciła bo władze Gdyni sa pragmatyczne i myslą głównie o rozwoju swojego miasta. Zresztą jest konkurencja miedzy Gdańskiem i Gdynia mimo tego że włodarze popierają PO.

      • 2 1

      • Wiatraki i pis?

        a kto je zbuduje? Polenergia chyba od 5ciu lat próbuje i jeszcze nie ma nawet projektu, to co Ty chcesz od naszych pis dzielcow? Oni nie mają pojęcia co robią i od 5 lat tylko pierd... nic nie zbudowali... no chyba że kawał blachy zwany stepka

        • 0 1

      • Gdynia sie nie klocila...?!

        Gdynia, po prostu, strzelala focha, bo tyle mogla zrobic. To nie pragmatyzm a odstawienie do kata...

        • 3 0

    • kupuje za nasze pieniądze. Kiedyś trzeba bedzie je oddać.

      • 1 1

  • (2)

    Dla mojej mamy mają być dwa mieszkania w promocyjnej cenie po 1000 pln za metr....

    • 19 20

    • Chyba jak platforma dojdzie do władzy (1)

      To po wałku załatwiamy...

      • 14 13

      • Jarosław

        a nie, Zbigniew, tzn. Marian nie pozwoli

        • 3 1

  • szkoda, że nie mieli (7)

    prawa pierwokupu jeżeli chodzi o tereny Dalmoru

    • 64 22

    • No za platformy niestety nie mieli (2)

      Za PiSu mają.

      • 17 19

      • Też nie mają (1)

        • 0 0

        • "złapał Kozak Tatarzyna, a Tatarzyn za łeb trzyma"

          I tak decyduje "miasto", bo teren wyłączono z terenów portowych.

          • 3 0

    • Dalmor (2)

      A kto jest właścicielem terenów po dawnym Dalmorze?

      • 7 0

      • a jakie ma to obecnie znaczenie?

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."

        "Mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców proponuje zarząd gdyńskiego portu jako alternatywę dla forsowanych przez władze Gdyni apartamentowców w miejscu Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Teren należy do Polskiego Holdingu Nieruchomości, którego działania wiąże plan miejscowy. - Potrzebna byłaby wola zmian zapisów po stronie włodarzy Gdyni"

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        Przechodziły z rąk do rąk i każdy zarobił.

        • 9 0

      • Dalmor ma

        spółkę z Polskim Holdingiem nieruchomości.

        • 2 0

    • Te tereny niestety należały do wrogów Polski

      • 3 5

  • Oby jak najprędzej (2)

    Im mniej w posiadaniu tej stoczni, tym mniejsza generacja strat finansowych, które pokrywają podatnicy. Port z tych terenów niewątpliwie będzie generował zysk.

    • 74 15

    • Jesteś z Nauty, pracujesz w niej? (1)

      Niech Nauta odda długi a znów będzie lepiej...

      • 2 2

      • Kolejny troll

        Spójrz co robi się w naucie a co w sw.
        Wnioski proponuję samemu wyciągnąć. Żaden zagraniczny klient nie przyjdzie do sw , bo nawet nie ma gdzie statku swojego postawić, a nie mówiąc już o remoncie w 10dni !

        • 6 1

  • No ale eksperci.. (13)

    Platformy obywatelskiej podnosili wrzask w komentarzach że PGZ sprzedaje deweloperom, że to, że tamto, że Kaczynski... Kaczyńskiego można kochać albo nienawidzić, ale mówić że sprzedaje coś a szczególnie obcemu kapitałowi, to czysta hipokryzja. Szkoda strzępić na was język...

    • 59 76

    • A kto sprzedał stocznię Ukraińcom, przepraszam? (7)

      • 20 13

      • No tak, ale inaczej się to kończyło (1)

        Stocznię sprzedano w październiku 2007 r. Unia Europejska prowadziła postępowanie w sprawie pomocy publicznej dla stoczni i wymagała scenariusza zmian w przemyśle okrętowym. Mówiąc wprost chodziło o prywatyzację stoczni w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie. Ale postępowanie nie wzięło się z powietrza. Polski stocznie źle znosiły cykle koniunkturalne, nie było wizji polityki przemysłowej. Stagnacja technologiczna odbijała się na jakości pracy i jakości produktów. A jednocześnie stocznie korzystały z gwarancji rządowych na budowane jednostki. Te gwarancje traktowano jako pomoc publiczną, którą kwestionowała Unia (mimo, że faktycznie gwarancji nie wykorzystano, były jednak udzielane). I te gwarancje były solą w unijnym oku. Szukano więc na siłę inwestora i PiS takiego znalazł był nim ukraiński konglomerat przemysłowy Siegieja Taruty. Był październik 2007 r. Chwilę później rządziła już koalicja PO-PSL. I przez kolejne lata ten rząd nie wyegzekwował realizacji deklaracji inwestora. Tak czy inaczej dzisiaj stocznie są odkupione a tereny i spółki sprzedane przez PoKo niestety nie...Każdy jakoś zawinił.

        • 12 4

        • Ciekwostka ale technologicznie poslskie stocznie nie są takie złe...

          Otóż do dziś cała Europa kupuje w PL kadłuby. Tak, też uważam że sprzedawanie kadłubów to głupota, ale cóż menadżerów nie mieliśmy nigdy za dobrych...

          • 16 3

      • proszę (3)

        Kaczyński sprzedał Stocznię Gdańska Ukraińcom, a potem Pinokio odkupił ją za większą kasę

        • 18 16

        • Poczytaj uważnie dla czego sprzedal (2)

          Twojej Unii zawsze coś nie pasuje. Najważniejsze że odkupił..

          • 13 11

          • już przecieram oczy

            i odgarniam włosy w Twoim kierunku...

            • 8 11

          • "dla czego" sprzedał? Chyba komu, niemoto.

            • 2 0

      • Niemcy rowniez wpuscili Ukraincow do swoich stoczni.

        Z podobnie kiepskim efektem. Rowniez je odkupili a teraz flirtuja z Chinczykami. Podobnie jak Polska z portami. Odwrocona "globalizacja"?
        Czym by to nie bylo, to trzeba umiec, od zarzadzania po spawanie. A z tym jest problem.

        • 4 0

    • To nie strzęp języka, siusiu, paciorek i lulu. (2)

      • 3 10

      • Prymitywny (1)

        Człek jesteś

        • 5 5

        • I wzajemnie człeku.

          • 3 5

    • To poczytaj

      to się dowiesz komu sprzedał Morawiecki zakłady Ursus.

      • 0 0

    • Kaczynski.

      Sprzedaz Hiszpanom "Solarisa" nastapila za milczaca zgoda Kaczynskich, w wykupieniu kluczowej dzialki na terenie "Dalmoru" brala udzial "prezydencka" kancelaria prawna z Sopotu w ktorej "dorabial" przyszly prezydent tysiaclecia. Jesli nie sprzedali to zmarnowali, zobacz Stadnine w Janowie Podlawskim lu rozkladaja. Przed paroma dniami w Gdanski porcie rozladowano prawie 200ntysiecy ton wegla z Wenezueli a tymczasem miliony Polskiego wegla Zalegaja na haldach.

      • 0 0

  • (3)

    PiS miał ratować stocznie, a teraz sprzedaje tereny bo niby za duże. A tak na prawdę to stocznie jest źle zarządzana

    • 73 22

    • gdańską tez PISowiec sprzedawał Ukraińcom (1)

      • 10 10

      • Unia kazała

        Bo jej nie pasowało że gwarancję państwo daje... No chyba że by zaorali wszystko...

        • 11 11

    • Nie wiem jak jest zarzadzana, wiem ze zwyczajnie brakuje kasy na buty dla wojska a co dopiero na produkty stoczni.

      • 0 0

  • Współpraca z trepami zawsze tej stoczni będzie powodować straty

    • 54 6

  • MOST (4)

    To świetny pomysł. A nad jednym z basenów portowych przerzucić most z dojazdem od Pl. Kaszubskiego do Oksywia i będą rozładowane korki. Może San Francisco to może i Gdynia. Byłby to powrót do starej drogi dojazdowej ze śródmieścia na północ Gdyni.

    • 83 11

    • (1)

      Mostu zbudować nie da rady. Ale prom pieszo rowerowy? To byłby fajny pomysł! I możliwy wówczas do zrealizowania!

      • 6 13

      • Nie da się

        Wszystko się da. Trzeba "tylko" $

        • 15 1

    • (1)

      Tunel tylko

      • 6 1

      • Kolejkę

        Proponuję kolejkę linową ......

        • 4 1

  • (9)

    Skarb państwa kupuje od skarbu panstwa :D

    • 49 8

    • No widać że o prowadzeniu firmy to Ty pojęcia nie masz (5)

      Zapytaj się kogoś sprytnego jak to działa. Z ciekawości.

      • 8 15

      • Jedna Dojna Zmiana finansuje drugą. (4)

        Ci z drugiej byli wcześniej w tej pierwsze. Ręka rękę myje.

        • 8 4

        • Jedna spółka skarbu państwa (3)

          Nie może sobie po prostu przekazać terenu czy czegokolwiek. Inni inwestorzy, inni udziałowcy inne reguły. Ale co ty o tym możesz wiedzieć jak przez cały dzień machasz łopatą a o 19 zajmujesz miejsce przed telewizorem i oglądasz TVN...

          • 4 9

          • Nie tłumacz baranowi, rzeczy, o których nie ma pojęcia!

            Anty-pis to stan umysłu!

            • 4 5

          • Formalnie mozesz udawać że się na tym znasz w uproszeniu to jest sprzedaz sztuczna sprzedaż

            • 4 1

          • Przekazać? Co Ty palisz?

            Jedna Dojna Zmiana finansuje pensje drugiej. Jak wolisz łopatologicznie; jeśli straci posadę w zarządzie portu, to będzie miała, gdzie przejść. Ci co stracili posady, są tam już. Proste? Port Zewnętrzny to są bajki. Nigdy nie powstanie. Nie ma sensu ekonomicznego. Nie da się z Gdyni wywieźć dużej liczby kontenerów. Gdańsk wystarczy na długie lata. To jest prosty, z bardzo dużą liczbą zatrudnionych osób port, który się prosi o automatyzację.

            • 3 3

    • Nieprawda (1)

      Port Gdynia nie jest własnością skarbu państwa

      • 3 6

      • a niby czyją?

        • 1 0

    • Jak go stać na to to czemu nie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane