• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia chce kupić wszystkie tereny zajmowane przez Stocznię Wojenną

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia chce zabezpieczyć tereny potrzebne jako zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną i portową.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Port Gdynia jest zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach PGZ Stoczni Wojennej, a nie tylko działek wystawionych na sprzedaż w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Jest już nawet pomysł na zagospodarowanie tych terenów. A ma to związek z morską energetyka wiatrową. A co ze Stocznią? Mogłaby "wzmocnić" współpracę z Nautą.



Kilka dni temu PGZ Stocznia Wojenna ogłosiła, że chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Gospodarka morska w Trójmieście



Prawo pierwokupu działek na terenie PGZ Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Port ma jednak szerszą ofertę dla PGZ Stoczni Wojennej i chce kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. Taką ofertę zgłosi w najbliższym czasie. Obszar ten ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia już dawno ogłaszał, że jest zainteresowany udziałem w tych projektach.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, który dotyczy budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, ZMPG już przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Nowe tereny jeszcze zwiększyłyby te możliwości.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia.

A co dalej z PGZ Stocznią Wojenną? Ta będzie się musiała ustosunkować do tej oferty. Być może rozwiązaniem byłoby połączenie sił ze Stocznią Remontową Nauta, o którym mówi się od dawna i przeniesienie na jej tereny.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • Szanowna Pani Redaktor (5)

    Tyle lat pisze Pani o branży a ciągle widać braki w znajomości tematu lub inspiracje i wpływy takim a nie innym przedstawianiem tematu. Poza tym wiadomo powszechnie ludziom zajmującym się przemysłem stoczniowym w Trójmieście, że takie przedsięwzięcie to w praktyce likwidacja Stoczni Wojennej czy SMW wszystko jedno i utrata bardzo dobrej infrastruktury o rzadkich w tej branży możliwościach dla remontów i produkcji statków cywilnych i wojskowych.
    Pewnie są w okolicy "biznesmeni", którzy mają w tym interes bo znika konkurent preferowany przez Państwo do realizacji zamówień wojskowych no i Port Gdynia docelowo zwiększy swój teren a stocznie ewidentnie mu przeszkadzają.

    • 4 5

    • Połączenie sił (4)

      Stocznia SMW wyssie co jeszcze zostało najlepsze w naucie. taki to będzie "interes".

      • 4 0

      • Haha (2)

        Ze czego utratę?
        Przecież tam nie ma żadnej już infrastruktury. nakładów z 200mln potrzeba, a tak nie ma tam jak remontów robic.

        • 2 0

        • (1)

          Pojęcia gościu nie masz.

          • 0 2

          • Pracowałem

            Na stoczni w 2018 i rzeczywiście cos więcej niż kajaki plastikowe to nie bardzo można było robić

            • 0 0

      • He

        A co zostało w Naucie. Bankrut, bankrut i jeszcze raz bankrut. Połączenie z SW to jedyny ratunek

        • 1 4

  • stocznia marynarki wojennej

    stocznia wojenna -gdzie sie znajduje,czy moglby mi ktos podpowiedziec .

    • 2 0

  • bravo

    5 nowych bloków na ul. Śmidowicza plus ruch tirów ze stoczni równa się zabójstwo ul. Unruga w stronę estakady nie tylko w godzinach szczytu !!!

    • 2 0

  • 6GW mocy to ok. 750 turbin wiatrowych mocy 8MW

    Uwaga ! Komentarz dotyczy danych przedstawionych w artykuke
    6GW = 6000MW jesli przyjmieny, ze najwielsze elektrownie wiatrowe maja moc szczytowa 8MW to wychodzi, ze trzebaby postawic ich 750
    A zyski 60Mld to jest 60 000 000 000pln dzielone przez 750 wiatrakow daje kwote 80mln pln w ciagu roku z jednego wiatraka.
    Nie wazne jaki model wystepowania i sily wiatrow w ciagu roku przyjmiemy, to i tak nie osiagniemy wynikow podanych w artykule.
    Zjednego "wiatraka" w Polsce w naszych warunka to zysk ok. 1Mln do 1,5Mln rocznie.
    Moim zdaniem to dane w artykule sa wyssane z palca.
    Taki poziom dziennikarstwa. Autor nawet sie nie zastanowi i sam nie policzy czy to mozliwe.

    Pozdrawiam myslacych i przebudzonych.

    • 0 0

  • Przedwojenny plan

    W tych przwedwojennych planach rozbudowy Portu Gdynia przewidywano budowe kolejnych nabrzezy w kierunku Pradoliny Rewy do wyjscia z drugiej strony Kepy Oksywskiej ktora miala w ten sposob zostac wyspa. Mialy to byc glownie nabrzeza przemyslowe, stalownie, huty itd. Plany zostaly upamietnione nazwa "Nabrzeze Puckie, ktore dlugo po wojnie pozostawalo dzika plaza, dopiero jego umocnienie zakonczylo przedwojenne zamiary budowniczych Portu w Gdyni. Wydaje sie ze powrot do tych planow nadal jest przynajmniej w czesci mozliwy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane