• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych. Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.

Port Gdynia, zanim "wyjdzie w morze", chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. W ubiegłym roku pozyskano tereny po stoczni Nauta i po Vistalu, teraz czas na centrum logistyczne w Kosakowie. Jest już zgoda Rady Gminy.



W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac nad budową Portu Zewnętrznego. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki. Jednak do tego projektu potrzebne jest zaplecze magazynowo-logistyczne.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni


Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

"Dolina Logistyczna" na liście priorytetowych inwestycji



Dlatego ZMPG w ub. roku wystąpił do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z wnioskiem o zmianę rozporządzenia ustalającego granice administracyjne portu morskiego w Gdyni i objęcie nimi części obszaru funkcjonalnego "Dolina Logistyczna" o powierzchni ponad 260 hektarów położonych w gminie Kosakowo. Jednak do przeprowadzenia przez resort niezbędnej procedury kluczowa była opinia właściwej miejscowo rady gminy. Taką zgodę otrzymano.
Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia. Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia.

 - Celem tego wspólnego projektu gmin jest stworzenie obszaru inwestycyjnego w oparciu o sektor transport - spedycja - logistyka, stanowiącego zaplecze obsługi dla dynamicznie rozwijającego się portu oraz podjęcia działań na rzecz zniesienia istniejących ograniczeń transportowych. Decyzja Rady Gminy Kosakowo jest konsekwencją przyjętych uprzednio Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Programów Operacyjnych obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050 - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
- Z satysfakcją przyjęliśmy informację o pozytywnej opinii. Jestem przekonany, iż kolejne wspólne działania znacząco wzmocnią konkurencyjność Portu, potencjał gospodarczy Gminy, a w perspektywie powodować będą napływ nowych inwestycji, wzrost zatrudnienia i poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w porcie i jego zapleczu. Połączenie sektora portowego z rozwojem usług logistycznych ma stanowić biegun wzrostu obszaru, którego rdzeniem jest Port Gdynia. Spójne zagospodarowanie obszaru będzie osiągnięte przez zintegrowaną politykę przestrzenną, gospodarczą i transportową wszystkich interesariuszy - twierdzi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG.
Przedsięwzięcie "Rozwój Platformy Multimodalnej - Dolina Logistyczna" jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych ZMPG", ujętych na liście priorytetowych inwestycji w ramach realizacji Korytarza Bałtyk - Adriatyk - sieci bazowej TEN-T.

Port szuka przestrzeni do rozwoju



W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił część terenu od Stoczni Remontowej Nauta. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Z kolei w lipcu ub. roku Port Gdynia sfinalizował zakup reszty terenu od Nauty o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni . Również w ub. roku za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej, należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • (3)

    Trzeba bylo nie sprzedawac terenow pod osiedla

    • 27 3

    • Których terenów? (2)

      Masz na myśli Chylonię czy Leszczynki?

      • 4 8

      • (1)

        Sprzedali tereny portowe mądralo.

        • 7 3

        • Które?

          Po Dalmorze? Tam już od wielu lat ustały przeładunki.

          • 1 6

  • (8)

    gdyński cmentarz w Kosakowie, gdyńskie lotnisko w Kosakowie, gdyńska logistyka w Kosakowie, gdyński Opener w Kosakowie, Gdynia dla Kosakowa to taka dojna krowa, a kto na tym wszystkim zarabia wiadomo.

    • 29 5

    • pytanie raczej kto na tym nie zarabai i dlaczego ma 67 procent poparcia:)??

      • 11 1

    • Tam już teraz dojazd samochodem do Kosakowa to koszmar

      • 10 1

    • gmina Kosakowo na tym zarabia i mieszkańcy-pracownicy też

      • 5 0

    • Najlepsze są drogi dojazdowe, na poszerzenie Kwiatkowskiego nie ma pieniędzy, wybudują magazyny bez dróg , a potem zdziwienie i drapanie się po głowach dlaczego wszystko stoi w korku.

      • 0 0

    • I gdyńska Galeria Szperk...

      Na stronie piszą "Galeria Szperk to nowy obiekt zlokalizowany w północnej dzielnicy Gdyni - Pogórzu (Gmina Kosakowo)."

      W kontakcie adres:
      Galeria Szperk
      ul. Płk. Dąbka 338
      81-198 Kosakowo k. Gdynia

      Fakt taki, że sama ulica Pułkownika Dąbka leży w na terenie Gdyni w dzielnicy Pogórze, a galeria już jest na terenie wsi Pogórze leżącej w powiecie puckim, w gminie Kosakowo.

      Normalnie jak ta lala z fejsbuka co to się chwali, że w Gdyni mieszka, w najpiękniejszym niby mieście, a jak zapytałem gdzie w tej Gdyni konkretnie mieszka to odpisała, że w Mostach.

      • 2 1

    • Rębiechowo to też nie Gdańsk.

      • 1 0

    • To raczej kosakowo dla gdyni

      To raczej kosakowo dla gdyni jest dojną krową. Gdynia z każdym przedsięwzięciem, które utrudnia życie a jest dochodowe idzie do gł.... ch władz kosakowa oni się na wszystko godzą bo KASA . Open er, lotnisko port co jeszcze?!!!!!!! a my chcemy spokojnie żyć a nikt się z nami nie liczy. Najbogatsza gmina, a nawet odplywow p/deszczowych nie ma, ulic, oświetlenia, porządnych szkół..tak można mnożyć..., gdzie są te pieniążki ciekawe..., ale imprezy pijackie robią.. To ważne... :((Masakra!!!!!! Nie wiem kto ich wybiera... :(((( mam nadzieję że ktoś sprawdzi w końcu wszystkie te inwestycje. tvn trzeba zaprosić.

      • 0 0

    • Opener

      A weź sobie tego openera w pidu tylko syf przez to.

      • 0 0

  • wszystko wspaniale, ale jak potem te towary wywozić z portów? (4)

    od czasów PRL nic się nie zmieniło - porty są, ale komunikacji nie ma

    za to tradycyjnie ułatwia się połączenia wschód-zachód - czyli dla Niemców i Rosji...

    • 22 2

    • pytanie do szczurka. (3)

      Gdańsk wybudował drogi do portu.

      • 9 3

      • Gdynia też , tyle że wczesniej od Gdańska

        Trasa Kwiatkowskiego to droga z portu do obwodnicy. Zbudowała ją Gdynia w kilku etapach. Teraz trzeba budować kolejne arterie, bo samochodów przybyło strasznie dużo. Za dużo.

        • 6 3

      • czytaj ze zrozumieniem - drogi na południe, do centrum, do stolicy

        a nie z miasta poza miasto, bo to nie stanowi problemu

        • 0 2

      • Gdynia też to robiła i to znacznie wcześniej niż Gdańsk

        Który pogrążony w waśniach i niemożności, zazdrośnie spoglądał na nadobną sąsiadkę z północy. Przy sprzyjającej okazji wykorzystał jej doswiadzczenia i powiela schemat w większej skali.
        Niestety, Gdynia przesadziła z samodzielnością (samowolą samorządu?) i zaniedbała relacje z otoczeniem i przychody. Została z długami oraz demagogią.
        Gdańsk równiez powiela te błędy...

        • 1 0

  • To jakaś kpina. (3)

    Kwiatkowskiego zablokowana od 13 do 19 a oni chca do Kosakowa puścić TIRY!!! A gdzie tunel na Puckiej?? Gdzie droga do Rumi. Hutnicza cała dziurawa i tez ciągle w korku. A on parki robia w centrum!!!

    • 45 3

    • beczy a pewnie głosował na szczura:)))

      • 7 7

    • sam jesteś kpina (1)

      widziałeś gdzie są położne te tereny? Tam będzie dochodzić obwodnica.

      • 2 0

      • Że jak?

        • 0 0

  • Pod Chwaszczynem (od tej gdyńskiej strony) są jeszcze fajne tereny inwestycyjne -

    może tam port zaplanuje sobie zaplecze?
    Czy absurd w Gdyni ma jakieś granice? To rzecz jasna pytanie retoryczne.

    • 16 6

  • Fajnie, czekamy teraz na drogi jeszcze. Jedna Estakada nie obsłuży wszystkich planów rozwojowych portu, deweloperów i mieszkańców Kosakowa

    • 24 0

  • ja raczej za - praca dla mieszkańców (1)

    A ja jestem raczej za - praca dla mieszkańców np: dużych blokowisk: pogórza, obłuża, oksywia - Nie pojadą za pracą/do pracy w stronę centrum lecz w przeciwną. To chyba o.k.

    • 13 9

    • Nie wszyscy z tych dzielnic szukają pracy w porcie,wiekszosc juz ma

      • 0 0

  • (1)

    Port Gdańsk > port gdynia

    • 7 5

    • Tylko że 4 razy mniej efektywny. Rozmiar nie ma znaczenia jak mawiają kobiety

      • 2 1

  • Czyli również i te tereny zaznaczone na czerwono znajdą się w strefie DRAI? Szkoda. (1)

    Teraz żeby w pełni legalnie polatać nad Dębogórskimi łąkami małym zdalnie sterowanym modelem wystarczy jedynie zaznaczyć się w aplikacji DroneRadar i zadzwonić na wieżę lotniska w celu otrzymania zgody na lot od mctr epok.

    Jak włączą te tereny zaznaczone na czerwono do portu to żeby polatać rekreacyjnie zdala od ludzi i zabudowań 10 centymetrowym dronem o masie 80 gram, mniejszym od ręki, który ma blokadę i nie poleci wyżej niż 10 metrów trzeba będzie pisać maile i spełnić wymogi jak dla profesjonalnego lotu 10 kilogramowym wielowirnikowcem w celach komercyjnych. Nawet dla biedronkowej zabawki za 84.49 zł.

    "Aby wykonać lot bezzałogowym statkiem powietrznym nad terenami zmpg s.a. operator jest zobowiązany do:

    -Uzyskania zgody na lot od Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu zmpg s.a. jaką można otrzymać poprzez wysłanie droga mailową wypełnionego zał. nr1 z tytułem zawierającym nazwisko operatora na minimum 48h przed lotem;
    -Posiadania OC;
    -Ubrania odzieży ostrzegawczej (kamizelka odblaskowa, kask);
    -Oznaczenia używanego sprzętu latającego w sposób umożliwiający łatwą identyfikację operatora/właściciela;
    -Wykonywania lotów wyłącznie na zasadach VLOS, z zachowaniem szczególnej ostrożności;
    -Spełnienia wszystkich wymogów lotów w wojskowej przestrzeni kontrolowanej przez matz epok;
    -Zapoznać się i przestrzegać stref bezwzględnego zakazu lotów wyznaczonych przez zmpg s.a;
    -Zalogowania się do aplikacji DroneRadar;"

    • 3 5

    • podstawa prawna a może brak jej !!!!!!!!!

      • 0 0

  • Lotnisko Cargo? (3)

    Czy UM rozważał zmianę przeznaczenia lotniska w Kosakowie z GA na Cargo? Myślę, że jest to potencjał, zwłaszcza, że nie koliduje (poza DHLem) z interesami Gdańska, a wykorzystać by można było transport kolejowy (połączenie z lotniskiem) aby ominąć zatykanie Kwaitkowskiego i połączyć to z terminalem intermodalnym w porcie Gdynia. Czy nie byłoby to dobre rozwiązanie?

    • 11 3

    • oni tylko rozważają ale niestety nic nie robia. (1)

      • 5 0

      • robi to inwestor....

        a tego brak

        • 2 0

    • Nie, nie byłoby.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane