• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych. Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.

Port Gdynia, zanim "wyjdzie w morze", chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. W ubiegłym roku pozyskano tereny po stoczni Nauta i po Vistalu, teraz czas na centrum logistyczne w Kosakowie. Jest już zgoda Rady Gminy.



W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac nad budową Portu Zewnętrznego. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki. Jednak do tego projektu potrzebne jest zaplecze magazynowo-logistyczne.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni


Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

"Dolina Logistyczna" na liście priorytetowych inwestycji



Dlatego ZMPG w ub. roku wystąpił do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z wnioskiem o zmianę rozporządzenia ustalającego granice administracyjne portu morskiego w Gdyni i objęcie nimi części obszaru funkcjonalnego "Dolina Logistyczna" o powierzchni ponad 260 hektarów położonych w gminie Kosakowo. Jednak do przeprowadzenia przez resort niezbędnej procedury kluczowa była opinia właściwej miejscowo rady gminy. Taką zgodę otrzymano.
Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia. Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia.

 - Celem tego wspólnego projektu gmin jest stworzenie obszaru inwestycyjnego w oparciu o sektor transport - spedycja - logistyka, stanowiącego zaplecze obsługi dla dynamicznie rozwijającego się portu oraz podjęcia działań na rzecz zniesienia istniejących ograniczeń transportowych. Decyzja Rady Gminy Kosakowo jest konsekwencją przyjętych uprzednio Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Programów Operacyjnych obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050 - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
- Z satysfakcją przyjęliśmy informację o pozytywnej opinii. Jestem przekonany, iż kolejne wspólne działania znacząco wzmocnią konkurencyjność Portu, potencjał gospodarczy Gminy, a w perspektywie powodować będą napływ nowych inwestycji, wzrost zatrudnienia i poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w porcie i jego zapleczu. Połączenie sektora portowego z rozwojem usług logistycznych ma stanowić biegun wzrostu obszaru, którego rdzeniem jest Port Gdynia. Spójne zagospodarowanie obszaru będzie osiągnięte przez zintegrowaną politykę przestrzenną, gospodarczą i transportową wszystkich interesariuszy - twierdzi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG.
Przedsięwzięcie "Rozwój Platformy Multimodalnej - Dolina Logistyczna" jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych ZMPG", ujętych na liście priorytetowych inwestycji w ramach realizacji Korytarza Bałtyk - Adriatyk - sieci bazowej TEN-T.

Port szuka przestrzeni do rozwoju



W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił część terenu od Stoczni Remontowej Nauta. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Z kolei w lipcu ub. roku Port Gdynia sfinalizował zakup reszty terenu od Nauty o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni . Również w ub. roku za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej, należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • dziwny plan (2)

    Brak komunikacji na terenie północnym .Ciekawe w jaki sposób będzie przebiegał transport ?który już teraz stwarza utrudnienia.

    • 24 0

    • od czegoś trzeba zacząć...

      Teren wskazany ale od portu odcięty torami.
      Po czynach ich poznacie.
      Kosakowo tylko zarobi...

      • 6 0

    • Jakoś to będzie

      • 3 0

  • bzdury

    • 9 3

  • ale jazda (1)

    centrum logistyczne tego jeszcze nie słyszałem priorytet !!! tiry maja jechać na Kosakowo a z stamtąd do portu przez obłuże przez lokalne ulice cuda!!!! Port rozgrzebany wszystko w planach stena line budowa nowego promu tylko plac i wspaniały port zewnętrzny tylko drogi nie ma , wszystko przez ul. Polskie i Wiśniewskiego 3 dżentelmenów z Portu Gdynia to iluzjoniści super

    • 20 2

    • chyba z czytaniem map kiepsko

      I z orientacją w terenie.
      Gdzie Rzym a gdzie Krym...
      Chociaż łatwo nie będzie...

      • 3 5

  • zielone swiatło (1)

    panowie z Portu to oni 3 lata temu mieli zielone światło ze w Porcie Gdynia będzie eldorado a dzisiaj nie ma i nie widać ?????

    • 13 2

    • czy wiesz ile lat minęło od rozpczęcia budowy DCT

      do wystawienia go na sprzedaż?
      15
      Połowa czasu dzierżawy tego terenu.

      • 3 1

  • Trzeba iść z duchem czasu (1)

    W Gdyni potrzebny jest kosmodrom

    • 15 0

    • wszystko będzie

      proszę Pana lub Pani. Kosmodrom będzie a lotnisko już jest. Na obecnym lotnisku ćwiczą przyśli kosmonauci na drzwiach ( podobno polscy piloci latają na wszystkim). Przyszłe centrum logistyczne będzie bezpośrednio połączone z centralnym portem komunikacyjnym. Oczywiście połączenie będzie wodne a takim poligonem doświadczalnym będzie przekop Mierzeji Wiślanej. W związku z tym Polska będzie pionierem w transporcie kombinowanym morsko lotniczym.

      • 6 0

  • a Chiny i Japonia budują porty na wodzie...nie na lądzie (2)

    może w końcu jakiś drugi most na Pogórze i Kosakowo ? albo most nad portem?

    • 8 0

    • Gospodarczo i technologicznie to Polska jest sto lat za Japonią i Chinami. Kto był w Tokio czy Szanghaju, Szhenzen, Pekinie potwierdzi.

      • 9 0

    • porty zwykle są na wodzie

      Zdziwiłbym się, gdyby te mocarstwa postępowały odwrotnie.
      Chociaż przyjmujący oceaniczne jednostki Wuhan w Chinach jest... 500km od brzegu Pacyfiku...

      • 2 0

  • "Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych." (1)

    To trzeba było niem oddawać terenów dalmorowskich.

    • 19 0

    • to raczej miasto wgryza się w port, budując mieszkaniówkę w strefie przemysłowej

      Narażając swoim brakiem odpowiedzialności mieszkańców tych budynków na niedogodne sąsiedztwo.

      • 5 0

  • A co z droga rowerowa R10?

    Czyli "popiolowka?
    Ona przez te tereny przechodzi.

    • 8 1

  • Doliny ignorancji i arogancji (3)

    Wymyślili sobie dla portu dolinę logistyczną na terenie przyszywanym do gminy Kosakowo, a tak naprawdę w Rumi, jakby byli ślepi, że po drodze z portu do Rumi są świetnie nadające się do tego rozległe tereny Gdyni, na których są nieużytki i nieużywane od dawna tory kolejowe. No, ale tam Gdynia wymyśliła sobie przyszłe nowe strefy deweloperskiego prestiżu. Być może te głupki przypuszczają nawet, że towary na kierunku port-dolina logistyczna będą się teleportować, cudownie omijając ich nowe prestiżowe dzielnice.

    • 13 0

    • przecież o tych właśnie terenach mowa (2)

      Łąki pomiędzy torami i Kępą oraz okolice Kazimierza.
      Jednak tamtędy miała również przechodzić OPAT i Czerwona.

      • 1 0

      • (1)

        Przypatrz się, gdzie są tereny praktycznie nieużywanych obecnie torowisk, gdzie kiedyś stały całe pociągi z węglem ze Śląska i na jakim też terenie obok (Przytorze) chce budować domy miasto.

        • 1 0

        • nie chcemy tam budować miasta

          Międzytorze chce zabudować urząd miasta.
          Miejsce to powinno zostać wykorzystane na bezpośrednie zaplecze portu i komunikację. Place składowe i magazyny mogą być dalej.

          • 3 0

  • (1)

    Weźcie jeszcze wybudujcie wielkie hale magazynowe w Kosakowie, Rumi, Redzie, Wejherowie do których codziennie będzie dojeżdzać sznur tirów oraz dostawczaków i na lotnisku przyjmujcie wyładowane po brzegi samoloty cargo. Niech to wszystko codziennie jeździ Estakadą, Morską, Hutniczą, Wiśniewskiego, a w Rumi Dąbrowskiego i Sobieskiego. Będzie lepsza jazda jak w wakacje gdy 10 kilometrowy odcinek "6" z Rumi do Redy pokonuje się w 40 minut.

    • 14 0

    • Hmmm może jest w tym ziarenko prawdy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane