stat

Port Gdynia szuka inwestora na tereny dzierżawione przez BCT

Okres dzierżawy majątku w Porcie Gdynia kończy się dla BCT w maju 2023 roku.
Okres dzierżawy majątku w Porcie Gdynia kończy się dla BCT w maju 2023 roku. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl

Port Gdynia ogłosił na swojej stronie internetowej rozpoczęcie tzw. dialogu na temat przyszłości terenów dzierżawionych obecnie przez operatora terminali kontenerowych ICTSI. Podjęto działania, choć umowa z filipińskim inwestorem kończy się dopiero w 2023 r. Czy posunięcie ZMPG to wywieranie presji na właściciela BCT, czy tylko normalna procedura?



BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy od 2003 jest dzierżawiony przez międzynarodowego operatora terminali kontenerowych ICTSI - spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. Firma operuje w porcie, ale to ZMPG pozostał właścicielem zajmowanych przez spółkę gruntów i budynków, które zostały oddane BCT w użytkowanie na okres 20 lat. Okres dzierżawy kończy się w maju 2023 roku.

- Zarząd Portu Gdynia dąży do maksymalizacji dochodowości z m kw. posiadanego terenu. Dlatego staramy się wykorzystywać w najwyższym stopniu możliwości, jakie dają nam dostępne narzędzia zarządcze - w tym przypadku wybraliśmy dialog techniczny. Tego typu wstępne konsultacje rynkowe pozwalają w krótkim czasie zebrać unikalne dane z całego spektrum rynku morskiego. Jest to więc gwarancja najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów Portu Gdynia - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Atrakcyjne tereny w centrum Portu



Przedmiotowe tereny obejmują zabudowaną nieruchomość gruntową na terenie Portu Zachodniego, o pow. prawie 515 tys. m kw., położoną przy nabrzeżach Helskim I i II oraz Oksywskim zobacz na mapie Gdyni. Na nieruchomości znajdują się m.in. place składowe kontenerów, samochodów i manewrowe, grunty oraz budynki, stacja paliw. Jest również dostęp do ogólnodostępnej bocznicy kolejowej o długości 680 m. Obecnie na tym terenie działa drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przeładowujący około 400 000 TEU rocznie. W obrębie nieruchomości mają swoje placówki: Izba Administracji Skarbowej, Sanepid, Morski Oddział Straży Granicznej, jest także Graniczny Punkt Kontroli Weterynaryjnej.

Władze BCT przy każdej okazji potwierdzały dalsze zainteresowanie pozostaniem w Porcie Gdynia. Kilka lat temu mówiło się o ewentualnym połączeniu BCT i GCT (terminal kontenerowy). Nie chodziło o przejęcie, a o fuzję. Ten ruch miał wzmocnić gdyńskie terminale i podnieść ich konkurencyjność. Niestety rozmowy zakończyły się bez sukcesu na początku ubiegłego roku i temat nie jest kontynuowany.

Presja czy troska o przyszłość?



Czy posunięcie ZMPG, czyli ogłoszenie dotyczące dialogu, to wywieranie presji na właściciela BCT, czy może normalna procedura?

- Dialog techniczny jest normalną procedurą stosowaną przez Port Gdynia, która ma na celu kontakt z potencjalnymi użytkownikami i inwestorami, aby w jak najlepszym stopniu dopasować warunki użytkowania do wymagań przyszłego operatora - poinformowano nas w biurze prasowym ZMPG.
Co chce osiągnąć ZMPG wprowadzając taką procedurę?

- Celem przeprowadzenia dialogu technicznego jest pozyskanie informacji w zakresie potencjalnych dzierżawców przedmiotowych nieruchomości, ich podstawowych danych dotyczących sytuacji prawnej oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej, organizacyjnej, zebranie informacji w zakresie określenia działalności, jaką oferenci zamierzają/przewidują prowadzić na nieruchomości, w tym zamierzeń inwestycyjnych, zebranie informacji w zakresie planowanego przeładunku w relacji burtowej, pozyskanie opinii o nieruchomościach, które mogą być przydatne dla prowadzenia działalności w obrocie portowo-morskim w tym rejonie, a także pozyskania nieruchomości na zapleczu Portu Gdynia w obszarze "Doliny Logistycznej" położonej na terenie Gminy Kosakowo. Informacje te mogą być wykorzystane przez ZMPG SA do określenia warunków przyszłego postępowania przetargowego na dzierżawę zabudowanej nieruchomości gruntowej - czytamy w odpowiedzi od ZMPG.
W tej sytuacji pozostaje pytanie, czy władze Portu Gdynia są zainteresowane przedłużeniem umowy z ICTSI.

- Umowa dzierżawy została zawarta ze spółką BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o. na czas określony do dnia 31.05.2023 r. Zgodnie z par. 37 ust. 1 Statutu spółki ZMPG S.A. oddanie nieruchomości gruntowych stanowiących własność spółki Skarbu Państwa wymaga przeprowadzenia przetargu publicznego. Spółka ta może zatem przystąpić do dialogu technicznego, jak również złożyć ofertę w przyszłym przetargu na dzierżawę nieruchomości - poinformowano nas w biurze prasowym ZMPG.

Władze BCT dalej zainteresowane?



Prezes Szymborski odchodzi z terminalu BCT



A co na ogłoszenie na stronie internetowej władze BCT?

- Nasz nowy prezes dopiero będzie się spotykał z władzami Portu Gdynia i zapewne ten temat będzie również poruszany. Na tę chwilę nie komentujemy sprawy - poinformował nas Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy/CCO BCT.
Przypomnijmy, że na początku czerwca doszło do zmian personalnych w BCT. Wieloletniego prezesa terminalu, Krzysztofa Szymborskiego zastąpił Wojciech Szymulewicz, do tej pory prezes terminalu w Chorwacji. Jak się dowiedzieliśmy, w ub. tygodniu w Gdyni gościły władze ICTSI, można więc sądzić, że trwają rozmowy na temat przyszłości BCT.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Przypomnijmy, że oprócz BCT w Porcie Gdynia działa jeszcze jeden terminal kontenerowy, czyli wspomniany GCT należący do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. W planach ZMPG ma też budowę terminala kontenerowego w ramach inwestycji Port Zewnętrzny. Ma on być centralną częścią tej inwestycji. Chodzi o infrastrukturę z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU. Do tej inwestycji ZMPG stara się pozyskać partnerów. W tej sytuacji byt terminali kontenerowych w wewnętrznej części portu stanie pod znakiem zapytania. Zarząd Portu przedstawił już harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży w Porcie Zewnętrznym przybiją pierwsze statki. Czy tak się stanie? Cześć ekspertów z branży morskiej twierdzi, że Port Zewnętrzny pozostanie w fazie projektu.

Opinie (44)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...