• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia szuka inwestora na tereny dzierżawione przez BCT

Wioletta Kakowska-Mehring
13 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Okres dzierżawy majątku w Porcie Gdynia kończy się dla BCT w maju 2023 roku. Okres dzierżawy majątku w Porcie Gdynia kończy się dla BCT w maju 2023 roku.

Port Gdynia ogłosił na swojej stronie internetowej rozpoczęcie tzw. dialogu na temat przyszłości terenów dzierżawionych obecnie przez operatora terminali kontenerowych ICTSI. Podjęto działania, choć umowa z filipińskim inwestorem kończy się dopiero w 2023 r. Czy posunięcie ZMPG to wywieranie presji na właściciela BCT, czy tylko normalna procedura?



BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy od 2003 jest dzierżawiony przez międzynarodowego operatora terminali kontenerowych ICTSI - spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. Firma operuje w porcie, ale to ZMPG pozostał właścicielem zajmowanych przez spółkę gruntów i budynków, które zostały oddane BCT w użytkowanie na okres 20 lat. Okres dzierżawy kończy się w maju 2023 roku.

- Zarząd Portu Gdynia dąży do maksymalizacji dochodowości z m kw. posiadanego terenu. Dlatego staramy się wykorzystywać w najwyższym stopniu możliwości, jakie dają nam dostępne narzędzia zarządcze - w tym przypadku wybraliśmy dialog techniczny. Tego typu wstępne konsultacje rynkowe pozwalają w krótkim czasie zebrać unikalne dane z całego spektrum rynku morskiego. Jest to więc gwarancja najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów Portu Gdynia - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Atrakcyjne tereny w centrum Portu



Przedmiotowe tereny obejmują zabudowaną nieruchomość gruntową na terenie Portu Zachodniego, o pow. prawie 515 tys. m kw., położoną przy nabrzeżach Helskim I i II oraz Oksywskim zobacz na mapie Gdyni. Na nieruchomości znajdują się m.in. place składowe kontenerów, samochodów i manewrowe, grunty oraz budynki, stacja paliw. Jest również dostęp do ogólnodostępnej bocznicy kolejowej o długości 680 m. Obecnie na tym terenie działa drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przeładowujący około 400 000 TEU rocznie. W obrębie nieruchomości mają swoje placówki: Izba Administracji Skarbowej, Sanepid, Morski Oddział Straży Granicznej, jest także Graniczny Punkt Kontroli Weterynaryjnej.

Władze BCT przy każdej okazji potwierdzały dalsze zainteresowanie pozostaniem w Porcie Gdynia. Kilka lat temu mówiło się o ewentualnym połączeniu BCT i GCT (terminal kontenerowy). Nie chodziło o przejęcie, a o fuzję. Ten ruch miał wzmocnić gdyńskie terminale i podnieść ich konkurencyjność. Niestety rozmowy zakończyły się bez sukcesu na początku ubiegłego roku i temat nie jest kontynuowany.

Presja czy troska o przyszłość?



Czy posunięcie ZMPG, czyli ogłoszenie dotyczące dialogu, to wywieranie presji na właściciela BCT, czy może normalna procedura?

- Dialog techniczny jest normalną procedurą stosowaną przez Port Gdynia, która ma na celu kontakt z potencjalnymi użytkownikami i inwestorami, aby w jak najlepszym stopniu dopasować warunki użytkowania do wymagań przyszłego operatora - poinformowano nas w biurze prasowym ZMPG.
Co chce osiągnąć ZMPG wprowadzając taką procedurę?

- Celem przeprowadzenia dialogu technicznego jest pozyskanie informacji w zakresie potencjalnych dzierżawców przedmiotowych nieruchomości, ich podstawowych danych dotyczących sytuacji prawnej oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej, organizacyjnej, zebranie informacji w zakresie określenia działalności, jaką oferenci zamierzają/przewidują prowadzić na nieruchomości, w tym zamierzeń inwestycyjnych, zebranie informacji w zakresie planowanego przeładunku w relacji burtowej, pozyskanie opinii o nieruchomościach, które mogą być przydatne dla prowadzenia działalności w obrocie portowo-morskim w tym rejonie, a także pozyskania nieruchomości na zapleczu Portu Gdynia w obszarze "Doliny Logistycznej" położonej na terenie Gminy Kosakowo. Informacje te mogą być wykorzystane przez ZMPG SA do określenia warunków przyszłego postępowania przetargowego na dzierżawę zabudowanej nieruchomości gruntowej - czytamy w odpowiedzi od ZMPG.
W tej sytuacji pozostaje pytanie, czy władze Portu Gdynia są zainteresowane przedłużeniem umowy z ICTSI.

- Umowa dzierżawy została zawarta ze spółką BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o. na czas określony do dnia 31.05.2023 r. Zgodnie z par. 37 ust. 1 Statutu spółki ZMPG S.A. oddanie nieruchomości gruntowych stanowiących własność spółki Skarbu Państwa wymaga przeprowadzenia przetargu publicznego. Spółka ta może zatem przystąpić do dialogu technicznego, jak również złożyć ofertę w przyszłym przetargu na dzierżawę nieruchomości - poinformowano nas w biurze prasowym ZMPG.

Władze BCT dalej zainteresowane?



Prezes Szymborski odchodzi z terminalu BCT



A co na ogłoszenie na stronie internetowej władze BCT?

- Nasz nowy prezes dopiero będzie się spotykał z władzami Portu Gdynia i zapewne ten temat będzie również poruszany. Na tę chwilę nie komentujemy sprawy - poinformował nas Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy/CCO BCT.
Przypomnijmy, że na początku czerwca doszło do zmian personalnych w BCT. Wieloletniego prezesa terminalu, Krzysztofa Szymborskiego zastąpił Wojciech Szymulewicz, do tej pory prezes terminalu w Chorwacji. Jak się dowiedzieliśmy, w ub. tygodniu w Gdyni gościły władze ICTSI, można więc sądzić, że trwają rozmowy na temat przyszłości BCT.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Przypomnijmy, że oprócz BCT w Porcie Gdynia działa jeszcze jeden terminal kontenerowy, czyli wspomniany GCT należący do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. W planach ZMPG ma też budowę terminala kontenerowego w ramach inwestycji Port Zewnętrzny. Ma on być centralną częścią tej inwestycji. Chodzi o infrastrukturę z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU. Do tej inwestycji ZMPG stara się pozyskać partnerów. W tej sytuacji byt terminali kontenerowych w wewnętrznej części portu stanie pod znakiem zapytania. Zarząd Portu przedstawił już harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży w Porcie Zewnętrznym przybiją pierwsze statki. Czy tak się stanie? Cześć ekspertów z branży morskiej twierdzi, że Port Zewnętrzny pozostanie w fazie projektu.

Miejsca

Opinie (47) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Sprostowanie (1)

    Port nie szuka żadnego inwestora, a dzierżawcy ! Jak każdy teren publiczny musi być przetarg otwarty. Każdy może startować: bct gct dct.

    • 2 1

    • BCT nie może startować.,

      Startować może ewentualnie właściciel BCT, czyli ICTSI (o ile byłby zainteresowany, bo ptaszki ćwierkają, że niekoniecznie jest).

      • 1 0

  • No i co niedowiarki? (11)

    Od przynajmniej dwóch lat pisałem w komentarzach dot. BCT, że zbliża się koniec tego terminalu. I nie ma co zaprzeczać, że konkurencja z naprzeciwka (z którą ponoć miało dojść do fuzji) jest zainteresowana przejęciem terenów po BCT (najlepiej ze sprzętem, który i tak jest do spłacenia). I nie również co zaprzeczać, że jakiś czas temu "delegacja" z GCT spacerowała po BCT, oglądając tereny.
    Do tego odejście byłego prezesa ze stanowiska z "powodów osobistych" to też ściema - facet najwidoczniej, zwyczajnie nie sprawdził się na tym stołku (ponoć mocno zadarł nawet z właścicielem terenu, czyli właśnie z Portem a przed Arbitrażem sprawę z Portem przegrał).
    Reasumując, wszystko wskazuje na to, że właściciel BCT może pomału pakować manatki.

    • 28 10

    • (2)

      Opinia z d..y. ZMPG nie ma żadnego wpływu na prezesa BCT tylko jego właściciel ictsi. zmpg nie ma tu nic do gadania. Port sam chyba nie wie czego chce bo chce wyciągać kasę z obecnych nabrzeży i jeszcze z portu zew. Co jest d**ilnym myśleniem bo jaki armator będzie tracił czas na doplyniecie bliżej estakady jak będzie miał terminal na wejściu do portu. Połączenie BCT z GCT miało nastąpić ale proces zamknięto z winy GCT.

      • 3 3

      • GCT jest w dobrej sytuacji

        oni tereny mają na własność więc port im może co najwyżej naskoczyć. Dla Portu dobrym wyjściem jest port zewnętrzny ponieważ przyblokują GCT. Obecne tu tereny to dobry teren na marine dla małych stateczków. Jednak patrząc na tempo realizacji pracy to jeszcze długo poczekamy na port zewnętrzny

        • 1 0

      • Oczywiście (buuuhaaa).

        • 2 3

    • Na różnych serwisach branżowych pisali, że były prezio przeszedł na emeryturę. (2)

      Hmm ... Przecież na emeryturę to on ciut, ciut za młody jeszcze (a pomostówka mu nie przysługuje).

      • 2 3

      • (1)

        No nie wiem czy ciut za młody jak ma 2 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego...

        • 1 2

        • Myślisz że jak 2 lata do wieku ci brakuje, to ci ZUS da emeryturę?

          • 3 1

    • czytanie ze zrozumieniem (1)

      Właściciel Terminala BCT może się zwijać? Czyli kto ZMPG??? Chyba miałeś na myśli dzierżawcę.

      • 2 5

      • Już ci dziecko tłumaczę.

        Całościowym, jedynym właścicielem BCT (Bałtyckiego Terminala Kontenerowego) jest filipińska firma pod nazwą ICTSI.
        Gdyński Port natomiast jest właścicielem terenu, na którym funkcjonuje BCT (terminal). Łapiesz już, że BCT nie należy do Portu, tylko do prywatnej, filipińskiej korporacji?

        • 12 0

    • I dobrze (1)

      zaorać ten BCT, żart a nie terminal.

      • 4 7

      • Tam jest jeszcze w miarę normalnie.Miejmy nadzieję że Chińczyk sobie odpuści,bądź też zróbcie wszystko aby do tego nie doszło.Tam jest kompletny syf i patologia.Sxkoda tylko tych szarych pracowników.

        • 3 1

    • A jakieś rzeczowe argumenty przeciw temu co napisałem?

      Chyba, że jedynie nie podoba się wam rzeczywistość i stąd te kciuki w dół.

      • 3 2

  • niech jeszcze więcej wydaja na sponsorowanie Kościoła Katolickiego (1)

    w obliczu poszukiwania inwestora to bardzo rozsądne wyrzucać 90tys. PLN na złotą monstrancję dla kościoła w Gdyni...do tego d**ilne tłumaczenia że to w ramach barteru za usługi PR'owskie....tjaaa...

    • 9 4

    • Jesteś gejem, prawda?

      • 0 3

  • parę lat i..

    przyjmuję zakłady na kwoty przeładunkowe na lata od 2021 zarówno w GCT jak i BCT

    • 0 0

  • Ja bym chcial zostac takim inwestorem

    Co mam zrobic

    • 3 0

  • Zmiany w zmpg gdynia (1)

    A dzisiaj został odwołany Nowak

    • 9 0

    • Finansowy poleciał.

      Czyli szykują nowy przewał finansowy. Co teraz dofinansują 500+?

      • 4 0

  • (2)

    To przecież normalne przy publicznych spółkach. Muszą zrobić przetarg otwarty i każdy się może zgłosić. ictsi, hutchison, inni.

    • 5 4

    • Jasne że każdy może. Tzn. każdy kto chce.

      Tylko czy wszyscy których przykładowo wymieniłeś chcą. Oto jest pytanie.

      • 3 0

    • Dobre miejsce na nowy pomnik

      • 2 2

  • gdynia miasto upadle tu sie nic nie oplaci

    • 14 2

  • zbudujcie tam biedronke

    • 5 1

  • (8)

    Nikt z komentujacych nie przeczytal artykulu. Masakra!

    • 13 5

    • A ty przeczytałeś? (7)

      • 3 2

      • (6)

        Przeczytalem

        • 1 4

        • To podejdź do tego zadania raz jeszcze i dodatkowo postaraj się zrozumieć czytany tekst. (5)

          • 2 1

          • (4)

            Nie musze, zrozumialem wszystko za pierwszym razem

            • 0 3

            • Tak, tak. Oczywiście. (3)

              • 2 0

              • (2)

                Sprawdz mnie

                • 0 3

              • Szkoda czasu, żyj po swojemu. (1)

                • 2 0

              • Przegrales

                • 1 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane