• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia szuka wykonawcy terminalu promowego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.

Proces powstania publicznego terminalu promowego w gdyńskim porcie wkracza w kolejną fazę. Zarząd Morskiego Portu Gdynia właśnie ogłosił przetarg na jego budowę. Szacowany koszt inwestycji to ok. 180 mln zł, z czego ok. 116 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.



Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdyńska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową. Teraz ogłoszono przetarg, który wyłoni wykonawcę.

- Do 3 października br. czekamy na oferty - według planu zadanie ma zostać wykonane w ciągu 28 miesięcy - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Potencjalny wykonawca jest zobowiązany do wykonania robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Opinie (76) 1 zablokowana

  • Gdynia - kiedy zaczniecie odbudowywać flotę handlową rybacka i wojenną (1)

    • 2 0

    • Gdynianin

      Zapytaj premiera wszystkonegocjującego i zwykłego posła oraz super byłego min. ministra od obrony który już kupił śmigłowce ...... ha ha ha ha

      • 0 0

  • kto wpadł na chory pomysł terminala w tym miejscu? (10)

    setki ciężarówek i aut osobowych będą dodatkowo przejeżdżać ulicami Polską i zakorkowaną Wiśniewskiego. zastanawiam się jak kierowca osobówki włączy nawigację czy go nie pokieruje przez centrum i Witomino na obwodnice.
    Władze miasta jak zwykle nie myślą.

    • 37 105

    • (1)

      Gdynia miasto portowe i podatki wpływające do kasy miasta w dużej części pochodzą z portu.Jak by tych pieniędzy nie było Gdynia stała by się wiochą
      Tak że przestań płakać o jakieś ciężarowe samochody.Cała gospodsrka na świecie opiera się na transporcie kołowym.Tak że dalej będziesz stał w tych korkach

      • 2 0

      • Wpływy z podatków Zarządu Portu Gdynia i całej grupy kapitałowej to suma nieco ponad 14 mil. a więc niecały 1% budżetu miasta. Także skończmy z mitem wielkiego portu, bez którego to miasto było by "wiochą". Natomiast prawdą jest że przez jego usytuowanie i jego działalność gospodarczą (terminale masowe w centrum miasta), życie mieszkańców Gdyni nie jest komfortowe. A wracając do kwestii transportowej to w krajach rozwiniętych obsługa portów odbywa się transportem kolejowym, o składach pociągów minimum 750 metrów i torach dopuszczających ruch takich składów powyżej 100 km/h, a my niestety nie mamy warunków do obsługi takich zestawów.

        • 1 2

    • (3)

      zainteresowałeś się rozkładem rejsów "Sten" i jakie godziny wchodzą w rachubę?czy przy obecnym lokalizacji terminalu zwiększyło się zatłoczenie estakady?zazwyczaj ciężarówki zjeżdżają nocą i późnym popołudniem ,w nocy luz popołudniu korek ale w drugą stronę do Obłuża.normalne kursy to 6,30 9,00 21,00 a trzeba byc 60 min przed wypłynieciem.gdzie masz korki.

      • 20 8

      • Proszę weź jeszcze jedną zmienną pod uwagę na Obłużu promy były do 175 metrów według artykułu w nowym miejscu około 245m tam ( Obłuże) infrastruktura drogowa pozwalała na szybszy przyjazd lub wyjazd a tu nie dość że muszą pokonać dłuższą trasę i trochę bliżej centrum to przy większych promach będzie ich więcej. Ktoś kto planuje tą inwestycję z Portu Gdynia chyba pomija pewne zmienne w stylu planowania "jakoś to będzie"

        • 4 3

      • Wiesz, że godziny są zmienne? (1)

        • 6 11

        • ale jaki armator pozwoli sobie na ryzyko opóźnień i od kiedy pamiętam czyli 30 lat jak pracowałem w Gdyńskim WUŻ-u to te zmiany były minimalne

          • 12 3

    • Gościu pomyśl trochę zanim coś napiszesz !!!!!!!!!

      Co mają władze miasta do Portu Gdynia. Głównym udziałowcem jest Skarb Państwa przeszło 99 % a miasto Gdynia ma nieco ponad 0,04 % i to Zarząd Portu decyduje a nie władze Gdyni. Jak krytykujesz, a masz do tego prawo to za konkretne rzeczy, na które mają wpływ władze Gdyni.

      • 7 1

    • Edzio zrobi lepiej, szybciej i za darmo

      jak zwykle

      • 7 2

    • Kwiatkowski.

      • 0 1

    • Edziu ale masz ból d..y. Weź już daj spokój z tym hejtem. Nic konkretnego nie wnosisz

      • 30 8

  • ss raly muchy bedzie wisona.

    • 0 0

  • kierowca

    jak zwykle zapomniano o dojeździe ale cóż tam będzie jak z Chwarznem, Wiczlinem i np Obłużem, co to obchodzi gdyńskie elity...

    • 0 0

  • Tylko czy ktoś myśli o infrastrukturze drogowej? Ciągle w Trójmieście powstają nowe osiedla, rozbudowy terminali, a co z drogami? Nie mówcie, że cokolwiek pomoże szumna trasa kaszubska...

    • 0 0

  • El Prezidente wszystko spełni (8)

    Nasz el prezidente przed wyborami szybko dobuduje po dwie nitki Wiśniewskiego oraz rozbuduje Estakadę Kwiatkowskiego do 5 pasów w każdą stronę !!!!!

    • 37 33

    • Ok, ale zapomniałeś, że poza pięcioma pasami w każdą stronę, będą też dodatkowo bus pasy. (3)

      Obowiązkowo!!!

      • 4 4

      • I prosto

        Na lotnysko

        • 0 0

      • (1)

        jo namalujo to wszystko biało farbo

        • 6 3

        • Edzio tysiące miliony pasów wybuduje wszędzie

          wszędzie wyleje beton i bedzie jedna, wielka autostrada a w środki fabryki i huty dla ludu

          • 0 0

    • (2)

      To akurat nie jego inwestycja tylko portu

      • 11 4

      • od kiedy urzędnicy inwestują ? (1)

        to też by było ciekawie usłyszeć

        • 2 1

        • Jak

          Sie za kadencji nachapia to później są biznesmeny i inwestują

          • 1 0

    • bzdura.to nie inwestycja komunalna.

      • 13 3

  • Totalny Głupiec to Wymyślił

    • 0 0

  • Szczurek zabiera Stenę Gdyni północ. Koniec ładnego widoku z estakady. Koniec oglądania z promu pięknego przemysłu stoczniowego. Ten zaoszczędzony czas, to była najciekawsza widokowo część podróży promem.

    • 0 0

  • POżyteczni idioci kontratakują w myśl zasady, polskość to nienormalność.

    • 1 1

  • Gdynia teraz ją głuki projektują

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane