• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia szuka wykonawcy terminalu promowego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.

Proces powstania publicznego terminalu promowego w gdyńskim porcie wkracza w kolejną fazę. Zarząd Morskiego Portu Gdynia właśnie ogłosił przetarg na jego budowę. Szacowany koszt inwestycji to ok. 180 mln zł, z czego ok. 116 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.



Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdyńska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową. Teraz ogłoszono przetarg, który wyłoni wykonawcę.

- Do 3 października br. czekamy na oferty - według planu zadanie ma zostać wykonane w ciągu 28 miesięcy - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Potencjalny wykonawca jest zobowiązany do wykonania robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Opinie (76) 1 zablokowana

  • POżyteczni idioci kontratakują w myśl zasady, polskość to nienormalność.

    • 1 1

  • Szczurek zabiera Stenę Gdyni północ. Koniec ładnego widoku z estakady. Koniec oglądania z promu pięknego przemysłu stoczniowego. Ten zaoszczędzony czas, to była najciekawsza widokowo część podróży promem.

    • 0 0

  • Totalny Głupiec to Wymyślił

    • 0 0

  • Tylko czy ktoś myśli o infrastrukturze drogowej? Ciągle w Trójmieście powstają nowe osiedla, rozbudowy terminali, a co z drogami? Nie mówcie, że cokolwiek pomoże szumna trasa kaszubska...

    • 0 0

  • kierowca

    jak zwykle zapomniano o dojeździe ale cóż tam będzie jak z Chwarznem, Wiczlinem i np Obłużem, co to obchodzi gdyńskie elity...

    • 0 0

  • ss raly muchy bedzie wisona.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane