• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.
  • Tereny które chce pozyskać Port Gdynia.
  • Zasięg Portu Gdynia.
  • Obszar Portu Gdynia po powstaniu tzw. portu zewnętrznego.

Port Gdynia zanim "wyjdzie w morze" najpierw chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. Tereny po stoczni Nauta, po Stoczni Marynarki Wojennej i Vistalu oraz centrum logistyczne. Na ten cel zarząd portu chce przeznaczyć 220 mln zł.



Port Gdynia jest tak bardzo wrośnięty w miasto, że coraz trudniej o tereny inwestycyjne. Dlatego władze portu korzystają z każdej okazji do powiększenia swoich granic. W najbliższym czasie do pozyskania są tereny po Stoczni Remontowej Nauta. Ta kilka lat temu przeniosła się do obiektów po Stoczni Gdynia i do tego rozwija Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Na działkę przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni w Gdyni Nauta po raz kolejny szuka nabywcy. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia. Port bowiem ma prawo pierwokupu i swoje plany w stosunku do tej nieruchomości.

Czytaj też: Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

- Dla nas atrakcyjny jest każdy kawałek terenu w sąsiedztwie. Jeżeli my nie kupimy tej działki, to kupi ją jakiś deweloper pod apartamentowce. A takie sąsiedztwo będzie dla nas trudne. Obok prowadzona jest działalność portowa, która potrafi być uciążliwa. Gdyby teren trafił do nas, to umielibyśmy zadbać o stworzenie bariery między portem, a częścią mieszkalno-usługową - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Według planów na ten teren można np. przenieść działalność administracyjną spółek operujących w porcie.

- Pomysłów jest kilka, m.in. SAR poszukuje działki aby postawić nowy obiekt, gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - dodaje Adam Meller.
W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił już część terenu od Nauty. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Ostatnio ZMPG za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Kolejną sprawą są tereny pod działalność magazynowo-logistyczną. Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni w sąsiedztwie Kosakowa w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

Ostatnią fazą ekspansji terytorialnej Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego, czyli "na wodzie". Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie tam terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Rozważane jest też powstanie tam nowego nabrzeża dla wycieczkowców. Jednak to zależy od rozmów z konkretnymi inwestorami, ponieważ ta inwestycja ma być realizowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie analizy środowiskowej tej inwestycji i wykonanie koncepcji - mówi prezes Meller. - Jeszcze za wcześnie mówić o konkretach, na razie prowadzimy rozmowy. Zainteresowanie jest. Trzech partnerów wydaje się bardzo poważnych.

Miejsca

Opinie (103)

  • (3)

    Może w końcu uda się zastosować Szczurka i jego pomysły by zabudowywac port deweloperką

    • 7 2

    • Zastopować miało być

      • 4 1

    • tylko wybory mogą pomóc. (1)

      • 5 0

      • wybory są jesienią tego roku, warto się na nich pojawić

        • 4 1

  • Kiedyś komuna zabiła port w Gdyni teraz robi to wolna Polska (1)

    Komuna postawiła bloki I elektrocieplownie w miejscach stanowiących bazę terenów pod dalszą rozbudowę,

    3 RP natomiast sprzedaje co może pod deweloperke,

    Wierzyc mi się nie chce ze sami sobie robimy takie krzywdy i tniemy gałąź pod sobą,

    • 21 3

    • nie pod sobą...

      Kto przy tym robi, to zarobi. Przynajmniej taka ma nadzieję...
      Kapitalizacja zysków, socjalizacja strat.
      To program liberałów.
      Robię, bo mogę. I co mi zrobią?

      • 4 3

  • Niech zrobią stanowisko ważenia wszystkich TIRów

    Każdy TIR powinien być zważony przed opuszczeniem portu. Obecnie jeden przeciążony TIR niszczy drogi tak jak prawie milion osobówek.

    • 9 5

  • Zamiast przygotować najnowsze technologie logistyczne, (1)

    aby konkurować z Hamburgiem czy Sant Petersburgiem i jak najszybciej "wyjść w morze" to prezes Meller mimo ciekawych i mądrych zapowiedzi chce iść śladami skompromitowanego b. prezesa Janusza, któremu zależało tylko aby się nie narazić PO.
    Jedynie co robił to przejmował tereny i wynajmował krótkoterminowo a więc stawiano baraki i podnoszono cenę. Takim systemem Portu Gdynia, aby konkurencyjny nie rozbudujemy?
    Dlaczego za czasu nowego prezesa Port np. przy nabrzeżu gdzie był mechcniczno-montażowy Nauty nie powstają rewitalizowany kompleksu mechaniczny związany małymi jednostkami morskimi, Skoro został przyjęty dobry plan rozwojowy poprzez rozbudowę to dlaczego mamy go zmieniać? Zapewnić w ramach tego programu tylko taki dobry mechanizm, aby koneser z inicjatywy fachowo-rodzinno-biznesu miał tam pole do popisu. Takie unikatowe koncepty współtworzą nowoczesną gospodarkę i skupiają wokół tych miejsc ludzi kreatywnych, ambitnych i szalonych, wychodzących poza schematy, a wiem bo w Gdyni takich mamy jak choćby twórca ciekawych płetw, batyskafów,... zarówno w dziedzinach morskich, jak i w życiu.
    Także zniszczono Gospodarkę Rybołówstwa Dalekomorskiego i nic nie pozostawiono - nawet nie rozbudowano części Oceanarium liczą chyba, że takowe powstanie w Gdańsku ? Zamiast przekazywać prawdę dzieciom i młodzieży, bo z czasem będzie także jak z historią żydów w Polsce i wiele hałasu ?
    Zamiast zrobić coś z misją z zamiarem wyciągnięcia z rzetelnych informacji polskiej gospodarki i kultury, tradycji czegoś co dla innych może być odkryciem, a dla nas jest największą wartością. Najstarsza cześć Nauty i Nabrzeża Rybnego(Dalmoru) jest do tego świetnym pretekstem.
    To znowu robimy szum medialny, aby w Gdyni nic nie było. A społeczeństwo zdezorientowane będzie narzekało i ulegało stwierdzeniom, że Polacy tylko potrafią się kłócić i rozrabiać, a poważnych projektów nie należy nam powierzać. Bo czyż angielski premier nie mówił "dać Polsce Śląsk, to jak małpie brzytew.."?

    • 8 3

    • W jakim języku to jest napisane?

      • 1 0

  • (1)

    Malo terenow? A w dalmorze buduja osiedle zamiast portu!

    • 15 3

    • zasypią akwatorium i postawią biedronki, oszołomy i lidle, otaz kuuupę bloczysk

      • 4 0

  • dziadostwo

    jak mozna podpisac zdjecie nr 3 Obszar Portu Gdańsk po powstaniu tzw. portu zewnętrznego.piszac o porcie w Gdyni

    • 12 1

  • Zabawne

    A nabrzeża Dalmoru najlepiej zbudować
    Apartamentami dla Norwegów

    • 16 1

  • Po co? (1)

    proszę się przejechać po Gdyńskim porcie - większość nadbrzeży jest pusta statków ani widu ani słychu. Polskie przedsiębiorstwa żeglugowe rozkradziono, nikt nie dochodzi do tego co stało się z 183 statkami PLO , co stało się statkami Odry, Gryfu, Dalmoru.

    • 22 3

    • O PLO to trzeba zapytać euro POsła Lewandowskiego.

      • 11 4

  • Obszar Portu Gdańsk po powstaniu tzw. portu zewnętrznego fotka nr.4

    gdańś kupuje gdynie?? chyba poniosło osobę która to pisała

    • 3 1

  • Drogi (2)

    Dla portu konieczna jest budowa jest konieczna budowa nowej obwodnicy 7 jest zakorkowana a obwodnica wystarczy opady śniegu i stoi. Gdansk ma kolej o obwodnicę południową. A Gdynia bez tej inwestycji zostanie bez szans na rozwój.

    • 13 0

    • może zamiast dróg i torów przeładowywać na barki i wieżć do Gdaska? :-)

      Ale żarty na bok, a Political Fiction na czoło. Gdyby się tym portem zajął ktoś z forsą i wizją (a nie z partią i telewizją) to wykorzystał by unikalną w skali Europy bliskość Portu Gdynia do nieumoczonego w przewozy pasażerskie lotniska Kossakowo, z dwoma pasami startowymi. Przeładunki intermodalne, ze statków na samoloty i odwrotnie mogły by być wyjątkiem na skalę kontynentalną. Ale Szczur kombinował zrobić z Kossakowa kopalnię eurodotacji, czyli wyłudzalnię, oraz konkurencję pasażerską dla Rębiechowa. A w porcie pozwala stawiać wysokie bloki w miejsce nabrzeży i ich zaplecza. Niedługo jedynym sensem portu będzie bycie zawalidrogą, uniemożliwiającą dojazd do pólnocnych dzielnic Gdyni.

      Głupol. Po prostu prostak.

      • 3 0

    • dlatego robi się 201

      Gdynia będzie miała "własną" linie kolejową.
      Możliwości trasy na Tczew są na wyczerpaniu a przez Trójmiasto przejazd ciężkich składów jest utudniony (Forum, PKM).

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane