• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.
  • Tereny które chce pozyskać Port Gdynia.
  • Zasięg Portu Gdynia.
  • Obszar Portu Gdynia po powstaniu tzw. portu zewnętrznego.

Port Gdynia zanim "wyjdzie w morze" najpierw chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. Tereny po stoczni Nauta, po Stoczni Marynarki Wojennej i Vistalu oraz centrum logistyczne. Na ten cel zarząd portu chce przeznaczyć 220 mln zł.



Port Gdynia jest tak bardzo wrośnięty w miasto, że coraz trudniej o tereny inwestycyjne. Dlatego władze portu korzystają z każdej okazji do powiększenia swoich granic. W najbliższym czasie do pozyskania są tereny po Stoczni Remontowej Nauta. Ta kilka lat temu przeniosła się do obiektów po Stoczni Gdynia i do tego rozwija Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Na działkę przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni w Gdyni Nauta po raz kolejny szuka nabywcy. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia. Port bowiem ma prawo pierwokupu i swoje plany w stosunku do tej nieruchomości.

Czytaj też: Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

- Dla nas atrakcyjny jest każdy kawałek terenu w sąsiedztwie. Jeżeli my nie kupimy tej działki, to kupi ją jakiś deweloper pod apartamentowce. A takie sąsiedztwo będzie dla nas trudne. Obok prowadzona jest działalność portowa, która potrafi być uciążliwa. Gdyby teren trafił do nas, to umielibyśmy zadbać o stworzenie bariery między portem, a częścią mieszkalno-usługową - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Według planów na ten teren można np. przenieść działalność administracyjną spółek operujących w porcie.

- Pomysłów jest kilka, m.in. SAR poszukuje działki aby postawić nowy obiekt, gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - dodaje Adam Meller.
W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił już część terenu od Nauty. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Ostatnio ZMPG za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Kolejną sprawą są tereny pod działalność magazynowo-logistyczną. Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni w sąsiedztwie Kosakowa w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

Ostatnią fazą ekspansji terytorialnej Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego, czyli "na wodzie". Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie tam terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Rozważane jest też powstanie tam nowego nabrzeża dla wycieczkowców. Jednak to zależy od rozmów z konkretnymi inwestorami, ponieważ ta inwestycja ma być realizowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie analizy środowiskowej tej inwestycji i wykonanie koncepcji - mówi prezes Meller. - Jeszcze za wcześnie mówić o konkretach, na razie prowadzimy rozmowy. Zainteresowanie jest. Trzech partnerów wydaje się bardzo poważnych.

Miejsca

Opinie (103)

  • W końcu Gdynia się obudziła bardziej nowy prezes jest myślącym człowiekiem bo dotychczasowy zarząd mial myślenie rozwojowe ze najpierw niech przyjdzie klient a wtedy tobie zbudujemy magazyn a teraz trzeba pod klientów budować nabrzeża magazyny drogi całą infrastrukturę.Za późno o te 10 lat ale cos może ugrają bo słabo z inwestorami co by wybudowali terminal od podstaw i go wyposażyli.Bo koszt to mniej więcej 450 milionów euro.

    • 6 3

  • Tak dla przypomnienia to

    w latach 30-stych Hitler takze nawolywal swoj narod aby walczyc o przestrzeń do rozwoju. Bo jak twierdzil Niemcy w tamtym (miedzywojennym) ksztalcie geograficznym dusily sie. Teraz maja jeszcze mniejszy ksztalt a mimo to bez wojny wzniosly sie ponad Europejski przecietny poziom. Czyli nie wielkosc a skutecznosc dzialania daje maksymalny efekt planowania.

    • 3 0

  • Nie "zgapiamy" przyjaciele...

    • 1 0

  • szanowna p.Wioletto Krakowska-Mehring !... (1)

    a może by tak bardziej pochylić się nad podjętym tematem -"Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju " , Paranoja !- portowe tereny włącznie z nabrzeżami po "Dalmorze" oddaje się deweloperom zakładam ,że bez łapówek . Jakiś Idiota przy okazji robi włodarzom i Mieszkańcom Gdyni kisiel w głowach i krzyczy ,że Tu będzie drugi Dubaj ,przy nabrzeżach będą cumowały jachty miejscowych szejków {w Kosakowie będą stały ich odrzutowce !} .A ja niedawno pisałem używając sarkazmów - ,że z całego gdyńskiego portu zrobić Dubaj ,Szanghaj i Hong Kong a do rozwoju Gdyńskiego Portu nadaje się Wiczlino ,Koleczkowo i Szemud ! Czy obecna Polska to naprawdę kraj Idiotów ?

    • 12 1

    • Ma Pan 100% racji

      Obecne władze Gdyni zmieniają całkowicie charakter miasta. O takich zmianach mieszkańcy powinni być informowani na etapie wizji (jeśli takie w ogóle są) w jakim kierunku Gdynia ma sie rozwijać. Plany zagospodarowania to czysta fikcja. Jeśli moźna zmienić plan w każdej chwili, w zależności od tego kto jest właścicielem gruntu, to czyste pole do korupcji. Jeśli nie można wywłaszczyć 40 metrowego kawałka ścieżki przy bulwarze (zamieniono z Akademią Morską na atrakcyjne działki na Grabówku) a jednocześnie mówi się o wywłaszczeniu firmy Sword po to aby zrealizowć wizje deweloperów, to o co tu chodzi. O wszystkim dowiadujemy się z portali i artykułów prasowych i to wtedy gdy już wszystko jest "pozamiatane". Dlatego może warto by zmusić władze do wstrzymania się z uchwalaniem planów (duży wysyp w ostatnim czasie) i przedstawienia nam czy chcą zmienć Gdynię w przysłowiowy Dubai i jak chcą zwiększać dochody do budżetu gminy gdy zlikwidują port.

      • 6 1

  • Czy Prezydent Szczurek (1)

    to ten, którego można zobaczyć w TV jak przecina, odbiera medale itp.? Kiedy ostatnio się wypowiadał całościowo co chce zrobić z miastem portowym?

    • 7 1

    • Zapraszamy P. Szczurka

      Na ulicę Beniowskiego, aby zobaczył w jakim miejscu pozwala na wybudowanie wieżowców.

      • 2 0

  • Łoter fronta nam trzeba !- a Port ? -są plany ...

    • 3 1

  • Zdecydowanie leniej rozwijac port na terenach po stoczni marynarki wojennej niz na terenie with miescie po Naucie

    • 2 6

  • Daj polakom troche wolności ,samorządnosci to przechachmęcą i roztrwonią wszystko !!!

    Nawet Swoją Ojczyznę przehandlują !!! - Lepiej się czujemy , funkcjonujemy , ba - nawet się szanujemy jak jesteśmy krótko za morde trzymani ! , i nie ważne kto i kim jest ten trzymający !...Sami nie potrafimy !

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane