Port Północny świętuje swoje 40-lecie

W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku.
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W czwartek odbędą się oficjalne obchody czterdziestolecia Portu Północnego w Gdańsku. To część gdańskiego portu, która powstała w latach 70. XX wieku wraz z Rafinerią Gdańską. Obecnie na terenie Portu Północnego działa terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje się węgiel energetyczny i koksujący oraz obsługiwane są przeładunki ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie. Władze gdańskiego portu myślą jednak o rozbudowie w najbliższych latach tzw. portu zewnętrznego.


Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz.
Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk, zwaną Portem Północnym. Jednocześnie z tą inwestycją trwała też budowa Rafinerii Gdańskiej, a w 1973 roku powstał terminal promowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W 1974 roku w Porcie Północnym został zbudowany terminal węglowy, a rok później terminal paliw płynnych. Natomiast w lipcu 1974 roku zostały formalnie rozszerzone granice portu morskiego.

Po oddaniu do eksploatacji tej ogromnej inwestycji globalne przeładunki portu gdańskiego osiągnęły w roku 1978 rekordową wielkość - 27,7 mln ton. W 1991 roku powstało Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny. Obecnie Port Północny Sp. z o.o. prowadzi w gdańskim porcie terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport oraz, na mocy umowy ze spółką Naftoport, jest wyłącznym operatorem Bazy Paliw Płynnych, obsługującym przeładunek ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie.
 Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.

Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.


W roku 2008 spółka Port Północny weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest. Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych suchych towarów masowych. Terminal importowy powstał w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawione przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego.

- Przez nasz port przechodzą potężne masy towarowe nie tylko kontenerów, ale także ładunków masowych. To wszystko trzeba z portu wywieźć. Dlatego tak ważne są dla nas dobre połączenia drogowe z autostradą A1 i to, aby autostrada została wreszcie skończona. Zajmujemy się też infrastrukturą kolejową na terenie portu - mówi Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jesteśmy też dobrej myśli, jeśli chodzi o nowy most kolejowy prowadzący do portu. Widać, że PKP podjęła wreszcie konkretne działania w tej sprawie. Most ma być gotowy w ciągu najbliższych dwóch lat.

ZMPG ma też zamiar zainwestować duże kwoty w pogłębianie kanałów portowych i remont nabrzeży. - Chcemy też rozbudowywać nie tylko port wewnętrzny ale także rozbudowywać naszą infrastrukturę "w kierunku morza" - dodaje Raben. - Obecnie poziom inwestycji w gdańskim porcie to ok. 2 mld zł.

- Z podsumowania dziewięciu miesięcy 2014 roku wynika, że we wrześniu pobity został historyczny rekord średniomiesięcznego wolumenu przeładowanego w naszym porcie. O ile jeszcze kilka lat temu średni miesięczny przeładunek towarów w relacji burtowej kształtował się na poziomie ok. 1,8 mln ton, o tyle w rekordowym 2013 roku średnia ta wynosiła już 2,52 mln ton, natomiast teraz udało się poprawić ten wynik do 2,62 mln ton - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG. - Na pozór niewielka różnica, bo zaledwie 100 tys. ton, która jednak w skali całego roku daje już ponad 1 mln ton towarów więcej. Na cały 2014 rok prognozuje się co prawda aż 32,6 mln ton ładunków. 97 proc. zgodność z planem to bardzo dobry wynik, który potwierdza świetną kondycję naszego portu w roku bieżącym.

W czwartek w Teatrze Szekspirowskim odbędą się uroczyste obchody 40-lecia Portu Północnego.

Opinie (28) 4 zablokowane

  • Świętują... (1)

    z zasłyszenia w 7-ce zarządy, pół uniwerku i Wałęsa...

    • 6 1

    • Gierek

      i Kaszuby rozbudował. Podobno tyle ciężarówek z materiałami budowlanymi wyjechało że 2 razy zasypali by Zatokę Gdańską.

      • 3 0

  • Polecam serial "Znaki szczególne" (1)

    W roli głównej Bronisław Cieślak, czyli słynny Borewicz. Film nawiązuje właśnie do budowy Portu Północnego (chociaż nie w prost) i jego akcja częściowo dzieje się na jego terenie.

    • 20 2

    • Bardzo dobry film

      • 1 0

  • Pogłębiarka Rozgwiazda (3)

    Czy to prawda, że ta zasłużona dla budowy PP maszyna zatonęła?

    • 6 4

    • (2)

      Tak zatonela na wodach Zatoki Gdanskiej 17 października 2008r.

      • 1 0

      • Dziękuję za informację

        • 0 1

      • Nie na wodach Zatoki Gdańskiej, tylko przy podejściu do portu w Ustce, gdzie usiłowała się schronić. Jeszcze parę lat temu wrak było widać z falochronu.

        • 0 1

  • Gierek (3)

    Posypią się nagrody, medale, gratulacje. Suta impreza też się szykuje. Tylko małe ale. Zaprosili wszystkich " wybranych zasłużonych" oprócz pracowników Portu. Gierek na pewno tak by nie postąpił. Partia z ludem, lud z partią. Czy to aby nie cały Naród budował PP?

    • 31 5

    • uwaga (2)

      Gierek, jak reszta komuchów, powinien "zamieszkać" na śmietniku historii, bo tam jest miejsce dla sług tych chorych ideologii.

      • 2 16

      • Ideologia nie najgorsza za to wykonanie patologiczne. Tak samo jak teraz, ideologia kapitalizmu typu Europa zachodnia a wykonanie typu Europa wschodnia i mamy to co mamy

        • 12 3

      • oj, dobrze świętować za to, co ta przebrzydła komuna patrz." to 80, 70, 60, 50 latkowie" wybudowali.

        • 5 0

  • Ekipa Gierka wybudowala w Trojmiescie (3)

    lotnisko w Rembiechowie, Port Polnocny, Obwodnice i rafinerie...
    Cus sie dzialo!
    Niestety, wowczas Unia nam pieniazkow nie dokladala i dlatego skonczylo sie to mala czkawka finansowa.

    • 14 12

    • całe lata 80-te spłacaliśmy te inwestycje (1)

      a w sklepach był tylko ocet

      • 8 13

      • I dales rade wyżyć na samym occie przez całe lata osiemdziesiąte ?

        Toż to 10 lat

        • 15 3

    • Port kontenerowy w Gdańsku!

      • 1 0

  • Gierek za kredyty wybudował Port Północny. (5)

    Który zarabiał kasę i przynosił dochód.
    Co zbudowała ekipa Tuska za kredyty? Jaki dochód to przynosi?
    ECS - dopłacamy
    Teatr Szekspirowski - dopłacamy
    Stadion - dopłacamy

    • 51 16

    • rozbudowa lotniska (4)

      A1, obowdnica poludniowa, tunel pod martwa wisla, dokonczenie W-Z i Slowackiego, Trasa Sucharskiego

      Nic, absolutnie nic sie nie zbudowalo w ostatnim czasie w Gdansku, co wspieraloby rozwoj aglomeracji.

      • 16 14

      • Paweł, cicho juz!

        • 16 6

      • Lotnisko obsługuje emigrantów zarobkowych a drogi dopiero zaczęli robić jak Unia zaczęła za to płacić

        • 13 4

      • poza rozbudową lotniska (1)

        wymieniłeś tylko infrastrukturę, która owszem jest potrzebna, ale nie nie zarabia na siebie, za to kosztuje jej utrzymanie. Więc pytanie pozostaje otwarte. Która z inwestycji zarabia?

        • 13 1

        • żadna. Utopili kasę w Żarnowcu i przestraszyli się atomu. Kasa wyrzucona w błoto. A w jaki przemysł inwestować? Co produkować aby podbić rynki światowe? Statki? Sprzęt RTV - Chińczycy nas cenami robocizny przewyższają. Może przemysł motoryzacyjny? W czasach izolacji zachodu rynkiem zbytu były kraje demokracji ludowej i chłonął wszystko co się wyprodukowało. Chyba że Polska przystąpi no nowej unii z Rosja ....

          • 0 4

  • (3)

    Na stacji Gdańsk Port Północny całe mnóstwo lokomotyw spalinowych ST44 z rudą, węglem, itd. Obecnie wspomniana stacja tj. po prostu obraz nędzy i rozpaczy.

    • 25 5

    • ? (2)

      A w czasie okupacji, jak dużo było lokomotyw!
      A w obozach jak wiele było pracy!

      Daj spokój z gloryfikacją zbrodniczej komuny.

      • 9 17

      • POkomuna nie wiele lepsza (1)

        praca do śmierci, teraz do dobierają do wolnych sobót. Ludzie żyją za głodoe pensje i emerytury, a w tym czasie kolesie kolesi biorą miliony odpraw.

        • 12 2

        • Toż to nasi kolesie z lat 70 i 80-tych!

          • 4 2

  • zatrzymać import węgla

    Eksport tak.

    • 11 0

  • port podupada

    no i co z tego że się chwalą nowy prezes zlikwiduje wszystko w porcie żeby było oszczędnie magazyny szatnie bar wierze zaraz nic nie zostanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...