• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Północny świętuje swoje 40-lecie

erka
16 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku. W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku.

W czwartek odbędą się oficjalne obchody czterdziestolecia Portu Północnego w Gdańsku. To część gdańskiego portu, która powstała w latach 70. XX wieku wraz z Rafinerią Gdańską. Obecnie na terenie Portu Północnego działa terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje się węgiel energetyczny i koksujący oraz obsługiwane są przeładunki ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie. Władze gdańskiego portu myślą jednak o rozbudowie w najbliższych latach tzw. portu zewnętrznego.


Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz. Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz.

W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk, zwaną Portem Północnym. Jednocześnie z tą inwestycją trwała też budowa Rafinerii Gdańskiej, a w 1973 roku powstał terminal promowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W 1974 roku w Porcie Północnym został zbudowany terminal węglowy, a rok później terminal paliw płynnych. Natomiast w lipcu 1974 roku zostały formalnie rozszerzone granice portu morskiego.

Po oddaniu do eksploatacji tej ogromnej inwestycji globalne przeładunki portu gdańskiego osiągnęły w roku 1978 rekordową wielkość - 27,7 mln ton. W 1991 roku powstało Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny. Obecnie Port Północny Sp. z o.o. prowadzi w gdańskim porcie terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport oraz, na mocy umowy ze spółką Naftoport, jest wyłącznym operatorem Bazy Paliw Płynnych, obsługującym przeładunek ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie.

Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.


W roku 2008 spółka Port Północny weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest. Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych suchych towarów masowych. Terminal importowy powstał w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawione przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego.

- Przez nasz port przechodzą potężne masy towarowe nie tylko kontenerów, ale także ładunków masowych. To wszystko trzeba z portu wywieźć. Dlatego tak ważne są dla nas dobre połączenia drogowe z autostradą A1 i to, aby autostrada została wreszcie skończona. Zajmujemy się też infrastrukturą kolejową na terenie portu - mówi Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jesteśmy też dobrej myśli, jeśli chodzi o nowy most kolejowy prowadzący do portu. Widać, że PKP podjęła wreszcie konkretne działania w tej sprawie. Most ma być gotowy w ciągu najbliższych dwóch lat.

ZMPG ma też zamiar zainwestować duże kwoty w pogłębianie kanałów portowych i remont nabrzeży. - Chcemy też rozbudowywać nie tylko port wewnętrzny ale także rozbudowywać naszą infrastrukturę "w kierunku morza" - dodaje Raben. - Obecnie poziom inwestycji w gdańskim porcie to ok. 2 mld zł.

- Z podsumowania dziewięciu miesięcy 2014 roku wynika, że we wrześniu pobity został historyczny rekord średniomiesięcznego wolumenu przeładowanego w naszym porcie. O ile jeszcze kilka lat temu średni miesięczny przeładunek towarów w relacji burtowej kształtował się na poziomie ok. 1,8 mln ton, o tyle w rekordowym 2013 roku średnia ta wynosiła już 2,52 mln ton, natomiast teraz udało się poprawić ten wynik do 2,62 mln ton - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG. - Na pozór niewielka różnica, bo zaledwie 100 tys. ton, która jednak w skali całego roku daje już ponad 1 mln ton towarów więcej. Na cały 2014 rok prognozuje się co prawda aż 32,6 mln ton ładunków. 97 proc. zgodność z planem to bardzo dobry wynik, który potwierdza świetną kondycję naszego portu w roku bieżącym.

W czwartek w Teatrze Szekspirowskim odbędą się uroczyste obchody 40-lecia Portu Północnego.
erka

Miejsca

Opinie (28) 4 zablokowane

  • Świętują... (1)

    z zasłyszenia w 7-ce zarządy, pół uniwerku i Wałęsa...

    • 6 1

    • Gierek

      i Kaszuby rozbudował. Podobno tyle ciężarówek z materiałami budowlanymi wyjechało że 2 razy zasypali by Zatokę Gdańską.

      • 3 0

  • Polecam serial "Znaki szczególne" (1)

    W roli głównej Bronisław Cieślak, czyli słynny Borewicz. Film nawiązuje właśnie do budowy Portu Północnego (chociaż nie w prost) i jego akcja częściowo dzieje się na jego terenie.

    • 20 2

    • Bardzo dobry film

      • 1 0

  • Pogłębiarka Rozgwiazda (3)

    Czy to prawda, że ta zasłużona dla budowy PP maszyna zatonęła?

    • 6 4

    • (2)

      Tak zatonela na wodach Zatoki Gdanskiej 17 października 2008r.

      • 1 0

      • Dziękuję za informację

        • 0 1

      • Nie na wodach Zatoki Gdańskiej, tylko przy podejściu do portu w Ustce, gdzie usiłowała się schronić. Jeszcze parę lat temu wrak było widać z falochronu.

        • 0 1

  • Gierek (3)

    Posypią się nagrody, medale, gratulacje. Suta impreza też się szykuje. Tylko małe ale. Zaprosili wszystkich " wybranych zasłużonych" oprócz pracowników Portu. Gierek na pewno tak by nie postąpił. Partia z ludem, lud z partią. Czy to aby nie cały Naród budował PP?

    • 31 5

    • uwaga (2)

      Gierek, jak reszta komuchów, powinien "zamieszkać" na śmietniku historii, bo tam jest miejsce dla sług tych chorych ideologii.

      • 2 16

      • Ideologia nie najgorsza za to wykonanie patologiczne. Tak samo jak teraz, ideologia kapitalizmu typu Europa zachodnia a wykonanie typu Europa wschodnia i mamy to co mamy

        • 12 3

      • oj, dobrze świętować za to, co ta przebrzydła komuna patrz." to 80, 70, 60, 50 latkowie" wybudowali.

        • 5 0

  • Ekipa Gierka wybudowala w Trojmiescie (3)

    lotnisko w Rembiechowie, Port Polnocny, Obwodnice i rafinerie...
    Cus sie dzialo!
    Niestety, wowczas Unia nam pieniazkow nie dokladala i dlatego skonczylo sie to mala czkawka finansowa.

    • 14 13

    • całe lata 80-te spłacaliśmy te inwestycje (1)

      a w sklepach był tylko ocet

      • 8 13

      • I dales rade wyżyć na samym occie przez całe lata osiemdziesiąte ?

        Toż to 10 lat

        • 15 3

    • Port kontenerowy w Gdańsku!

      • 1 0

  • Gierek za kredyty wybudował Port Północny. (5)

    Który zarabiał kasę i przynosił dochód.
    Co zbudowała ekipa Tuska za kredyty? Jaki dochód to przynosi?
    ECS - dopłacamy
    Teatr Szekspirowski - dopłacamy
    Stadion - dopłacamy

    • 52 16

    • rozbudowa lotniska (4)

      A1, obowdnica poludniowa, tunel pod martwa wisla, dokonczenie W-Z i Slowackiego, Trasa Sucharskiego

      Nic, absolutnie nic sie nie zbudowalo w ostatnim czasie w Gdansku, co wspieraloby rozwoj aglomeracji.

      • 16 14

      • Paweł, cicho juz!

        • 16 6

      • Lotnisko obsługuje emigrantów zarobkowych a drogi dopiero zaczęli robić jak Unia zaczęła za to płacić

        • 13 4

      • poza rozbudową lotniska (1)

        wymieniłeś tylko infrastrukturę, która owszem jest potrzebna, ale nie nie zarabia na siebie, za to kosztuje jej utrzymanie. Więc pytanie pozostaje otwarte. Która z inwestycji zarabia?

        • 13 1

        • żadna. Utopili kasę w Żarnowcu i przestraszyli się atomu. Kasa wyrzucona w błoto. A w jaki przemysł inwestować? Co produkować aby podbić rynki światowe? Statki? Sprzęt RTV - Chińczycy nas cenami robocizny przewyższają. Może przemysł motoryzacyjny? W czasach izolacji zachodu rynkiem zbytu były kraje demokracji ludowej i chłonął wszystko co się wyprodukowało. Chyba że Polska przystąpi no nowej unii z Rosja ....

          • 0 4

  • (3)

    Na stacji Gdańsk Port Północny całe mnóstwo lokomotyw spalinowych ST44 z rudą, węglem, itd. Obecnie wspomniana stacja tj. po prostu obraz nędzy i rozpaczy.

    • 25 5

    • ? (2)

      A w czasie okupacji, jak dużo było lokomotyw!
      A w obozach jak wiele było pracy!

      Daj spokój z gloryfikacją zbrodniczej komuny.

      • 9 17

      • POkomuna nie wiele lepsza (1)

        praca do śmierci, teraz do dobierają do wolnych sobót. Ludzie żyją za głodoe pensje i emerytury, a w tym czasie kolesie kolesi biorą miliony odpraw.

        • 12 2

        • Toż to nasi kolesie z lat 70 i 80-tych!

          • 4 2

  • zatrzymać import węgla

    Eksport tak.

    • 11 0

  • port podupada

    no i co z tego że się chwalą nowy prezes zlikwiduje wszystko w porcie żeby było oszczędnie magazyny szatnie bar wierze zaraz nic nie zostanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane