stat

Port Północny świętuje swoje 40-lecie

artykuł historyczny
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku.
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W czwartek odbędą się oficjalne obchody czterdziestolecia Portu Północnego w Gdańsku. To część gdańskiego portu, która powstała w latach 70. XX wieku wraz z Rafinerią Gdańską. Obecnie na terenie Portu Północnego działa terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje się węgiel energetyczny i koksujący oraz obsługiwane są przeładunki ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie. Władze gdańskiego portu myślą jednak o rozbudowie w najbliższych latach tzw. portu zewnętrznego.


Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz.
Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk, zwaną Portem Północnym. Jednocześnie z tą inwestycją trwała też budowa Rafinerii Gdańskiej, a w 1973 roku powstał terminal promowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W 1974 roku w Porcie Północnym został zbudowany terminal węglowy, a rok później terminal paliw płynnych. Natomiast w lipcu 1974 roku zostały formalnie rozszerzone granice portu morskiego.

Po oddaniu do eksploatacji tej ogromnej inwestycji globalne przeładunki portu gdańskiego osiągnęły w roku 1978 rekordową wielkość - 27,7 mln ton. W 1991 roku powstało Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny. Obecnie Port Północny Sp. z o.o. prowadzi w gdańskim porcie terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport oraz, na mocy umowy ze spółką Naftoport, jest wyłącznym operatorem Bazy Paliw Płynnych, obsługującym przeładunek ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie.
 Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.

Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.


W roku 2008 spółka Port Północny weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest. Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych suchych towarów masowych. Terminal importowy powstał w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawione przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego.

- Przez nasz port przechodzą potężne masy towarowe nie tylko kontenerów, ale także ładunków masowych. To wszystko trzeba z portu wywieźć. Dlatego tak ważne są dla nas dobre połączenia drogowe z autostradą A1 i to, aby autostrada została wreszcie skończona. Zajmujemy się też infrastrukturą kolejową na terenie portu - mówi Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jesteśmy też dobrej myśli, jeśli chodzi o nowy most kolejowy prowadzący do portu. Widać, że PKP podjęła wreszcie konkretne działania w tej sprawie. Most ma być gotowy w ciągu najbliższych dwóch lat.

ZMPG ma też zamiar zainwestować duże kwoty w pogłębianie kanałów portowych i remont nabrzeży. - Chcemy też rozbudowywać nie tylko port wewnętrzny ale także rozbudowywać naszą infrastrukturę "w kierunku morza" - dodaje Raben. - Obecnie poziom inwestycji w gdańskim porcie to ok. 2 mld zł.

- Z podsumowania dziewięciu miesięcy 2014 roku wynika, że we wrześniu pobity został historyczny rekord średniomiesięcznego wolumenu przeładowanego w naszym porcie. O ile jeszcze kilka lat temu średni miesięczny przeładunek towarów w relacji burtowej kształtował się na poziomie ok. 1,8 mln ton, o tyle w rekordowym 2013 roku średnia ta wynosiła już 2,52 mln ton, natomiast teraz udało się poprawić ten wynik do 2,62 mln ton - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG. - Na pozór niewielka różnica, bo zaledwie 100 tys. ton, która jednak w skali całego roku daje już ponad 1 mln ton towarów więcej. Na cały 2014 rok prognozuje się co prawda aż 32,6 mln ton ładunków. 97 proc. zgodność z planem to bardzo dobry wynik, który potwierdza świetną kondycję naszego portu w roku bieżącym.

W czwartek w Teatrze Szekspirowskim odbędą się uroczyste obchody 40-lecia Portu Północnego.

Opinie (28) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...