stat

Port Północny świętuje swoje 40-lecie

artykuł historyczny
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku.
W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk zwaną Portem Północnym. Na zdjęciu inwestycja we wrześniu 1973 roku. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W czwartek odbędą się oficjalne obchody czterdziestolecia Portu Północnego w Gdańsku. To część gdańskiego portu, która powstała w latach 70. XX wieku wraz z Rafinerią Gdańską. Obecnie na terenie Portu Północnego działa terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje się węgiel energetyczny i koksujący oraz obsługiwane są przeładunki ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie. Władze gdańskiego portu myślą jednak o rozbudowie w najbliższych latach tzw. portu zewnętrznego.


Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz.
Na zdjęciu I sekretarz PZPR Edward Gierek na otwarciu Portu Północnego w Gdańsku. Po lewej premier Piotr Jaroszewicz. fot.Zbigniew Kosycarz/KFP

W latach 1970-1975 zbudowano nową część portu Gdańsk, zwaną Portem Północnym. Jednocześnie z tą inwestycją trwała też budowa Rafinerii Gdańskiej, a w 1973 roku powstał terminal promowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W 1974 roku w Porcie Północnym został zbudowany terminal węglowy, a rok później terminal paliw płynnych. Natomiast w lipcu 1974 roku zostały formalnie rozszerzone granice portu morskiego.

Po oddaniu do eksploatacji tej ogromnej inwestycji globalne przeładunki portu gdańskiego osiągnęły w roku 1978 rekordową wielkość - 27,7 mln ton. W 1991 roku powstało Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny. Obecnie Port Północny Sp. z o.o. prowadzi w gdańskim porcie terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport oraz, na mocy umowy ze spółką Naftoport, jest wyłącznym operatorem Bazy Paliw Płynnych, obsługującym przeładunek ropy i jej produktów w imporcie i eksporcie.
 Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.

Niesamowite maszyny: ładowarko-zwałowarka w Porcie Północnym.


W roku 2008 spółka Port Północny weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest. Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych suchych towarów masowych. Terminal importowy powstał w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawione przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego.

- Przez nasz port przechodzą potężne masy towarowe nie tylko kontenerów, ale także ładunków masowych. To wszystko trzeba z portu wywieźć. Dlatego tak ważne są dla nas dobre połączenia drogowe z autostradą A1 i to, aby autostrada została wreszcie skończona. Zajmujemy się też infrastrukturą kolejową na terenie portu - mówi Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jesteśmy też dobrej myśli, jeśli chodzi o nowy most kolejowy prowadzący do portu. Widać, że PKP podjęła wreszcie konkretne działania w tej sprawie. Most ma być gotowy w ciągu najbliższych dwóch lat.

ZMPG ma też zamiar zainwestować duże kwoty w pogłębianie kanałów portowych i remont nabrzeży. - Chcemy też rozbudowywać nie tylko port wewnętrzny ale także rozbudowywać naszą infrastrukturę "w kierunku morza" - dodaje Raben. - Obecnie poziom inwestycji w gdańskim porcie to ok. 2 mld zł.

- Z podsumowania dziewięciu miesięcy 2014 roku wynika, że we wrześniu pobity został historyczny rekord średniomiesięcznego wolumenu przeładowanego w naszym porcie. O ile jeszcze kilka lat temu średni miesięczny przeładunek towarów w relacji burtowej kształtował się na poziomie ok. 1,8 mln ton, o tyle w rekordowym 2013 roku średnia ta wynosiła już 2,52 mln ton, natomiast teraz udało się poprawić ten wynik do 2,62 mln ton - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG. - Na pozór niewielka różnica, bo zaledwie 100 tys. ton, która jednak w skali całego roku daje już ponad 1 mln ton towarów więcej. Na cały 2014 rok prognozuje się co prawda aż 32,6 mln ton ładunków. 97 proc. zgodność z planem to bardzo dobry wynik, który potwierdza świetną kondycję naszego portu w roku bieżącym.

W czwartek w Teatrze Szekspirowskim odbędą się uroczyste obchody 40-lecia Portu Północnego.

Opinie (28) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....