• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"

Wioletta Kakowska-Mehring
25 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (70)
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r.

Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.



Który z projektów powstanie – Port Zewnętrzny czy Centralny?

Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma postać na wodzie). Koncepcje przedstawiono w 2017 roku. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.



- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.



- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku.

Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo miały być oddawane miastu.



W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?

- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (14)

    Plany,wizje,wizualizacje,makiety, przetargi....wieczna zabawa.Na zachodzie od pierwszych badań do wbicia pierwszey turbiny wiatrowej max 2 lata.U nas ciągnie się wszystko jak flaki z olejem.Powstają dziesiątki firm a wiatraków jak nie było tak nie ma.

    • 20 20

    • NIe przy obecnych przepisach ochrony środowiska

      Obecna rozbudowa DCT i wcześniejsza falochronu była poprzedzona ponad 5 letnimi badaniami. tutaj podobnie. Cześć badań już jest skończonych, część jest w tle, część dopiero będzie. Tak to działa w UE obecnie. Tak jak wskazałeś działa w Azji, i pewnie dlatego oni tak się rozwijają i idą do przodu.

      • 11 6

    • (2)

      Bzdura jakich mało - nie znam się ale się wypowiem. I jeszcze ten mityczny zachód....

      • 11 4

      • (1)

        Nie siedzisz w temacie chłopcze,pojedź do Niemiec,Danii i UK.Byłem swego czasu OIMemem.Choć i tak bladego pojęcia nie masz kto to jest.

        • 2 7

        • Memem to ciągle jesteś

          • 3 0

    • podziękuj złodziejom z PIS na których głosujesz (2)

      • 14 9

      • (1)

        Głosowałem kiedyś na złodziei sPoKo)Teraz nie ma sensu chodzić na wybory.

        • 6 11

        • PiS już zaorał wybory?

          Nie ma sensu bo i tak nie odejdą?

          • 1 2

    • (4)

      zginiemy jako narod jak w 1939. To jest istne deja vu...banda Dyzmow rzadzi Polska jak sanacja.Glupcy i do tego leniwi...niczego nie robi sie szybko o rzetelnie.Tylko plany,wizje,wizualizacje.To panstwo nawet nie jest z kartonu,raczej z papieru toaletowego.Zyjemy w dwoch bankach: prywatni ludzie musza szybko i sprawnie zaiwaniac i rozwineli sie, a z drugiej strony urzednicy to gleboki PRL,gnusne dziady.

      • 9 6

      • Mylisz się.. Donald szatniarz , Bronek Szogun, Ewka od dinozaurów, Kwaśny 07l nie rządzą i teraz może być już tylko lepiej (1)

        • 5 12

        • Rządzi kartel żoliborski, ale

          W procesie gangu Jaroslawa K, pseudonim "balbina"Zbigniew Z, pseudonim "0", Mateusz M, pseudonim "Pinokio", Antoni M, pseudonim "Rusek", Jacek S, pseudonim "70 baniek", Daniel O, pseudonim "Brudna pała", Marek S, pseudonim "Caryca", Beata S, pseudonim "Powiatowa"

          • 8 4

      • tak i poziom bezrobocia obecny i inwestycje o tym najlepiej świadczą

        za ryżego psa większość ogarniętych osób wyjeżdżała do UK albo DE a bezrobocie było na poziomie ponad 22%

        • 6 9

      • Gdańsk ma kredyty,ale też i gest.Milion przekazuje sąsiadom,a mieszkańcy będą spłacać.Paranoja!

        • 3 2

    • Plany.obrady, narady,warsztaty,wizualizacje,obietnice bez pokrycia w Nowym Porcie

      To tak,jak z Nową Wyzwolenia i Zieloną Wyzwolenia.Dojazdu do portu gdańskiego brak.Ciężarówki walą środkiem osiedla mieszkaniowego ,ulicą Wyzwolenia.Hałas i smog całodobowy.!!!!!

      • 2 1

    • Kto porownuje budowę turbiny wiatrowej z portem tylko laik trol uska

      Kto

      • 0 0

  • Jaki to będzie miało wpływ na planate i klimat?? (19)

    Politycy platformy jako jedyni mieli rację zadając pytanie: po co nam port skoro jest w Hamburgu?

    • 10 26

    • Odstaw tvn (1)

      • 6 5

      • To raczej ofiara TVPutin starająca się być ironiczna

        • 9 8

    • Dokładnie (14)

      poza tym po co nam CPK skoro jest lotnisko w Berlinie, po co nam Gazoport skoro jest Nord Stream. Politycy platformy na pewno zadbaliby o przyszłość Polski podpisując z Niemcami wieloletni kontrakt na korzystanie z ich gazu, portu i lotniska.

      • 12 5

      • Import węgla rósł po 2015...

        A gazoport powstał za PO, gnom tylko nazwę dał ... Tego co się pozbył
        CPK to tylko dojna Łąka, i po co gdy jest Radom

        • 11 9

      • Byłeś ofiaro TVP na Niemieckim lotnisku w Monachium lub Frankfurcie? Porównaj z Warszawą! (10)

        Rozumiesz?
        Płynołeś Szwedzkim promem i Polskim? Rozumiesz czy nadal nie bardzo....
        Jechałeś niemieckim autem i Polskim... a nie moment :)

        • 7 9

        • Jak platforma wygra wybory to ich pierwszą ustawą będzie wypłata reparacji wojennych dla Niemiec (2)

          i odszkodowania dla Szwedów za Potop Szwedzki.

          • 6 11

          • Jak na razie 8 lat czekamy na wypłatę Niemiec i Szwecji (1)

            Ile już dali?
            Czy płacą na raty limuzynami dla rządu?

            • 6 6

            • Ty też czekasz

              Na dobrego psychiatrę bo stary się nie sprawdza

              • 0 0

        • To posłuchaj ofiaro TVN oraz Russia Today ostatnio byłem w Hamburgu na serwisie silnika okrętowego (4)

          Na ulicach syf że aż strach wyjść wieczorem na ulice, sprawdzałem co jakiś czas na Google Maps czy jestem jeszcze w Europie czy może na bliskim wschodzie.... ludzi naćpanych w cholere, ulice to ser szwajcarski, a teraz najlepsze kilkakrotnie "bogaci" niemieccy emeryci prosili mnie pod sklepem o pomoc. Innym razem widziałem jak emerytka grzebała w śmietnikach i szukała butelek aby je sprzedać żeby mieć co jeść. A pod hotelem był kran do którego przychodzili ludzie i napuszczali sobie wodę w butelki... Ale to Polska jest biednym i złym krajem

          • 7 3

          • Skąd wiesz czego szukała emerytka

            I po co? Rozmawiałeś?

            • 2 1

          • Taka prawda (1)

            Niemce wolą na wczasy do pl przyjeżdżać bo bezpieczniej, jestem za zasiankową polską

            • 2 0

            • ", jestem za zasiankową polską"

              I pewnie masz i rybkę i haczyk na VW od szwagra

              • 0 1

          • Nie no Polsce wszyscy wszystkiego zazdroszczą! Tu po śmietnikach nikt nic nie szuka. A ulice Polskich miast to jak tafla szkła

            Ofiaro TVP Novosti

            • 0 1

        • Chodziłeś w ogóle do szkoły

          ANALfabeto?

          • 0 0

        • Próbowałeś skończyć podstawówkę

          Analfabeto?

          • 0 0

      • Wyliczankę można ciagnac (1)

        Po co nam przekop Mierzei ...

        • 2 0

        • Po co?

          Po to aby przyjaciele władzy i sama władza mogli napchać swoje prywatne kieszenie.

          • 2 2

    • Po co nam pajace jak ty tu gdy są w Hamburgu? (1)

      • 7 5

      • Mieszkasz pod mostem

        W Hamburgu, pajacu?

        • 0 0

  • Kononowicz powiedział kiedyś

    Nie będzie niczego i wszyscy się z niego śmiali, a ja obawiam się że facet miał rację.

    • 20 8

  • Bardzo dobry (4)

    Przyszłościowy plan, wykorzystujemy swoje położone geograficzne, a ktoś mówił że po co nam terminale jak mają Niemcy,

    • 25 20

    • (3)

      Na razie to mamy przekop donikąd, a nie port.

      • 8 10

      • A no...Elbląg pod rządami PO i PSL to jak czarna dziura na mapie Polski. (1)

        • 14 7

        • Elbląg generalnie jest czarną dziurą i nic mu nie pomoże, ani nie zaszkodzi już.

          • 5 5

      • NP

        Miałem węglowym nas zasypią.

        • 4 4

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Port centralny w Gdańsku miał powstać w 2 lata a minęło 7 lat i nic.
    A teraz mówią, że nie można nic powiedzieć dla dobra naszego

    • 34 11

    • Nowy Port (3)

      A nie wystarczy wam spalarnia Port Service?Umowa się kończy,a nie widać żeby mieli się wyprowadzać.Gdańsk przedłuży umowę trucicielowi?

      • 5 5

      • Oby przedłużył (1)

        Pracuję tam i na to liczę.

        • 3 2

        • Zmień pracę na ciekawszą.Cmentarze będą się powiększały,szukają grabarzy.

          • 2 2

      • Centralny to szansa dla Nowego

        Bo odsunie port od dzielnicy i przeniesie główne obciążenie na prawy brzeg.

        • 0 0

    • Skąd te 2 lata?Nawet gdyby, taka inwestycja jest na dziesięciolecia.... (1)

      .

      • 3 0

      • popatrz jak postępuje rozbudowa DCT

        To nie jest "rocket science".

        • 4 0

    • Znawca czy co?

      W dwa lata? Oj widać jesteś znawcą tematu, zapewne taki mądry jesteś w każdej dziedzinie.

      • 0 0

    • Bajkowe plany PIS. (1)

      Jedyne co potrafią. Snuć plany i sprzedać je mediom. A to są plany kompletnych i**otów typu Horała. Nie ma możliwości transportu wystarczającej liczby kontenerów do obu portów zewnętrznych. Tiry już wystarczająco blokują port w Gdańsku i wszyscy chcą ograniczyć ich liczbę. Gdynia nie ma praktycznie jak dostarczyć kontenery do portu.

      • 1 1

      • Ty i twój śfagier to nie "wszyscy"

        Jedyne co jest zablokowane to przepływ neuronów pomiędzy dwoma uszkodzonymi komórkami w twoim precelku mózgowym.

        • 0 1

    • Trzeba wyrzucić dulcze-ss-e na zbity p...., to inwestycje w Gdańsku ruszą

      • 1 2

    • Bo przecież nie o to idzie ...

      Aby zbudować tylko budować wtedy mozna doić i doić. Swoją drogą to zabiorą miejsce na pomnik dla SchlezwikaHolszteina.

      • 0 0

  • Gdzie jest vce techniczny z Gdyni? (1)

    Kolejny raz w istotnych technicznie sprawach nie wypowiedział sie vce prezes Portu Gdynia Koralewski (Garsonka). Nie ma nic do powiedzenia, czy siedzi na Radzie Miasta Gdańsk? Czemu nie dopuszczają go do głosu? W końcu fachowiec więc czemu trzymają go w ukryciu?

    • 13 0

    • On taki fachowiec,jak wszyscy nominaci z pisu!!! I dlatego jest taki bardach!! Branie kasy,to jeszcze jakoś im wychodzi,chociarz coraz bardziej wyrywanie na chama!!!!

      • 2 0

  • Politycy platformy mówili: (1)

    Gdyby natura chciała to byłby przekop, port centralny, tunel pod Świną itd.

    • 12 8

    • Gdzie ten port centralny?

      • 1 1

  • "Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko (1)

    A jak powstało DCT?
    Za pieniądze australijskich emerytów.
    Które załatwili ludzie wyśmiani w Gdyni.

    Jedno dobre, że są naśladowcy...

    • 29 3

    • port zewnętrzny w Gdyni - rozbudowa...

      Ze wszech miar słuszne przedsięwzięcie...

      Powinno się pod to zasypać baseny (II i III, a nawet I) obecnego Portu Zewnętrznego.



      Jednak obawiam się, że rezydenci SeaTowers nie dopuszczą do "zepsucia" widoku...

      Podniesione ramię bramownicy będzie wyższe niż słynny taras widokowy...

      A charakterystyczny "beeep!!!" raczej nie będzie konweniował...

      • 3 1

  • Inżynier z wyboru (2)

    Czyli sprzedaje się naturalne nabrzeża portowe developerom i wpisuje tam bloki a buduje sztuczne które oddziałują na środowisko? Gdzie logika tego szaleństwa? Pieniądze podatników są za darmo to rozrzucajmy ?

    • 22 12

    • Nie masz zielonego pojęcia o współczesnych wymaganiach żeglugi. (1)

      Stare nabrzeża w portach wewnętrznych są zbyt małe dla wielkich masowców, kontenerowców czy zbiornikowców. Możliwości ich przyjmowania daje tylko wyjście w morze, na głęboką wodę. Nawet Gierek już to wiedział i zbudował port północny.

      • 2 2

      • Gdynia to nie tylko port wewnętrzny

        Port wewnętrzny nadal daje radę, a baseny I-III to właśnie port zewnętrzny. Tak, obecnie niewystarczające dla dużych jednostek. Ale to jedyny w Polsce, oprócz gdańskich Stogów, w miarę naturalny dostęp do głębokiej wody.

        I właśnie te bezcenne trzy kilometry wybrzeza są oddawane betonowej republice.
        Przy aktywnym udziale miasta Gdyni.

        • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane