• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"

Wioletta Kakowska-Mehring
25 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (70)
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r.

Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.



Który z projektów powstanie – Port Zewnętrzny czy Centralny?

Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma postać na wodzie). Koncepcje przedstawiono w 2017 roku. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.



- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.



- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku.

Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo miały być oddawane miastu.



W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?

- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Ten Bąk z Gdyni nie jest chyba na bieżąco z liczbą inwestorów. To jest info sprzed 2 lat.

    • 2 1

  • Po. Rt

    Port mamy w Hamburgu a po co w Gdyni i Gdańsku

    • 5 0

  • Jak peowcy przypadkiem by wrócili do władzy, to nie ma co liczyć na rozbudowę jakiegokolwiek portu. Wręcz odwrotnie, będą likwidować gdyż pył, hałas itp. a w Niemczech mają, więc PO co nam?

    • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Jasne Porty zewnętrzne się zachciewa ale najpierw drogi. (1)

    A może by tak zacząć od wykonania węzłów komunikacyjnych i dróg dojazdowych niezależnie od istniejących dzisiaj, które i tak są zakorkowane a dopiero potem porty albo transportu kolejowego do hubów przeładunkowych w okolicach Trójmiasta by nie dokładać i tak już bardzo dużego ruchu ciężarówek w obrębie miast.

    • 2 2

    • odbudowano cała infrastrukturę kolejową wokół portu Gdynia i Gdańsk

      od czegoś trzeba zacząć i nie da się zrobić wszystkiego równocześnie.

      Jednak ważna jest konsekwencja i synergia działania.
      Z tym jest "różnie", szczególnie w Gdyni, gdzie "właściciele" miasta mają na nie odmienne pomysły niż geneza jego powstania.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    PIS niestety wpiera porty niemiecki, litewskie i rosyjskie inwestując pieniądze w nierentowne przedsięwzięcia jak budowa lotniska w Radomiu, kanału na Mierzei Wiślanej, elektrowni w Ostrołęce a zapominając o trójmieście.
    Mało tego PIS wybudował drogę ekspresową do portów rosyjskich i litewskich.
    Portu zewnętrznego nawet nie zaczęli budować a rządzą już prawie 8 lat.

    • 5 4

    • Kolejny POwski dzban...

      Gdzie, z czego i przede wszystkim po co was produkują?

      • 0 0

  • Od razu widać

    Że zbliżają się wybory. Niedługo usłyszymy kolejne dobre wiadomości...

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane