• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.

Miejsca

Opinie (84) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

    Puki co mamy rok 2023 a budowa idzie. Sprawnie że aż boli!

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

    Ale po co port zewnętrzny w Gdyni, skoro jest w Gdańsku? Żeby nie było jak z lotniskiem.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

    A co z drogami dojazdowymi???

    Ten dostęp drogowy strasznie mnie zainteresował ... mignęła tam jakaś czerwona linia i tyle. Widać było, że projekt dostępu drogowego opiera się w 3/4 na ... ul. Polskiej i Wiśniewskiego, które już teraz stoją w korkach ... jak nie za sprawą ciężarówek po zboże, to w wyniku codziennego szczytu komunikacyjnego. A jak do tego dojdzie jeszcze masa transportowa z nowej bazy promowej ... no, no, super będzie. Wszyscy będą się wręcz zabijać, żeby tu do Gdyni przyjechać, już to widzę :(

    • 0 0

  • Tyle lat mowili ze w Gdyni nie da sie wybudowac portu glebokowidnego.. (1)

    Z Gdańska się śmiali a teraz chcą sami budować. Szkoda ze 15 lat za pozno

    • 12 2

    • tylko w tym miejscu to troszke bez sensu bo nowych drug dojazdowych nie wybuduja bo nie ma gdzie.

      Ten port wiekrzy sens by mial po drugiej stronie kanalu zeglugowego tam gdzie jest baza marynarki wojennej lub obok niej tyko by trzeba zjazdy z klifow zrobic... lub je zrownac. A kolej smialo by mogla byc puszczona przez baze MW lub przez lotnisko kosakowo pojechac wzdlurz dzialek az do portu.i Droga tez mogla by tam isc i wyprowadzic wiekrzosc ruchu do rumi i jej nowej obwodnicy itp.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A pozniej to wszystko pojedzie Estakada i Obwodnica. (1)

    Pojedzie, albo postoi w korkach podczas dorocznego remontu dylatacji...

    • 62 2

    • To nasza wieloletnia świecka tradycja coroczny remont dylatacji. um powinien zrobić jakąś imprezke lub min fajerwerki z tej okazji, albo telebim na urzędzie

      • 0 0

  • Poczytajcie

    Poszukajcie i poczytajcie sobie w necie o partnerach tego konsorcjum. Szału nie ma

    • 0 0

  • Port (1)

    Finał będzie podobny do budowy Portu Lotniczego.

    • 41 20

    • Albo elektrowni w zarnowcu

      • 1 0

  • (2)

    Jak prezes bedzie dobierał sobie ludzi pokroju Nowak czy Dyrmo ze Skoków to nic z tych planów nie wyjdzie. Sasin powinien wyrzucić tych obecnych fachowców i sprawdzić jak zwalniano faktycznych portowców jakim był choćby p. Jarosinski .

    • 5 4

    • Pierdu, pierdu. Nie jestem zwolennikiem obecnych władz, ale to za Jarosińskiego przygotowano nierealne plany, które niestety następcy przejęli, nie mając pojęcia w co się pakują. A samemu głównemu wpadł do głowy port zewnętrzny bo mu jakiś dziennikarz parę lat temu pokazał koncepcje sprzed chyba 10 lat, o której Prezio nie miał pojęcia. Tyle w temacie, a w ZMPG Gdynia kto ma wiedzieć o czym piszę, ten wie.

      • 0 2

    • Pierwszą i ostatnią decyzją kadrową p. Sasina

      powinna być ta o wyrzuceniu z roboty samego siebie. I to tyle w temacie.

      • 4 1

  • Eugeniusz Kwiatkowski (7)

    Przewidywał budowę portu gdyńskiego aż do Rumii . Ciekawe , czy to nadal ma sens. Terenu nie brakuje.

    • 46 10

    • (2)

      Porty wciskało się w ląd kiedyś. Teraz ekonomiczniej jest wybudowanie "półwyspu na zewnątrz. I bardzo dobrze, że się Port rozbudowuje po 30 latach stagnacji.

      Taka ciekawostka - Estakada na wysokości basenu portowego stoi na innej konstrukcji kolumn(nie są betonowe jak reszta), aby w razie czego można było nieco ją podnieść - jednak to się zapewne już nigdy nie stanie.

      • 18 2

      • ten odcinek stoi na bagnie (1)

        stąd inna konstrukcja, bo zwykłe pale tonęły i nie miały stabilności. Dlatego długie lata ten odcinek nie był kończony, bo szukano metody na zapewnienie trwałości konstrukcji... O mało co by jej nie było...
        I chyba szkoda, że tak sie nie stało...

        • 8 2

        • inżynier się odezwał. Widziałeś kiedyś przekrój geologiczny tego obszaru? A wiesz, ze pal może mieć i 30m. czy też ścianka szczelna. Widziałeś co się bagruje kawałek dalej przy Puckim? Krewny G.D. czy jak??

          • 1 0

    • Rumi się pisze. Co, matury z polskiego nie było?

      • 2 1

    • Kanał Przemysłowy... ale szybko stałby się za mały i za ciasny. Dzisiaj to Elektrociepłownia by chyba nieco zawadzała, o ludzkich siedzibach nie wspominając.

      • 4 1

    • Oksywie miało być wyspą

      A w okolicach Kazimierza miała być huta.
      No ale historia potoczyła się inaczej...

      • 11 0

    • Nie ma, statki coraz większe

      • 19 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

    Wiecej budowac wzrosna akcje zapomniane pracownicze

    Adam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane