• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.

Miejsca

Opinie (84) 7 zablokowanych

  • (4)

    Port w Gdyni szczególnie ten zewnętrzny nie ma żadnej racji ekonomicznego bytu.

    • 27 33

    • stopniowa port bedzie budowany dalej na zatoce

      • 6 5

    • szczególnie że nasze przeładunki to jakieś 20-30% Hamburga

      A nie jest to jedyny niemiecki port...
      Nie widzisz, ze jest z czego uszczknąć?

      • 11 3

    • andrusza (1)

      Gość ma rację, czy w ogóle jest sens rozbudowywać port, kiedy Gdańsk to również robi? i czy w ogóle ktokolwiek koordynuje plany rozwoju portów W Gdynia i Gdańska?

      • 1 4

      • sens jest

        koordynacji nie ma...

        • 3 0

  • A nie można wyprowadzic w morze przeładunku węgla? (1)

    Co by nie pylił na Gdynię.

    • 21 4

    • Węgla pozbyć się w ogóle!

      Ten syf idzie nam wszystkim w płuca!

      • 5 8

  • To moja koncepcja by zbudować porty i stocznie na zatoce w trójkącie Gdynia Hel Puck Gdynia (2)

    • 7 5

    • Bardzo dobra koncepcja, ok. Ale czy w takim wypadku PKS dorzuci dodatkowe połączenia?

      Bo ciężko będzie do roboty dojechać.

      • 5 0

    • to koncepcja z lat 70 ubiegłego wieku

      Gdzie myślano o budowie gwieździstego terminala właśnie w tym trójkącie. Dumano też nad zasypaniem Zatoki Puckiej i zrobieniu tam placów składowych.
      A skończyło się jedynie na Północnym... Budowało go PRCiP, którego zasoby obecnie sa takie same jak wtedy, tylko znacznie starsze. Nasze "przygotowanie" do tego typu robót pokazało niedawnę pogłębianie toru wodnego Gdańska. Zrobiła to pogłebiarka o wyporności blisko 40kT... czyli ponad 10x więcej niż ta, którą dysponuje PRC...

      • 1 0

  • (1)

    Czy już nie ma PG

    • 1 0

    • nie ma Katedry Budownictwa Morskiego

      • 1 1

  • Fajny pomysł ale kasy brak na to i zdobyć będzie trudno

    • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    Oby się udało, ale tzw. Partnerstwo prywatni publiczne jest hasłem, które w ostatnich latach wiąże się w późniejszym czasie z oświadczeniem o braku chętnych podmiotów do przystąpienia do realizacji inwestycji

    • 19 5

  • Stawiam że pan Kacper przyjdzie do Portu.

    • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    A pozniej to wszystko pojedzie Estakada i Obwodnica. (1)

    Pojedzie, albo postoi w korkach podczas dorocznego remontu dylatacji...

    • 62 2

    • To nasza wieloletnia świecka tradycja coroczny remont dylatacji. um powinien zrobić jakąś imprezke lub min fajerwerki z tej okazji, albo telebim na urzędzie

      • 0 0

  • Dramat, stanowcze NIE! (2)

    No to będziemy mieli drugi Hamburg. Ciekawe kto bedzie chciał mieszkać przy takim porcie...Te plany całkowicie marginalizują potrzeby rozwojowe miasta (miedzytorze) i jakość życia mieszkańców. Teraz leżąc na plaży w śródmieściu, zamiast zielonego oksywia, będzie można sobie podziwiać betonowe pirsy portowe przez połowę zatoki... na pewno to pomoże Gdynii w rozwoju turystyki.

    • 6 34

    • a Gdynia powstała dla turystyki?

      Nie pomyliłeś z Karwią czy Sopotem?

      • 13 0

    • Rozwój Gdyni

      Gdynia to nie jest miasto turystyczne. Powstało bo Port się rozwijał i ci co go budowali, stawali się gdynianami. Co roku z portu wpływa do kasy Szczurka Gdyni 14 mln PLN z samego podatku od nieruchomości! Leżenie na plaży czy kasa na przedszkola, drogi itp?

      • 11 0

  • Nie ma sensu (1)

    Transport morski wkrótce przestanie istnieć

    • 1 18

    • Chyba Ty znikniesz. Transport morski to nadal przyszłość, która się nie zmieni. Podaj mi chociaż jeden środek transportu, które jednocześnie bierze tyle samo kontenerów lub innych rzeczy.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane