• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy

Wioletta Kakowska-Mehring
3 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Na początek powstanie port tymczasowy, a dopiero w potem port docelowy. W taki sposób władze Portu Gdynia postanowiły rozwiązać problem usytuowania portu instalacyjnego pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Pierwszy może być gotowy już w 2024 roku, drugi dopiero w 2026 roku.



W pierwszej wersji port instalacyjny Portu Gdynia miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię WojennąMapka, potem miał być "pierwszym etapem" Portu Zewnętrznego, rozważano też ulokowanie go na terenach zajmowanych przez terminal kontenerowy BCTMapka. Analizy trwały, a czas nieubłaganie płynął. Eksperci z branży zaczęli alarmować, że taki brak ostatecznej decyzji może spowodować, że inwestorzy uczestniczący w pierwszej fazie budowy morskich farm wiatrowych, w dużej części koncerny zagraniczne, mogą poszukać portu instalacyjnego poza Polską.

Czytaj też:

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi



Port tymczasowy w oparciu o posiadaną już infrastrukturę



W miniony piątek uchwałę w sprawie ulokowania portu instalacyjnego w Gdyni ogłosiła Rada Ministrów. Poinformowano też, że inwestycja miałaby być finansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety to nie rozwiązuje problemu z ulokowaniem tej inwestycji na obszarze, którym dysponuje gdyński port. Wydaje się, że władze Portu znalazły jednak wyjście... tymczasowe.

Czytaj też:

Szef klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia



Najpierw ma powstać tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

- W etapie tymczasowym możliwe jest przeładowywanie pewnej niewielkiej liczby elementów offshorowych w okolicach zachodniej części Portu. Wykorzystywane byłoby do tego nabrzeże BułgarskieMapka, będące w posiadaniu ZMPG, jak również możliwy byłby rozładunek np. ze statków dowozowych ro-ro niektórych elementów na nabrzeżu Helskim 1Mapka na istniejącej tam rampie [tam obecnie operuje BCT - od red.]. Składowanie dużej części elementów odbywałoby się z wykorzystaniem placu składowego, który obecnie jest budowany za Estakadą KwiatkowskiegoMapka. To jest ogólny plan i w tej chwili rozwiązania szczegółowe są jeszcze analizowane - powiedział nam Maciej Krzesiński, dyrektor marketingu i współpracy z zagranicą w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Docelowym rozwiązaniem jest zlokalizowanie odpowiedniego i spełniającego wszystkie wymagania techniczne i nawigacyjne terminalu offshore na Porcie Zewnętrznym.

Czytaj też:

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni



Dwa warianty oznaczają wyższe koszty



Port tymczasowy, rozproszony w różnych częściach portu, byłby gotowy w 2024 roku, najpóźniej w 2025 roku. Port docelowy ma powstać w 2026 roku.

Niestety takie rozwiązanie może podwyższyć koszty całego przedsięwzięcia, czyli udziału Portu Gdynia w procesie posadawiania farm wiatrowych na morzu. Przygotowanie tymczasowego portu instalacyjnego przecież też będzie kosztować. Ile?

- W tym wariancie staramy się zminimalizować koszty potencjalnego dostosowania infrastruktury do wymogów offshore. Takie rozwiązanie dotyczyć może budowy bardzo małej farmy (np. kilkanaście wiatraków) lub też startu budowy większej farmy - dodaje Maciej Krzesiński.
Kompleksowy port instalacyjny wraz z całą infrastrukturą to koszt około 1 mld 200 mln złotych. Natomiast rozwiązanie tymczasowe kosztowałoby wielokrotnie mniej, ale - jak przyznał dyrektor Krzesiński - na razie Port wciąż szacuje, jakie środki będą na to potrzebne.

Pytanie, czy takie tymczasowe, skromniejsze rozwiązanie zadowoli firmy zaangażowane w budowę farm wiatrowych.

Miejsca

Opinie (36) 1 zablokowana

  • (4)

    Bez sensu,zaraz jak szybko nie zrobią infrastruktury zachodnie porty przejmą pałeczkę i znowu taka kasa ucieknie...zero myślenia.Na zachodzie tysiące farm,porty dostosowane...tam można,u nas niedasizm.

    • 31 1

    • Tu jest Polska!

      Skrajna niegospodarność, brak planowania i manier oraz brud!

      • 14 0

    • Chłopie ty chyba nie wiesz ale Polskie porty słyną z przeładunku wiatraków wyprodukowanych w Chinach właśnie dla tych ferm (2)

      • 0 1

      • wia (1)

        nie wiesz o czym piszesz chyba wiatraczki zobacz co to są wiatraki morskie

        • 1 0

        • filip

          jest taka drobna różnica między fermą a farmą

          • 1 0

  • kto to wymyślił? (1)

    Czy ten ktoś ma pojęcie o czym mówi i jakie wymagania musi miec port instalacyjny? To chyba nowy vicek techniczny. Czy ktos tam ma jakiekolwiek pojęcie techniczne, bo na pewno nie ten dyrektorek.

    • 27 1

    • jeszcze raz przeczytałem

      ten pan jest i**otą

      • 19 2

  • (3)

    I nowy prezes, który z ramienia partii będzie doglądał interesu partii, jej członków, plenum i komitetu centralnego partii

    • 32 3

    • (2)

      Od tego jest co nie. Wiadomo, ze po wygraniu wyborow nie beda zatrudniac zdrajcow ojczyzny z opozycji ktorzy beda robic wladzy pod gorke.

      • 3 7

      • Jeden taki już dogląda Centralnego Portu Komunikacyjnego

        • 5 0

      • Zdrajcami ojczyzny sa akurat aktualni zwyciezcy wyborów.

        • 0 0

  • BCT do Świnoujścia (3)

    A kontenery do Gdańska !!

    • 9 16

    • Oszczędność (2)

      I tym sposobem Państwo zaoszczędzi kasę, bo BCT wzorem DCT z Gdańska pobuduje za własną kasę. A port instalacyjny będzie na całym BCT

      • 4 5

      • oj głupi, ty głupi, powierzchnia to nie wszystko

        • 4 1

      • ruski portowo-pissowki ład

        nie pobuduje bo w 2024 kończy się filipińczykom dzierżawa gondola waży około 400 T a co to podniesie ? kupić czy pożyczyć ze dwa dźwigi ,a keja wytrzyma ?

        • 3 0

  • W ten kraju nic nie wychodzi

    Panowie mają ambitne cele jednak zero doświadczenia a w około cała gromadka doradców o podobnej wiedzy . Pracuje w firmie która aspiruje do produkcji wież wiatrowych i tutaj jest podobnie . Dużo mędrców a wyjdzie jak zawsze .

    • 17 0

  • (3)

    oczywiście lobby portu w Gdańsku w postaci m.in. redaktora będzie tworzyła zdania ze znakiem zapytania. To naturalne. W każdym przypadku strona czująca sie pokrzywdzona po ogłoszeniu wyników sugeruje stan niepewności. Taka natura ludzka. Ludzie, ciszcie się. Lepiej Gdynia niż inne porty europejskie.

    • 23 5

    • (1)

      Łeba jest bliżej

      • 3 1

      • Bornholm też

        A Gdańsk będzie miał bekę...
        Parę "sznureczków" w KE?

        • 3 0

    • Ale ubaw

      Port Gdansk pokrzywdzony??? ale sie uśmiałem ten kompleks Portu Gdynia zadziwia o Gdansk sie nie martwcie, robi ponad 2 razy tyle przeładunków co Gdynia, a będzie robił 3 razy tyle co GA właśnie dzięki temu, co rzekomo miało by go krzywdzić dzięki za ten komentarz, do niedzieli będę sobie humor poprawiał wspominając

      • 0 1

  • Aha, najpierw sprzedają nabrzeża (2)

    pod deweloperkę, a teraz szukają, gdzie by tu produkcję i przeładunki robić. Były nabrzeża i nima, a port zewnętrzny to (nomen omen) morze kasy...

    • 27 3

    • (1)

      LOL, a z ktorego nabrzeza w centrumi miasta chcialbys gondole ekspediowac? :D

      • 2 3

      • gondole w Gdyni

        to miały wozić turystów z Dworca Głównego do SeaTowers przez opuszczone tereny poportowego "międzytorza" aby stóp nie ubrudzili na skażonym terene.

        Take wizje ma magistrat!

        • 1 0

  • A gdzie drogi dojazdowe (2)

    I całe to g...o będą dowozić i wywozić przez pękającą w korkach (i w rzeczywistości) estakadę?

    • 27 1

    • (1)

      Transport takich ładunków doprowadzi do anihilacji estakady. Ale co tam.

      • 1 0

      • i dobrze

        trzeba będzie serio się problemem zająć.

        • 1 0

  • A po budować coś co już jest!!! (2)

    Przecież od wielu lat na terminalu GCT Gdynia są przeładowywane całe masy wiatraków zresztą tak samo BCT.Cale olbrzymie statki z wiatrakami tam przeładowują!!! A plac składowy tych wiatraków jest na DCT i kolejny koło elektrociepłowni.by postawić tych parę wiatraków wcale nie trzeba nic nowego w portach budować. A swoją drogą Lotos Petrobaltik ma swoje własne nabrzeża na którym wiatr chula ... Widać że w Polsce zawsze trzeba kasę utopić by co niektórzy własne kieszenie napełnili.Juz Niemcy w Rostocku też taki plac postawi kasy wywalili co nie miara i pusty stoi!!! Takich wiatraków nie stawia i nie wymienia się co roku.wiatraki średnio wymienia się na nowe co 10 ,-20 lat. postawią 100wiatrakow w dwa lata a potem ten port instalacyjny będzie pusty stal przez kolejne 10 lat..... Prywatna firma by wykorzystała to co jest a nie kasę marnowała...

    • 14 4

    • nie wiatraki, a śmigła. Ewentualnie rury posadowieniowe. Wieże (ok. 100m) przeładowuje się w pionie - widziałeś coś takiego?

      • 1 0

    • to gdyńska specjalność

      zrobić ponownie to, co już jest...

      • 1 0

  • (1)

    Jeszcze parę lat minie zanim powstanie Port Zewnętrzny, a do tego czasu zostaną już wybudowane farmy wiatrowe na Bałtyku i pewnie już trochę czasu będą pracowały, a co za tym idzie, cała obsługa będzie musiała mieć gdzieś swoje zaplecze.
    Oczywiście nie u nas, bo coś się pomyliło i zamiast budować nabrzeża do obsługi, to sprzedano je deweloperom i powstaną super bloki między torami i obok hałd węgla. Ajajaj nie tak miało być, ale kto by się tam przejmował, najwyżej zrobi się port w Mechelinkach

    • 14 3

    • Portu zewnetrznego w Gdyni nie bedzie.

      • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane