• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port kupuje nabrzeże od Stoczni Marynarki Wojennej

Wioletta Kakowska-Mehring
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł. W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł.

Po dwóch latach starań udało się. Gdyński port kupuje Nabrzeże Gościnne zobacz na mapie Gdyni od Stoczni Marynarki Wojennej. Dzięki temu port będzie mógł zbudować nową obrotnicę, która umożliwi wpływanie do terminali większych statków.


Nakłady inwestycyjne w gdyńskim porcie. Nakłady inwestycyjne w gdyńskim porcie.

Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności do 6 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów. Decydują o tym wielkość portowej obrotnicy i głębokość portu. Istniejąca obecnie 400-metrowa obrotnica pozwala na manewrowanie jedynie statkami o długości do 280 metrów.

O zamiarze zakupu nabrzeża od Stoczni Marynarki Wojennej oficjalnie mówiło się już w lutym 2012 roku. - Poszukujemy możliwości zwiększenia zdolności portu gdyńskiego do przyjmowania nawet nie głębszych, a dłuższych statków - mówił wówczas o projekcie Janusz Jarosiński, prezes ZMPG SA. - Naszym podstawowym mankamentem nie jest zanurzenie, nie jest głębokość, ale przede wszystkim długość statków, jakie mogą wpływać. Nasza obrotnica w porcie wewnętrznym ma tylko 400 m. Nasze rozmowy ze Stocznią Marynarki Wojennej zmierzają w kierunku pozyskania Nabrzeża Gościnnego po to, żeby je wyburzyć i zbudować obrotnicę - prawie 500 m - umożliwiającą zawijanie statków o długości 360-370 metrów. Zastrzegam jednak, że wszystko to chcemy zrobić w taki sposób, żeby w żadnym wypadku nie ograniczyć zdolności produkcyjnych SMW. Aby to, co dziś zlokalizowane jest na Nabrzeżu Gościnnym, mogło być realizowane w  innym miejscu. Z kolei port gdyński będzie mógł otworzyć sobie zupełnie nowe możliwości rozwoju. Jeżeli uda się pozyskać to nabrzeże, to będziemy mogli zrobić kolejny krok, tym razem w kierunku kolejnego pogłębienia.

Po dwóch latach negocjacji 27 stycznia zostanie podpisana umowa w sprawie sprzedaży. Port będzie mógł się rozwijać, a SMW dostanie zastrzyk gotówki, który pomoże zredukować zadłużenie, co może być wstępem do zmiany upadłości likwidacyjnej przedsiębiorstwa w postępowanie układowe z wierzycielami. Kwoty transakcji na razie nie podano.

Kilkanaście lat temu średnia pojemność kontenerowca wynosiła 1800 TEU, a  w 2011 już 3000 TEU. W ostatnich latach proces zwiększania ładowności kontenerowców przyspiesza. Niedawno największe budowane jednostki miały po 15 tys. TEU, dziś mają 18 tys. TEU, a w planach są jeszcze większe. Porty muszą być więc przygotowane do przyjmowania coraz większych, głębiej zanurzonych statków.

Takie kolosy do gdyńskiego portu nie wejdą, nie oznacza to jednak, że nie warto przygotować się na przyjęcie statków większych niż te obecne 6 tys. TEU. Obrotnica do pierwszy krok. Kolejnym będzie pogłębienia kanału portowego.

Miejsca

Opinie (47) 1 zablokowana

  • SUPER

    bedzie praca

    • 32 9

  • Właściwe rozwiązanie. (16)

    Sprzedaż Nabrzeża Gościnnego powinna przyczynić się do szybszego zakończenia upadłości tej stoczni i jej likwidacji jako podmiotu gospodarczego, a nie do przedłużania jej agonii poprzez powrót do tzw. likwidacji układowej. Teren stoczni powinien zostać sprzedany portowi gdyńskiemu, a wcześniej powinien on zostać włączony do tzw. obszaru portu, aby port mógł skorzystać z ustawowego prawa pierwokupu tego terenu. To pozwoliłoby powiększyć możliwości przeładunków kontenerów poprzez budowę nowego terminala w tym miejscu, po dodatkowym pozyskaniu terenu między stocznią i BCT.
    To rozwiązanie jest takie oczywiste z punktu widzenia gospodarczego interesu polskiego portu, miasta, województwa i całego kraju, że powinno być już dawno przesądzone i realizowane. Kiedy wreszcie tym krajem zacznie rządzić jakaś władza z jajami zamiast wydmuszek!

    • 51 21

    • Sorry! Miało być "upadłości układowej", a nie "likwidacji układowej".

      • 2 5

    • Poszedłeś PO bandzie i to całkowicie (10)

      "Teren stoczni powinien zostać sprzedany portowi gdyńskiemu, a wcześniej powinien on zostać włączony do tzw. obszaru portu" ???
      Czyżby ? Już nawet głupi zauważy, że poprzez małą wyobraźnie gdyńskich decydentów związanych z geografią logistyki i dostępem do głębokiej wody, możliwosci przeładunkowe znacząco nie wzrosną, aby inwestycje miały potencjał chocby Gdańska, który zaczyna być wręcz nieporównywalnie większym niż Gdyni, nalezy szukać miejsca i to jak najszybciej w porcie zewnętrznym - pirsie wysuniętym w morze z nowymi technologiami przeładowczymi kontenerów jak najbardziej innowacyjnymi. W innym wypadku nie tylko Gdańsk, ale zwłaszcza kraje na wschów nas zdecydowanie Gdynie pokonają.

      Tylko czy jest taka wola w Zarządze Portu Gdynia i możliwość dyskusji na temat tej koncepcji, którą nie raz tu przedstawiam i ewentualnej współpracy między gdyńskimi Terinalami? Oczywiśnie nie neguje rozbudowe i pogłebienie, ale nalezy odpowiednio ważyc problemy i patrzeć w którym kierunku ewaluujemy?

      Rozudowa Gdyni związana była z inna geografią, historią logistyki i dostępem m.in. przez cieśniny duńskie, dziś liczy sie dostęp do głębokiej wody i z nią zwiazane możliwości w tym inwestycjami technologicznymi zapewniajacymi szybki przeładunek i jeszcze wieloma innymi czynnikami.

      • 7 8

      • bezstronny, jako fachowiec od gospodarki morskiej i logistyki zapewne wie, (9)

        jakie bylyby koszty "wyjscia w morze" i jak rozwiazac problem logistycznej dostepnosci tego na wpol wyspowego obszaru przeladunkowego?

        Bestronny zna wyliczenia kierunkow rozwoju rynku przewozow kontenerowych w obszarze Baltyku?

        Bezstronny zamierza zlikwidowac MTMG, aby zbudowac ten terminal w morzu?

        • 8 3

        • i jeszcze:

          bezstronny potrafi wskazac kilkadziesiat ha wolnej powierzchni w bezposrednim zapleczu tego nowego terminalu z przeznaczeniem na centrum logistyczne?

          • 7 0

        • (7)

          Ja wiem jak rozwiązać problem logistycznej dostępności tego na wpół wyspowego obszaru przeładunkowego. Należy zbudować pływające place przeładunkowe na kontenery, które za pomocą holowników/pchaczy można przepychać w głąb portu. Zapewni to większą elastyczność i skróci czas przeładunku. Już na tym etapie można wstępnie 'sortować' kontenery.

          • 2 4

          • czy wiesz jaki jest koszt takiego rozwiazania (6)

            i czy potrafisz udowodnic, ze tak droga i skomplikowala inwestycja bedzie konkurencyjna wzgledem terminali, ktore nie musza utrzymywac tak drogiej infrastruktury?

            • 7 0

            • To wcale nie jest droga i skomplikowana inwestycja, po prostu inna.

              • 2 4

            • Gdybyśmy w taki sposób myśleli to cały czas bylibyśmy w epoce kamienia łupanego (4)

              Gdynia pokazała kiedyś, że stać ją na najnowocześniejszy i największy port na Bałtyku dlaczego obecnie nie powtórzyć tego sukcesu czyżby nam mózg sie skurczył?

              Fakt bezpieczeństwo inwestycyjne i gwarancje zwrotu jest tu najważniejsze. Dlatego niezawodny tylko najnowocześniejszy element techniki i technologii logistycznej zapewniającej szybki załadunek i rozładunek sie liczy. Kontener rzecz prosta na dodatek znormalizowana i system transportu w porcie powtarzalny, co prawda nie jestem logistykiem lecz pierwszy zawód mój to technolog i uważam, że wystarczy trochę nad tym posiedzieć i zrobić coś naprawdę porządnego i konkurencyjnego. Fakt taka innowacja musi kosztować. Powierzchnie robocze platform najazdowych powinny posiadać przesuwne mechanizmy i mogły by być połączone z windami a następnie niczym w kesonie czy tunelu transportowane z wyspy przeładowczej na wagony w porcie wewnętrznym. Oczywiście w celu integracji prac wszystkich łańcuchów transportowych taka spedycja i logistyka pomiędzy terminalami /statek/wyspa/winda/transporter/winda i dalej np. intermodalny, a wszystkie z nich bardzo nowoczesne - to tak w ciągu 5 -minut. Natomiast nad całością, aby to miało tzw. ręce i nogi należałoby troszkę popracować wykonać model i kilka symulacji.

              • 4 7

              • Myślenie w oparciu o prawa ekonomii to epoka kamienia? (2)

                >Gdynia pokazała kiedyś, że stać ją na najnowocześniejszy i największy >port na Bałtyku dlaczego obecnie nie powtórzyć tego sukcesu czyżby >nam mózg sie >skurczył?

                Gdynia osiągnęła te pozycję bo była jedynym portem sporego kraju. Wojna ekonomiczna z niemcami i izolacja ZSRR dodatkowo sprawiały, ze Gdynia była jedynym oknem Polski na świat. Zauwazyłeś, że parę rzeczy się zmieniło?

                >Fakt bezpieczeństwo inwestycyjne i gwarancje zwrotu jest tu najważniejsze. >Dlatego niezawodny tylko najnowocześniejszy element techniki i technologii >logistycznej zapewniającej szybki załadunek i rozładunek sie liczy. Kontener >rzecz prosta na dodatek znormalizowana i system transportu w porcie >powtarzalny, co prawda nie jestem logistykiem lecz pierwszy zawód mój to >technolog i uważam, że wystarczy trochę nad tym posiedzieć i zrobić coś >naprawdę porządnego i konkurencyjnego.

                Bełkot.

                >Fakt taka innowacja musi kosztować. Powierzchnie robocze platform >najazdowych powinny posiadać przesuwne mechanizmy i mogły by być >połączone z windami a następnie niczym w kesonie czy tunelu t>ransportowane z wyspy przeładowczej na wagony w porcie wewnętrznym. >Oczywiście w celu integracji prac wszystkich łańcuchów transportowych >taka spedycja i logistyka pomiędzy terminalami >/statek/wyspa/winda/transporter/winda i dalej np. intermodalny, a wszystkie >z nich bardzo nowoczesne - to tak w ciągu 5 -minut. Natomiast nad >całością, aby to miało tzw. ręce i nogi należałoby troszkę popracować >wykonać model i kilka symulacji.

                Bełkot pijanego dziecka. Takie wizje może snuć 5 letni przedszkolak z kredkami świecowymi. Tu nawet nie ma czego komentować.

                • 7 6

              • to idź do kościoła i na kolana lub leż krzyżem (1)

                i módl się o zdrowie bo o rozum już za późno Pewnie to jedynie potrafisz i zero inicjatywy nawet takiego 5.letniego dziecka, bo ono choć ma wyobraźnie? A poprzez złych nauczycieli niszczycie ją nagminnie.Ty niczego nie masz oprócz nieuzasadnionej pychy!

                Nawet podpisać się nie potrafisz.

                • 4 7

              • Kolejne bełkotliwe słowa bez związku z tematem i logiką.

                Jeśli się nie ma nic sensownego do powiedzenia na dany temat, należy milczeć.

                • 8 5

              • Inzynierowie

                Był plan by przekopać teren portowy do Władysławowa. Z jednej strony by staki wpływały z drugiej wpływały. Kiedyś planowali!

                • 0 0

    • (2)

      pitolenie :)

      • 2 4

      • TIRY (1)

        nie obrazajcie siebie nawzajem !!
        trzeba tez pomyslec i moze w pierwszej kolejnosci o nowych w- zwiazku z powiekszaniem terenow portu -drogach. Przeciez ta estakada nie pojada nowe ladunki z tirami ,bo zapadnie sie haha. Nowa droga na dojazdy dla nowej ilosci TIROW,co Panowie na to ...................??????

        • 3 0

        • Zgadzam się z Tobą. Pisałem już o tym pod poprzednim artykułem dotyczącym gdyńskiego portu, ale też i wcześniej, więc nie będę się tu znów powtarzał.
          Chociaż... czasem warto powtarzać pewne sprawy, aby zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia z nimi do ludzi.

          • 2 0

    • .../Kiedy wreszcie tym krajem zacznie rządzić jakaś władza z jajami zamiast wydmuszek!/...

      Zacznijmy od Gdyni ;-)

      • 2 6

  • Tylko czy to ma sens? (7)

    Wygląda to na ruch w stronę konkurencji z DCT, a może trzeba się wyspecjalizować w czymś innym? Może droga dla Gdyni to feedery, a nie walka wewnętrzna? Konkurencja spoza tylko zaciera rączki na nasz wewnętrzny konflikt Ryga, Tallin, Kłajpeda o Niemcach, Holendrach i innych nie wspomnę tak się cieszą że im mało czubki głów nie poodpadają. Niech się polaki tłuką między sobą... Zamiast celować w już zagospodarowaną za miedzą niszę może zainwestować w zaplecze portu (HuB, drogi, kolej) tylko wtedy czym będzie zarządzał Zarząd Portu...

    • 25 33

    • ma sens

      ma sens, bo Maersk nie jest jedynym armatorem na świecie. Armatorzy raczej dążą do umów z jednym terminalem, więc wszystko co nie jest Maerskiem może spokojnie zawijać do Gdyni z korzyścią dla obu portów.

      • 26 4

    • poza tym (2)

      konkurencja bedzie sie odbywala z portami morza Pólnocnego a nie tylko z Gdanskiem. Chodzi o to aby zwiekszyc przeladunki oferujac baze dla serwisow oceanicznych a nie zabierac Gdanskowi. Przeladuni kontenerow rosna i do 2025 maja wzrosnac 2 krotnie na Baltyku. Brak konkurencji oznaczal by stagnacje. Gdyby nie powstal GCT lub DCT to BCT robilo by teraz pewnie 750tys TEU cieszac sie ze jest najwieksze w PL i ma kilkuprocentowy wzrost co roku. W 2013 w PL bylo prawie 2MLN TEU szkoda byloby oddac ten 1 mln 200 innemu portu na baltyku. Konkurencja ma sens jezeli nastawi sie na nowe rynki, w przypadku gdyby terminal mial podkupywac klienta on innego terminalu bylaby porazka!

      • 9 6

      • Konkurencja ma sens (1)

        ale w odniesieniu do korzyści jakie wynosi z tego rynek, konsument, odbiorca usługi. Bezpośrednia konkurencja Gdańska i Gdyni nie wpłynie pozytywnie na żaden z portów.

        • 10 14

        • zgadzam się z Tobą. Swoją drogą, mogliby Niemcy przyjeżdżać swoje doskonałe autostrady z Hamburga w świat.

          • 0 0

    • Rozumiem, ze identyczne zdanie miałeś, gdy powstawał DCT, jako konkurencja dla

      gdyńskich terminali.

      • 11 5

    • Czyli zakaz posiadania czegokolwiek, co ma Gdańsk?

      Gdy budowano DCT, nikt tymi kategoriami nie myślał. Przecież zamiast budować nowy terminal w Gdańsk można było rozbudować lub wypuścić w Zatokę Port w Gdyni.
      Myślenie, że chęć posiadanie czegoś, co przypadkiem ma już ktoś inny, to "kopiowanie", "małpowanie", whatever, to dziecinada.
      Gdyby nie DCT, Port Gdynia rozbudowałby się już parę lat temu. Po prostu realizowane są inwestycje, które chwilowo zastopowała ucieczka kluczowego armatora z Gdyni do Gdańska.

      Feedery w Gdyni też są i będą. Bez obaw.

      • 8 4

    • byleś ty kiedyś w szkole?

      Jaka wewnętrzna walka? Choci ci chyba o KONKURENCJĘ. Konkurencja jest pozytywna zawsze i wszędzie dla klientów. Nie ważne czy jest to konkurencja bliska czy daleka. Rynek bez konkurencji jest zawsze niekorzystny dla klienta. Poza tym l pamietaj ze BCT czy DCT to firmy ktore nie są Gdańskie czy Gdyńskie tylko zagraniczne międzynarodowe koncerny i to tam trafia zysk. Więc niech zajadle konkurują. Konkurencja to tańsze usługi i wyższa jakość

      • 1 2

  • Nie bardzo się na tym znam, ale czy w tekście nie powinno być informacji, (2)

    jaką obrotnicę ma port w Gdańsku ? Przecież tam ( czyli w Trójmieście ) też jest port i naturalne jest pytanie, jak tam radzą sobie z tym problemem.

    • 11 5

    • ok. 700m średnicy

      • 5 0

    • DCT jest terminalem zewnętrznym, więc nie jest ograniczony kanałem portowym.

      Jedyną przeszkodą są falochrony, które można przebudować tak łatwo, jak pstryknięcie palcami (no, może parę pstryknięć). W Gdyni w obracaniu większych kontenerowców przeszkadzał zawadzający pirs MW (w testach możliwości obrotnicy przerzucano cumujące przy nim jednostki wgłąb w celu obracania nieco dłuższych statków, ale to wciąż za mało na obsługę statków o klasę-dwie większych).

      • 6 1

  • (4)

    łabędzi śpiew ;)
    prawdziwe kontenerowce są w Gdańsku;
    gdyni zostają kajaki

    • 37 59

    • paplanina (1)

      kajaki są w "sopocie" w Gdyni statki i okręty

      • 7 5

      • Okręty były kiedyś, teraz to są statki.

        • 2 7

    • Morska dzielnica warszafki niech się zajmie swoją kładką i selekcją

      • 5 5

    • Najpierw jest ignorowanie, potem DRWINY,

      na koniec strach i... już przegrałeś.

      Kajaki to cumują przy sopockiej "marinie".

      • 3 2

  • (1)

    i tak zaczynają nie wyciągać stocznie tylko ją niszczyć bo potem coś pójdzie na sprzedaż i tak zniknie kolejna stocznia z polski

    • 24 22

    • SMW i tak juz jest bankrutem.

      • 9 3

  • (1)

    A podobno Nordstream miał blokować polskie porty przed wpłynięciem jednostek o zanurzeniu większym, niż 10,5 metra... Ot, spece od kolei, awiacji i transportu morskiego.

    • 11 7

    • miał, nie miał, chodziło o zespół Szczecin-Świnoujście, a nie o Trójmiasto!

      • 7 0

  • niech żyje LogistYka

    jak Y M C A

    M

    • 2 1

  • Zlikwidowac tereny mar woj (1)

    i dobrze, po co nam psudo tereny Marynarki Wojennej? Siedza tam tylko nieroby wojskowe i za siedzenie i pierdzenie w stołek dostaja kupe kasy , wysokie pensje + dodatki w lacznej kwocie 2tys zł do pensji! Obciac etaty w wojsku i dodatki. Dodatkowo powinni osiagac wiek emerytalny tak jak wszyscy w wieku 67lat! Gdyby obciac wydatki na wojsko , dziura budżetowa by sie mocno zmniejszyla, bo to sa pieniadze z naszych podatkow wyrzucane w boto - dla nierobow.

    • 13 7

    • zlikwidować wojsko marynarkę wojenną i stworzyć policję wodną hagaga

      • 1 0

  • TIRY i nowe DROGI (1)

    wszystko OK ,beda nowe miejsca pracy,powiekszy sie port gdynski itd ale jak sie ma do tych nowych planow temat drog dojazdowych do portu. Przeciez wiekszy port to wiecej kontenerow a TIRY beda jezdzily w dalszym ciagu jedna estakada ????!!!!!!!!!!!
    przeciez ona zawali sie wreszcie albo bedzie bez konca remonowana. Juz sa niebotyczne korki przed osiedlami,ktorych jest coraz wiecej a co dopiero bedzie ,jak zwiekszy sie ruch TIROW
    MOze warto i o tym pomyslec.............

    • 7 1

    • Pisałem wcześniej też o tym, między innymi pod poprzednim artykułem o gdyńskim porcie.

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane