- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (44 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (58 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym
Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.
- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.
Kilkaset hektarów nowych trenów portowych
O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.
W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk
Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2020-09-18 14:34
Opinia wyróżniona
Wodę i piach tanio wydzierżawię ...
To jakiś absurd by ogłaszać przetarg dosłownie palcem po wodzie ...
chyba, że właśnie chodzi o to, by się nikt nie zgłosił i więcej się nie zajmować tym tematem ..- 16 7
-
2020-09-19 13:42
Opinia wyróżniona
(2)
Kibicuję rozwojowi Portu Gdańsk!
Może nie wszyscy Prezesi w ZMPG to Orły ale zmiany widać gołym okiem. Biznesowo to naprawdę jest inny świat w porównaniu z poprzednikami.- 8 12
-
2020-09-22 11:58
Jak tam stępka pod prom w Szczecinie?
- 0 0
-
2020-09-20 22:12
..
a wiedzę o tym co piszesz czerpiesz z jednego artykułu? Widać ze zero pojęcia o tym co się dzieje w porcie od 2016...
- 2 3
-
2020-09-19 07:34
Opinia wyróżniona
Bajki z mchu i paproci (1)
Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.
- 6 0
-
2020-09-19 13:58
powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa
bo im się opłacało..
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2020-09-18 11:22
Osiągnięcia IV R.P. (1)
Wizualizacja i słupki powodzenia.
Głooooparczyk dalej bajki opowiada??? .Niestety to są kretyństwa.
Po wojnie uruchomienie seryjnej produkcji statków zajęło 3 lata..
Słownie..TRZY.. stempak w tym czasie zdążył podnić..
Trzeba byc i**otą aby wmawiać że połozenia kawałka blacy to rozpoczęcie budowy.
czego..?? Pytałam w PŻB.. pod jakim Towarzystwem buduje sie prom..???
No kto powie.. ???- 37 25
-
2020-09-18 19:44
Aż nie wiem czy mam dać lajka, czy dislajka
Propaganda IV RP, oczywiście, słowa, wizki i łapówki.
Ale porównywanie naszych czasów do powojennych...? Może powinieneś się przenieść w czasie i doznać tych wspaniałych powojennych czasów i je przeżyć?
Wszystko w procesach projektowych jest skomplikowane i zajmuje czas, im więcej, tym więcej nawet oczu to zobaczy i ewentualnie wyłapie jakiś błąd, nawet jak się zepniesz, to zgodnie z prawem i poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w projekt (nie mówię, że obecnie są) zajmuje lata, nie trzy, a 5,6,7, nie mówiąc o tym, że bez inwestorów i użytkowników to: 1. to komuna i propaganda sukcesu, a 2. to wywalanie w błoto pieniędzy publicznych.
Chcesz przykładu wspaniałomyślności władz, które najpierw zbudowały coś, nikt z tego nie korzystał, więc wydali jeszcze więcej? Lotnisko w Radomiu, gdzie lotnisko zbudowane przez władze samorządowe PiS za 120mln zł, mimo że wszyscy mówili że to błąd, z którego rocznie korzystało 9,9tys. pasażerów (Gdańsk obsługuje 14,5tys. dziennie), a gdy PiS dorwał się do władzy, ustawił lotnisko jako zapasowe dla Wawki, zaorali nigdy nie użyty terminal i budują nowy terminal za prawie 500mln!
Podobnie, ale taniej w Gdyni... Dżizas.- 4 5
-
2020-09-18 11:23
I takie inwestycje to ja rozumiem :) (1)
- 26 15
-
2020-09-18 14:50
póki co zainwestowali w koncepcje i wizualizacje
przebili nawet Szczurka i jego miasto z marzeń
- 9 3
-
2020-09-18 11:32
A czy dzirżawca może wyjająć podwykonawcę dzierżawy a ten spółki podległe ?
- 12 1
-
2020-09-18 11:39
(2)
Unia "zła", unia "narzucać" "złą" praworządność, ale jak unia dawać ojro na inwestycje które pchać kraj do przodu to już być dobrze, a zasługi ja przypisać sobie heheh
Kaczaffi- 41 24
-
2020-09-18 15:17
W artykule nie ma nic na temat wsparcia UE
- 7 0
-
2020-09-18 17:30
UE ci nic nie daje
To jest umowa dwustronna, gdzie głównym beneficjentem są Niemcy. Sprawdź Global Financial Integrity Index, z Polski na zachód idzie 3 razy więcej kapitału, niż wraca do nas w postaci dotacji.
To jest raczej rekompensata, za to że zgodziliśmy się wejść na wolny rynek z silniejszymi graczami i znieść cła.- 5 7
-
2020-09-18 12:22
Nareszcie zaczynamy korzystać z nadmorskiego położenia. (5)
Akurat za tą inwestycję trzymam kciuki w przeciwieństwie do bezsensownego kanału przez mierzeję, tu będzie sporo nowych miejsc pracy i gospodarka państwa zyska naprawdę sporo.
- 53 12
-
2020-09-19 12:18
Zgadzam się. (3)
To jest oczywista droga rozwoju tego portu, który ma naturalną przewagę nad portem gdyńskim powstałym z przedwojennej konieczności. Inną sprawą są, jak narazie, raczej życzeniowe plany sfinansowania tej inwestycji. Natomiast skandalem jest ta budowa przekopu mierzei. Za miliardy naszych pieniędzy wyrzuconych w błoto pisowcy powinni odpowiedzieć karnie.
- 4 3
-
2020-09-19 13:08
i pomyśleć, że rozwój przemysłu morskiego (2)
Gdańsk zawdzięcza Elblągowi...
- 2 1
-
2020-09-19 13:53
80% osób w Gdańsku nawet o tym nie wie
- 1 0
-
2020-09-20 11:00
Niemiecki Gdansk zawdzieczal pruskiemu Elblagowi.
- 2 1
-
2020-09-19 13:39
Bezsensowna inwestycja....
była planowana od 1940 przez władze Polskie - czemu nie powstała wiadomo. Poza tym co powiesz o koncepcji całkowitego osuszenia Zalewu Wiślanego przez Niemcy ?
Poza tym wiele osób zapomina lub nawet nie wie (jak ameba, która chciała zostać prezydentem mówiąc o naturze i przekopie...), że na Mierzei Wiślanej były już przesmyki z których korzystali rybacy i które potem były zasypane przez wydmy- 1423-1435, przed 1667 i ok 1300 - 1350.
A co do portu - też był planowany, budowa miała się rozpocząć długo przed budową DCT to są info sprawdzone, bo przez kilka lat pływałem w PŻM w latach 80, pływaliśmy do USA i Kanday - między innymi do portu Duluth, Qebec i innych. Była to nowoczesna flota, której wiek oscylował poniżej 8, trzeba pamiętać, że mieliśmy wtedy ponad 100 statków.- 0 5
-
2020-09-18 12:45
Z gory wyglada jak palma w Dubaju .haha
- 14 2
-
2020-09-18 13:08
Nowy przekop będzie niezbędny. Zatrzymać na przekop na Zalew i start z przekopem pod Jastarnią (1)
Takie ogromne inwestycje w Gdańsku i Gdyni odetną żeglarskie 3Citi od świata. Ruch na torach wodnych, ich wymiary oraz panika dyżurnych w portach spowodują, że morskie żeglarstwo będzie można uprawiać pomiędzy Gdynią, Sopotem i ew. Nowym Portem. Ziści się idea WOP zamknięcia tego elementu w zamkniętym worku tak, że już nigdzie nie będą sobie swobodnie pływali. Gdzie te czasy gdy granica była na 3 Nm od lądu:(
- 1 31
-
2020-09-18 19:10
dla tych co minusują podpowiem
że koledze chodzi o wybudowanie podwodnego kanału w tunelu (jedynego na świecie) na miarę naszych możliwości.
Zacna inicjatywa. Popieram- 1 2
-
2020-09-18 13:25
Ciekawy projekt (3)
zobaczymy co z niego wyjdzie, czy ktokolwiek pomyślał o rozbudowie infrastruktury transportowej prowadzącej do portu. Jeżeli to zostanie zrealizowane to do i z portu będzie wyjeżdżąc tysiące wagonów i ciężarówek dziennie, a drogi i szlaki kolejowe prowadzące do Gdańska są już momentami przepełnione
- 6 12
-
2020-09-18 14:08
Właśnie realizowana jest
inwestycja znacznie poprawiająca dostęp kolejowo-drogowy do portów morskich. Prace są już na półmetku w porcie gdańskim i gdyńskim.
- 16 1
-
2020-09-18 14:08
Przecież właśnie przebudowują stacje Gdańsk Port Północny, świeżo zmodernizowali linie z Pruszcza.
- 12 0
-
2020-09-18 14:28
oj dawno ktoś w porcie nie był i nie widział nowych dróg, linii kolejowych, rozjazdów, remont 1 wiaduktu i wybudowane nowe
- 12 0
-
2020-09-18 13:56
to ja poproszę jeszcze o lotnisko (2)
- 12 4
-
2020-09-18 14:45
I skromną działkę pod kościół. Taki teren powinien mieć własną parafię.
- 5 2
-
2020-09-18 19:20
a może kosmodron
- 2 0
-
2020-09-18 13:57
Partnerstwo publiczno prawne czyli prywatny biznes ma się dołożyć do inwestycji, wybudować np. jakiś terminal czy nabrzeże a potem płacić czynsz do zarządu portu za to, że prowadzi biznes na terenie należącym do skarbu państwa? A potem przez 30 lat pod obstrzałem i na oku urzędników z zarządu portu?
- 22 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.