• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • (1)

    No to Port w Gdyni można zamknąć, a miasto zalać białą farbą.

    • 4 5

    • NIe tak, miasto - zabetonować zgodnie z wolą przekupionych urzędników i chętnych zysków deweloperów

      • 2 2

  • Gdyby nie Gierek nie byłoby Portu Polnocnego

    Rafinerii Gdańskiej, Obwodnicy Trojmiejskiej i wielu innych inwestycji
    A teraz narzekajcie, że wszystko za kredyt tylko że tak naprawdę to obecnie jesteśmy o wiele bardziej zadłużeni, niż za Gierka

    • 16 3

  • az sie prosi tereny przy ul oliwskiej przystanie jachtowe,mieszkania polaczenie z plazami w brzeznie itd./niektorzy juz maja to w planach/

    • 1 3

  • Pomysł (1)

    A może Prezes Eksploatacji będzie zainteresowany przeniesieniem tej firmy do Portu Centralnego. Uważam, że w obecnej sytuacji to rozwiązanie byłoby najlepszym wyjściem. Wystarczy tylko przenieść sprzęt i działać.

    • 8 2

    • Który żuraw nabrzeżny by wytrzymał przeniesienie? Powinny być zezłomowane 10-15 lat temu, technologia radziecka - mało wydajna dla portu gdzie liczy się tępo przeładunku. Porównaj sobie z Portem Północnym - tylko 2 żurawie bramowe.

      • 4 2

  • (2)

    Janusze piszecie i narzekacie nie na temat .Nie wydacie nawet złotówki zadania decyzja was nie dotyczy . Przyjdzie inwestor wyłoży kasę zbuduje a wy i tak z podwinięta kitą przyjdziecie do niego do pracy.

    • 3 8

    • przyszedł inwestor, wylożył kasę i zbudował (1)

      Sprawdź, kto jest właścicielem terenu DCT.
      Trochę inaczej niż w prywatyzacjach "po gdańsku".
      Zarabiają wszyscy.

      • 2 0

      • Właściciel port Gdańsk a DCT i tak opłaca się dzierżawić i prowadzić biznes.Takie czasy.

        • 2 0

  • Protest (3)

    Wiadomo już kiedy protestowanie wspolne pod dyrekcja portu?

    • 9 3

    • Gadanie

      Mówi się o tym od dawna, tylko mówi.

      • 1 1

    • Oprotestuj swój pusty łeb

      • 1 1

    • sroda o 9 na zamknietej

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Bajki z mchu i paproci (1)

    Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.

    • 6 0

    • powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa

      bo im się opłacało..

      • 0 0

  • Port szuka chętnych...

    Do kredytowania swego trwania do emerytury...
    A potem to będzie czyjś problem...

    • 6 1

  • (1)

    Gdyby w każdej Spółce Skarbu Państwa pracowali tak pracowici i kumaci Prezesi jak w Porcie to Polska za 10 lat dogoniłaby rozwinięte kraje zachodu. Niech trole biorą przykład jak ciężką pracą i zaangażowaniem można zmienić zeczywistosc w 3-4 lata!

    • 4 12

    • Nie wiem co bierzesz ale zmniejsz dawkę.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Kibicuję rozwojowi Portu Gdańsk!
    Może nie wszyscy Prezesi w ZMPG to Orły ale zmiany widać gołym okiem. Biznesowo to naprawdę jest inny świat w porównaniu z poprzednikami.

    • 8 12

    • ..

      a wiedzę o tym co piszesz czerpiesz z jednego artykułu? Widać ze zero pojęcia o tym co się dzieje w porcie od 2016...

      • 2 3

    • Jak tam stępka pod prom w Szczecinie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane