- 1 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (99 opinii)
- 2 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (18 opinii)
- 3 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (176 opinii)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (11 opinii)
- 5 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
- 6 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (17 opinii)
Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym
Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.
- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.
Kilkaset hektarów nowych trenów portowych
O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.
W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk
Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2020-09-18 18:39
(1)
No to Port w Gdyni można zamknąć, a miasto zalać białą farbą.
- 4 5
-
2020-09-18 20:05
NIe tak, miasto - zabetonować zgodnie z wolą przekupionych urzędników i chętnych zysków deweloperów
- 2 2
-
2020-09-18 19:02
Gdyby nie Gierek nie byłoby Portu Polnocnego
Rafinerii Gdańskiej, Obwodnicy Trojmiejskiej i wielu innych inwestycji
A teraz narzekajcie, że wszystko za kredyt tylko że tak naprawdę to obecnie jesteśmy o wiele bardziej zadłużeni, niż za Gierka- 16 3
-
2020-09-18 20:14
az sie prosi tereny przy ul oliwskiej przystanie jachtowe,mieszkania polaczenie z plazami w brzeznie itd./niektorzy juz maja to w planach/
- 1 3
-
2020-09-18 21:09
Pomysł (1)
A może Prezes Eksploatacji będzie zainteresowany przeniesieniem tej firmy do Portu Centralnego. Uważam, że w obecnej sytuacji to rozwiązanie byłoby najlepszym wyjściem. Wystarczy tylko przenieść sprzęt i działać.
- 8 2
-
2020-09-19 09:51
Który żuraw nabrzeżny by wytrzymał przeniesienie? Powinny być zezłomowane 10-15 lat temu, technologia radziecka - mało wydajna dla portu gdzie liczy się tępo przeładunku. Porównaj sobie z Portem Północnym - tylko 2 żurawie bramowe.
- 4 2
-
2020-09-19 00:03
(2)
Janusze piszecie i narzekacie nie na temat .Nie wydacie nawet złotówki zadania decyzja was nie dotyczy . Przyjdzie inwestor wyłoży kasę zbuduje a wy i tak z podwinięta kitą przyjdziecie do niego do pracy.
- 3 8
-
2020-09-19 13:11
przyszedł inwestor, wylożył kasę i zbudował (1)
Sprawdź, kto jest właścicielem terenu DCT.
Trochę inaczej niż w prywatyzacjach "po gdańsku".
Zarabiają wszyscy.- 2 0
-
2020-09-19 23:17
Właściciel port Gdańsk a DCT i tak opłaca się dzierżawić i prowadzić biznes.Takie czasy.
- 2 0
-
2020-09-19 00:18
Protest (3)
Wiadomo już kiedy protestowanie wspolne pod dyrekcja portu?
- 9 3
-
2020-09-19 09:53
Gadanie
Mówi się o tym od dawna, tylko mówi.
- 1 1
-
2020-09-19 16:06
Oprotestuj swój pusty łeb
- 1 1
-
2020-09-20 01:54
sroda o 9 na zamknietej
- 2 2
-
2020-09-19 07:34
Opinia wyróżniona
Bajki z mchu i paproci (1)
Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.
- 6 0
-
2020-09-19 13:58
powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa
bo im się opłacało..
- 0 0
-
2020-09-19 11:27
Port szuka chętnych...
Do kredytowania swego trwania do emerytury...
A potem to będzie czyjś problem...- 6 1
-
2020-09-19 13:36
(1)
Gdyby w każdej Spółce Skarbu Państwa pracowali tak pracowici i kumaci Prezesi jak w Porcie to Polska za 10 lat dogoniłaby rozwinięte kraje zachodu. Niech trole biorą przykład jak ciężką pracą i zaangażowaniem można zmienić zeczywistosc w 3-4 lata!
- 4 12
-
2020-10-07 22:00
Nie wiem co bierzesz ale zmniejsz dawkę.
- 0 0
-
2020-09-19 13:42
Opinia wyróżniona
(2)
Kibicuję rozwojowi Portu Gdańsk!
Może nie wszyscy Prezesi w ZMPG to Orły ale zmiany widać gołym okiem. Biznesowo to naprawdę jest inny świat w porównaniu z poprzednikami.- 8 12
-
2020-09-20 22:12
..
a wiedzę o tym co piszesz czerpiesz z jednego artykułu? Widać ze zero pojęcia o tym co się dzieje w porcie od 2016...
- 2 3
-
2020-09-22 11:58
Jak tam stępka pod prom w Szczecinie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.