• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • (2)

    Mniej partyjnych nieuków, a więcej fachowców! Taka jest mieszanka w Porcie Gdańsk. Bez kompleksów, z pomysłem i pasją. Wzrosty Gdańska nie biorą się z nikąd

    • 5 8

    • Geniusze

      Jeszcze są geniusze pseudo magisterskie, zabetonowaną wiedzą kotwiczące ten port w PRLu.

      • 0 1

    • Xyz

      Wzrosty w porcie biorą się z ciężkiej pracy firm operujących w porcie a nie z faktu że zarząd portu dobrze działa. Oni tylko wypinają pierś do medalu. Faktyczną robotę robi zupełnie ktoś inny !!!

      • 4 2

  • Do przodu Polskooo!
    Bez odważnych projektów nie ma rozwoju Kraju. Trzeba więcej takich Menedżerów, którzy nie trwają tylko na stołkach ale mają jaja i potrafią podejmować decyzje.

    • 5 5

  • Ja proponuję sprzedać deweloperom i postawić tam jeszcze młodsze miasto niż na terenach stoczniowych

    i będzie to słuszna linia niejakiego Adamoznicza

    • 2 1

  • Gigantomania

    Gigantomania to choroba ludzi małych. (nie mylić z osobami niskimi).
    Mam nadzieję, że będą budować to ze środków uzyskanych z banków, a nie państwowych.

    • 4 2

  • Łukasz do roboty!

    Widać ewidentnie które komentarze napisał sam Greinke - zgadza się, poza sianiem fermentu ten człowiek zajmuje się takimi właśnie g*wnami

    • 2 2

  • Czyli...

    Jest Plan,a brak sponsorów

    • 1 0

  • Najem nieistniejącego portu? Świetna okazja.

    • 0 0

  • Podatnik zapłaci za to by ktoś chciał na to spojrzeć.

    Podatnik zapłaci za to by ktoś chciał na to spojrzeć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane