Port w Gdańsku potrzebuje nowych terenów. Dwie ulice częściowo znikną

Najnowszy artukuł na ten temat

Planowanie przestrzenne, nowe plany miejscowe. Podsumowanie 2020 r.

Rozwój gdańskiego portu wymaga zajęcia nowych terenów. Wkrótce z mapy Gdańska znikną fragmenty ulic: PokładowejMapka oraz ChemikówMapka. Kilka lat temu port zamknął dla osób postronnych ulice w rejonie Kapitanatu Portu PółnocnegoMapka. Zamknięte jest też przejście pod torami kolejowymiMapka z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.



Znasz ulice na terenach portowych i stoczniowych Trójmiasta?

tak, bo pracuję w tej branży 20%
tak, bo fascynują mnie takie miejsca 30%
nie, nigdy tam nie byłe(a)m 50%
zakończona Łącznie głosów: 551
Pokładowa to ulica biegnąca równolegle do ul. Sucharskiego po stronie Martwej Wisły. Przemieszczając się nią, możemy podglądać pracę Siark-Portu, do którego trafiają materiały z pobliskiego Siarkopolu.

Wzdłuż drogi trwa obecnie też przebudowa torów kolejowych, które w ostatnich latach były wyłączone z eksploatacji.

Prawdopodobnie już niebawem część tej drogi - na wysokości nabrzeża do przeładunku siarki - przestanie być dostępna dla osób postronnych.

Odcinek ul. Pokładowej przewidziany do zamknięcia znajduje się na wysokości nabrzeża Siark-Portu.
Odcinek ul. Pokładowej przewidziany do zamknięcia znajduje się na wysokości nabrzeża Siark-Portu. graf. Trojmiasto.pl

Oczekiwanie na decyzję miasta, plan zagospodarowania gotowy



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk czeka obecnie na zgodę miasta dotyczącą wyłączenia odcinka ok. 370 m ul. Pokładowej z kategorii dróg powiatowych. Decyzja ta powinna być jednak czystą formalnością, ponieważ sprawa częściowo rozstrzygnięta została już sześć lat temu na etapie prac planistycznych.

- Pozbawienie fragmentu ul. Pokładowej statusu drogi publicznej jest konsekwencją ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stogi Portowe teren Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej w rejonie Twierdzy Wisłoujście", przyjętego uchwałą Rady Miasta Gdańska 26 czerwca 2014 r. - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
We wspomnianym planie zagospodarowania przewidziano przeniesienie składowiska siarki bliżej nabrzeża portowego oraz scalenie terenów przemysłowych od Martwej Wisły aż po ul. Sucharskiego, z zachowaniem zieleni tworzącej bufor między ulicą a terenami przemysłowymi.

Czytaj więcej:

Nowe zbiorniki na ropę powstaną wokół Twierdzy Wisłoujście



Port: nowa funkcja drogi i zapewnienie bezpieczeństwa



- Ze względu na dynamiczny rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych jednego z naszych kontrahentów teren wraz z ul. Pokładową zostanie przekazany w najem. Jest to istotne z punktu widzenia funkcjonowania oraz bezpieczeństwa ruchu na terminalu, jak i w jego najbliższym otoczeniu. Nasz kontrahent planuje zagospodarowanie terenu na cele inne niż drogowe np. pod place składowe - wyjaśnia Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Autobusy komunikacji miejskiej, które kursują ul. Pokładową, po jej zamknięciu przy Siark-Porcie będą przekierowane na ul. Sucharskiego poprzez łącznik drogowyMapka przez tory kolejowe w pobliżu taśmociągu Siarkopolu (na niektórych mapach droga ta oznaczona jest jako Pokładowa lub Sucharskiego).

Industrialny klimat ul. Chemików zniknie za bramą portu



Podobny los co ul. Pokładową czeka wkrótce również ul. Chemików. To wyjątkowa ulica na mapie Gdańska, ponieważ za sprawą charakterystycznych napowietrznych instalacji pozwala poczuć się niczym na silnie uprzemysłowionym Górnym Śląsku.

Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury drogowo-kolejowej w rejonie Nabrzeża Przemysłowego.

- W ramach prac przewiduje się m.in. przebudowę dróg wewnętrznych na terenach portowych (1,6 km), a także budowę dwóch posterunków wartowniczych zlokalizowanych na wewnętrznym terenie portowym. Rozpoczęcie prac jest planowane w I kwartale 2022 r. - informuje rzecznik Portu Gdańsk.
Prace budowlane nie obejmą wprawdzie pętli autobusowej "Nabrzeże Przemysłowe", zlokalizowanej w samym środku tego obszaru przemysłowego, jednak wjazd na nią będzie wymagał już przepustki. Z tego powodu autobusy będą zawracały jeszcze przed przejazdem kolejowym.

- Pętla autobusowa będzie zastąpiona rondem, które zostało zaprojektowane na skrzyżowaniu ulic Ku Ujściu - Chemików - Kujawska. Obecnie do pętli "Nabrzeże Przemysłowe" dojeżdża linia 138, która wykonuje dwa kursy w dni powszednie (o godz. 6:45 i 15:17) - dodaje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Coraz więcej terenów niedostępnych dla osób postronnych



Likwidacja czy zamykanie dróg na terenach przemysłowych nie jest nowym zjawiskiem w Gdańsku. W 2014 r. gdański port zdecydował się zamknąć dostęp do ulic w pobliżu Kapitanatu Portu Północnego.

Dzisiaj o okazanie zgody na wjazd proszeni jesteśmy już w pobliżu charakterystycznych zbiorników wód balastowych Port-Service, podczas gdy jeszcze w 2009 r. można było dotrzeć autobusem bezpośrednio pod budynek wspomnianego kapitanatu.

Zamknięte jest ponadto przejście pod torami kolejowymi z ul. Sucharskiego do basenów Portu Północnego, które stanowiło wygodny skrót szczególnie dla pracowników rejonu pirsu węglowego.

Nieistniejące osiedle Nowy Hel - Wisłoujście.
Nieistniejące osiedle Nowy Hel - Wisłoujście. fot. PAN Gdansk/Gedanopedia.pl

Osiedle przy Siarkopolu, które zostało zlikwidowane



Znacznie wcześniej, bo już okresie PRL, wraz z budową Siarkopolu podjęto decyzję o całkowitej likwidacji osiedli Wisłoujście i Nowy Hel również w rejonie ul. Pokładowej, lecz na południe od Twierdzy Wisłoujście.

Jeszcze w latach 60. istniały tam ulice m.in. Sieciowa, Kutrowa, Masztowa, Burtowa, Kapitańska czy Kotwice. Dzisiaj to teren częściowo zalesiony i pozbawiony jakiejkolwiek zabudowy mieszkaniowej.

Rejon Twierdzy Wisłoujście współcześnie i na mapie z lat 1932-42. mapa.trojmiasto.pl

Nieistniejąca wyspa na Martwej Wiśle przy rafinerii



Duże zmiany w układzie drogowym wywołało także powstanie rafinerii, przez teren której przebiegało w przeszłości kilka dróg - jedną z takich pozostałości jest mostek nad Czarną ŁachąMapka w pobliżu jednego z parkingów.

W zbliżonym do pierwotnego przebiegu pozostaje ul. Sztutowska, która znajduje się za płotem rafinerii. Z ulicy tej można było dostać się na Krakowiecką Kępę (niem. Krakauer Kämpe) - nieistniejącą wyspę na Martwej Wiśle (ostatni mieszkańcy opuścili ją w I połowie lat 70.).

Po drugiej stronie Martwej Wisły w latach 70. budowa zbiorników PERN wymusiła korektę przebiegu ul. Kępnej, która niegdyś łączyła się z ul. Łowicką prosto - bez potrzeby objazdu bazy paliw.

Rafineria oraz zbiorniki PERN współcześnie oraz mapa z lat 1932-42. mapa.trojmiasto.pl

Zmiany dla lotniska, hurtowni i politechniki



Wśród zmian w zakresie przebiegu i własności dróg dokonanych w ostatnich latach wymienić można m.in.:
  • zamknięcie i likwidacja fragmentu ul. SłowackiegoMapka na wysokości portu lotniczego - w śladzie dawnego przebiegu drogi znajduje się dzisiaj nowy terminal pasażerski oraz powiększona płyta lotniska,
  • zmianę przebiegu ul. Nowy ŚwiatMapka celem dostosowania jej do Pomorskiego Centrum Hurtowego Rënk (ok. 2015 r. dokonano kolejnej korekty przebiegu),
  • przekazanie ul. SiedlickiejMapka Politechnice Gdańskiej, przy czym ruch pieszy i rowerowy w ciągu dnia nie jest w żaden sposób ograniczony (nocą ulica jest zamykana).

Czytaj też:

Politechnika Gdańska ogrodzi część Parku Akademickiego



Układ komunikacyjny wokół port lotniczego w 2016 i 2008 r. mapa.trojmiasto.pl


Materiał archiwalny z 2010 r.



Ogłoszenia - praca fizyczna Gdańsk, Sopot, Gdynia

Stolarza mebli na wymiar

P-M Solutions S.C.

Gdynia Cisowa
Operator Montażu

Northvolt Poland Sp. z o.o.

Gdańsk Rudniki

Opinie (74) 8 zablokowanych

  • (9)

    Dzisiaj już drugi interesujący historyczny artykuł.Brawo.Co do meritum oczywiście niechay teren portowy się rozwija,choć pewne elementa historyczne zamiast wyburzyć można też.fajnie wkomponować w nową infrastrukturę.Nowe elementy w krajobrazie to nieodłączny element rozwoju nowoczesney konurbacyi, byle też nie zapomniano o rozwoju terenów zielonych,miejsc rekreacyi czy ułatwieniach dla niepełnosprawnych.

    • 43 16

    • (6)

      Mądrego to i warto poczytać...Pozdrawiam.

      • 11 7

      • Hahahaha (5)

        Dlaczego pracownicy tym razem nie wyróżnili opinii pracownika?

        • 10 3

        • (1)

          Zapewne dlatego że nim nie jestem.

          • 4 6

          • Samemu tez nie jest romantycznie...

            • 2 1

        • tak trzymać PiS! (2)

          za PO tylko boiska potrafili budować i sądy łamiąc prawo...

          • 5 9

          • Horałato pisze? (1)

            niewiarygodne, przestańcie towarzyszu

            • 1 6

            • Jak Kos pisze że za rządów PO był tam chlew i śmieci w lasach, to mosi być z jakiejś partii? Prawda w oczy kole? Dopiero od 3-4 lat ta scheda pokomunistycznej zapadłej technologii jest uprzątana. Bywa ktoś na terenie portu z marud? Ma jakieś namacalne porównanie? Przydało by się wyzłomować resztę tych zardzewiałych żurawi i wreszcie dźwigowi by mogli pracować w ludzkich warunkach bez ogłuszającego hałasu i zimna lub gorącą 40+. Dzięki Bogu w Gdyni chociaż tak źle nie jest.

              • 0 0

    • Piszesz, bo siedzisz w domu. Idź na spacer.

      Pisz po polsku. Nie udawaj szweda.

      • 8 3

    • dla mnie to wsiuństwo - takie jak grodzenie osiedli w przestrzeni publicznej

      • 0 1

  • (2)

    I dobrze. Może autobusy przestaną wozić ludzi po tych dziurach

    • 25 14

    • niech tam coś zbudują (1)

      to miasto zrobi nowe drogi.

      • 1 1

      • Nowa droga jest obok ale ZTM uparcie wysyla autobusy na ten poligon czolgowy

        • 9 1

  • Pylenie (3)

    Może Szanowny Port zrobił by coś w pyleniem, cały ten syf leci na Gdańsk. W nowym porcie czy Brzeźnie nie da się normalnie oddychać. Proponuję żeby zainteresowała się tym ochrona środowiska albo nasza pani Prezydent.

    • 87 12

    • Port to państwowa spolka (1)

      • 13 9

      • No to co że państwowa, a jak państwowa to miasto ma siedzieć cicho?

        • 7 0

    • usunac strucicieli z gdanska, skorumpowany biznes i politycy oni nic nie zrobia zorganizowac sie i zablokowac im ten biznes

      • 5 1

  • Kiedyś pamietam moi drodzy I kochani (2)

    Jak mieli wykupić domy i pola pod lotnisko od strony ronda Nowatorów i Budowlantch, ludzie zaczęli masowo sądzić drzewka bo za każde mieli zapłacić a tu lipa poszli w inna stronę no ale małe osiedle teraz jest bardzo zielone..

    • 35 7

    • Taka powinna być strategia gospodarcza państwa hihihi

      • 0 0

    • Polacy cwaniaczki

      • 0 0

  • (1)

    Widać inwestycyjny progres w ZMPG. Remont wielu nabrzeży, nowa infrastruktura drogowa i kolejowa. Nawet ładowarki dla elektryków pod kapitanatem w Nowym Porcie :D
    Wszystko dla operatorów i kontrahentów :))
    Wszystko idzie w dobrym kierunku ale zdecydowana większość urzędników w ZMPG jest mentalnie i merytorycznie w tamtej epoce i często o dziwo są to ludzie młodzi, którzy weszli w dorosłe życie 20 lat temu. Większość boi podejmować jakiekolwiek decezje. Na wszystko musi być podkładka na piśmie i procesy decyzyjne są długie, skostniałe i nieefektywne. Taka inna wersja budżetówki

    • 20 14

    • Tak Bartku. Tak wygląda praca w państwowej firmie, najpierw trzeba być pewien że to ma sens. Komuna i nietrafioną inwestycję się kończą, a zarząd musi być pewien zysku wydanych środków.

      • 2 1

  • Przez powiekszenie Portu (4)

    Zniknie część plaży na Stogach.

    • 49 22

    • na szczęście mamy aż 770 km plaż (1)

      wzdłuż wybrzeża Bałtyku

      • 5 14

      • takiej plaży są zaledwie 3km

        właśnie na Stogach.
        I żadna w Trójmieście jej się nie równa.
        770km to linia brzegowa z czego plaże to tylko część.

        • 10 3

    • (1)

      nie zniknie, jak byś był na plaży to widać, że budują port w głąb zatoki

      • 5 4

      • tak w 3 etapie który jest teraz realizowany przez DCT

        a jest 6 etapów, koniec nabrzeża docelowo ma być 500 metrów od pętli, tak że ten tego - info aktualne od 2005 roku....

        • 1 0

  • Temat mi obcy ale artykuł świetnie opracowany.

    Dzięki.

    • 21 2

  • Chemia!!!!! (6)

    Niestety za dużo przemysłu chemicznego ulokowano w Gdańsku , szczególnie szkoda okolic Stogów i Krakowca, takie piękne tereny zniszczono ( rafineria) - pamiętam je z lat 60 tych, był to prawdziwy raj.

    • 41 11

    • Jak wytłumaczył kolejny raz

      • 1 2

    • (2)

      Chemia to nawozy . Bez nich nic by nie urosło !

      • 5 7

      • (1)

        A to ciekawe jak rosło przed wiekami.

        • 12 6

        • To był cud natury.

          • 2 1

    • (1)

      Bredzisz dziadziu, a właściwie mówisz, co ci każe pis.

      • 0 9

      • To nie pis, tylko ekonomia, drogi propagandzisto.

        • 2 0

  • A mogłoby być jak w Gdyni (3)

    Gdzie Słońce Bulwaru tereny wydarte z portu sprzedaje deweloperce.

    • 41 6

    • (1)

      Ściema
      To jest zwykła ściema!!!

      • 1 15

      • ściema? To jak to interpretować?

        Wszystkie te działania dotyczą zewnętrznej części portu, jedynego obecnie jego fragmentu, które dają szansę na rozwój i rozbudowę...

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."

        "We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia."

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim, na którym działalność portowa byłaby mocno utrudniona."

        • 4 0

    • I tak gdtnia zostanie z malutkim Portem, bez portowców, żurawi i przemysłu...

      • 4 0

  • Prawdziwe polskie drogi.

    Takie zadbane, że nawet mi ich nie żal.

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane