• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowcy ruszą na Warszawę?

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W czerwcu ub. roku swoje niezadowolenie związkowcy wyrazili  organizując pikietę pod siedzibą ZMPG. Teraz wybierają się na manifestację do Warszawy. W czerwcu ub. roku swoje niezadowolenie związkowcy wyrazili  organizując pikietę pod siedzibą ZMPG. Teraz wybierają się na manifestację do Warszawy.

Związki zawodowe w Port Gdański Eksploatacja nie doczekały się poprawy sytuacji w spółce i znów zwróciły się o pomoc do najwyższych władz, w tym do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Zapowiadają też protesty, ale tym razem już w Warszawie. Zarząd gdańskiego portu twierdzi, że sytuacja firmy jest stabilna, a nawet się poprawi. Tylko skoro jest tak dobrze, to dlaczego zwolniono prezesa?



"Dość gadania czas działania", "Zamiast nas ograbiać dajcie nam zarabiać" czy "Wizja marketingowa PGE - dojna krowa" - pod takimi hasłami w czerwcu ub. roku pikietowali pod siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdańsk pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki należącej do ZMPG. Swoje niezadowolenie z kondycji przedsiębiorstwa i poczynań zarówno zarządu PG Eksploatacja, jak i władz ZMPG wyrazili przedstawiciele Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdański Eksploatacja oraz NSZZ Solidarność w PGE. Potem były rozmowy, zapewnienia, wizyty szefa resortu gospodarki morskiej, a nawet Komisja Trójstronna przy wojewodzie. Wydawało się, że po ponad dwóch latach uda się wygasić konflikt w największej spółce operatorskiej w Porcie Wewnętrznym. Niestety, nic na to nie wskazuje.

Załoga PG Eksploatacja ma dość. Manifestacja w Porcie Gdańsk



Związki mają dość obietnic, wybierają się do Warszawy



O co toczy się spór? Załogę niepokoi rosnące zadłużenie spółki, brak obiecanych inwestycji, brak strategii lub inwestora, któremu zależałoby na rozwoju. Do tego pojawiły się niepokojące informacje, że są plany wprowadzenia innych operatorów na terenach dzierżawionych obecnie przez PG Eksploatacja. Załoga obawia się, że ich spółkę spisano na straty. Pracownicy widzą, że inne spółki operujące w porcie w Gdańsku, ale także w Gdyni, idą do przodu i rozwijają się. Czego ich zdaniem nie można powiedzieć o ich spółce.

Pod koniec stycznia tego roku związki zawodowe znów napisały do najwyższych władz w państwie. To już chyba taka coroczna tradycja. Przypomnijmy. Na początku lutego 2017 roku załoga po raz pierwszy napisała wspólny list do ówczesnej premier Beaty Szydło i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie działań, które uratują przedsiębiorstwo. Rok później, również w lutym, prośbę ponowiono. Tym razem korespondencja trafiła do premiera Mateusza Morawieckiego, ministra Gróbarczyka i znów do prezesa Jarosława Kaczyńskiego.

Do trzech razy sztuka, mówią związkowcy i zapowiadają, że tym razem na odpowiedź czekają tylko do końca lutego. Potem wystąpią do władz w Warszawie z prośbą o możliwość zorganizowania manifestacji. A ta może być duża, ponieważ związkowcy z Port Gdański Eksploatacja mają duże wsparcie od swojego środowiska, czyli przedstawicieli związków innych firm portowych.

Kryzysu nie ma, ale jest już trzeci prezes



Rozmowom nie sprzyjają też kolejne zmiany kadrowe w spółce. W lutym ub. roku ze stanowiska zrezygnował Piotr Karczewski, który był prezesem od czerwca 2016 roku. Według oficjalnego komunikatu przyczyną podjęcia takiej decyzji były tzw. powody osobiste. A nieoficjalnie? Przyczyną mógł być pogłębiający się kryzys w spółce. Zdaje się to potwierdzać treść komunikatu, jaki ZMPG wysłał do mediów w czerwcu ub. roku, tuż przed manifestacją. Zaznaczono w nim, że "Port Gdański Eksploatacja pokonał kryzys. Po zmianach w zarządzie spółki widać wzrost przeładunków (...). Karczewskiego zastąpił Lechosław Rojewski. Jednak i on niedługo cieszył się stanowiskiem. W połowie stycznia tego roku został odwołany. Jego miejsce zajął dotychczasowy wiceprezes - Radosław Stojek. Skąd te dynamiczne zmiany? Czy takie roszady na stanowisku nie zagrażają stabilności firmy?

- Prezes Karczewski zrezygnował ze stanowiska z powodów osobistych, trudno tę sytuację nazywać zatem "roszadą". W kontekście prezesa Lechosława Rojewskiego to Rada Nadzorcza - poruszając się w ramach swoich kompetencji - podjęła decyzję o jego odwołaniu - wyjaśnia ZMPG.
Ostatnia zmiana na stanowisku została źle przyjęta przez związki, które widziały w osobie prezesa Rojewskiego kogoś, komu zależy na przyszłości spółki, jako Port Gdański Eksploatacja.

Port Gdańsk odrzuca zarzuty i zapewnia o swoich dobrych intencjach



Władze gdańskiego portu uspokajają, że sytuacja spółki Port Gdański Eksploatacja poprawia się, rosną przeładunki, będą inwestycje. Z kolei związki zawodowe biją na alarm, że ich zakład chyli się ku upadkowi. Faktycznie wyniki roczne na przestrzeni ostatnich lat są bardzo niepokojące. Rok 2016 spółka zakończyła ze stratą netto 5,5 mln zł, z kolei 2017 ze stratą 10,5 mln zł netto. Wzrost jest więc znaczący. A jeszcze w rekordowym dla PGE 2013 roku kończono z zyskiem ponad 7 mln zł.

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku



Jaka jest kondycja firmy po 2018 roku i jak wyglądają plany na przyszłość? - znów pytamy ZMPG.

- Spółka Port Gdański Eksploatacja zakończyła rok 2018 ze znaczącym wzrostem przeładunków. W 2017 roku przeładowano tam niespełna 2,5 mln ton towarów, w roku 2018 było już ponad 3,1 mln ton. Takie wzrosty pokazują, że kondycja spółki nie jest zagrożona. Co więcej, na terenach, na których operuje PGE, realizujemy szereg inwestycji infrastrukturalnych (m.in. przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny czy prace modernizacyjno-budowlane w zakresie dostępu drogowo-kolejowego). Sama spółka PGE także inwestuje - głównie w urządzenia przeładunkowe oraz place składowe (ich przekazanie odbędzie się w najbliższych dniach). Każda z inwestycji podnosi atrakcyjność oraz zwiększa potencjał przeładunkowy - poinformował nas ZMPG.
Według władz portu spółka posiada bezpieczną strukturę finansowania, jej majątek trwały finansuje praktycznie w całości kapitałem własnym i zobowiązaniami długoterminowymi. 

- Bezpieczna jest też jej sytuacja płatnicza. Poziom posiadanych przez Spółkę krótkoterminowych zobowiązań handlowych oraz środków płynnych (gotówka i lokaty) jest wyższy o 33 proc. od wielkości krótkoterminowych zobowiązań handlowych - twierdzą władze Portu.
Niestety nie podano informacji, czy rok 2018 zakończono stratą czy zyskiem. Nie ujawniono też, czy spółka ma zaległości opłacaniu dzierżawy względem ZMPG. Bo to kolejna sprawa, która niepokoi związkowców.

Maltański inwestor szykuje się do apelacji



Za PGE ciągnie się jeszcze sprawa nieudanej prywatyzacji, która toczy się w sądzie. Przypomnijmy: w 2014 roku władze portu, obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę sprzedaży spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Spółka była już pewna tej transakcji. Jednak w lutym 2015 roku najpierw Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów spółki, a potem w głosowaniu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu ZMPG zwołanym w tej samej sprawie uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta. Proces prywatyzacji zakończono. W tej sytuacji spółka Mariner Capital Limited wystąpiła na drogę sądową.

W grudniu ub. roku w pierwszej instancji sąd orzekł ma korzyść ZMPG, ale nie we wszystkich punktach, co wiązać się będzie z kosztami. Teraz prawnicy maltańskiego inwestora czekają na pisemne uzasadnienie wyroku, ale wszystko wskazuje na to, że złożą apelację.

Dlaczego nie Węglokoks?



A jak twierdzą związkowcy, podstawowym problemem ich spółki jest właśnie to, że nie ma gospodarza, że nie ma właściciela, któremu zależałoby na rozwoju. Jeszcze w ub. roku mówiło się, że wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana jest spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się i - jak mówi załoga - nagle się... urwały. Na początku grudnia zapytaliśmy Węglokoks, czy jest zainteresowany przejęciem bądź współpracą z PGE. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

O to, co dalej z procesem prywatyzacji, do której obliguje ustawa, pytamy władze Portu Gdańsk.

- Zgodnie z obowiązującym prawem ZMPG jest zobligowany do znalezienia inwestora, a obecne wytężone działania służą podniesieniu atrakcyjności i wartości Spółki PGE - poinformowano nas.
W tej sytuacji wśród załogi spółki pojawiają się głosy, że ZMPG, odwlekając pewne decyzje dąży do likwidacji PGE, a atrakcyjne tereny mają trafić do innych dzierżawców. O ten wątek zapytaliśmy władze Portu w grudniu ub. roku.

- PGE - tak jak inne aktywa zarządzane przez ZMPG - będzie się rozwijać. Naszym planem jest doprowadzenie spółki do takiej kondycji, by była pożądanym pracodawcą - z inwestorem lub bez. Wystarczy spojrzeć na rozwój innej spółki córki ZMPG, Rezerwy, by stwierdzić, że nasze duże nakłady pracy i skuteczne zarządzanie są w stanie postawić PGE na nogi. Uspokajając - nie ma planów zwalniania pracowników - poinformował ZMPG.

Awaria na "węglowym" nie sprzyja poprawie nastrojów



W zapewnienia Zarządu związkowcy już nie wierzą. Obawiają się, że kłopoty ich firmy będą się pogłębiały, m.in. z powodu wydarzenia, do jakiego doszło pod koniec stycznia. Chodzi o uszkodzenie torowiska na Nabrzeżu Węglowym zobacz na mapie Gdańska. Przez to nabrzeże zostało wyłączone z eksploatacji, a przeładunek został przeniesiony na Nabrzeże Rudowe. To według załogi podwyższy koszty i grozi utratą kontraktów. Władze ZMPG i PG Eksploatacja uspokajają, że sytuacja jest pod kontrolą. O tym, co dalej z Nabrzeżem Węglowym poinformujemy w najbliższych dniach w osobnym tekście.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • może jedźcie do Brukseli do Donalda, mamy tam przecież człowieka z Pomorza (16)

    • 77 88

    • Ot typowe pisowskie kompleksy (4)

      Nie przejmuj się kurdupla zamkną i wszystko będzie O,K.

      • 35 23

      • poprzednik nikogo nie obraża a dlaczego ty piszesz w ten sposób? (2)

        • 23 20

        • (1)

          Łagodnie mówiąc nie obraża ale sugeruje że można pod stołem załatwiać. Bruksela to nie dwie wieżyczki...gmaszysko.

          • 32 12

          • Ale załatwianie pod stołem, to przecież taki flagowy peowski sposób na załatwianie wszystkich spraw, więc co się pultasz.

            • 20 27

      • Na to czekamy az po wroci do władzy
        Mafie vatowskie

        • 5 8

    • co donald w Brukseli przez tyle lat zrobił dla Polski? (8)

      • 18 30

      • Nic. Przepraszam, kablowal.

        • 20 27

      • a tobie wystarczy 500+ żebys trollował?? (1)

        • 30 16

        • Na browarki i neta wystarczy.

          • 16 9

      • Tusk nie jest tam dla Polski ale całej UE. (3)

        Ale co pisowski troll może o tym wiedzieć.

        • 17 18

        • to co zrobił dla UE? (2)

          • 13 10

          • Nie ugiął się ws. brexitu. (1)

            • 7 5

            • nie było przez to brexitu?

              To odczują Polacy na wyspach

              • 1 1

      • Ryży chciał tylko sankcji dla Polski, ten typ tak ma.

        • 2 2

    • Ryży to znajac go dałby moze rozkaz pałowania?

      • 14 16

    • Ale dlaczego protest

      Przecież to najlepszy rząd, wszystkim daje co, kto chce policjantom, wojsku,

      • 9 5

  • poczekajcie Panowie, na jesień śladu nie będzie po Kaczyńskim (4)

    Koalicja Schetyna, Lubnauer, Kamysz, Biedroń da wam tyle ile chcecie.

    • 61 79

    • ale cie ponioslo

      • 29 3

    • dobre:)) (1)

      sami fachowcy, jeszcze tylko donald na białym wałachu:)

      • 38 16

      • ten wałach to ty..

        • 9 18

    • No i

      Super

      • 3 2

  • oc co nam porty jak są nowoczesne i rentowne porty w Niemczech (3)

    tam nikt nie narzeka,

    • 65 17

    • Stary Port umiera. (1)

      Coraz mniej towarów jest przewożonych na małych statkach. Małych statków też coraz mniej.
      Po oceanach pływają giganty, które nigdy nie zawiną do płytkiego o krętym kanale portu strego Gdańska. Tą rolę już dawno przejął Port Północny, który z powodzeniem konkuruje z portami Niemieckimi a nawet pełni funkcję rezerwową dla Hamburga (Niemcy nam za to płacą). Głupoty wypisujesz.

      • 16 3

      • A ja bym wolał, aby Hamburg

        był rezerwowy dla Gdanska. Ale to chyba się nie zgadza z linią partyjną Macho Picu i z waszymi chęciami do roboty.

        • 7 6

    • w niemczech związki zawodowe są wiecznie niezadowolone

      ale to nie jest sprawa rządu.

      Jest mniej firm państowywych i związki zawodowe są branżowe. wiedzą kiedy mogą, a kiedy nie mogą ciągnać kasę.
      Dzięki temu są takie branże jak stalowa gdzie minimalna godzinków to 20 ojro brutto ( niestety duże niemieckie podatki)

      • 0 0

  • Ile macie... (2)

    związków zawodowych u siebie, swój rząd, swój zarząd Was okrada? a będziecie krzyczeć złodzieje....

    • 83 6

    • (1)

      Wszystkie dokery to pijaki i złodzieje.

      • 5 10

      • Starszy brygadzista

        pisząc tak ,odnoszę wrażenie że znasz to z własnego doświadczenia sam chyba piłeś lub pijesz

        • 9 1

  • (3)

    Solidarność powinna zostać zniszczona

    • 80 18

    • razem z ECSem

      • 21 22

    • Masz rację to nie jest nasza prawdziwa Gdańska Solidarność to jest zawładnięta przez oszustów.

      • 27 5

    • solidarność - międzyludzka - już dawno została zniszczona

      • 13 0

  • (3)

    Wywieźć Pisiorów na taczkach !

    • 82 54

    • Lewandowski, Balcerowicz,Buzek wiedzieliby co zrobić z tym portem (1)

      • 21 4

      • doprowadzą do upadku i sprzedadzą za grosze:)

        • 5 7

    • Kto to ma zrobić?? "ciemny lud" za 500+

      • 21 14

  • Port Gdański Eksploatacja (4)

    Z kilkunastu powołanych w Porcie Gdańskim spółek przetrwało tyko kilka.
    Przetrwa la też eksploatacja, która żyła z opłat pobieranych od innych spółek.
    Pobierają opłaty od korzystania z nabrzeży a efekty są śmieszne. WUŻ sprzedał i zlikwidował wszystkie barki bo opłaty uczyniły ich eksploatację nieekonomiczną, inne spółki też ograniczają korzystanie z nabrzeży, terenów i budynków portowych. Eksploatacji zaczyna brakować pieniędzy na wypłaty a to od lat spółka zatrudniająca "garbusów" i związkowców, dobra płaca mało pracy.
    Czas bankrutować lub szukać inwestora strategicznego.

    • 62 9

    • jeszcze nie słyszałem, aby w PGE zabrakło pieniędzy na wypłaty, a wiec po co takie populistyczne związkowe hasła.

      • 11 2

    • JAk budyń zasiadał w radach nadzorczych

      to się nie dziwie , że plajtuja.

      • 3 9

    • Kto by chciał inwestować?

      • 3 2

    • Fachowa ocena, coś więcej wiem,

      • 0 0

  • Zeby prowadzic przedsiębiorstwo trzeba miec kompetencje

    Jak się chce tylko firmę wydoić to się daje prezesa z nadania...I tak postępuje PiS - wszyscy prezesi z nadania są szybko zwalniani, więc dostaja odprawy. A prezes mało nie zarabia... Wystarczy więc nie krasc, a kasa leci sama...

    • 70 16

  • Nie chce sie pracować więc się protestuje (3)

    Związki mącą pracownikom w głowach, a nieszczęśnicy dają się w to wrobić zamiast zająć się pracą.
    Niestety myślenie związków rodem z poprzedniej epoki tu nie pomoże.

    • 54 33

    • (2)

      Przyzwyczaili tak jak górnicy,
      brać grubą kasę,
      za nicnierobienie.
      Ta cała kadra pracownicza,
      to w przeważającej większości
      prostaki bez żadnej szkoły,
      wręcz patologia, możnaby rzec.

      • 17 6

      • Starszy brygadzista (1)

        może byś tak przestał obrażać ludzi tam pracujących ,z tego co czytam to raczej Ty byłes bez wykształcenia ,bo tylko tacy otrzymywali stanowisko st. brygadzisty za d*polistwo do kierowników , kierowniku uprzejmie donoszę że ten i ten ,to i to ,akurat ja też jestem dokerem i wem jak kiedyś było

        • 7 2

        • Prawda! A związkowcy tylko robią sztuczne afery, przekazując cześć informacji wygodnych tylko dla nich. Dla czego związkowcy nie pracują przy najcięższych pracach jak przeładunki?...

          • 0 0

  • nie nękajcie Jarka, on ma teraz inne kłopty na głowie (7)

    Becia już jest myślami w Brukseli i przelicza pensję, która będzie się jej należała.

    Natomiast Mateuszek głowi się jak zainstalować milion elektrycznych aut, więc Waszą Eksploatację ma w głębokim poważaniu ...

    • 68 25

    • (2)

      Wróci Miro, Rycho, Zbychu i bedziemy krainą miodem i mlekiem płynącą, bo z zielonej wyspy nic nie wyszło.

      • 9 20

      • Z dobrej zmiany jeszcze mniej wyszło. (1)

        Towarzysz Piotrowicz, "Ryszard" i stada "Misiewiczy"

        • 21 10

        • Za to z tej"najlepszej" z towarzyszami Rzeplinskim, Bonim, Cwiakalskim, wspomaganych Słońcem Peru, będzie cudownie.

          • 9 11

    • Troll d**il agent putina..

      • 4 6

    • A jaki problem produkować te elektryki

      w stoczni ? Obawiam się tylko , że chęci do roboty nie ma. Lepiej iść do ECS i robić zbiórki i zadymy.. Zróbcie biznes plan i zgłoście się do rządu o finanse. Nie tylko na wypłaty, lecz na produkcję .

      • 7 5

    • euroszrot szykuje się do Brukseli, Komorowski Kopacz Cimoszewicz, Marcinkiewicz (1)

      Elyta od Schetyny :))

      • 9 10

      • a Becia?

        o, przepraszam dwie Becie? To jak rozumiem elita intelektualna PiSu?

        • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane