• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowe inwestycje kolejowe za 2,6 mld zł

erka
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.

Dłuższe i cięższe składy, sprawniejszy przeładunek większej ilości towarów i bezpieczny system obsługi pociągów towarowych to efekt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w portach Gdynia i Gdańsk. Już teraz na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia. Realizację projektów w Trójmieście, wartych ponad 2,6 mld zł, zaplanowano do końca 2021 r.


 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7,2 tys. betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m.in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.
 

PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł na inwestycje w portach Gdańsk i Gdynia



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. m nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów.
 
Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne - trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ul. Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Pojadą dłuższe pociągi do portu w Gdyni i Gdańsku


 
Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów - zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

Aktualnie trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Pracownicy wykorzystują na budowie ponad 30 maszyn. Na potrzeby inwestycji zgromadzono ponad 120 tys. podkładów oraz ponad 210 tys. ton tłucznia.
 
Na terenie stacji PLK w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
 
Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Stacja Kanał Kaszubski w 2016 roku.

erka

Miejsca

Opinie (71)

  • w Gdańsku się inwestuje ,powstają nowe inwestycje drogowo - kolejowe natomiast w Gdyni - (12)

    Port się likwiduje ,tak ! - to nie gołosłowie !!! , zabudowuje się tereny portowe ,nabrzeża , likwiduje się słynne Przytorze {!] . Deweloperzy już nie mogą się doczekać aby rozpocząć tam budowe nowych betonowych blokowisk -strasznie jest ta Nasza Kochana Gdynia niszczona i dewastowana przez ekipe Szczurka przez ostatnie dwudziestolecie - szkoda tego Miasta !

    • 34 24

    • Czytac ze zrozumieniem.

      Przeciez artykul dotyczy rowniez inwestycji w porcie Gdynia. Prosze czytac ze zrozumieniem. Radzilbym rowniez zapoznac sie z innymi inwestycjami dotyczacymi portu gdynskiego, a nie p...c glupoty.

      • 0 0

    • No właśnie widać jak się likwiduje. (9)

      Przeczytałeś chociaż artykuł?

      • 10 11

      • te prace, pomimo niespotykanej dotąd w Gdyni skali, (7)

        nie załatwiają żadnego z żywotnych problemów na styku port-miasto.
        Informacja podawana jest tak aby nie powiedzieć za dużo:
        "Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
        "

        Czyli co zostanie zrobione i gdzie?

        • 11 2

        • Jeśli idzie o Gdynię, to nic i nigdzie. (2)

          • 7 6

          • wystarczy przeczytać artykuł (1)

            zamiast ciągle trolować.

            • 2 4

            • No to gratuluję ci fajnego życia - według newsów przeczytanych w necie.

              Trzeba ogarniać co się faktycznie dzieje wkoło ciebie pacynko a podniecać się artykułami na różnych fajnych serwisach.

              • 2 0

        • poszukaj w innych archiwalnych artykułach to sie dowiesz (3)

          • 5 6

          • nie dowiem się (2)

            bo dotąd takich deklaracji nie złożono.
            Jedynie ogólniki, plany i koncepcje.
            O "krzywej" koncepcji przebudowy Puckiej to nie wspominaj, bo przyjęte założenia i współpraca miasta wróży tu jak najgorzej.

            • 9 1

            • Widac nie chce ci sie szukac , a dzieje sie dosyc duzo i bedzie jeszcze wiecej (1)

              A dlaczego nie chcesz nic o Puckiej? to na niej kolej zbuduje tunel i wiadukt , w jeden dzien nikt nic nie zbudowal , poczekaj kilka lat a potem dopiero ocen. A kazda budowe zaczyna sie od planów i koncepcji , nawet małego domu jednorodzinnego a co dopiero przebudowa kilkukilometrowej stacji kolejowej

              • 4 9

              • czytam

                Bo bardzo mnie to interesuje.
                Ale, siłą rzeczy, nie mam dostępu do całej informacji. Dlatego drażnią mnie takie ogólniki, jak w komentowanym artykule. Doświadczenie mówi mi, że jak się o czymś nie mówi wyraźnie, to tego nie ma.
                Zadanie budowy wiaduktu nad torowiskiem manewrowym przejęło miasto a wkładem PLK w to przedsięwzięcie jest 30Mpln. Pisano o tym jakiś miesiąc temu. Biorąc pod uwagę, że wiadukt w Gdańsku kosztował 10x więcej - wnioskuj sobie sam.
                Kolizja Puckiej z główną linią kolejowa pozostaje w gesti PLK ale brak deklaracji co do terminów i kwot. Raczej nikt tego nie zaryzykuje, biorąc pod uwagę drażliwość tego zagadnienia. Nie ma też deklaracji, że to zadanie jest w tym budżecie. No i cytowany termin zakończenia 2021...
                Południowa-Północna na pewno nie jest w zakresie tego budżetu a obawiam się, że również Hutnicza.
                Plany i koncepcje rozwiążania tego "węzła gordyjskiego" robione są od przedwojnia a meandrów procesu "inwestycyjnego" nie muszę sie uczyć.
                Tym bardziej polityka informacyjna wokół tego przedsięwzięcia budzi mój niepokój.
                Wnioski nasuwają się same.

                • 4 0

      • wow co za dzban...

        przecież w porównaniu, PLK zainwestuje znacznie więcej w rozwój portu w Gdyni

        • 3 3

    • hahah trolu z UM przestań piać z zachwytu

      bo większość tych inwestycji to inwestycje centralne z budżetu SP - w Gdańsku to inwestują w złote rydwany i dodatki dla deweloperów - podczas gdy w centrum miasta są dziury, główne drogi dojazdowe to syf a na chodnikach można sobie zęby wybić. Do tego polityka z 4 liter z zabudową miasta......

      • 5 1

  • Wiadukt na Puckiej (3)

    A czy to ta inwestycja w Gdyni ma rozwiązać korki na Puckiej ?

    • 25 1

    • teoretycznie tak (2)

      praktycznie nie.
      Wiadukt nad torowiskiem manewrowym na Puckiej ma zrobić miasto i dostało na to od PLK 30Mpln.
      Będzie w sam raz na Red Bull (bul, bul, bul...)
      Tunel w ciągu Puckiej pod główną linią ma zrobić PLK, termin nieznany.
      Losy przedłużenia obwodnicy w ciągu Północna - Południowa wraz z skomunikowaniem portu oraz przejazdu na Hutniczej nadal nieznane.

      • 16 0

      • Sugestywna opinia

        Wyborczej nie wierzę, ale to tam czytałem, że PKP zacznie 201 od południowej strony, bo Gdynia nie ogarnęła wiaduktu na Wielkopolskiej po swojej stronie.

        • 0 0

      • brawo Gdynia!

        • 3 1

  • (16)

    Czy to prawda ze pod forum nie mozna teraz przewozic koleja towarow niebezpiecznych?
    jesli tak to jak je beda wywozic z portu?

    • 17 7

    • (5)

      Jeździ wszystko normalnie pod forum włącznie z towarami wysokiego ryzyka, choć pewnie odbywa się to z lekkim nagięciem przepisów.

      • 10 0

      • bo to wiadukt a nie tunel (3)

        Czyli gra semantyczna, pozwalająca na ominięcie utrudnień...
        Jestem ciekaw, dlaczego Forum jest ewakuowane, gdy w wiadukcie pali się samochód...? ;)

        • 6 0

        • Tory sa pod wiaduktem a ulica jest poprowadzona tunelem obok wiaduktu (2)

          tak pociagi jada pod wiaduktem a auta jada tunelem .. jezeli jeszcze nie rozumiesz zapytaj sie budowlanca , to ci powie jaka to roznica

          • 4 0

          • tory są, między innymi, pod wiaduktem (1)

            Czyli pierwszej budowli od strony Tczewa...
            A Forum stoi na wspólnym dla torów i jezdni... no czym?
            No, na tunelu... To kolejna budowla w tym ciągu. Zakończonym kolejnym wiaduktem, tym razem Ogrodów... Obostrzenia nie dotyczą jedynie pojęcia "tunel" ale również "terenów zamieszkałych i zaludnionych" itp. A teren Forum jest zaludniony i to bardzo.
            Ale kto by na to zwracał uwagę. Jak nie spojrzeć, od strony linii kolejowej w każdym kierunku jest wiadukt... ;) Przecież nie będziemy sobie kłopotów robić... ;)
            Tylko czy o to chodzi?
            Miejmy nadzieję, że uda się zrobić rewitalizację 201.

            • 6 0

            • Sugestywna opinia

              A jest już wykonawca finalny dla "201"? Było info o unieważnieniu 2 przetargów po prawie 2 latach od ogłoszenia jakoś.
              Generalnie ślimacze tempo żółwiów.

              • 0 0

      • budowa była tak zaplanowana aby nie było oganiczen

        przejedz sie SKM i popatrz na boki a zrozumiesz dlaczego

        • 2 0

    • Ku Ujściu a potem przez Olszynkę. (2)

      W dzielnicy Nowy Port nie przeładowuje się towarów niebezpiecznych.

      • 5 4

      • (1)

        Mylisz sie, przeładowywuje sie towary niebezpieczne i towary wysokiego ryzyka . Ps, np pusty wagon np po oleju napedowym to tez ładunek niebezpieczny. , ładowny wagon z antracytem ( węgiel) to tez ładunek niebezpieczny.

        • 5 0

        • " ładowny wagon z antracytem ( węgiel)"

          Szczególnie popularny ostatnio i wożony w dużych ilościach miał węglowy.
          W zamkniętych przestrzeniach potrafi być bardzo efektowny...

          • 3 0

    • (4)

      pod Forum jadą tylko pociągi na Nowy Port, jakie tam są towary niebezpieczne? niebezpieczne jadą z Portu Północnego

      • 2 8

      • Do Gdyni pod Forum jeżdżą paliwa, gazy, itp. (3)

        • 6 1

        • Jada przez Osowe (2)

          • 0 6

          • Bzdura.

            Przez Osowę i Kościerzynę jeżdżą tylko beczki do Ugoszczy. Cały port w Gdyni jest obsługiwany liniami yprzez Sopot lub Słupsk.

            • 5 1

          • "jadą (też) przez Osowę"

            Tylko że tam jest trasa jednotorowa i rozkopana (rewitalizacja 201)
            Więc niczym niezwykłym jest widok "baniaków" wypadających z "wiaduktu" i przewalających się przez Gdańsk Główny.
            Często mnie mijają, jak wieczorem czekam na pociąg...

            • 5 0

    • Pod Forum przewozi sie wszystko bez ograniczen za wyjatkiem ,,skrajni" (1)

      Nad torami jest wiadukt a nie tunel , wiec nia ma zadnych zakazów i nie bedzie .

      • 5 2

      • taaa...

        proste banany, owoc marchewka i ślimak-ryba...

        • 9 1

  • To nie porty inwestuja a ich wlasciciel.

    Panstwo, czyli posrednio, my obywatele.
    Porty eksploatowaly infrastrukture bezlitosnie, do stanu "niedasie", "nieoplacasie".
    Miejmy nadzieje, ze z tej inwestycji bedzie zwrot a nie "mis"...

    • 1 0

  • Obstawiamy ile bedzie opóźnienia? (2)

    Projekty plk mają zwykle od 2 do 4 lat opóźnienia. Ciekawe co z linią 201? Póki co to jest zajączek, projektowanie dla projektowania.

    • 5 0

    • dlaczego utrwala się konstrukcję,

      która od ponad 60 lat nie ma racji bytu?
      Przebieg linii kolejowej pomiędzy Kościerzyną a Gdynią wymuszony jest stanem posiadania II Rzeczypospolitej. Dlaczego nie modyfikuje się tej linii przez wykorzystanie terenów niedostępnych przed II wojną światową?
      To tylko 20km torów między Skorzewem a Sierakowicami.

      • 2 0

    • Eksploatacja - 3 lata.
      Ostateczny - 5 lat.

      • 3 0

  • (2)

    Współczuję nowym mieszkańcom ul.Letnickiej... A takie fajne mieszkania miały być... i to za jedyne okazjonalne 8-9 tyś. / m, miłego dnia dla Wszystkich :)

    • 16 11

    • Janusz

      Miły z ciebie Polak ;)

      • 4 0

    • Akurat ta inwestycja nie powoduje jakiegoś rozbudowania

      możliwości obsługi pociagów w tym rejonie. Tam tory i stacja były cały czas i teraz beda nowe, z częściowo zmienonym układem, ale nie dorzuci to jakiejs dodatkowej uciążliwości w stosunku do tego co było. (a raczej zmniejszy ze względu na lepsze torowisko. Ruch to tu był w latach 70tych. Kiedys to była jeszcze parowozownia w miejscu gdzie idzie nowy wiadukt al. Płażyńskiego. Tak więc nie ma co straszyć.

      • 11 2

  • Bardzo dobre i potrzebne inwestycje. (3)

    Tak trzymać!

    • 36 1

    • Po co? (1)

      Skoro takie dobre i potrzebne to dlaczego miasto Gdynia chce budować na tzw. międzytorzu kolejne budynki skoro tam od zawsze były portowe bocznice kolejowe?

      • 3 0

      • bo ma w tym interes...

        inna grupa niż ta, która zarabia na porcie?

        • 1 0

    • Obrońca kwiatków i pelargonii

      Nic nie budować! Zabraniam nie wolno budować na plazy w stogach! Tam rosnom kwiatki chryzantymy i pylargonie!!! Nie moze byc tak ze mamy najwiekszy port w europie przeladunkowy na stogach!!! Trzeba zablokowac bo nimcy sie poplaczom!

      • 0 1

  • super (4)

    kiedyś wciąż mówili piniedzy nie ma i nie będzie a teraz wielkie inwestycje.

    • 18 4

    • r.p.1

      a co w pierwszej czterolatce zbudowano..???
      w drugiej trochę torów.
      w trzeciej przekop zaczną..
      a w czwartej i piątej może Port zewnętrzy..Morze..
      jak cos pominąłem..to wymień.

      • 1 0

    • Wszystkie inwestycje zaplanowane i rozpoczete za PO (1)

      • 3 9

      • Tą akurat już za PiS-u.

        • 6 2

    • Program unijny - 40% jak w artykule

      • 4 2

  • Praca to dobrobyt. Innej opcji nie ma. (2)

    Tak trzymać rodacy!!!

    • 14 5

    • Marksista

      Powiedz to mojemu szefowi.

      • 3 0

    • kapitał to dobrobyt

      Za pracę płaci się po uważaniu podczas gdy na koszty życia i uzyskania nikt nie zwraca uwagi...

      • 5 1

  • rosyjski węgiel musi płynąć! (1)

    wyborcy tak zdecydowali

    • 5 6

    • nie wyborcy

      A Accelor-Mittal, który sfinansował m. in. przezbrojenie Portu Północnego na odwrotny kierunek. I nie tylko rosyjski ale australijski, kanadyjski czy afrykański...
      Po prostu, tańszy.

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane