• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowe inwestycje kolejowe za 2,6 mld zł

erka
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.
  • Na realizację projektów w trójmiejskich portach PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł.

Dłuższe i cięższe składy, sprawniejszy przeładunek większej ilości towarów i bezpieczny system obsługi pociągów towarowych to efekt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w portach Gdynia i Gdańsk. Już teraz na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia. Realizację projektów w Trójmieście, wartych ponad 2,6 mld zł, zaplanowano do końca 2021 r.


 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7,2 tys. betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m.in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.
 

PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł na inwestycje w portach Gdańsk i Gdynia



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. m nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów.
 
Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne - trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ul. Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Pojadą dłuższe pociągi do portu w Gdyni i Gdańsku


 
Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów - zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

Aktualnie trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Pracownicy wykorzystują na budowie ponad 30 maszyn. Na potrzeby inwestycji zgromadzono ponad 120 tys. podkładów oraz ponad 210 tys. ton tłucznia.
 
Na terenie stacji PLK w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
 
Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Stacja Kanał Kaszubski w 2016 roku.

erka

Miejsca

Opinie (71)

  • niech chłopaki budują. Takie to słodziaki ukraińce i kaszubki.

    • 2 2

  • rosyjski węgiel musi płynąć! (1)

    wyborcy tak zdecydowali

    • 5 6

    • nie wyborcy

      A Accelor-Mittal, który sfinansował m. in. przezbrojenie Portu Północnego na odwrotny kierunek. I nie tylko rosyjski ale australijski, kanadyjski czy afrykański...
      Po prostu, tańszy.

      • 3 0

  • A kiedy przystanek SKM na Oruni Dolnej? (1)

    Miał być cały węzeł integracyjny "Czerwony Most" przy ul. Sandomierskiej.
    Rozumiem, że zbudowanie nowych torów i przystanków aż do Pruszcza to duża sprawa,
    ale chociaż ten jeden przystanek z parkingiem zmniejszyłby korki na Trakcie Św. Wojciecha.

    • 6 0

    • "Orunia i Południe czekają"

      Podobnie jak Obłuże i Pólnoc.
      Gdyni.

      • 4 0

  • Dobre info

    Poprawa dostępności do portów" projekt zatwierdzony i realizowany w poprzednich latach . Autor tekstu mógłby o tym napomknąć a nie utrzymywać niektórych w radosnym przekonaniu że świat zaczął się od pisowskiej sekty .

    • 7 3

  • Obstawiamy ile bedzie opóźnienia? (2)

    Projekty plk mają zwykle od 2 do 4 lat opóźnienia. Ciekawe co z linią 201? Póki co to jest zajączek, projektowanie dla projektowania.

    • 5 0

    • Eksploatacja - 3 lata.
      Ostateczny - 5 lat.

      • 3 0

    • dlaczego utrwala się konstrukcję,

      która od ponad 60 lat nie ma racji bytu?
      Przebieg linii kolejowej pomiędzy Kościerzyną a Gdynią wymuszony jest stanem posiadania II Rzeczypospolitej. Dlaczego nie modyfikuje się tej linii przez wykorzystanie terenów niedostępnych przed II wojną światową?
      To tylko 20km torów między Skorzewem a Sierakowicami.

      • 2 0

  • To nie porty inwestuja a ich wlasciciel.

    Panstwo, czyli posrednio, my obywatele.
    Porty eksploatowaly infrastrukture bezlitosnie, do stanu "niedasie", "nieoplacasie".
    Miejmy nadzieje, ze z tej inwestycji bedzie zwrot a nie "mis"...

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane