- 1 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (4 opinie)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (82 opinie)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (32 opinie)
- 4 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
- 5 150 mld zł na elektrownię jądrową (178 opinii)
- 6 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (89 opinii)
Portowi piloci mają nowe łodzie
Przedsiębiorstwo Usług Morskich Gdańsk-Pilot ochrzciło dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24. Firma świadczy usługi w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym.
Bliźniacze łodzie - Pilot 23 i Pilot 24 - powstały na zamówienie firmy Gdańsk-Pilot w fińskiej stoczni Kewatec Shipyards w Kokkoli, specjalizującej się w budowie jednostek tego typu, według projektu autorskiego stoczni. Łodzie mają po 16,20 m długości i 4,60 m szerokości, a zanurzenie wynosi 1,30 m. Konstrukcja łodzi zapewnia tzw. samoodwracalność w przypadku wywrócenia. Dzięki dwóm silnikom Caterpillar o mocy 560 koni mechanicznych każdy łodzie mogą rozwinąć prędkość do 26 węzłów.
Zadaniem każdej z łodzi będzie dostarczanie na pokłady statków wchodzących do portów pilotów oraz podejmowanie ich i odstawienie na ląd ze statków wychodzących. Zadaniem pilota jest zapewnienie bezpiecznego wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej, hamowanie jej, obracanie i przeprowadzenie procesu cumowania lub dokowania równoległego. Pilotami są zazwyczaj doświadczeni marynarze, z dobrą wiedzą o danym akwenie i potrafiący współpracować z załogami holowników wspomagającymi statki.
Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września
Łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24 są w eksploatacji już od jakiegoś czasu, jednak dotychczas, ze względu na pandemię, nie doczekały się oficjalnej ceremonii chrztu morskiego.
Firma Gdańsk-Pilot eksploatuje także łódź Pilot 22, zbudowaną w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w 1991 roku. Jest to łódź dłuższa od nowych jednostek, bo mierząca 17,09 m, ale jednocześnie o wiele wolniejsza - może rozwinąć do 10 węzłów. Charakteryzuje się za to zwiększoną wytrzymałością w warunkach lodowych, dlatego jest wykorzystywana przede wszystkim przy oblodzeniu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-06 12:31
(3)
Zawsze mi się wydawało, że hamowanie i obracanie jednostki to zadanie dla holowników, a tu taka niespodzianka.
- 7 9
-
2022-10-13 21:28
Pilotowanie
Czytaj ze zrozumieniem
- 0 0
-
2022-10-06 16:52
Zgadza się, ale wcześniej na pokład holowanej jednostki wchodzi pilot który pilotuje całą akcję. (1)
- 2 0
-
2022-10-06 21:39
ale pilot na statku jest ze statku pilota a holownik holuje, czasem tylko pilot dopchnie do pirsu
- 0 2
-
2022-10-06 12:46
Sporo tych nowych podstawowych stateczkow, lodołamaczy też przybyło. (1)
I dobrze, bo sprawne porty są bardzo ważne dla gospodarki.
- 28 2
-
2022-10-07 10:14
Tylko że nie mamy choć szczątkowej marynarki wojennej, która by tych portów strzegła. I z 6 helikopterów ZOP typu Seahawk
Powinniśmy od roku mieć ze 3 korwety i 2 okręty podwodne, wyprodukowane już w XXI wieku.
- 1 0
-
2022-10-06 12:16
Piloci.
Kupili za swoje pieniadze.Pilotaz w Polskich portach jest prywatny od wielu lat.
- 38 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.