• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Czy port instalacyjny zastąpi terminal kontenerowy? Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Czy port instalacyjny zastąpi terminal kontenerowy?

Port instalacyjny ma być w Porcie Gdynia, ale... wciąż nie wiadomo, gdzie dokładnie. W pierwszej wersji miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię Wojenną, potem miał być "pierwszym etapem" Portu Zewnętrznego, a teraz pojawił się pomysł, aby... zastąpił terminal BCT. Analizy trwają, a czas nieubłaganie płynie.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

Morska energetyka wiatrowa ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki na najbliższe lata. O projekcie mówi się na konferencjach, komisjach i spotkaniach rządowych. W temat zaangażowane są firmy państwowe i prywatne. Co rusz kolejne podmioty podpisują umowy o współpracy i listy intencyjne. Każdy widzi w tym korzyści, a to dla lokalnego biznesu, a to dla samorządów. Według wstępnych zapowiedzi farmy wiatrowe uruchomione w ramach pierwszej fazy programu miały rozpocząć produkcję energii już w 2025 roku.

Jednym z kluczowych projektów jest przygotowanie tzw. portu instalacyjnego, który będzie bazą dla firm stawiających farmy wiatrowe. To miejsce, gdzie będą składane i przygotowywane do wysyłki na plac budowy elementy konstrukcyjne. Według wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego na jego powstanie przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Od wielu miesięcy mówi się, że taki port ma powstać w Gdyni. Jest o tym mowa w Krajowym Planie Odbudowy. Rząd ma też już gotowy projekt uchwały, ale na razie jej nie przyjął. A w branży mówi się, że port w Gdańsku, ale także Port Szczecin-Świnoujście jeszcze nie zrezygnowały z tego projektu.

Od Stoczni Wojennej, przez Port Zewnętrzny, po BCT



Nic dziwnego, bo wciąż nie wiadomo, gdzie dokładnie mógłby być ulokowany port instalacyjny. W lutym ub.r. pojawiła się informacja, że PGZ Stocznia Wojenna chce sprzedać lub wydzierżawić tereny (7 ha) przy ul. ŚmidowiczaMapka w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Prawo pierwokupu działek na terenie Stoczni ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia i chciał z niego skorzystać. Port miał jednak szerszą ofertę, bo chciał kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. To wiązałoby się z przeniesieniem Stoczni Wojennej. Plan się nie powiódł.

Czytaj też:

Dąbrowski: Transformacja energetyczna. Farmy wiatrowe, OZE i elektrownia jądrowa



Potem mówiło się, że port instalacyjny zostanie ulokowany u nasady Portu ZewnętrznegoMapka, czyli w pierwszym etapie inwestycji, która ma dopiero powstać. Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Na tym obszarze według planów ma powstać przede wszystkim terminal kontenerowy i LNG, który ma służyć do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Niestety nowy port jest jeszcze w fazie projektu, a port instalacyjny potrzebny jest... już.

Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych. Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Ostatnio pojawiła się informacja, że kolejna koncepcja dotyczy obszaru, na którym obecnie funkcjonuje BCT - Bałtycki Terminal KontenerowyMapka. Już w 2023 roku kończy się umowa z International Container Terminal Services Inc. na dzierżawę tego terenu. Spółka ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. W Gdyni jest obecna od 2003 roku.

Port instalacyjny zamiast terminalu kontenerowego?



O to, czy to prawda, że port instalacyjny ma powstać na terenach obecnie dzierżawionych przez terminal BCT, zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia przygotował szereg koncepcji związanych z przeładunkiem elementów offshore. Są one obecnie przedmiotem analizy przez interesariuszy - w tym deweloperów i inwestorów. Ostateczna lokalizacja terminalu zostanie wskazana na podstawie informacji pozyskanych od rynku i właściciela spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia [właścicielem jest Skarb Państwa - dop. red.] - poinformował nas Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą.
Czytaj też:

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni



Ta informacja zaniepokoiła przedstawicieli branży, którzy pytają, czy warto rezygnować z dobrze funkcjonującego terminalu kontenerowego na rzecz portu instalacyjnego, który będzie tylko potrzeby na czas budowy farm wiatrowych na morzu. Wprawdzie ICTS jest jednym z czterech podmiotów, jakie wyraziły zainteresowanie udziałem w budowie Portu Zewnętrznego, ale ten projekt ma szansę "zmaterializować" się najszybciej w 2026 roku, o ile w ogóle.

"Polski Ład" to... opracowanie o charakterze kierunkowym



W maju upubliczniono program "Polski Ład", czyli rządowy plan na czas po pandemii, w którym przedstawione zostały propozycje dotyczące wielu dziedzin życia społecznego i gospodarczego. Okazało się, że w 132-stronicowym opracowaniu zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych. Co więcej, nie wspomniano też o budowie Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej dla Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? O to zapytaliśmy ponad miesiąc temu resort infrastruktury, który jest też odpowiedzialny za gospodarkę morską. Odpowiedź otrzymaliśmy dopiero niedawno.

Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



- "Polski Ład" to opracowanie o charakterze kierunkowym. Dokument ten nakreśla newralgiczne aktywności i przedsięwzięcia, które determinować będą osiągnięcie najważniejszych celów w wielu obszarach i dziedzinach życia, w tym także w transporcie. W dokumencie pn. "Wielkie programy infrastrukturalne" wymienione zostały wybrane projekty strategiczne. Jest o tym mowa w samej treści "Polskiego Ładu". Droga Czerwona jest bardzo ważnym elementem infrastrukturalnym poprawiającym dostępność do portu morskiego w Gdyni. "Polski Ład" obejmuje bardzo wiele obszarów tematycznych, dlatego w sektorze infrastruktury pokazuje przede wszystkim inwestycje infrastrukturalne dotyczące autostrad i dróg ekspresowych, jako komponentu inwestycyjnego stanowiącego jedno z kół zamachowych rozwoju gospodarczego Polski - poinformował nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Inwestorzy nie mogą pozwolić sobie na opóźnienia



Wracając jednak do portu instalacyjnego. Uchwała rządu jest, zapewnienia są, ale wciąż brak tzw. harmonogramu przystosowania i udostępnienia portu, na podstawie którego inwestorzy będą mogli określić, w jakim stopniu skorzystają z Portu Gdynia. A inwestorzy uczestniczący w pierwszej fazie wsparcia morskich farm wiatrowych, w dużej części koncerny zagraniczne, prowadzą rozmowy z wieloma portami, nie tylko w Polsce.

Jak poinformował portal branżowy Wysokienapiecie.pl, inwestorzy nie mogą pozwolić sobie na opóźnienia i rozglądają się za miejscami, z których będą mogli za dwa-trzy lata budować na polskim morzu turbiny wiatrowe.

- Rozmawiamy z kilkoma różnymi portami, polskie porty naprawdę potrzebują wiele działań, aby farmy wiatrowe offshore mogły być z nich instalowane. Każdy port musi mieć odpowiednio duże obciążenie użytkowe, by mógł przyjąć dużą liczbę ciężkich turbin, łopat wiatraków, komponentów, wież. Potrzebne są też odpowiednio wysokie żurawie i place manewrowe. Obciążenie użytkowe w polskich portach musi zostać zwiększone, podobnie jak przestrzeń do załadunku i przechowywania elementów siłowni wiatrowych - powiedział Nils de Baar, prezes Vestas na Europę Północną i Środkową Nils de Baar w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl.
Jak zauważa prezes Vestas, Wielka Brytania, Dania, Niemcy dużo zainwestowali w porty, by miały dużą powierzchnię, obciążenie oraz przyjmowały jednostki cargo i instalacyjne.

Miejsca

Opinie (103) 1 zablokowana

  • inwestorzy branżowi (2)

    skoro oczekują portu za 2-3 lata, to tak myślę że będą jednak holować z Niemiec, Danii etc..

    • 23 1

    • Borholm

      ma gotowe nabrzeża i jest gotowy aby być portem instalacyjnym.

      • 6 1

    • W pierwszym etapie niemal na 100%.

      • 2 0

  • Tereny portowe sprzedawane deweloperom (1)

    Analizy, negocjacje trwają i trwają. Końca nie widać.

    Tort już dawno został pokrojony. Dla nas zostaną okruszki.
    Taki to jest, ten polski ofszor

    • 33 2

    • Gdyński raczej.

      • 4 1

  • a co z terenami Vistalu? (3)

    czy ich terenu nie dałoby się wykorzystać? Ktoś wie?

    • 12 1

    • Vistal (2)

      Vistal nie ma dostępu do nabrzeża.

      • 4 1

      • Teren po Vistalu

        przy Nabrzeżu Węgierskim kupił port Gdynia

        • 9 0

      • Ma wielką halę przy nabrzeżu Indyjskim, mądralo.

        • 6 0

  • W jaki sposób mają te elementy dotrzeć do portu (4)

    Chyba nie Estakadą Kwiatkowskiego

    • 18 6

    • Tak jak do tej pory droga morska...

      • 7 0

    • Ja też nie rozumiem. Powinno zacząć się od budowy Drogi Czerwonej. Wielkie plany : farmy wiatrowe, rozbudowa portu, powstawanie niewiadomo czego a brak drogi hehe to jest cyrk. Chcą wozić i dojeżdżać stara estakada która się sypie

      • 9 0

    • A czemu nie?

      • 1 3

    • Kanałami.

      • 2 1

  • (8)

    jaki port zewnętrzny? jak te miliony TEU stamtąd wyjadą, jak już teraz Trasa Kwiatkowskiego jest niewydolna przy niecałym 1 mln TEU, Gdańsk jest lepiej skomunikowany, wyjazd prosto na A1, S7, koleją, dobudują terminal DCT 3, zrobią dodatkowo suchy port gdzieś pod Tczewem i przez Gdańsk swobodnie można będzie odprawiać nawet 5 mln TEU rocznie

    • 28 7

    • Tak Gdańsk po cichu przeganiał Gdynię w ostatnich latach - budował infrastrukturę dostępową. (4)

      A tymczasem władze Gdyni wykłócają się z PKP o przebudowę wiaduktów na Węźle Karwiny - tacy to są strategiczni wizjonerzy rozwoju miasta.

      • 18 0

      • (3)

        oczywiście sugerujesz, że Port Gdynia (własność Skarbu Państwa w 99,5%) słabo się rozwija, to wina Prezydenta Miasta, Szczurka...

        • 4 4

        • to nie sugestia, to publiczna wiedza (2)

          Nie trzeba być właścicielem, aby mieć wpływ. I to jest bardzo wygodna pozycja. Z której miasto ochoczo korzystało i dzieliło skórę na niedźwiedziu:

          "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

          "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

          "Semeko Grupa Inwestycyjna S.A. wspólnie z należącą do grupy PKP S.A. spółką Xcity Investment planuje zagospodarowanie terenu Międzytorza. Planowana inwestycja obejmie teren zlokalizowany w centrum miasta - w sąsiedztwie portu, pomiędzy ulicami Jana z Kolna i Polską."

          • 6 1

          • Ale właściciel Portu jest nadal Skarb Państwa i to on decyduje (1)

            samorząd będzie grał jak mu w ministerstwie nuty napiszą

            • 0 5

            • o to chodzi, ze nie

              Co dobitnie wlasnie w Gdyni sie objawilo. Jest tu, oczywiscie, pytanie o jakosc nadzoru wlascicielskiego. Jednak chory organizm staje sie ofiara pasozytow. Biologiczna analogia jest bardzo trafna.
              Poza tym, przez dluzszy czas miasto mialo duzo do powiedzenia w organach wlascicielskich portu i skutki tego obserwujemy do dzisiaj. Poszukaj czegos na temat "ustaw portowych" z konca ubieglego wieku.

              • 2 0

    • Rozmach (1)

      Zobacz co oni kombinują z torami na stacjach Gdynia Port i Grabówek.

      • 4 0

      • to duzo za malo

        Ale nie da sie w rok nadrobic 50 i wiecej lat zaniedban i rabunkowej gospodarki.
        W ten teran poszly duze pieniadze... A mialy stac bloki.

        • 2 0

    • kłamstwo, wierutne kłamstwo, statystyka

      ...więc słabo dobrana ksywa.
      Aby faktycznie stanowić znaczącą siłę na Bałtyku i ewentualnie nawiązać kontakt z Morzem Północnym, to roboty wystarczy dla Gdańska, Gdyni, Szczecina i pewnie czegoś jeszcze.
      Podział obrotów na Bałtyku to 50% Rosja, 25% Szwecja, 25% reszta - i Polska jest w tej reszcie.

      • 1 1

  • Zastąpienie (5)

    BCT portem instalacyjny dla wiatraków to gwóźdź do trumny portu w Gdyni. Wiatraki są dużo mniej opłacalne niż kontenery i dużo bardziej skomplikowane w przeładunkach. Tak niszczy się kolejną firmę.

    • 45 1

    • Gdański DCT przejmie przeładunki BCTu już od dawna to wiadomo (2)

      • 6 8

      • jak dotad to Gdyni slupki rosna (1)

        Przy gdanskiej stagnacji...

        • 1 0

        • Rosną słupki

          czego?

          • 0 2

    • BCT z determinacją samo się niszczy.

      W kluczowym dziale tej firmy nepotyzm, kumoterstwo i dramatyczne różnicowanie pracowników na tych samych stanowiskach (różnica w pensji to ponad 1000 zł.).

      • 5 1

    • tak jest w normalnych warunkach rynkowych, ale przecież PIS buduje PRL bis

      • 3 1

  • Jakby BCT zniknął nawet (1)

    na te kilka lat między wybudowaniem portu zewnętrznego. To przewozy kontenerów w Porcie Gdynia zostaną zarżnięte. Sam GCT jest w stanie obsłużyć dość niski wolumen.

    • 24 1

    • business continuity

      Bardzo ważny aspekt działalności, koncertowo spaprany w Polsce a w przemyśle/gospodarce morskiej w szczególności.
      Łatwiej jest rozbudowywać cokolwiek ewolucyjnie, niż odzyskiwać utraconą pozycję.
      Ale swojskie "nie da się, nie opłaca się" ma żywe i trwałe tradycje wśród wybrzeżowego establishmentu gospodarczego. Czego Gdynia jest szczególnie bolesnym i dotkliwym przykładem.

      • 4 0

  • Poco nam Port jak jest wielki w Hamburgu zapomnieliscvie juz tłumaczenia donlada? (5)

    • 19 20

    • Donald jak zwykle siedzi w kieszeni sąsiada.

      • 5 3

    • Kłamco (2)

      A powiedz mi gdzie i kiedy to powiedział.Tylko nie powołuj się na Tv PiS.

      • 5 3

      • Daj spokój, on ci nic nie powie. On nie jest sobą, bo gubi tabletki od dra Wiadernego.

        • 2 2

      • Zapytaj o to Lewandowskiego i Aziewicza

        oraz obrotowych PSL'owców od gospodarki morskiej z pierwszej dekady XXI wieku.

        • 2 3

    • to nie donald, tylko lanser Trzaskowski o lotnisku.

      • 0 1

  • Trzeba wyburzyć SiTałers i łoterfront to znajdzie się miejsce na port instalacyjny. (6)

    Taką mam koncepcję.

    • 34 5

    • No to jest słuszna ta koncepcja

      • 16 2

    • całkiem serio - to słuszna koncepcja

      Może nie jest słuszne burzenie SeaTower, ale zasypanie niektórych basenów zewnętrznej części portu (Węglowy, Wendy) sens ma.

      W całej Zatoce Gdańskiej, wbrew pozorom, nie ma dużo brzegu, przy którym można budować. Metodą drobnych kroków port przejmuje Stogi, może powstanie coś w okolicy Westerplatte. W Gdyni to zaledwie ca. kilometr starych nabrzeży. Skandynawowie prowadzą takie prace od 19 w.

      A jak się nie uda, to będzie ekstra cypel na to co się zarządowi Gdyni marzy, gdyńskie downtown... ;)

      • 5 1

    • Od koncepcji to jestem tu Ja!!!! Rozumiesz

      • 2 0

    • Ja mam koncepcję żebyś się zgłosił do psychiatry.

      • 1 6

    • Skąd oni ich biorą?

      Inż Wenda i Kwiatkowski w grobach się przewracają.

      • 2 1

    • ja mam inną: zalać betonem plaże Sopotu i molo i będzie kolejny port

      dlaczego Gdańsk i Gdynia mają porty, a Sopot nie?

      • 2 0

  • Droga Czerwona (7)

    A może by tak najpierw pomyśleć o jakiejś drodze dojazdowej do tego wielkiego portu? Bo jest tylko sypiąca się Estakada Kwiatkowskiego. Co z Drogą Czerwona? Kiedy ruszy budowa?

    • 70 2

    • Droga Czerwona jak i Port Instalacyjny będą tylko na papierze.
      jj

      • 17 0

    • Budowa ruszy, jak tylko zostanie rozstrzygnięty przetarg na zakup szpadli i kilofów. (2)

      • 9 0

      • (1)

        i farby

        • 7 1

        • kolejny fanatyk...

          • 1 0

    • Prawda (2)

      Odfadza za chwile terminal promowy .

      Dla kilku operatorow armatorow promowych.

      Fajnie .
      Tylko ?

      Coz wyjazdem pojazdow z tego terminala ?

      Polska .?
      Chrzaniwskiego ?

      Wisniewskiego ?

      Gratulacje .

      Juz teraz Gdynia stoi a jak jeszcze opuszcza barierki kolejowe na Chrzanowskiego to bedzie cyrk.

      Promy sie nie rozladuja ani nie zaladuja .

      To kpina.

      Nie ma drog .

      • 2 1

      • "Coz wyjazdem pojazdow z tego terminala" (1)

        Miasto się na tę ewentualność już przygotowało - postawiło zakaz ruchu ciężarówek na Portowej i Jana z Kolna. A wyjazd, na razie bez zmian - Wiśniewskiego i Polska to drogi portowe i ew. dodany zostanie im trzeci pas.
        Potem estakada tak jak uprzednio.
        Przy jakimś jej następcy trzeba chodzić, w państwie kołdra zawsze będzie krótka.
        Z nieba nie spadnie...

        • 1 2

        • trzeci pas na truck-pass

          I bedzie dobrze.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane