• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny most z Mostostalu Pomorze trafił do Norwegii

Robert Kiewlicz
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Montaż mostu łączącego dwie dwie norweski wyspy Grytoya oraz Sandsoya, który zbudowała spółka Mostostal Pomorze


Mający 300 m długości most, łączący dwie norweskie wyspy - Grytoya oraz Sandsoya, zbudowała spółka Mostostal Pomorze. Ogromna konstrukcja stalowa została w całości zbudowana w Gdańsku i przetransportowana drogą morską do Norwegii.



Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
Konstrukcja wysyłana została do Norwegii w trzech elementach o długości 100 m i ciężarze od 400 do 450 ton. Maksymalna wysokość przęsła wyniosła pięć metrów, a jego szerokość 5,9 metra.

Budowa mostu rozpoczęła się na początku lutego 2018 roku, natomiast prace wykończeniowe i  malowanie zakończyły się na początku sierpnia 2018. Czas realizacji kontraktu wyniósł sześć miesięcy. Prefabrykacja poszczególnych sekcji odbywała się w warsztacie głównym Mostostalu Pomorze. Natomiast przygotowanie mostu do wysyłki miało miejsce na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków zobacz na mapie Gdańska.

  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.

- Stal została zamówiona u norweskiego dostawcy z uwagi na wysokie wymagania materiału (stal wysokowytrzymałościowa z gatunku S420NL). Projekt wymagał, aby udarność stali była badana w temperaturze -50 st. C z uwagi na trudne warunki występujące na północy Norwegii, co wymagało odpowiedniej technologii spawania. Konstrukcja mostu była prefabrykowana zgodnie z wymaganiami norweskimi Statens Vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad) oraz normy europejskiej EN 1090, klasa wykonania EXC3, konstrukcja stalowa mostu została opatrzona znakiem CE - informuje Rafał Grabowski, kierownik projektu, Mostostal Pomorze SA.
Załadunek konstrukcji mostu metodą nasuwania przy użyciu szyn oraz siłowników hydraulicznych trwał trzy dni. Natomiast sam transport przy użyciu barki oraz holownika z portu w Gdańsku do portu w Harstad trwał 10 dni. Następnie, przy użyciu dźwigu pływającego o udźwigu 800 ton, most został przetransportowany z portu w Harstad na miejsce montażu i osadzony na podporach. Most łączy dwie wyspy, Grytoya oraz Sandsoya.

Mostostal Pomorze SA realizuje projekty głównie dla przemysłu offshore (w większości na rynek skandynawski), ale także dla przemysłu stoczniowego, petrochemiczno-rafineryjnego, budowlanego i infrastrukturalnego. Wykonuje także konstrukcje dźwigowe i specjalistyczne.

Spółka ma w swoim dorobku tak znaczące inwestycje jak budowa Rafinerii Gdańskiej, bazy manipulacyjnej i zbiorników magazynowych w Porcie Północnym. Jej klienci to m.in. Grupa Lotos, PERN Przyjaźń, Naftobaza, Petrobaltic, Kvarner Stord, Konecranes, Bladt Industries AS, Maritime Hydraulics, Leirvik Module Technology AS, National Oilwell Varco, Aibel AS czy Aker Solution.

Nasuwanie trafostacji Mostostalu Pomorze.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • Jak tam warunki pracy i płacy w Mostostalu? (3)

    Na długo mają jeszcze roboty?

    • 10 4

    • Roboty z Norwegami na dwa lata podobno (2)

      • 6 2

      • (1)

        A w TVπ mówili, że Polska jest w ruinie i nie ma przemysłu, a stocznię ukradł Tusk i wywiózł do Hamburga?

        • 4 6

        • prywatnych nie wywiózł

          • 3 1

  • Pozdrowienia dla łysego majstra Andrzeja

    i jego przydu*asa diabła

    • 3 0

  • (3)

    18zl na czarno 26-28 Na działalności praca z samymi lewusami i pociotkami

    • 11 8

    • w Mostostalu tak godnie płacą kolego ???

      • 4 0

    • a czego się po takiej robocie spodziewałeś? (1)

      Pracy w otoczeniu Noblistów?

      • 7 3

      • uwierz mi stary, są ludzie którzy nie nadają się nawet do walenia młotkiem

        • 7 0

  • Przy okazji tego artykulu studiuje na Google Maps linie

    brzegowa Norwegii. Tam jest chyba kilka tysiecy wysp i malenkich wysepek. Oni musza miec wielki problem z komunikacja pomiedzy tymi wyspami. Zakladajac ze na kazdej mieszkaja ludzie to te wszystkie wysepki musza byc jakos zagospodarowane aby wszystkim tam jakos sie zylo. Nie zeby po zakupy zywnosci plynac na jedna wysepke a na inna aby kupic jakies artkuly gospodarstwa domowego a do lekarza jeszcze gdzie indziej. Dziekuje bardzo ale w Polsce jest najlepiej i Polska ma najkorzystniejszy ksztalt geograficzny. Chociaz politycznie jest na odwrot.

    • 5 0

  • Wszystko dla 91 mieszkańców (2)

    Bo tylu liczy sobie wysepka Sandsøya. Brawo Norwegia!!! Kiedy nasi samorządowcy zaczną myśleć o dziesiątkach tysięcy Polaków w swoich miastach i dzielnicach?

    • 15 3

    • Jak będziesz mieć tyle ropy, żeby finansować Gddkia z samych odsetek od utargu.

      • 3 0

    • Taniej by ich było wszystkich przenieść na Grytoyę która też jest prawie pusta

      Czyste marnotrawstwo pieniędzy. Z Grytoi i tak trzeba płynąć promem na stały ląd. Jakby policzyć to ci mieszkańcy przez całe życie nie zarobią na ten most.

      • 3 2

  • Potrafimy budować mosty a do Świnoujścia dalej prom pływa (1)

    • 4 2

    • umowa na budowę tunelu podpisana

      teraz tylko czekają na pieniążki z Unii z której drwi Duda i cały rząd a kler nienawidzi bo im mniej skapnie

      • 0 2

  • Most na miarę naszych możliwości (1)

    "300m most popłynął do Norwegii.." a 20m mostu nad ul.Starogardzką od lat fajtłapy zrobić nie mogą. Taki mostek powinni przywieźć gotowy i skręcić na miejscu w jedną nockę a nie ...... się miesiącami.

    • 13 2

    • a wszystkie instalacje?, cała okolica jest robiona przy okazji

      • 0 3

  • w Gdyni cos sie dzieje? (1)

    czy tylko pomniki i imprezki?

    • 25 12

    • jeszcze farbą malują chyba jakies pasy dla *******

      ale nie kojarzę dobrze......

      • 3 0

  • Niech machną szybko podobny... (1)

    ...i zainstalują w Chyloni nad torami. Acha zapomniałem, nie ma na to kasy, lotnisko, pomnik i PEWiK jeszcze nie sprzedany...

    • 17 1

    • Pomnik

      Zawsze można iść na skwerek zobaczyć pomnik. Podobno to koi bUl stojących w korkach na Puckiej

      • 3 0

  • (1)

    A kto wykonał projekt mostu?

    • 6 0

    • Ja wykonałem

      Obalilem tez komunę

      • 9 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane