• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny most z Mostostalu Pomorze trafił do Norwegii

Robert Kiewlicz
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Montaż mostu łączącego dwie dwie norweski wyspy Grytoya oraz Sandsoya, który zbudowała spółka Mostostal Pomorze


Mający 300 m długości most, łączący dwie norweskie wyspy - Grytoya oraz Sandsoya, zbudowała spółka Mostostal Pomorze. Ogromna konstrukcja stalowa została w całości zbudowana w Gdańsku i przetransportowana drogą morską do Norwegii.



Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
Konstrukcja wysyłana została do Norwegii w trzech elementach o długości 100 m i ciężarze od 400 do 450 ton. Maksymalna wysokość przęsła wyniosła pięć metrów, a jego szerokość 5,9 metra.

Budowa mostu rozpoczęła się na początku lutego 2018 roku, natomiast prace wykończeniowe i  malowanie zakończyły się na początku sierpnia 2018. Czas realizacji kontraktu wyniósł sześć miesięcy. Prefabrykacja poszczególnych sekcji odbywała się w warsztacie głównym Mostostalu Pomorze. Natomiast przygotowanie mostu do wysyłki miało miejsce na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków zobacz na mapie Gdańska.

  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.

- Stal została zamówiona u norweskiego dostawcy z uwagi na wysokie wymagania materiału (stal wysokowytrzymałościowa z gatunku S420NL). Projekt wymagał, aby udarność stali była badana w temperaturze -50 st. C z uwagi na trudne warunki występujące na północy Norwegii, co wymagało odpowiedniej technologii spawania. Konstrukcja mostu była prefabrykowana zgodnie z wymaganiami norweskimi Statens Vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad) oraz normy europejskiej EN 1090, klasa wykonania EXC3, konstrukcja stalowa mostu została opatrzona znakiem CE - informuje Rafał Grabowski, kierownik projektu, Mostostal Pomorze SA.
Załadunek konstrukcji mostu metodą nasuwania przy użyciu szyn oraz siłowników hydraulicznych trwał trzy dni. Natomiast sam transport przy użyciu barki oraz holownika z portu w Gdańsku do portu w Harstad trwał 10 dni. Następnie, przy użyciu dźwigu pływającego o udźwigu 800 ton, most został przetransportowany z portu w Harstad na miejsce montażu i osadzony na podporach. Most łączy dwie wyspy, Grytoya oraz Sandsoya.

Mostostal Pomorze SA realizuje projekty głównie dla przemysłu offshore (w większości na rynek skandynawski), ale także dla przemysłu stoczniowego, petrochemiczno-rafineryjnego, budowlanego i infrastrukturalnego. Wykonuje także konstrukcje dźwigowe i specjalistyczne.

Spółka ma w swoim dorobku tak znaczące inwestycje jak budowa Rafinerii Gdańskiej, bazy manipulacyjnej i zbiorników magazynowych w Porcie Północnym. Jej klienci to m.in. Grupa Lotos, PERN Przyjaźń, Naftobaza, Petrobaltic, Kvarner Stord, Konecranes, Bladt Industries AS, Maritime Hydraulics, Leirvik Module Technology AS, National Oilwell Varco, Aibel AS czy Aker Solution.

Nasuwanie trafostacji Mostostalu Pomorze.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • w Gdyni cos sie dzieje? (1)

    czy tylko pomniki i imprezki?

    • 25 12

    • jeszcze farbą malują chyba jakies pasy dla *******

      ale nie kojarzę dobrze......

      • 3 0

  • Jak tam warunki pracy i płacy w Mostostalu? (3)

    Na długo mają jeszcze roboty?

    • 10 4

    • Roboty z Norwegami na dwa lata podobno (2)

      • 6 2

      • (1)

        A w TVπ mówili, że Polska jest w ruinie i nie ma przemysłu, a stocznię ukradł Tusk i wywiózł do Hamburga?

        • 4 6

        • prywatnych nie wywiózł

          • 3 1

  • kawał niezłej konstrukcji, chociaż mosty to ciężki kawałek chleba i trudno na tym zarobić. Panu Grabowskiemu zazdroszczę, że jest współautorem czegoś tak ładnego i do tego w tak pięknym położeniu. Aż zachciało mi się tym mostem przejechać, tylko czemu to tak daleko....

    • 16 2

  • (1)

    A kto wykonał projekt mostu?

    • 6 0

    • Ja wykonałem

      Obalilem tez komunę

      • 9 2

  • Szkoda (1)

    Szkoda tylko ze monter pewnie zarabia grosze i musi narodzinami nadrabiać

    • 8 10

    • Ja bedzie tylko narodzinami nadrabial to

      raczej bedzie jeszcze bardziej tracil.

      • 6 1

  • do widzenia ukochany nasz mostku

    • 6 0

  • Fajna praca

    A nie w stoczni Sopot

    • 4 2

  • Niech machną szybko podobny... (1)

    ...i zainstalują w Chyloni nad torami. Acha zapomniałem, nie ma na to kasy, lotnisko, pomnik i PEWiK jeszcze nie sprzedany...

    • 17 1

    • Pomnik

      Zawsze można iść na skwerek zobaczyć pomnik. Podobno to koi bUl stojących w korkach na Puckiej

      • 3 0

  • (3)

    18zl na czarno 26-28 Na działalności praca z samymi lewusami i pociotkami

    • 11 8

    • a czego się po takiej robocie spodziewałeś? (1)

      Pracy w otoczeniu Noblistów?

      • 7 3

      • uwierz mi stary, są ludzie którzy nie nadają się nawet do walenia młotkiem

        • 7 0

    • w Mostostalu tak godnie płacą kolego ???

      • 4 0

  • Wszystko dla 91 mieszkańców (2)

    Bo tylu liczy sobie wysepka Sandsøya. Brawo Norwegia!!! Kiedy nasi samorządowcy zaczną myśleć o dziesiątkach tysięcy Polaków w swoich miastach i dzielnicach?

    • 15 3

    • Taniej by ich było wszystkich przenieść na Grytoyę która też jest prawie pusta

      Czyste marnotrawstwo pieniędzy. Z Grytoi i tak trzeba płynąć promem na stały ląd. Jakby policzyć to ci mieszkańcy przez całe życie nie zarobią na ten most.

      • 3 2

    • Jak będziesz mieć tyle ropy, żeby finansować Gddkia z samych odsetek od utargu.

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane