• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Wątpię czy to dobry pomysł (47)

    Duże statki i tak wpłyną do Gdyni lub Gdańska a przekop będzie tylko dla małych stateczków które też wybiorą bliższe porty w Gdańsku, Gdyni lub nawet w Szczecinie. W tych portach jest pełna infrastruktura, zaplecze itp. Mam wrażenie że ten mały porcik to tylko na złość, żadnego ekonomicznego uzasadnienia nie ma a kasę wydadzą,
    Dzieciaki w piaskownicy są mądrzejsze! niż nasza władzunia

    • 211 105

    • Parę łódek rocznie wpłynie do Elbląga więcej... (19)

      Szkoda kasy wg. mnie.
      To tak jak strzelać do muchy z armaty....

      • 55 14

      • Turyści ze Skandynawii tylko czekają na przekop! (16)

        Tutaj nie chodzi o parę łódek, czy statki. Przekop umożliwi ruch jachtów w kierunku Mazur. Wraz z nimi napływ bogatych turystów ze Skandynawii. Jeśli ktoś rozsądnie to wszystko zorganizuje to zarobi ogromne pieniądze. Oby jednak nie skończyło się na planowaniu made in Poland. Tego się obawiam.

        • 19 20

        • kto i na czym?

          • 9 0

        • Tak..juz tlumy Szwedow halsuja przed Elblagiem....Nie moga sie doczekac wprost.

          • 18 6

        • Szwedzi znudzeni swoją monotonną linią brzegową, brakiem wysp i zatoczek już teraz planują inwazję na mazurskie szkiery. W zależności od bogactwa jeden żeglarz przypłynie jednym albo nawet pięcioma jachtami, zmieniając je co jakiś czas aby dać wytchnienie tym najbardziej zdrożonym.

          • 18 2

        • i tego ruskie nie chca (1)

          ...swine kwicza. ..

          • 5 7

          • zabeczał baran

            • 6 3

        • opinia z kanapy

          Na czym przypłyną?
          Co ty pitolisz....
          Łódki na Bałtyk w 99% maja stały kil o zanurzeniu co najmniej 1,5-1,7 metra i stały maszt. Jak ty to chcesz wpakować na Mazury? Jak będa kłaść maszty, które są stałe?
          Pływa się do Szwecji bo ich linia brzegowa oferuje właśnie mnóstwo atrakcji a nie na monotonne wybrzeże. Wszystkie mariny zatoki można w jeden weekend opłynąć.
          Rusz tyłek z kanapy i pojedź na Górki do jakiejś mariny to może zrozumiesz o co chodzi...

          • 9 2

        • (7)

          Dla Szwedów wystarczy odpowiednia inwestycja w:
          1/Przekop Wisły do Drewnicy
          2/ Remont śluzy w Gdańskiej Głowie
          3/ Oczyszczenie Szkarpawy i Ka. Jagiellońskiego
          dalej masz już Kan. Elbląski i Mazury. Całość o wiele tańsza, oczekiwana przez turystów z Polski i innych krajów zlewiska Bałtyku. Dodatkowo nie ingeruje w środowisko. Praktycznie same plusy.

          • 4 4

          • Ale, że jak? (5)

            1) Chcecie płynąć przez Bałtyk łódeczką która przejdzie po Kanale Elbląskim?! Po tym płytkim kanale, gdzie po ostatnim remoncie pochylni brakuje wody i płaskodenna biała flota nie jest w stanie dobimbać się nawet do Małdyt?
            2) Kanałem Elbląskim na Mazury?! Do Mikołajek? Może na kajaku? Tylko za Ostródą to gdzie trzeba skręcić?

            • 4 1

            • Misiu masz w pełni rację (1)

              żadna bałtycka kilowa krypka tamtędy nie przejdzie. Tam mogą chodzić jedynie max. średnie mieczówki. Pytam tylko czy Szwed mieczówką do Polski przez Bałtyk przypłynie, jak to sugerują niektórzy forumowicze.

              • 4 1

              • Oczku też masz rację

                Wszak człowiek da radę wszystko, więc i na takie spektakularne wyczyny jak przepływanie Bałtyku średnią mieczówką znajdą się amatorzy. Ale jak się rozważy z użyciem mapy taką heroiczną wyprawę przez Bałtyk to przekop przez mierzeję jest bardzo symbolicznym skrótem w porównaniu z trasą do Elbląga którą przedstawiłeś. Dalej: Szkarpawa i Kanał Jagieloński w porównaniu do Kanału Elbląskiego za Buczyńcem są jak autostrady w porównaniu do leśnych duktów. Więc co Skandynawów powstrzymywało przed szturmem "Mazur" (poprawniej to będzie Pojezierza Ostródzko-Iławskiego bo do Mazur jeszcze daleko)?

                • 1 0

            • Szanowny Misu (2)

              Rzeka Szkarpawa na całej długości jest obwałowana i żeglowna do końca lat 70 - tych a zaniedbana przez 8 lat rządów PO. Stanowi część drogi wodnej Gdańsk - Elbląg, głębokość toru wodnego wynosi ok. 2,5 m, na niektórych odcinkach jest oznakowana. Na początku lat 60 - tych pływałem z Gdańska białą flotą stateczkiem "Karol Wójcik" Szkarpawą na Zalew. Jeżeli jest żeglowna to i jachty kilowe mogą przepływać. Jeden szkopuł w tym, że trzeba w kilku miejscach kłaść maszty.

              • 2 0

              • Proszę Pana Wodniaka (1)

                Ja całym szlakiem Gdańsk- Ostróda/Iława pływałem jachtem prywatnym na początku lat 90. Ale także w ostatnich latach jeździłem w te wszystkie rejony bo mam sentyment. Np. Most w Drewnicy jest nowy. I to miało miejsce dość niedawno. Nie wiem czy nie i za rządów PO. Składać maszty to była przygoda. Jeśli chodzi o jachty kilowe czy mogą tam pływać? Nie wiem. Ale Szkarpawa to jedno. A Kanał Elbląski do drugie. Jeśli ktoś chce płynąć np. kanałem w stronę Iławy to kanał tam jest wąski a ostatnimi laty suchy (widziałem w 2015 - wyglądał jak kałuża). Brak wody w ostatnich latach to fakt. Tam już utkną jednostki o zanurzeniu 60-80 cm. Piszę więc, że Szkarpawa to jest autostrada w porównaniu z Kanałem Elbląskim. Chodzi o to że jednostki na Kanał Elbląski (hauseboaty czy małe żaglówki) średnio nadają się do pływania po jakimkolwiek morzu. A pomysł, że dziura w Mierzei Wiślanej otwiera drogę z Bałtyku na Mazury jest totalnie absurdalny. Kanałem Elbląskim dopłyniemy do Ostródy najdalej. To nie są jeszcze Mazury. I z pewnością nie dopłyniemy z Elbląga do Ostródy jachtem kilowym a jedynie czymś płaskodennym. To coś musi jeszcze stanąć na wózkach pochylni (swoją drogą bardzo ciekawej infrastruktury wodnej, wartej zwiedzania i podziwiania).

                • 0 0

              • sprostowanie

                Przepraszam, ten komentarz powinien być skierowany do oczko, który proponował przekop do Drewnicy. Chodziło mi jednak o rzekę Elbląg a nie o Kanał Elbląski ponieważ wygląda jak kanały portowe w Gdańsku. Zasugerowałem się faktem, że przekop Mierzei ma na celu najkrótsze połączenie Elbląga z Bałtykiem.

                • 0 0

          • piszesz głupoty

            1/Przekop Wisły do Drewnicy???

            Śluza Gdańska Głowa łączy Wisłę ze Szkarpawą a tym samym z Drewnicą i z Zalewem Wiślanym. I tacy ignoranci mają czelność fabrykować dobre rady.

            • 0 1

        • Skandynawskich jachtów w kierunku Mazur?

          W kierunku Mazur to trzeba będzie przekopać i pogłębiać jeszcze ze 150 kilometrów. Autor komentarza był kiedyś poza Trójmiastem? Jak nie to można jeszcze google mapę sprawdzić.

          • 2 0

        • Turyści?

          Skandynawia to podobno jest już muslimska. A imigrantów nie przyjmujemy?

          • 1 0

      • napisz jeszcze cwoku ze to spisek masonski

        • 0 1

      • z obwodu?

        • 0 0

    • Gdynia pada. w ostatnim czasie wszyscy uciekają, ostatnio zyskaliśmy tylko przeładunki siarki. (2)

      • 16 9

      • (1)

        Na pewno przeniosą się na Elbląg

        • 11 0

        • Oj, Elbląg siarki nie odpuści. Obawiam się, że jeszcze żołędzie i kasztany też nam zgarnie.

          • 6 2

    • Prezes obiecal i ma byc

      A Wy pyszczek zamknąć bo Was zamkna

      • 28 10

    • Chodzi o to, aby możliwości było wiele, a nie kilka portów na krzyż a reszta dzicz.

      • 4 24

    • Nie będzie śmigłowców (4)

      ale obroni nas przekop mierzei ;)

      • 27 6

      • (2)

        A żebyś się nie zdziwił... dziś toczy się głównie wojny gospodarcze.

        • 7 16

        • No tę przegramy (1)

          skoro wydamy miliard + utrzymanie na coś nikomu niepotrzebnego.

          • 19 5

          • Taki przekop jest dużo bardziej sensowny niż stadion w Gdańsku który kosztował więcej.

            • 4 7

      • Nic nas nie zaskoczy. Kierunek na Rumunię przez Zaleszczyki już spalony, ale rząd opracowuje alternatywę. Jachtami, przekopem przez mierzeję do Szwecji.

        • 7 2

    • Stać mnie jestem kawalerem i mam na utrzymaniu kota

      • 18 7

    • duży port = duże opłaty portowe (1)

      czyli czy warto płynąć "małym stateczkiem" do DUŻEGO portu ? poza tym, by teraz wpłynąć "do Polski" trzeba pytać wielkiego brata ?!!

      • 10 18

      • Elbląg jest małym portem bez znaczenia gospodarczego

        a turyści mogą płynąć via Wisła - Szkarpawa - Kan Jagielloński

        • 6 0

    • ale Misiewicze zarobią na samej budowie

      ale Misiewicze zarobią na samej budowie

      • 22 5

    • Taaaa (2)

      ot cymbał brzmiący i rozum niepełny chciałoby się powiedzieć ale po co?
      Niech w końcu go zaczną budować. Będzie pływał prom samochodowy Elbląg - Hel, który chcą uruchomić inwestorzy. Ale ci wszyscy krytykanci o tym nie wiedzą bo są tylko zaślepini nienawiścią do Pisu,.he,he...

      • 5 7

      • Napisz coś więcej o tych inwestorach, aby zaślepieni przejrzeli na oczy. Może kolejni inwestorzy uruchomią prom z Torunia, Warszawy lub nawet Krakowa. Mam tylko jedną obawę. Czy nie są to czasami inwestorzy zarządzający naszymi funduszami emerytalnymi ?

        • 5 1

      • Taniej będzie helikopterem :-)

        • 1 0

    • ... swinie kwicza...

      • 1 5

    • Gdyby to był projekt PO to by lemingi skakały z radosci i tylko oto chodzi!! (3)

      Typowy leming mózgu niema ,i czeka zawsze tylko na wytyczne od POlityków !!
      Widac to wyraznie własnie po postach Lemingów!!

      • 3 10

      • (2)

        słabe

        • 3 1

        • istotne. gdyby "kopała PO" a nie pis to oczywiscie w mediach byloby miliony pozytywnych artykulów (1)

          • 1 2

          • jeszcze słabsze bo skopiowane

            • 1 1

    • To może być dobry pomysł... (3)

      ... bo niewielkie statki dowiozą towary do Elbląga (żadna różnica w cenie jeżeli chodzi o odległość od Trójmiasta), a stamtąd bliżej jest bliżej do Warszawy transportem kołowym, co ma już jakieś znaczenie ekonomiczne. Poza tym zwiększy to konkurencję między portami przez co spadną opłaty portowe i zapłacisz mniej w sklepie. Szkoda tylko że to inwestycja za nasze pieniądze a nie z pieniędzy prywatnych. Drugą sprawą jest to, że zamknięcie przez Rosję granicy morskiej (które już jakiś czas temu było, o czym nikt nie pamięta) da możliwość działania portu w Elblągu bez oglądania się na nich.

      • 3 7

      • To dobry pomysł na słaby kryminał. Przypomina mi to czasy Gierka. Brano kredyty, budowano fabryki, kupowano surowce i tylko potem ten wredny "zachód" nie chciał kupować naszych "glinianych kogutków" lecz złośliwie oczekiwał spłaty kolejnych rat. Obawiam się, że nastąpił wysyp ekonomistów z tamtej epoki.

        • 4 1

      • i dla każdego większego TIR-a będziesz pogębiał tor wodny

        a odkorkowany obwodnicą Elbląg znów się zatka.
        Pomyśl domorosły ekonomisto zanim coś napiszesz.

        • 1 0

      • Port w Elblągu ma dostępne zanurzenie rzędu kilku metrów. Tak małymi statkami nikomu się nie opłaca niczego transportować, jeśli ma wybór. A te drobne różnice w odległości do Warszawy praktycznie nie mają znaczenia - zwłaszcza że jest też dobre połączenie kolejowe z Gdańska.

        • 1 0

    • pitolisz

      • 0 0

  • Ekonomię i Ekologię odkładamy na bok, ważne że (nie)rząd, a raczej dyktatura chce... (17)

    Pislam

    • 172 112

    • Masz coś z głową ? (7)

      Wielbicielu patologi z pod znaku peło - tak mniemam po komentarzu....idź lepiej poskacz z jakimś transparentem razem z kudłatym alimenciarzem, Bolkiem, Schetyną i ich kumplami z UB, SB, ZOMO i dawnym "misiewiczem" czyli Ryśkiem, który "kręci filiżanką w szklance bez cukru"......

      Ten przekop powinien być wykopany wiele lat temu, to śmieszne, że przez tyle lat musimy być zależni od Ruskich. Znam wiele osób z Krynicy Morskiej, i każdy wyraża się pozytywnie....

      Krzykacze krzyczą o pogorszeniu się warunków środowiskowych zalewu - poczytaj o badaniach wody zalewu obecnie.......
      Zniszczą im infrastrukturę drogową - może w końcu wyremontują też tą jedyną dziurawą drogę do Krynicy, która jest zapchana w sezonie jak droga na Hel...
      itd....

      • 23 49

      • UB, SB i ZOMO? A kto ma Piotrowicza komucha w rządzie? Plujecie w twarz tym co z komuną walczyli. (2)

        Kupa komuchów obsadziła właśnie wysokie stanowiska w terenie i to jest walka z komuną? Sprzedaliście Polskę komuchom po raz drugi. A potem twierdzisz że zapanowała wolność, tylko tych praw coraz mniej, a nakazów i przywilejów władzy z dnia na dzień więcej. Misiewicze i radni w spółkach i spółeczkach, cofanie prawa do czasów średniowiecza i Ty nazywasz opozycję "patologią" heh.

        • 33 12

        • A kto powołał PO?
          Towarzysze widząc swój upadek, po przez swoje służby powołali Platformę, po to, aby uratować się przed totalną klapą. Gdyby PO nie współpracowała z Lewicą mogłaby upaść już w czasie I kadencji. Platforma zrobiła to co Lech Wałęsa, oddał władzę kaście Lewicy a sam intensywnie oddał się wędkarstwu.

          • 8 23

        • Poczytaj o okrągłym stole...

          Nazwiskach które tam się przewalają i które obecnie są w polityce - zgadnij w jakiej partii jest ich najwięcej - nie, nie jest to SLD..... Nie jestem fanem pisu - ale to śmieszne, gdy PO wytyka że ktoś z pis jest byłym partyjniakiem, komuchem itp.

          Poczytaj biografię namaszczanego przez PO od kilku miesięcy Rzeplińskiego i jego związku z KC PZPR, Katarasińskiej i innych gwiazdach które świecą w kierunku PO - również dziennikarskich. Zdziwiłbyś się ilu byłych komuchów tam jest i w jaki sposób podorabiali się karier., majątków na kilka pokoleń do przodu itp.

          Myślisz że dlaczego Schetyna chce zlikwidować IPN....?

          Kilka nazwisk z góry, które były w SB co jest udowodnione i są związane z PO - info znajdziesz w najbliższej siedzibie IPN....:jeśli nie wierzysz i umiesz czytać / szukać w źródłach....
          Kuriata pseudonim "Piotr"
          Nowak kryptonim "Pegaz"
          Pawłowicz "Pawlik"
          Konopka "Marzena"
          Boni "Znak"
          Olechowski "Must" - czyżby nie on zakładał PO ........hmmm
          Katarasińska
          Kutz
          Ćwiąkalski
          Kudrycka

          i inni.....

          • 9 19

      • Mówisz poważnie?

        • 2 0

      • Miłosniku totalitaryzmu

        Tak, zbudują autostradę dwupasmową aż do samych Piasków !!
        Popatrz lepiej na porty wybrzeża, gdzie nie potrzeba prowadzić tka niszczycielskich przyrodniczo prac hydrotechnicznych, i poszukaj ile statków zawija do Kołobrzegu, Ustki, Łeby, Rowów i innych, i pomyśl nad sensem budowania kanału także przez zalew do Elbląga, gdzie głębokość toru wodnego w obecnej chwili nie przekracza 2 m !!
        Ta inwestycja to absurd w głowie prezesa i jego świty !!!

        • 17 6

      • Elbląg służył tylko po to, żeby do ruskich wysyłać turbiny barkami (1)

        • 4 0

        • to jeszcze coś po Zamechu istnieje? rozpierniczyli jak wszystko

          • 4 0

    • (5)

      Co do wspomnianej ekologii - nie wypowiadam się, bo pachnie ona ekooszołomstwem.
      Odnośnie ekonomii - to jest właśnie posunięcie ekonomiczne, bo:
      - praca dla ludzi przy budowie
      - praca dla ludzi przy obsłudze i konserwacji
      - obroty w porcie w Elblągu
      - praca dla ludzi w Elblągu
      - dywersyfikacja, zwiększanie ilości możliwości

      A przede wszystkim: wreszcie coś się robi. Wreszcie coś się buduje!

      Tak jak na Kaszubach za cesarza Wilusia zakładano huty szkła (stąd nazwy miejscowości Huta), aby walczyć z bezrobociem i zapobiegać emigracji za chlebem, tak samo i tutaj, najlepiej by budować takie inwestycje na terenach najbardziej popegeerowskich w słupskim, koszalińskim itp. Niestety nie ma tam zalewu wiślanego, więc niech chociaż popegeerowcy na Warmii mają przed sobą jakiekolwiek nadzieje, a nie tylko wyjazd na zmywak.

      • 13 26

      • O jakich obrotach w porcie elbląskim piszesz?

        • 19 5

      • A nie chcesz poprawić mojej ekonomii? (1)

        Będę Ci kopał rów w poprzek działki, a potem zasypywał.
        Moja ekonomia tego potrzebuje, Ty zapłacisz.

        Dobrze, że większość ludzi widzi analogię mojego absurdalnego przykładu do "inwestycji" z artykułu.

        • 18 4

        • Jeśli w przeciwnym razie miałbyś być głodny i czyhałbyś na moje życie, zdrowie i mienie, to wolę żebyś mi sad przekopał.

          • 0 5

      • Zajżyj do słownika etymologicznego zanim wyjaśnisz pochodzenie słowa Huta w nazewnictwie miejscowości na Pomorzu... (1)

        Bo bzdury pleciesz...
        (Chyba, że jakieś źródła, albo coś...)

        • 2 1

        • A Ty zajrzyj do Słownika Ortograficznego.

          • 2 1

    • Ekologię ZDECYDOWANIE należy odłożyć na bok (2)

      Sprawy strategiczne są ważniejsze, to raz.
      Dwa - spory obszar Polski został włączony do programu Natura 2000, więc środowisko w Polsce jest chronione. Nic się nie stanie, jak w jednym miejscu rozpoczną prace, które zresztą mogą nawet pomóc środowisku (otwarcie zamkniętego, umierającego biologicznie Zalewu na dopływ świeżej wody będzie dla niego ratunkiem).

      Ale pewnie, lepiej bawić się w ekooszołomstwo i blokować inwestycje. Po co nam autostrady, drogi szybkiego ruchu, żeglowne rzeki, przemysł? Ważne, aby ptaki miały spokój... Może w ogóle cofnijmy się do średniowiecza i zróbmy z Polski skansen...

      • 9 9

      • Przejmują się naturą 2000, a to drzewa nie mozna

        usunąć, a to ptaszki itd. Problem jest w tym, że Polska jest na czerwono jeżeli chodzi o zanieczyszcenie powietrza żydem że spalin. Wysokie ceny prądu i gazu, akcyza, trupy samochody 15 letnie i mamy efekty...

        • 4 4

      • Natura 2000 to jeden ze sposobów wykańczania polskiego rolnictwa.

        • 2 6

  • Nie warto... (20)

    Niepotrzebna budowa, tam jest płytko, blisko porty Gdańska itd.

    Szkoda kasy, lepiej Elbląg do Gdańska przyłączyć ponownie

    • 136 63

    • No i tutaj macie Naszą Ekonomię, np / są to tzw Koszty Alternatywne / (7)

      Australijczycy zainwestowali w port Gdańsk i zbierają zyski ładne a ich udziałowcy emeryci uchachani po uszy a my wydajemy ogromną kasę na przekop i co roku będziemy dopłacać do interesu - kosztowne-ciągłe pogłębianie, tam jest 2 metry głębokości ! Kto i co będzie pływać do Elbląga ?

      Podobnie jak kasa z UE, my budujemy drogi / i dla Zachodu / i opłacamy szkolenia - kasa wraca do Zachodu a np Niemcy z dopłat UE stawiają u nas Lidle... i ... budują u siebie fabryki i zakłady pracy...!

      a rusek będzie się cieszył, że nas na koszty wbił i że mu śmieci z Zalewu pod Gdańsk popłyną... Bakterie wraz z nimi. Rosjanie do Zalewu wrzucają wszystko jak leci.

      • 61 10

      • (3)

        A jak wygląda to po stronie rosyjskiej? Jakie głębokości i statki o jakim zanużeniu tam pływają? Pytam bo nie wiem a nie żeby prowokować.

        • 3 1

        • "zanóżenie" sie pisze nie łóku, to od słowa "nóż" jest (czyli po naszemu "nósz")

          • 3 1

        • ruskie trzymają kanał dla portu wojennego

          ruskie trzymają kanał dla portu wojennego

          • 1 0

        • port w Kaliningradzie jest mały ale stacjonują tam okręty Floty Bałtyckiej

          • 1 0

      • Ruskom w to graj (2)

        wykopany kanał to zawsze kilka samolotów mniej.
        Budżet nie jest z gumy.

        • 6 1

        • 800 milionów....tyle co stadion bursztynowy ? I z tego powodu tyle łez??? (1)

          • 2 7

          • Jedno mnie teraz zastanowiło apropos tego

            stadionu. Na Tropical Island, które jest większe i wyższe od stadionu, ma 7000 szafek wydano 75 mln euro. Są tam baseny, sauny, pole do mini golfa, knajpy, sklepy, rosliny. Ten kraj jest chory....

            • 2 3

    • (7)

      co wy z tą płytkością, cała zatoka jest płytka, Bałtyk jest płytki t duże statki nie pływają, jak wieźli ropę z Iranu to musieli go odtankować najpierw w Danii bo by nawet Kattegata i Skarregaka nie pokonał

      • 7 13

      • Gdańsk - Port Głęboko wodny - przyjmuje największe statki. (6)

        a wspomniany przez ciebie statek wypompował część ropy bo cieśniny na Bałtyk są za płytkie, podobnie i Kanał Kiloński.

        Wielki Bełt, Mały Bełt i Sund.

        a Zalew... Wybacz... 1.5 - 2 metry...

        • 14 0

        • (5)

          no dobrze ale Elbląg nie szykuje się na ogromne masowce, zbiornikowce czy kontenerowce, to będzie mały port ale będzie! jakoś za Niemca im się opłacało.. poza tym Terminal Portowy Elbląg wciąż działa i ma rocznie przeładunki powyżej 200 tysięcy ton, a to jest więcej o 50 tysięcy ton niż znany w Polsce i lepiej położony port w Kołobrzegu, nie możemy myśleć kategoriami, że 3 wielkie porty (Szczecin-Świnoujście, Gdynia, Gdańsk) starczą nam na cały kraj, trzeba myśleć w przyszłość, rozwinąć żeglugę śródlądową, zbudować autostrady na południe i robić wszystko by np. Węgrzy, Czesi i Słowacy zechcieli z naszej portowej infrastruktury korzystać
          pozdrawiam

          • 10 10

          • za Niemca Elbing był portem rzecznym (4)

            Co innego Danzig i Gotenhafen

            • 3 3

            • Gotenhafen to wiesz... Gdynia!

              • 2 0

            • su...nsynu

              Gdynia, a nie Gotenhafen

              • 2 2

            • (1)

              Gotenhafen to nazwa hitlerowska, Gdynia po niemiecku wcześniej była po prostu Gdinien.

              • 2 0

              • Gdingen

                • 0 0

    • Bez ekonomicznego uzasadnienia (1)

      prędzej czy później wszystko zarośnie mułem.
      Taka prawa.
      Ktoś mądrzejszy kiedyś policzy, że dla 3 żaglówek nie opłaca się utrzymywać tej megalomanii.

      • 15 3

      • Można pogłębiać

        Dlaczego zaprzestano regularnego pogłębiania rzek? Betonowaniu brzegów jestem przeciwny, ale nie ma nic złego w tym, aby pływająca pogłębiarka "przejechała" po rzece np. raz w roku i udrożniła koryto.

        • 6 2

    • Tory wodne nawet na zatoce się pogłębia. To normalna praktyka (1)

      Więc głębokość to nie kontrargument.

      • 2 4

      • ale rzeczywisty koszt

        a koszty przy braku wpływów to brak pieniędzy na inne sprawy...

        • 3 0

  • (6)

    Super,w końcu pokażemy ruskim swoją niezależność.Choć znając życie kolejna ekipa każe zasypać.Fajnie że Polska się rozwija,szkoda tylko tej młodzieży wyjeżdżającej za granicę...jeszcze 20 lat i sami emeryci zostaną w tym kraju.Pozdro z Norway)Tu się żyje.

    • 66 149

    • No i co im pokażemy? (2)

      Oni już wiedzą, że my głupie polaki i się z tego cieszą.

      • 22 10

      • Ruscy sami bedą mieć problemy niedługo... (1)

        Chiny od wschodu Rosji zrobią / robią to samo co Ruscy na Ukrainie z Krymem...

        • 6 8

        • Oby jak najszybciej! To będzie najlepsza wiadomość najbliższych lat. Chińscy patrioci utworzą Nowochiny i będą przyłączać kolejne części Rosji.

          • 3 2

    • Polska się rowijała (2)

      teraz PIS ja zwija - skończymy jak Korea Północna. Konfetti ręcznie cięte cały dzień przez policję na przyjazd ministra... tragedia. Ale suweren...itd.

      • 22 13

      • Rozwijała się za rządów PO? (1)

        Czy kiedy?

        • 9 12

        • Wtedy jak siedziałeś bez socjalu a inni pozdobywali pracę

          • 12 7

  • (14)

    No i dobrze. Niech budują. Rozwiązany zostanie spór o żeglugę Cieśniną Piławską a po wtóre otworzą się możliwości transportu rzecznego i śródlądowego, który obecnie nie istnieje w porównaniu z Niemcami czy Holandią.
    Przy okazji już widzę KODowców w wersji zielonej przykutych do drzew :D

    • 129 120

    • (3)

      Dla żeglugi śródlądowej i transportu rzecznego przekop ma minimalnie lub żadne znaczenie. Z zatoki jest droga Wisłą w głąb kraju a i do Elbląga się można dostać z Wisły. Przekop to wyrzucenie pieniędzy i niszczenie środowiska.

      • 29 10

      • (2)

        droga moze i jest ale wisla podobnie jak odra sa nieplawne wiec mozna sobie poplywac ale jakas lodeczka albo kajakiem co najwyzej a nie statkiem czy chociazby zaladowana barka..

        • 6 5

        • Więc trzeba udrożnić, pogłębić... Mamy tu dużo do nadrobienia, a przekop to dobry pomysł i dobry początek.

          • 3 10

        • Tak... to spróbuj kajakiem pod prąd z Przegaliny.

          Niepławna to ta Wisła jest może w Warszawie. Ale od Przegaliny do Gdańskiej Głowy nic jej pławności nie brakuje.

          • 0 0

    • przy okazji... (1)

      już widzę pis dzielców w wersji czerwonej, jak nie słuchają nikogo i żadnych argumentów nie przyjmują
      tylko prą do przodu bo tak obiecali - podobnie jak z reformą oświaty

      • 23 8

      • nie tylko to

        to, ze obiecali i wykonali, to bedzie zasługa na dyplomy i ordery,

        a kasa, (800 mln zł), do rozdania pójdzie do jedynie słusznych spółek! Wiwat Przekop!!

        • 6 0

    • no dobrze ale jakie to towary chcesz wozić z Elbląga ? (6)

      Co tak ważnego w wielkich ilościach tam produkują ?

      • 23 5

      • Teraz będą mieli możliwość. Infrastruktura się liczy!

        • 5 15

      • Dewocjonalia

        • 13 1

      • Artykuły szklane, głównie słoiki

        • 13 0

      • turbiny elektryczne (1)

        za PRLu się woziło w jedną i w drugą transformatory oraz "duże kloce żelastwa" ;)

        • 2 3

        • Zamechu to już chyba nie ma

          • 1 0

      • port w Elblągu działa cały czas, głównie drobne przeładunki materiałów sypkich, np. węgiel

        • 2 1

    • nie, niestety nie jest dobrze

      to nie jest spór - to mały "sporek" nie wart tych milionów złotych, których nie ma w kasie i zniszczenia przyrody, przecież nieodwracalnego...

      zdaje się, że myślenie na pokolenia do przodu nigdy nie bylo naszą narodową zaletą, niestety

      Ten projekt pamietam jeszcze z lat osiemdziesiątych, może nawet siedemdziesiątych w wersji prof. Jednorała (bo 1996 to tylko kolejna przymiarka) i na szczęście wtedy nikomu nie przyszła do głowy jego realizacja

      • 16 2

  • Wszystko za nasze pieniądze (2)

    Ten cyrk się dopiero skończy jak będzie tu pustynia atomowa.

    • 68 53

    • a kto będzie te bomby atomowe

      na nas zrzucał?

      • 3 0

    • Ostatnio mieli to w planach Amerykanie - aby zatrzymać pochód Armii Czerwonej. Ale to było 40 lat temu.

      • 0 0

  • kolejny gwóźdż do trumny Gdyni, kto spojrzy szerzej zauważy zagrożenia dla portu Gdynia (4)

    Najpierw wielkie DCT, port masowy, promowy, teraz kolejny port w okolicy. Nasz prezydent jednak uśmiechnięty i nie robi nic. nie rozumiem tego.

    • 29 70

    • Deweloper wykupi port i beda apartamenty nad woda

      • 11 3

    • Niech Gdynia nie zazdrości Elblągowi. Jedno i drugie jest średnim miastem, z tą drobną różnicą że Gdynia jeszcze 90 lat temu była wioską, a Elbląg jest miastem 770 lat.

      • 9 0

    • Chyba nie sądzisz że ten port dla kajaków i żagłowek będzie coś znaczył

      Kolejny pomysł piso-idiotów jak tu rozwalić gospodarkę

      • 15 3

    • usmiech szczurka

      No co ty gadasz przecież szczurek i jego du-----wlazy z UM ciagle cos robia .
      A to nowe sciezki rowerowe.a to stojaki do rowerow .
      Znowu skad innad gorska kolejke na kamienna gore co by mieszkancy się nie meczyli idąc do góry
      .A to bus pasy,
      A to pomniki jak nie zdrajcy to jakiś inny dofinnasuja bo kosciol w Polsce jest bardzo biedny.
      A to dlozszy falochron dla gdynian żeby mogli sobie pochodzić i popatrzeć na Yachtybiednych zeglazy,ktorych stać na cacka za kilkaset tys,pln,a nie stać ich na parking i dlatego musza parkować przy swoich Yachtach.
      SZzczurek wszystko robi dla mieszkancow gdyni,tylko dla tych Kapitalistow i bogaczy nie chce kontynuować budowy TBS.
      NIech sobie kupia apartamenty które będą budowane na terenie DALMORU,
      Dziękujemy ci szczurku,jez nie długo gdynianie postawia ci klatke i skończy się panowanie twoje i twoich prz----asow

      • 3 0

  • w koncu nie bedzie rusek plul nam w twarz (6)

    POmrocznosci jasnej dziekujemy

    • 75 132

    • sami sobie najlepiej plujemy (1)

      Wystarczy nie przeszkadzać i sami się wykończymy.

      • 28 6

      • No nie, u nas tylko Kodowcy plują. Rząd się wziął to roboty. Chyba to ich najbardziej boli.

        • 2 7

    • ot i tępawy pisowiec (1)

      ruski mają to gdzieś pisowski jełopie, a te debile z pisu myślą że wschód będzie bezpieczniejszy chachachcacahca, trzeba być debilem aby robić taka inwestycję przede wszystkim dla pseudobezpieczeństwa chachacahcca, ale jak ktoś ma urojenia związane z agresja Rosji na kraj w którym rosną tylko ziemniaki to już jego problem.Prawda nieuku???
      Niestety jak widać chore sny pisowców ziszczają się za naszą kasę.....dzięki takim debilom jak ty....500 odebrane????

      • 18 12

      • Debila to w lustrze często widzisz chyba....

        Masz problemy ze zrozumieniem po co jest ta inwestycja....to tak jak goście skaczący na manifestacjach KOD-u -
        co pani tu robi -
        "przyszłam protestować przeciwko temu rządowi"
        a przeciwko czemu ?
        "no bo niszczą kraj"
        ale jak niszczą ?
        "no bo kaczor rządzi prezydentem i nie chcą uchodźców......"

        Za to co ci złodzieje w ciągu ostatnich lat ukradli za sprawą nieudolnego rządzenia, rozsprzedawania majątku i re-prywatyzacji mógłbyś wybudować 5xtyle autostrad ile jest obecnie....Poza tym Rosja jedzie tylko na surowcach (ropa i gaz) - gdyby nie one już dawno by się rozpadła, więc nie pisz o ziemniakach, bo nigdy chyba nie byłeś w Rosji i nie widziałeś jak ona w 97% wygląda (smród, głód i ubóstwo) - nie mówię o pocztówkach z Moskwy....

        ps....emeryturkę obniżyli, że tak agresywnie reagujesz ? jest na to sposób Bronka-lewatywa - spróbuj może pomoże....

        • 10 23

    • Dobra podpucha.

      • 0 0

    • strach

      oj, jak ten Rusek się boi, normalnie trzęsie się jak galareta... te nasze torpedowe kajaki rakietowe jak wyjdą przez przekop to oni od razu się poddadzą... A jak port w Rotterdamie się boi - to już koniec przeładunków bo Elbląg wszystko zagarnie... a poza tym wszyscy zdrowi?

      • 17 2

  • Do roboty zagonic wszelkiej masci skorumpowanych urzednikow (7)

    Niech buduja i odkupia swoje winy

    • 42 22

    • szczur jest doktorem i ma naginać łopatą?

      • 6 2

    • Pawel da przyklad

      • 2 4

    • zacznij od siebie (1)

      jak ty odkupujesz swoje winy ?

      • 3 3

      • Skorumpowana kanalio-ty jeszcze na wolnosci ?

        • 0 0

    • jak są skorumpowani to może lepiej żeby nic nie robili

      • 0 0

    • (1)

      Paweł A. do łopaty, za nim z taczką Jarosław K., Donald T. na koparce, ziemię samochodem będzie wywoził Jacek K. pseudo Pitbull i Sławomir N. pseudo Sławymyr, zabezpieczenie techniczne Lech W., tak to widzę

      • 4 4

      • A po 12 godzinach pracy do barakow i rano znowu do pracy.

        A na kolacje szcz*w i mirabelki

        • 2 0

  • Boże wybacz im: nie wiedzą, co czynią (5)

    Wybacz im, bo ja im tej zbrodni i głupoty w życiu nie wybaczę... a w ogóle: to nie taniej byłoby wybudować port na mierzei i most do Elbląga?

    • 51 33

    • (3)

      Taniej byłoby gruntownie wyremontować połączenie kolejowe i dołożyć do budowy S7. W projekcie S7 jest opcja dobudowania po jednym pasie w każdym kierunku na odcinku Gdańsk - Elbląg. Trójpasmowa jezdnia dwukierunkowa to lepiej niż przeciętna polska "autostrada".
      Przekop to wydmuszka, bo jeśli coś miało powstać w Elblągu, to już by powstało. A tak, Elbląg pozostaje jedynym 100 tys miastem na zachód od Buga, w którym dosłownie nic nie ma.

      • 13 6

      • (2)

        A dlaczego w Elblągu "nic nie ma"?

        • 2 0

        • Bo Zamech wykupiło ABB, teraz Alstom i powoli wygaszają tam zakłady przenosząc produkcję do Chin. Bliskość Trójmiasta też robi swoje. Wiem do czego dążysz: "Jak będzie kanał to wszystko rozkwitnie". Nie rozkwitnie. Elbląg wpadł w błędne koło. Młodzi wyjeżdżają, bo nie ma pracy, nie ma pracy (usług, przemysłu, infrastruktury), bo młodzi wyjeżdżają. Miasto jest biedne, bo nie ma firm, nie firm, bo miasto jest biedne (mentalnie).
          Żaden przekop tego nie zmieni. Jeżeli coś w tym wypadku powstanie to dzięki transportowi lądowemu, ale nie nastawiałbym się na wielkie inwestycje.

          • 5 1

        • Zgadzam się z twoją diagnozą, ale nie z wnioskami. Trzeba przerwać to błędne koło.

          • 1 0

    • przekop mierzei

      Jeśli w rosji zrobili sobie prywatną drogę z moskwy do sant petesburga przez tereny chronione to ruscy mieli to gdzieć,łapuwki mieli na uwadze a nie dobro przyrody z resztą łapówkarstwo tam się plemi a wysokich szczeblach ,a to że polska  chce się uniezaleźnić od rosji i chce być suwerennym pańwem państwem to powinno nam na tym zależeć a nie się sprzeciwiać się

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane