• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Aby do Banina pociągnęli te kable bo mój Sebek ma tam odziedziczyć posiadłość w której zamieszkam z moim mężem i dzieckiem (9)

    • 58 31

    • Muszą zrobić te elektronika je to tata obiecał że kupi mi tramwaj abym woził dziecko Madzi i jej męża do przedszkola (4)

      • 13 5

      • Od tej elektroniki wszysko się piep..y! Kto by się na tym obeznał ?? -Dobry dizel jest najlepszy (3)

        • 13 3

        • Dizel ? za naszych czasów to mieli my furmanki i kunie! (2)

          • 7 1

          • He he ... bo wy stare pryki jesteście (1)

            • 3 1

            • Lamusy

              • 3 0

    • jaki dizel?

      ja to na damce fszendzie zasuwam i w spudniczce

      • 9 2

    • I tak nie zdają egzaminu te pożal się boże hałaśliwe ślimakowate wynalazki (1)

      i tak każdy kaszeb zaiwania do Trójmiasta własnym autem i mega korki z tego powodu moja propozycja od dawna była taka aby przy każdym zjeździe z obwodnicy do Trójmiasta wybudować z gołego betonu 20 piętrowe parkingi i całe to towarzystwo jedzie dalej podstawianymi autobusami ( zjazd Słowackiego autobus jedzie na PKP część wysiada przy Bałtyckiej towarzystwo przesiada się na komunikację miejską i gra gitara ) zero korków każdy zadowolony po robocie na fajrant podobnie tak więc myślta przyszłe prezydenty ;)))

      • 14 1

      • Nic nie będzie. Po wyborach PIS obetnie dotacje na zamówienia publiczne bo kasa będzie potrzebna na 500+.

        • 9 2

    • złachana już:) zalał foremke

      • 0 0

  • kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni? (27)

    • 98 21

    • (5)

      Nie pojedzie bo Wasze wladze nie mają tego w priorytetach.

      • 34 5

      • (4)

        PKM to jest inwestycja wojewódzka, nie gdyńska.

        • 11 9

        • Co nie zmienia faktu, że Szczurek ma inne priorytety i nie zabiega o przedłużenie lini na północ Gdyni po gotowych już torach

          • 10 1

        • a co to przeszkadza? (2)

          Nie województwa a marszałka.
          Marszałek jest zwierzchnikiem innych struktur samorządu, w tym również miejskich reprezentantów.

          • 6 3

          • (1)

            Ty weź się człowieku doedukuj, bo później tacy ignoranci, jak ty, idą do wyborów! "Marszałek województwa (...) jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego oraz zwierzchnikiem służbowym jego pracowników, a także kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych" - marszałek to sobie może kierować dyrektorem centrum kształcenia nauczycieli, albo Szpitalem Wojewódzkim, a nie prezydentami miast! Nad prezydentami wojewoda pełni nadzór, co oznacza jedynie, że kontroluje legalność ich działań, a nie jest ich zwierzchnikiem. Chcesz innych pouczać, to się chociaż nie błaźnij!

            • 1 2

            • tyle teoria

              a praktyka?
              Oczywiście, nie ma tu mowy o formalnej podległości. Nie byłby to "samorząd".
              Bardzo wygodnie można chować głowę w piasek pod pozorem formalizmów.

              • 0 0

    • (5)

      Nie pojedzie bo Wasze wladze nie mają tego w priorytetach.

      • 22 5

      • (4)

        Nie odróżniasz inwestycji miejskich od wojewódzkich?

        • 6 11

        • PKM (2)

          To dlaczego w Gdańsku jest tyle przeystanków PKM ? Łączenie północnej Gdyni z linią PKM jest Arcyważnym przedsięwzięciem. A jak masz kompleks Gdyni albo jakiś osobisty z tym problem to się tu nie wypowiadaj.

          • 13 5

          • Niby czemu jest ważne?

            Na północ od torów SKM i tak nic nie ma...

            • 4 11

          • Ho, ho, ho, śledź dyktuje innym, czy mogą się wypowiedzieć... A podobno to ryby głosu nie mają! ;)

            • 2 1

        • Za organizacje komunikacji odpowiada samorzad

          Czyli rowniez prezydent miasta. W tym wypadku, jego rola jest moderacja I lobbowanie. Prezydent Gdyni dobrze te role spelnial, bo to dzieki uporowi Gdyni wybrano komunikacje kolejowa. Gdansk chcial tramwaj. Jednak w pewnym momencie, gdynski samorzadowiec stracil motywacje i stal sie twarza metnej kalurzy dziwnych bisnesow.

          • 6 0

    • (3)

      za miesiąc masz wybory więc wiesz co masz robić

      • 22 1

      • to nie są wybory do PKP

        • 5 12

      • (1)

        PKM nie jest budowane przez Gdynię, tylko przez województwo pomorskie.

        • 5 6

        • pierwotnym "pretekstem" do utworzenia PKM było połaczenie lotnisk

          Gdańsk optował za tramwajem i obsługą jedynie Rębiechowa a Gdynia przeforsowała połączenie kolejowe. Aby przynajmniej od strony Gdyni była komunikacja z lotniskiem, jesli nie oboma.

          Poźniej strony się "znielubiły" i Gdynię "wyryćkano" z zakresu. Nie biorąc nawet pod uwagę przefajnowania budżetu.

          Może i pomorskie buduje PKM ale ten "case" pokazuje, co znaczy Gdynia w pomorskiem...

          Dlatego gdyńskie przystanki miały osobne finansowanie i były na końcu...

          • 10 11

    • Wtedy kiedy państwowa kolej na to pozwoli.

      • 1 8

    • jak Marcinek Ci wybuduje, to pojedzie

      on ma już doświadczenie, stał kiedyś z łopatą na końcu obwodnicy ze Śniadkiem i Arciszewską

      • 7 4

    • Jutro

      • 0 1

    • rozpisali przetarg na dokumentację

      najwcześniej 2025

      • 2 2

    • nigdy, nie ma czegoś takiego jak północna Gdynia

      PKM nie będzie jeździć po slumsach

      • 5 7

    • A niby dlaczego ma jeździć PKM na jakieś odludzie? (1)

      Ja ci przypomnę że w wielokrotnie większym Gdańsku, w mniej więcej połowie dzielnic nie ma żadnych torów ani SKM ani PKM, cały wschód - Stogi itp oraz południe z Chełmem i Ujeściskiem na czele. Tamtejsi mieszkańcy jakoś nie płaczą nad tym faktem.

      • 6 11

      • 1,5 raza większy a nie wielokrotnie,naucz się geografi

        • 0 0

    • a kiedy wam szczur buspasy wzdłuż wiśniewskiego dobuduje?

      tyle wolnego miejsca jest że bez problemu można niskim kosztem zapewnić solidne przyspieszenie busów, nie trzeba czekać na ogromne pieniądze na linię kolejową, która i tak oznaczała by przesiadkę na te same spóźnione autobusy bo przecież ze względu na nachylenie terenu pociąg może co najwyżej obrzeżami dzielnicy pojechać

      • 4 0

    • Planujemy kilka kursów do Cisowej [Czisoła State] dotankować Schiennebusy PKM

      • 4 1

    • Jak szczurek zostanie prezydentem !!!!

      tylko szczurek i FARBA :)

      • 3 0

    • Jak wymyślą napęd na sledzie

      • 0 0

  • I będzie tam

    Panem i władcą na tatowych włościach;)
    miłościwie panujacym z księżną Madzialeną;)

    • 15 8

  • Szczurek może zamiast pomników i festynów powinien zaangażować się w rozbudowę PKM? (8)

    Północ i zachód Gdyni gnije w gigantycznych korkach.

    • 81 14

    • (1)

      a co znowu na niego zagłosujesz?

      • 9 3

      • Nigdy więcej. Gdynia zasługuje na kogoś lepszego

        • 7 1

    • Z innego powodu gnijesz

      • 0 7

    • (3)

      Edek dobrze wiesz, że Szczurek jak i Adamowicz do tego nic nie mają. Swoje żale kieruj do Marszałka województwa bo pkm należy do niego

      • 8 10

      • Ale tory na północ do Gdyni - nie należą. (1)

        PLK? Wojewoda?

        • 2 0

        • PLK

          I port. Jest w drodze modernizacja Gdynia-Port, to byl by dobry pretekst do lobbowania interesow mieszkancow. Jednak chyba drogi miasta i portu zbyt sie rozeszly.

          • 5 0

      • a wiesz kto to jest przedstawiciel i reprezentant?

        To sa ludzie, którzy mają reprezentować i przedkładać nasze interesy strukturze. To nie są właściciele. A w strukturze samorządowej marszałek jest ich zwierzchikiem.
        I jeśli nasz reprezentant ma kiepsko u swojego szefa, to chyba u nas też?

        • 5 0

    • Wojewódzki cwaniak z PO się odezwał !

      No tak SZczurek powinien jeszcze wybudować PKP InterCity do Wilna a może gdzie indziej. Bezczelność decydentów z Urzędu Marszałkowskiego nie zna granic.

      • 0 5

  • No proszę PKM rozwija się pomimo obietnic młodego Płażyńskiego....... (3)

    Nikt nie da nam tyle ile obieca i nie dotrzyma młody Płażyński !

    • 62 66

    • no tak, odezwal sie lewak i przydu*asik obecnych nieudacznikow i zlodziei z Partii Oszustow (2)

      • 6 17

      • masz jakiś uraz do lewaków ? przeciez on pisze że obietnice Kacpra się nie sprawdziły

        i lepsze fakty i inwestycje niż obietnice PIS aby tylko dostać państwowowe stołki a ty tylko lewak lewak coś nie tak z główką ????? jak zero argumentów to od razu lewak polacy sa dziw....

        • 12 4

      • złodziej zawsze krzyczy łapać złodzieja

        fakty …..kogo z PO skazali ? nikogo to nie opowiadaj bredni bo wydrukuje wpis i założe ci sprawę

        • 12 3

  • POmorski miś na skalę XXi wieku (11)

    PKM ledwo podbudowana a już bedzie modernizowana chociaż kolej elektryczna znana jest już kilkadziesiąt lat. No i ten dodatkowy tor jednak potrzebny jak sie okazuje.
    Trzeba było nie lada wysiłku żeby otworzyć nową linię kolejową, od razu przestarzałą jak PKM

    • 63 100

    • (6)

      Ty umiesz w ogóle czytać? Rozróżniasz słowo modernizacja od remontu? To jest przebudowa i wdrożenie kolejnego etapu.

      • 32 9

      • A kukurydze robisz po tacie czy po tacie

        • 2 15

      • możesz se to nazywać różnymi słowami (4)

        fakty są takie że PKM jest jednotorowa i spalinowa i jakkolwiek nazwiesz to co ma być teraz niby robione to nie zmienia stanu rzeczy że na dzień dobry PKM była przestarzała, trochę jakbyś zaczął dzisiaj produkować polonezy.

        • 13 33

        • Bardziej jakbyś produkował transity bez zabudowy.
          Przecież nie rozryją istniejących torów, tylko będą dokładać do tego, co mamy...

          • 14 1

        • PKM jest jednotorowa?

          Zalecam okulistę!

          • 11 0

        • linia (1)

          pkm na odcinku Gdańsk Wrzeszcz -Osowa Gdynia Główna jest dwutorowa i wyposażona w samoczynna blokadę liniową , co powiększa jej przepustowość. Poza tym jest wyposażona w system nawigacji ertms 2 ( Centralna Magistrala Kolejowa ) ma ertms 1 , a więc jest bardziej przestarzała. Sam fakt, że na pkm używa się trakcji spalinowej nie oznacza przestarzałości. To tak jakby uznać za przestarzałe wszystkie samochody z silnikiem spalinowym za przestarzałe , zaś za nowoczesne tylko z silnikiem elektrycznym . Poza tym zastosowanie trakcji spalinowej było podyktowane brakiem chęci PLK ( odcinek Osowa - Gdynia) do elektryfikacji ich odcinka, co powodowałoby sytuację, że elektryczna pkm dojeżdżałaby tylko do lotniska. Linia pkm ma nowoczesne tory , rozjazdy , system sterowania ruchem za pomocą tzw. lokalnego centrum sterowania ( jedno centrum w Matarni steruje cała linią bez konieczności budowy nastawni na wszystkich posterunkach ruchu). Sterowanie ruchem jest zinformatyzowane - utworzenie drogi przebiegu dla pociągu odbywa się jednym kliknieciem myszy komputera, tabor to najnowszej generacji spalinowe jednostki trakcyjne, które na razie spełniają swoją funkcję ( przyspieszenie mają lepsze niż stare elektryczne kible EN 57) . Na wszystkich peronach jest nowoczesny system informacji pasażerskiej . Poza tym prowadzenie ruchu trakcją spalinową zapewnia bezpośrednie połączenia do Kartuz i Kościerzyny z Gdańska . Nadto nie wierzę, aby wprowadzenie trakcji elektrycznej przyspieszyło czas przejazdu na odcinku Wrzeszcz - Port Lotniczy no może jedną lub dwie minuty. tabor elektryczny jest jedynie bardziej pojemny , co ma wpływ na rosnącą liczbę pasażerów, zaś zakupionych jednostek jest za mało ,aby stosować trakcje wielokrotną ( tworzenie pociągów z dwóch lub więcej jednostek trakcyjnych )

          • 3 1

          • skoro tak dobrze, to dlaczego tak słabo?

            To przyśpieszenie (pochodna mocy) chyba nie jest najlepsze skoro składy mają problemy już obecnie (przegrzanie i wycie) a na każdym kroku podkreśla się niemożność doczepienia dodatkowego wagonu. Szczególnie w tak "trudnym" terenie, jak ten obsługiwany przez PKM.
            Trudny teren to można zobaczyć w Czechach i jest on obsługiwany tłumem pracowitych "motoraczków", starannie ostatnio zmodernizowanych. Organizacja tamtejszych przewozów budzi podziw i zazdrość człowieka, który przybywa z kolejowej pustyni, jaką stał się nasz kraj.

            Czy jest potrzeba elektryfikacji PKM? Napęd elektryczny jest prostszy i bardziej elastyczny od spalinowego (ostrożnie z EN57). Pojemność nie jest funkcją rodzaju napędu a jego mocy i konstrukcji "pudła". Tu znowu może być wzorcem czeski "motoraczek", który oparł się modzie na "lotniczą" zabudowę wnętrza. Nie jest też przerabiany na elektryczny, bo siec połączeń jest tak gęsta, że trakcja byłaby zbyt kosztowna. Na pewno znacznie łatwiej jest elektryfikację przeprowadzić po modernizacji 201, bo uzgodnienia i formalizmy zabiłyby przedsięwzięcie w innym wariancie. Jednak po elektryfikacji linii PKM nie zdziwi mnie pojawienie się na niej ciężkich składów z/do portów.

            System informacji pasażerskiej? We Wrzeszczu? Na pewno?

            Fetysz bezpośrednich połaczeń zakrywa problem synchronizacji i wygody przesiadek, które mogą nie być uciążliwe, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania. Jednym z elementów jest "wspólny bilet", czyli kolejny ból d**y.

            Automatyzacja? Przy tym rozkładzie jazdy i natężeniu nie ma znaczenia. Można by to obsługiwać znakami dymnymi. W stosunku do potrzeb, oferta przewozowa jest na poziomie "podtrzymania funkcji życiowych" a nie zaspokojenia popytu i oczekiwań

            • 1 0

    • Tak to jest, jak się kupuje boty.. (1)

      Durniowi nie dość tłumaczyć i 5 razy...

      • 19 1

      • Przecież on sam tak nawet nie uważa

        Tylko pisze, bo ma robić Kacperkowi tło...

        • 13 4

    • boli cie du... ze PO się udało tyle wybudowac a Pis tylko kase ze stołków wbierze co? :) amen

      idź do księdza może powie ci jak życ

      • 16 3

    • Czytaj ze zrozumieniem

      Wiem że brak inteligencji i zrozumienia nie boli, a szkoda!!!

      • 6 2

  • Chore dla jednego korpo budować nowy przystanek-może Intel niech sam pokryje koszty budowy? (9)

    A dużo bardziej potrzebne przystanki: Karczemki/Kokoszki, Osowa Kukawka, Wzgórze Św. Maksymiliana czy Mały Kack-cisza, nie mówiąc o przedłużeniu PKM na Północ Gdyni, przecież od początku była mowa, że nowa linia będzie jechać na Północ Gdyni czy Kosakowa.

    • 108 31

    • (3)

      To nie jest dla jednego korpo, byłeś tam kiedyś? To są tereny które intensywnie sie rozwijają, nie wszyscy na szczęście myślą tak.jak ty i żyją od pierwszego do pierwszego.na szczęście miasto mysli przyszlosciowo.

      • 36 24

      • (1)

        co tam się rozwija po za intelem ?

        • 17 12

        • choinki rosną wzdłuż drogi

          • 21 3

      • i przystanek co kilkaset metrów

        nawet autobusowy przystanek Firoga jest jedynie na żądanie, ale co tam kolej zawsze zdąży, tu dobudują kolejny przystanek puszczą szybsze składy i bilans wyjdzie na zero

        • 9 5

    • Mic

      od samego początku za błąd uważałem brak przystanku na wysokośći Karczemki/Kokoszki. Tym bardziej że miejsce jest a mimo to nie zostało uwzględnione.

      • 13 2

    • Każdy pracownik Intela płaci do miasta więcej podatków, niż wszyscy narzekacze na tym forum razem wzięci. Coś im się od tego miasta wzamian należy.

      • 25 11

    • (2)

      no właśnie, zwłaszcza że tam każdy zarabia minimum 4000zł więc raczej każdy ma samochód

      • 5 20

      • Co to za argument? (1)

        Komunikacja publiczna to jakieś tajne stowarzyszenie osób biedniejszych i jak ktoś zarabia więcej, to nie ma wstępu? Z taką mentalnością nie dziwią mnie te codzienne korki.

        • 23 0

        • A w Japonii

          Prezesi jeżdżą metrem i pociągami. Pomijam, że są czyste, szybkie i punktualne - ale jeżdżą.

          • 10 1

  • a trasa objazdowa to przez Kolbudy (3)

    fajnie by było jak by pozostała czynna bo tam taż ludziska mieszkają

    • 46 8

    • (2)

      Chyba nie widziałeś, jak te tory wyglądają? Bez przebudowy za miliony nie pojedzie tam nic.

      • 3 5

      • (1)

        A jak wyglądała trasa obecnej PKM-ki przed budową ? jeszcze gorzej. Własnie brak tej linii - no ale obecne władze województwa mają to gdzieś.

        • 0 0

        • Władze samorządowe rzecz jasna bo to ich inwestycja.

          • 0 0

  • (4)

    PKM jest teraz bardziej dostepna dla Kartuziakow i innych wiosek niz SKM dla mieszkancow trojmiasta. w skm nic sie nie inwestuje a przewozi duzo wieksza ilosc osob.

    • 79 9

    • Bo SKM jest właśnością głównie pkp. i to wyjaśnia wszystko...

      • 17 4

    • (1)

      Nie Kartuziaków tylko Kartezjan :)

      • 5 1

      • iloczyn

        • 1 2

    • W języku polskim nazwy mieszkańców miast pisze się z małej litery, np. bytowianin, wejherowianka, kartuzianie.

      • 4 1

  • Brak przystanku PKM Zaspa okazał się dużym błędem (4)

    Niestety nie chcieli zapłacić ciut więcej i zrobić wpięcia w skm pkm już na Zaspie i teraz ludziom nie chce się jeździć do Wrzeszcza na PKM-kę z Przymorza, Zaspy itd.

    • 99 27

    • (2)

      Bez przesady, w Gdyni mamy tylko dwa przystanki, wszystkie dzielnice PKM omija. Za to mamy lotnisko i zachęty do korzystania z transportu publicznego.

      • 9 2

      • (1)

        ale za to w Gdyni te przystanki sa w centralnych miejscach a w gdansku ma powstac jakas firoga nie wiadomo po co (intel ma przeciez prywatny busik)

        • 4 4

        • Busik...

          Busik jest z konieczności.
          Będzie przystanek, nie będzie busika.

          • 2 0

    • z drugiej strony przystanek Strzyża w zasięgu wzroku

      wystarczyłoby dojazd/dojście przez tory zorganizować ale projekt Nowej Abrahama czeka sobie

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane