• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Pracuś, Osiłek, Ciamajda i Łasuch budują sztuczną wyspę

erka
31 lipca 2020 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opinie (92)
  • Trwa budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Maszyny pracujące przy budowie dostały imiona po bohaterach bajki o Smerfach.

Na Zalewie Wiślanym powstaje sztuczna wyspa - jeden z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawca przekopu - firma NDI - na potrzeby budowy sztucznej wyspy kupił specjalistyczny sprzęt - dwa specjalistyczne pontony oraz dwie pływające koparki. Inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać sprzęt w oryginalny sposób. Ponton Foyle został nazwany Pracusiem, ponton Nore - Osiłkiem, koparki pływające to Ciamajda i Łasuch.


Przekop przez Mierzeję Wiślaną to:


Urządzenia te umożliwiają prace w nietypowych warunkach, jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany.

- To bardzo płytki zbiornik. Jego średnia głębokość to 2,5 metra, a na dnie zalewu zalegają organiczne grunty o miąższości od 3 do 7 m - mówi nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy Wojciech Czyżewski z firmy NDI. Dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki pomogą w realizacji tej inwestycji. Taki sprzęt nieczęsto można spotkać na budowach, dlatego inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać go w oryginalny i żartobliwy sposób.

Smerfy na placu budowy



Ponton "Pracuś" - to ponton roboczy, o wymiarach 36 na 12 m, na czterech szczudłach o wysokości 18 m opuszczanych hydraulicznie. Przeznaczony będzie do prowadzenia prac czerpalnych, montażowych oraz rozładunku barek z piaskiem, które będą dobijać do grobli wyspy. "Osiłek" to ponton roboczy typu jack-up, o wymiarach 24 na 13 m, na czterech szczudłach opuszczanych hydraulicznie, które umożliwiają wynoszenie się całej platformy ze sprzętem ponad lustro wody. Służyć będzie do transportowania ciężkich maszyn budowlanych, z których prowadzone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Może pracować także w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Przekop Mierzei Wiślanej.


Koparka "Ciamajda" umożliwia przemieszczanie się po akwenie, jadąc po jego dnie. Służyć będzie do prowadzenia robót ziemnych i robót związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zbudowana jest z dwóch gąsienic o wysokości 1,8 m i szerokości 1,6 m, które w zależności od głębokości poruszania się (do czterech metrów) odpowiednio napełnia się wodą. W jej centralnej części umiejscowiony jest dwumetrowy pylon, na którym osadzona jest maszyna z osprzętem, która umożliwia wibrowanie ścianek, kopanie.

Z kolei koparka "Łasuch" służyć będzie do prowadzenia prac czerpalnych i przemieszczania gruntów niezdatnych do celów budowlanych. Sprzęt jest podobnej konstrukcji jak "Ciamajda", dodatkowo wyposażony w dwa pontony po obu stronach gąsienic oraz cztery szczudła, które umożliwiają zakotwienie maszyny pływającej do dna. Jako osprzęt będzie posiadał dwie specjalistyczne głowice ssące refulujące przeznaczone do gruntów mulistych oraz mineralnych. Odległość, na jaką umożliwia hydrotransport materiału, to tysiąc metrów bieżących.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej



W sierpniu 2019 roku Urząd Morski w Gdyni poinformował, że oferta złożona przez polsko-belgijskie konsorcjum spółek NDI oraz Besix jest najkorzystniejszą w przetargu na "Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Czas realizacji od daty podpisania umowy wyniesie 32 miesiące.

Przetarg obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
erka

Miejsca

  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19 Mapa
  • Urząd Morski Gdynia, Bernarda Chrzanowskiego 10 Mapa

Opinie (92) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    pieknie im tam robota idzie. fajnie ze mimo miernego rzadu ta inwestycja infrastrukturalna idzie do przodu mimo tego calego hejtu i szamba wylewanego pod jej adresem

    • 55 103

    • Statek o zanurzeniu 4M i szerokości do 20M to drobnica. (2)

      Takich jednostek się prawie nie stosuje w transporcie morskim. Typowy kontenerowiec to kilkanaście metrów zanużenia.

      4 metry zanużenie to praktycznie barka xd

      Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości.

      Przecież to jakaś kpina :)

      • 23 21

      • Nie no, dlaczego, Tanais się cieszy :)

        • 2 1

      • a co większego może obsłużyć "port" w Elblągu? Ale - kto bogatemu zabroni, wywalać pieniądze w błoto, bo jak wiadomo Polska już nie ma innych potrzeb a takimi pierdołami jak służba zdrowia i oświata kto by się przejmował

        • 9 6

    • O co chodzi z tą wyspą?

      Może to będzie wyspa skazańców.

      • 3 1

  • nie podoba mnie się to (1)

    • 64 57

    • Zgadnij kogo to interesuje

      • 13 6

  • Ocieplanie wizerunku (2)

    Czy już wiadomo o ile zostanie przekroczony inicjalny budżet inwestycji?

    • 71 34

    • Pewnie o tyle samo, co za PO

      • 9 12

    • Inicjalny...

      omajgad

      • 0 0

  • (3)

    Wg. nieoficjalnego źródła zbliżonego do rządu przewiduje się przedłużenie drogi wodnej z Elbląga do Lichenia.

    • 78 47

    • Guzik prawda - Kanałem Elbląskim do CPK (1)

      przez termy toruńskie Ojca Dyrektora

      • 13 6

      • Nawet jeśli, to zdecydowanie lepsze, niż

        Lotnisko w Berlinie zamiast CPK.

        • 8 6

    • pękam ze śmiechu

      • 3 1

  • zniszcza zycie w zalewie (4)

    tak zabeltaja, ze ryby sie pozabijaja o siebie

    • 35 66

    • I co jeszcze? (2)

      Fobiarze POwscy już się boją

      • 16 12

      • zalew jest słodkowodny (1)

        jeśli teraz wpuszczą do niego słona wodę morską, to chyba logiczne że fauna i flora się zmieni, Roślinność słodkowodna zginie, ryby się wyniosą a ptaki zmienią swoje miejsca lęgowe. Dlatego nie ma pozwolenia środowiskowego na tą budowę i robią to nielegalnie. Ale jeśli Du.a łamie konstytucję to co tam łamanie zwykłego prawa budowlanego. Mam nadzieje że kiedyś pójdą siedzieć za to.

        • 8 12

        • zalew

          nie jest słodkowodny

          • 10 0

    • Ty rybę na oczy widziałeś kiedys?

      • 15 6

  • Łasuch będzie "żarł" dużo paliwa, a Ciamajda wiadomo co. (3)

    Zresztą w dobie zbliżającego się kryzysu takie ogromne, a zarazem mało potrzebne inwestycje typu przekop czy CPK to absurd. Wiadomo, że w ten sposób (nie)rząd buduje sobie pomniki i daje mnóstwo stołków swoim ludziom, a jednocześnie chce zamrażać pensje, wstrzymywać zatrudnienie i awanse w budżetówce. Z wielkich inwestycji to elektrownia atomowa by się przydała, ale to może za 100 lat. PiS to już nie socjaliści, to zwyczajni komuniści.

    • 65 47

    • Dawno temu w Ameryce (1)

      Właśnie za pomocą dużych inwestycji publicznych rozpędzono gospodarkę po wielkim kryzysie lat 20 XX wieku

      • 10 3

      • za pomocą wielkich, ale sensownych inwestycji

        przekop jest nastawiony na jedyną firmę, która może w EB produkować gabaryty (General Electric, producent turbin). Zamech radził sobie świetnie z transportem lądowym. Nikt poza Amerykanami na tym nie zyska.

        • 5 3

    • jakiego kryzysu?

      • 4 2

  • Ten cały przekop przez Mierzeję Wiślaną to droga i zbędna zabawa. (9)

    Skorzystają na nim jedynie posiadacze małych żagłówek, będą mieli łatwy dostęp z Mierzei do Zatoki.

    Przekop jest za wąski i za płytki by mogły tam wpłynąć jednostki na poważnie wykorzystywane w transporcie morskim.

    Ponadto w Elblągu nie ma żadnej sensownej infrastruktury portowej, drogowej i kolejowej i logistycznej. Po co powielać coś co jest już w Gdyni i w Gdańsku? Nie mamy takich potrzeb transportowych.

    Kanał nie ma żadnego znaczenia strategicznego. W razie wojny jest w zasięgu najprostrzej rosyjskiej artylerii i jest nie do obrony przez nasze wojska.

    Dodatkowo słona woda zaburzy ekosystem Mierzei Wiślanej.

    W skrócie, masa środków idzie na coś co nie jest nikomu potrzebne, a jest wręcz szkodliwe.

    • 105 80

    • (3)

      Człowieku nie rozumiesz najważniejszej rzeczy, chodzi o to aby Rosji dać wielkiego Kopa w cztery litery i to jest najważniejsze

      • 10 22

      • Ważniejsze jest środowisko niż polityczne gierki.

        • 6 12

      • wiesz co czuje słoń, którego ugryzła mucha? Chyba nie...

        • 13 3

      • oj, a Rosja już płacze, ze wprowadzimy na Zalew nasze lotniskowce i krążowniki. Strategizne znaczenie przekopu to mogło być 10 wieków temu a teraz to ... Ale jak ktoś sie naogląda TVPiS to potem tak mu się w mózgownicy robi

        • 14 5

    • Mi jest potrzebne (1)

      po co piszez bzdury?

      • 8 4

      • co z tego co napisał jest bzdurą ??

        prawda boli ? Takie są realia i fakty.

        • 2 3

    • wiadomo że chodzi głównie o turystykę żeglarską - i dobrze! (2)

      a co do słonej wody - m. in. po to będzie śluza, żeby tego efektu nie było - poza tym, Cieśnina Piławska nie ma żadnej śluzy, więc woda i tak się miesza

      • 12 6

      • a tobie misiu trudno pojąć że Cieśnina Pilawska jest naturalnym tworem? (1)

        poza tym kilka dobrych jesiennych sztormów i naniesie na przekop tyle piachu że kajak ledwo przepłynie

        • 4 7

        • Od tego sa sluzby hydrograficzne by odpowiednie glebokosci utrzymywać...

          • 1 1

  • Belgowie i dlatego Smerfy (1)

    konsorcjantem NDI jest Besix, firma z Belgii. A Smerfy są z Belgii i w ten sposób Belgowie promują swoje osiągnięcia na niwie komiksu i kreskówki. Brawo

    • 36 7

    • złotousty mateusz tak hejtuje konsorcjum z wykonawcami zagranicznymi

      A tu proszę Belgowie
      W Świnoujściu Chińczycy tunel budują
      Z naszego podwórka: trasa kaszubska - polaqua należąca do hiszpańskiej spółki dragados (Grupa ACS)
      hipokryta z tego mateuszka

      • 6 8

  • Tylko potraficie wszystko niszczyć... Lasy pod drogi, teraz kanał, a co z flora fauna przyroda zwierzatami (4)

    Wszystko sprzedające, won z Duda Kaczorem, Tuskiem

    • 21 53

    • Aleś ty głupi człowieku

      • 10 7

    • Nie mieszaj Tuska do przekrętów PiS

      Co ma Tusk do rowka im. prezesa PISu? Weź se siana, PIS da ci.

      • 10 11

    • czyżby Ruski trol?

      • 1 2

    • Biedulek

      Leć poskarżyć się unijnym gejom. Może przekopią ci d... w poprzek. Na pewno z tego przekopu będziesz zadowolony.

      • 0 0

  • To bardzo szkodliwa inwestycja!!Ale dla Rosji i Niemiec :) Jak każda która powoduje konkurencje dla nich. (10)

    POlitycy są przeciwki kazdej inwestycji w Polsce bo to jest niedobre dla Niemiec i Rosji a to sa ich strefy wpływów tylko dzięki działaniom szkodliwym dla Polski maja stanowiska w Brukseli.
    Ten przekop powinien powstać wiele lat temu.
    Ankieta tez jest ciekawa bo stadion w Gdańsku to co roku 40 mln wywalone w błoto a nigdy tej inwestycji mimo to nie negowali.
    A to ze bezmyślne lemingi papuguja wszystko co POlitycy krzyczą to norma w koncu własnego rozumu nie mają .

    • 78 80

    • Święta racja!

      • 8 11

    • Stadion porównać do przekopu... (3)

      Trzeba mieć mentalność Dzbana.

      • 21 11

      • Nie nie trzeba (2)

        Wystarczy mieć IQ wystarczające do porówania przekopu do stadionu. Inteligenti ludzie mają to do siebie, że porównują

        • 11 12

        • jabłka z gruszkami?

          • 5 1

        • co tu porównywać ?

          stadion to infrastruktura użyteczności publicznej, równie dobrze możesz mówić że drogi i chodniki w mieście są deficytowe, bo nie przynoszą zysku a generują koszty sprzątania i odśnieżania. A przekop jako inwestycja nie przyniesie żadnych realnych korzyści tylko straty. Nie ma na Bałtyku i w Europie takich statków które mogły by tam wpływać, a duże transportowce nie dadzą rady. W Elblągu nie ma infrastruktury aby przyjmować statki handlowe. Wpuszczenie słonej wody do słodkowodnego zalewu grozi katastrofą ekologiczną. Tylko żeglarze skorzystają na tej inwestycji za miliardy i prywatne ego prezesa.

          • 12 9

    • Nie. To bezmyslne pis-dzielce powtarzają co im w TVP powiedzą.

      A potem powtarzają wszędzie gdzie się da.

      • 12 9

    • eh (1)

      Ty to chyba poprostu lubisz pisac dla sztuki pisania.
      Dawno bylo wiadomo, ze ten przekop jest za maly, zeby mozna bylo na nim zarobic, bo zadne powazne kontenerowce i tak tam nie wplyna. Po co budowac cos za miliony czy biliony, niszczyc przyrode, a inwestycja sie nigdy nie zwroci?
      A tak na powaznie, zegluga w Elblagu? Chyba jachetem aby w biedroce zakupy zrobic... Jedyna infrastruktura tam to droga nr 7.
      A robic cos na sile za wielkie pieniadze, tylko po to aby to zbudowac, w mysle "My nie zbudujemy? to patrz" jest i**otyczne, ale ty dalej gadaj o jakis glupotach o interesach Niemieckich i Rosyjskich.

      • 9 3

      • Jak to po co kopać - tym kopaniem zniszczymy złowrogi ZSRR

        bo my jesteśmy mocarstwem narodowym potężnym i prężnym
        jak jeszcze na Zalewie zacumują okręty podwodne z radomskiej stoczni to Putin narobi w majty ze strachu

        • 5 4

    • Nosz... inwestycja szkodliwa dla Rosji i Niemiec? Bo jachty będą mogły tam wpływać? Kurski miał rację, że ciemny naród to kupi

      • 9 2

    • Na TVN 24 jedna z POlityków własnie powiedziała ze rzad powinien z powodu Koronowirusa

      zrezygnować z obietnic wyborczych i nie realizować 13 i 14 emerytury bo potrzebne sa pieniądze na inwestycje ,podobnie jak powinno się maksymalnie ograniczyć inne socjalne świadczenia! A teraz macie przykład co by się stało gdyby trasniety wygrał albo w wyborach do sejmu Koalicja .mimo ze kłamali ze nic co dane to oni nie cofną ,to by właśnie wszystko zlikwidowali pod pretekstem koronowirusa albo innym!!Taka jest ich wiarygodność ..

      • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 jest prezesem Grupy Ergo Hestia. Kieruje dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy -...

Najczęściej czytane