• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracuś, Osiłek, Ciamajda i Łasuch budują sztuczną wyspę

erka
31 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Trwa budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Maszyny pracujące przy budowie dostały imiona po bohaterach bajki o Smerfach.

Na Zalewie Wiślanym powstaje sztuczna wyspa - jeden z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawca przekopu - firma NDI - na potrzeby budowy sztucznej wyspy kupił specjalistyczny sprzęt - dwa specjalistyczne pontony oraz dwie pływające koparki. Inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać sprzęt w oryginalny sposób. Ponton Foyle został nazwany Pracusiem, ponton Nore - Osiłkiem, koparki pływające to Ciamajda i Łasuch.


Przekop przez Mierzeję Wiślaną to:


Urządzenia te umożliwiają prace w nietypowych warunkach, jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany.

- To bardzo płytki zbiornik. Jego średnia głębokość to 2,5 metra, a na dnie zalewu zalegają organiczne grunty o miąższości od 3 do 7 m - mówi nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy Wojciech Czyżewski z firmy NDI. Dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki pomogą w realizacji tej inwestycji. Taki sprzęt nieczęsto można spotkać na budowach, dlatego inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać go w oryginalny i żartobliwy sposób.

Smerfy na placu budowy



Ponton "Pracuś" - to ponton roboczy, o wymiarach 36 na 12 m, na czterech szczudłach o wysokości 18 m opuszczanych hydraulicznie. Przeznaczony będzie do prowadzenia prac czerpalnych, montażowych oraz rozładunku barek z piaskiem, które będą dobijać do grobli wyspy. "Osiłek" to ponton roboczy typu jack-up, o wymiarach 24 na 13 m, na czterech szczudłach opuszczanych hydraulicznie, które umożliwiają wynoszenie się całej platformy ze sprzętem ponad lustro wody. Służyć będzie do transportowania ciężkich maszyn budowlanych, z których prowadzone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Może pracować także w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Przekop Mierzei Wiślanej.


Koparka "Ciamajda" umożliwia przemieszczanie się po akwenie, jadąc po jego dnie. Służyć będzie do prowadzenia robót ziemnych i robót związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zbudowana jest z dwóch gąsienic o wysokości 1,8 m i szerokości 1,6 m, które w zależności od głębokości poruszania się (do czterech metrów) odpowiednio napełnia się wodą. W jej centralnej części umiejscowiony jest dwumetrowy pylon, na którym osadzona jest maszyna z osprzętem, która umożliwia wibrowanie ścianek, kopanie.

Z kolei koparka "Łasuch" służyć będzie do prowadzenia prac czerpalnych i przemieszczania gruntów niezdatnych do celów budowlanych. Sprzęt jest podobnej konstrukcji jak "Ciamajda", dodatkowo wyposażony w dwa pontony po obu stronach gąsienic oraz cztery szczudła, które umożliwiają zakotwienie maszyny pływającej do dna. Jako osprzęt będzie posiadał dwie specjalistyczne głowice ssące refulujące przeznaczone do gruntów mulistych oraz mineralnych. Odległość, na jaką umożliwia hydrotransport materiału, to tysiąc metrów bieżących.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej



W sierpniu 2019 roku Urząd Morski w Gdyni poinformował, że oferta złożona przez polsko-belgijskie konsorcjum spółek NDI oraz Besix jest najkorzystniejszą w przetargu na "Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Czas realizacji od daty podpisania umowy wyniesie 32 miesiące.

Przetarg obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
erka

Miejsca

  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19
  • Urząd Morski Gdynia, Bernarda Chrzanowskiego 10

Opinie (92) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tylko potraficie wszystko niszczyć... Lasy pod drogi, teraz kanał, a co z flora fauna przyroda zwierzatami (4)

    Wszystko sprzedające, won z Duda Kaczorem, Tuskiem

    • 21 53

    • Biedulek

      Leć poskarżyć się unijnym gejom. Może przekopią ci d... w poprzek. Na pewno z tego przekopu będziesz zadowolony.

      • 0 0

    • czyżby Ruski trol?

      • 1 2

    • Nie mieszaj Tuska do przekrętów PiS

      Co ma Tusk do rowka im. prezesa PISu? Weź se siana, PIS da ci.

      • 10 11

    • Aleś ty głupi człowieku

      • 10 7

  • Ocieplanie wizerunku (2)

    Czy już wiadomo o ile zostanie przekroczony inicjalny budżet inwestycji?

    • 71 34

    • Inicjalny...

      omajgad

      • 0 0

    • Pewnie o tyle samo, co za PO

      • 9 12

  • Każdy odpowiedzialny za realizację tej inwestycji powienien siedzieć w wiezieniu

    Wszyscy odpowiedzialni za te inwestycję powinni siedzieć w wiezieniu za niszczenie środowiska naturalnego i działanie na szkodę interesu publicznego. Jak ktoś nie zna specyfiki Żuław Delty Wisły to zanim napiszę komentarz przeczyta książkę pod Redakcją Bolesława Augustowskiego Żuławy Delty Wisły.

    • 2 2

  • NDI najgorsza firma , tak długo kaleczyli budowę Adamowicza w Gdańsku , bardzo kiepsko zrealizowana budowa

    • 0 1

  • Ciekawie będzie jak taka koparka zapadnie się w muł . Przeciez Zalew Wislany ma bardzo muliste dno..Pewnie napotkają Niemieckie czołgi z ostatniej wojny które tam zatonęły.

    • 1 0

  • Masakra z tymi niechcianymi budowami

    To najgorsze co może spotkać człowieka tzw.niespodzianka.na co komu ta przebudowa .Mam na własnej skórze wypraktykowane jak z drogi osiedlowej, zrobili drogę miejską by odciążyć korki,nie patrząc jak to utrudni życie mieszkańców osiedla.Tak nawiasem to temat dla Panów redaktorów zapraszam na Osiedle Lawendowe wzgórze nie daleko słynnego ronda pana adamowicza.

    • 1 0

  • Budować, budować. (2)

    Tylko tak powstaje dobrobyt - z ciężkiej pracy.

    • 9 6

    • (1)

      Zaplacisz za ten bezsensowny przekop. O tym pamietaj

      • 2 0

      • za wiele rzeczy nasi rodzice zapłacili

        a balcerowicz zniszczył i sprzedał. Tylko nie pisz że to był szmelc bo celuloza w Kwidzynie nie była szmelcem. Była jedna z najnowocześniejszych w tamtym czasie. Sprzedana za ułamek wartości. Już pewnie zarobiła tysiąckrotnie dla właściciela.

        • 0 1

  • dla kogo ta budowa? Po co naprawdę na ten przekop.?

    czy obecnośc wojsk amerykańskich w północno wschodniej Polsce ma z tym zwiazek.?

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Turystyka żeglarska *eksploduje* na Zalewie Wiślanym. Kanał gospodarczo ma niewielkie znaczenie.

    Ten kto tam bywał z żaglówką czy motorówką wie o czym pisze. Olbrzymi obszar do zagospodarowania turystycznego zyska znacznie na wartości za kilka lat to będzie letnie centrum wypoczynku w Kraju ....Sopockie pseudoatrakcje *Sołtysa* pociągną miasto do upadku. Idzie nowe w krajowej turystyce, kto tego nie zauważa ten *kiep*

    • 20 3

  • Ten cały przekop przez Mierzeję Wiślaną to droga i zbędna zabawa. (9)

    Skorzystają na nim jedynie posiadacze małych żagłówek, będą mieli łatwy dostęp z Mierzei do Zatoki.

    Przekop jest za wąski i za płytki by mogły tam wpłynąć jednostki na poważnie wykorzystywane w transporcie morskim.

    Ponadto w Elblągu nie ma żadnej sensownej infrastruktury portowej, drogowej i kolejowej i logistycznej. Po co powielać coś co jest już w Gdyni i w Gdańsku? Nie mamy takich potrzeb transportowych.

    Kanał nie ma żadnego znaczenia strategicznego. W razie wojny jest w zasięgu najprostrzej rosyjskiej artylerii i jest nie do obrony przez nasze wojska.

    Dodatkowo słona woda zaburzy ekosystem Mierzei Wiślanej.

    W skrócie, masa środków idzie na coś co nie jest nikomu potrzebne, a jest wręcz szkodliwe.

    • 105 80

    • wiadomo że chodzi głównie o turystykę żeglarską - i dobrze! (2)

      a co do słonej wody - m. in. po to będzie śluza, żeby tego efektu nie było - poza tym, Cieśnina Piławska nie ma żadnej śluzy, więc woda i tak się miesza

      • 12 6

      • a tobie misiu trudno pojąć że Cieśnina Pilawska jest naturalnym tworem? (1)

        poza tym kilka dobrych jesiennych sztormów i naniesie na przekop tyle piachu że kajak ledwo przepłynie

        • 4 7

        • Od tego sa sluzby hydrograficzne by odpowiednie glebokosci utrzymywać...

          • 1 1

    • (3)

      Człowieku nie rozumiesz najważniejszej rzeczy, chodzi o to aby Rosji dać wielkiego Kopa w cztery litery i to jest najważniejsze

      • 10 22

      • oj, a Rosja już płacze, ze wprowadzimy na Zalew nasze lotniskowce i krążowniki. Strategizne znaczenie przekopu to mogło być 10 wieków temu a teraz to ... Ale jak ktoś sie naogląda TVPiS to potem tak mu się w mózgownicy robi

        • 14 5

      • wiesz co czuje słoń, którego ugryzła mucha? Chyba nie...

        • 13 3

      • Ważniejsze jest środowisko niż polityczne gierki.

        • 6 12

    • Mi jest potrzebne (1)

      po co piszez bzdury?

      • 8 4

      • co z tego co napisał jest bzdurą ??

        prawda boli ? Takie są realia i fakty.

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane