• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracuś, Osiłek, Ciamajda i Łasuch budują sztuczną wyspę

erka
31 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Trwa budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Maszyny pracujące przy budowie dostały imiona po bohaterach bajki o Smerfach.

Na Zalewie Wiślanym powstaje sztuczna wyspa - jeden z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawca przekopu - firma NDI - na potrzeby budowy sztucznej wyspy kupił specjalistyczny sprzęt - dwa specjalistyczne pontony oraz dwie pływające koparki. Inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać sprzęt w oryginalny sposób. Ponton Foyle został nazwany Pracusiem, ponton Nore - Osiłkiem, koparki pływające to Ciamajda i Łasuch.


Przekop przez Mierzeję Wiślaną to:


Urządzenia te umożliwiają prace w nietypowych warunkach, jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany.

- To bardzo płytki zbiornik. Jego średnia głębokość to 2,5 metra, a na dnie zalewu zalegają organiczne grunty o miąższości od 3 do 7 m - mówi nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy Wojciech Czyżewski z firmy NDI. Dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki pomogą w realizacji tej inwestycji. Taki sprzęt nieczęsto można spotkać na budowach, dlatego inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać go w oryginalny i żartobliwy sposób.

Smerfy na placu budowy



Ponton "Pracuś" - to ponton roboczy, o wymiarach 36 na 12 m, na czterech szczudłach o wysokości 18 m opuszczanych hydraulicznie. Przeznaczony będzie do prowadzenia prac czerpalnych, montażowych oraz rozładunku barek z piaskiem, które będą dobijać do grobli wyspy. "Osiłek" to ponton roboczy typu jack-up, o wymiarach 24 na 13 m, na czterech szczudłach opuszczanych hydraulicznie, które umożliwiają wynoszenie się całej platformy ze sprzętem ponad lustro wody. Służyć będzie do transportowania ciężkich maszyn budowlanych, z których prowadzone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Może pracować także w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Przekop Mierzei Wiślanej.


Koparka "Ciamajda" umożliwia przemieszczanie się po akwenie, jadąc po jego dnie. Służyć będzie do prowadzenia robót ziemnych i robót związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zbudowana jest z dwóch gąsienic o wysokości 1,8 m i szerokości 1,6 m, które w zależności od głębokości poruszania się (do czterech metrów) odpowiednio napełnia się wodą. W jej centralnej części umiejscowiony jest dwumetrowy pylon, na którym osadzona jest maszyna z osprzętem, która umożliwia wibrowanie ścianek, kopanie.

Z kolei koparka "Łasuch" służyć będzie do prowadzenia prac czerpalnych i przemieszczania gruntów niezdatnych do celów budowlanych. Sprzęt jest podobnej konstrukcji jak "Ciamajda", dodatkowo wyposażony w dwa pontony po obu stronach gąsienic oraz cztery szczudła, które umożliwiają zakotwienie maszyny pływającej do dna. Jako osprzęt będzie posiadał dwie specjalistyczne głowice ssące refulujące przeznaczone do gruntów mulistych oraz mineralnych. Odległość, na jaką umożliwia hydrotransport materiału, to tysiąc metrów bieżących.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej



W sierpniu 2019 roku Urząd Morski w Gdyni poinformował, że oferta złożona przez polsko-belgijskie konsorcjum spółek NDI oraz Besix jest najkorzystniejszą w przetargu na "Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Czas realizacji od daty podpisania umowy wyniesie 32 miesiące.

Przetarg obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
erka

Miejsca

  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19
  • Urząd Morski Gdynia, Bernarda Chrzanowskiego 10

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • (1)

    Ciamajda to na cześć Jarka czy Mateuszka?

    • 16 11

    • Raczej Andrzeja

      łasuch to Jarek, tylko oszustka brakuje

      • 1 1

  • Ludzie o mentalności niewolników (2)

    zawsze będą przeciwni upodmiatowianiu Polski. Dziękuję dobranoc do niemiec.

    • 18 13

    • "Kolonizowany

      żyje "rozwiedziony" z rzeczywistością. Przyzwyczaił się, że nie ma wpływu na politykę ani historię i nawet po odzyskaniu niepodległości przez własne państwo, nie przejmuje odpowiedzialności za jego losy"

      • 4 1

    • Co ma podmiotowosc Polski do kompletnie irracjonalnej decyzji ekonomicznej i ekologicznej? Budowe przekopu moznaby porownac do wyburzenia wiezowca ktory kosztowal miliard pln tylko po to by zrobic miejsce na maly parking, mimo ze tuz obok jest juz parking 100 razy wiekszy.

      • 6 5

  • (3)

    Wg. nieoficjalnego źródła zbliżonego do rządu przewiduje się przedłużenie drogi wodnej z Elbląga do Lichenia.

    • 78 47

    • pękam ze śmiechu

      • 3 1

    • Guzik prawda - Kanałem Elbląskim do CPK (1)

      przez termy toruńskie Ojca Dyrektora

      • 13 6

      • Nawet jeśli, to zdecydowanie lepsze, niż

        Lotnisko w Berlinie zamiast CPK.

        • 8 6

  • Łasuch będzie "żarł" dużo paliwa, a Ciamajda wiadomo co. (3)

    Zresztą w dobie zbliżającego się kryzysu takie ogromne, a zarazem mało potrzebne inwestycje typu przekop czy CPK to absurd. Wiadomo, że w ten sposób (nie)rząd buduje sobie pomniki i daje mnóstwo stołków swoim ludziom, a jednocześnie chce zamrażać pensje, wstrzymywać zatrudnienie i awanse w budżetówce. Z wielkich inwestycji to elektrownia atomowa by się przydała, ale to może za 100 lat. PiS to już nie socjaliści, to zwyczajni komuniści.

    • 65 47

    • Dawno temu w Ameryce (1)

      Właśnie za pomocą dużych inwestycji publicznych rozpędzono gospodarkę po wielkim kryzysie lat 20 XX wieku

      • 10 3

      • za pomocą wielkich, ale sensownych inwestycji

        przekop jest nastawiony na jedyną firmę, która może w EB produkować gabaryty (General Electric, producent turbin). Zamech radził sobie świetnie z transportem lądowym. Nikt poza Amerykanami na tym nie zyska.

        • 5 3

    • jakiego kryzysu?

      • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Już widzę te kontenerowce wpływające przez Przekop (4)

    Elbląg niczym Rotterdam powala rosyjską gospodarkę na Bałtyku i morzu Barentsa
    a sztuczna wyspa na Zalewie stanie się Dubajem Wschodu
    a nad całością fruwają samoloty z CPK pod batutą Marcina VAT
    dookoła jeździ milion elektrycznych samochodów z Gór Izerskich zbudowanych na działce Matołusza

    • 39 27

    • (3)

      Ostatnio była prezentacja polskich samochodów elektrycznych ale wg tv nienawiść nic się nie dzieje. Bardzo dobrze niech kopią, na przekór ruskim i niemiaszką i ich podwładnym z po

      • 7 16

      • polskich? przecież pokazali VW iD oraz Jaguara E-Pace ze zmienionymi znaczkami

        • 9 2

      • jasne - pokazano samochodziki sztuk dwie. Ale nikt na czele z Krzywogębym nie ma pomysłu gdzie wybudować fabrykę bo okazuje się, że podzespoły produkowane są w kilku krajach. Tego TV Jacusia z Łagiewnika już nie pokazała...

        • 10 2

      • cóż polskiego w tych samochodach było?

        • 16 2

  • (1)

    Inwestycja totalnie bez sensu. Z portu Gdansk do Elblaga mozna dojechac w 50 minut. Wywalanie miliardow po to by to malutkiego portu mogl wplynac jakis kapec o nosnosci kilkuset ton jest kompletną bzdurą.

    • 16 16

    • nie ma nawet na Bałtyku takich statków.

      • 3 2

  • Nazwy właściwe zgodne z inwestorem

    I tymi którzy stoją za tą porażką.

    • 6 13

  • Czyli rząd to Gargamel?

    W sumie pasuje: złość na każdym roku, ale w gruncie rzeczy d...a!

    • 6 15

  • czyli kiedy chrzciny Lecha

    Najdroższy Prezes PIS , Prezydenta, Premiera i paru tam takich np. fundacji, zafundował wszystkim Polakom port, którego nigdy nie zbuduje. Na żaglówki starczyłby wahadłowy bus z przyczepą.

    • 16 16

  • Belgowie i dlatego Smerfy (1)

    konsorcjantem NDI jest Besix, firma z Belgii. A Smerfy są z Belgii i w ten sposób Belgowie promują swoje osiągnięcia na niwie komiksu i kreskówki. Brawo

    • 36 7

    • złotousty mateusz tak hejtuje konsorcjum z wykonawcami zagranicznymi

      A tu proszę Belgowie
      W Świnoujściu Chińczycy tunel budują
      Z naszego podwórka: trasa kaszubska - polaqua należąca do hiszpańskiej spółki dragados (Grupa ACS)
      hipokryta z tego mateuszka

      • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane