• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracuś, Osiłek, Ciamajda i Łasuch budują sztuczną wyspę

erka
31 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Trwa budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Maszyny pracujące przy budowie dostały imiona po bohaterach bajki o Smerfach.

Na Zalewie Wiślanym powstaje sztuczna wyspa - jeden z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawca przekopu - firma NDI - na potrzeby budowy sztucznej wyspy kupił specjalistyczny sprzęt - dwa specjalistyczne pontony oraz dwie pływające koparki. Inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać sprzęt w oryginalny sposób. Ponton Foyle został nazwany Pracusiem, ponton Nore - Osiłkiem, koparki pływające to Ciamajda i Łasuch.


Przekop przez Mierzeję Wiślaną to:


Urządzenia te umożliwiają prace w nietypowych warunkach, jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany.

- To bardzo płytki zbiornik. Jego średnia głębokość to 2,5 metra, a na dnie zalewu zalegają organiczne grunty o miąższości od 3 do 7 m - mówi nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy Wojciech Czyżewski z firmy NDI. Dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki pomogą w realizacji tej inwestycji. Taki sprzęt nieczęsto można spotkać na budowach, dlatego inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać go w oryginalny i żartobliwy sposób.

Smerfy na placu budowy



Ponton "Pracuś" - to ponton roboczy, o wymiarach 36 na 12 m, na czterech szczudłach o wysokości 18 m opuszczanych hydraulicznie. Przeznaczony będzie do prowadzenia prac czerpalnych, montażowych oraz rozładunku barek z piaskiem, które będą dobijać do grobli wyspy. "Osiłek" to ponton roboczy typu jack-up, o wymiarach 24 na 13 m, na czterech szczudłach opuszczanych hydraulicznie, które umożliwiają wynoszenie się całej platformy ze sprzętem ponad lustro wody. Służyć będzie do transportowania ciężkich maszyn budowlanych, z których prowadzone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Może pracować także w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Przekop Mierzei Wiślanej.


Koparka "Ciamajda" umożliwia przemieszczanie się po akwenie, jadąc po jego dnie. Służyć będzie do prowadzenia robót ziemnych i robót związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zbudowana jest z dwóch gąsienic o wysokości 1,8 m i szerokości 1,6 m, które w zależności od głębokości poruszania się (do czterech metrów) odpowiednio napełnia się wodą. W jej centralnej części umiejscowiony jest dwumetrowy pylon, na którym osadzona jest maszyna z osprzętem, która umożliwia wibrowanie ścianek, kopanie.

Z kolei koparka "Łasuch" służyć będzie do prowadzenia prac czerpalnych i przemieszczania gruntów niezdatnych do celów budowlanych. Sprzęt jest podobnej konstrukcji jak "Ciamajda", dodatkowo wyposażony w dwa pontony po obu stronach gąsienic oraz cztery szczudła, które umożliwiają zakotwienie maszyny pływającej do dna. Jako osprzęt będzie posiadał dwie specjalistyczne głowice ssące refulujące przeznaczone do gruntów mulistych oraz mineralnych. Odległość, na jaką umożliwia hydrotransport materiału, to tysiąc metrów bieżących.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej



W sierpniu 2019 roku Urząd Morski w Gdyni poinformował, że oferta złożona przez polsko-belgijskie konsorcjum spółek NDI oraz Besix jest najkorzystniejszą w przetargu na "Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Czas realizacji od daty podpisania umowy wyniesie 32 miesiące.

Przetarg obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
erka

Miejsca

  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19
  • Urząd Morski Gdynia, Bernarda Chrzanowskiego 10

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • News z tvpis panika na Kremlu Putin przerażony

    Po otrzymaniu wiadomości o postępie prac na mierzei Putin pilnie zwołał zebranie rządu.Powstanie supernowoczesnego 5o metrowego~głębokowodnego (standard PiS)portu w Elblągu zagraża upadkiem ekonomicznym obwodu Kaliningradzkiego /powiedział,a już czekające na wpłynięcie do niego 3y zespoły super fregat rakietowych okrętów podwodnych i rozpoznania radioelektronicznego(papierowych jak wszystkie z PiS)to realna grożba unicestwienia naszej wojskowej bazy,po czym wyszedł do pokoju obok pękając ze śmiechu z udanego żartu

    • 10 7

  • TW Trwam podała że po ukończeniu przekopu rakiety iskander samounicestwią się w gender

    a komisja Antoniego wreszcie dokończy raport smoleński

    • 8 6

  • co za i**otyczne nazwy

    • 3 7

  • Budować, budować. (2)

    Tylko tak powstaje dobrobyt - z ciężkiej pracy.

    • 9 6

    • (1)

      Zaplacisz za ten bezsensowny przekop. O tym pamietaj

      • 2 0

      • za wiele rzeczy nasi rodzice zapłacili

        a balcerowicz zniszczył i sprzedał. Tylko nie pisz że to był szmelc bo celuloza w Kwidzynie nie była szmelcem. Była jedna z najnowocześniejszych w tamtym czasie. Sprzedana za ułamek wartości. Już pewnie zarobiła tysiąckrotnie dla właściciela.

        • 0 1

  • Wywalić 2 miliardy na bezsensowny przekop dla stateczków o zanurzeniu 5 m.

    Typowa inwestycja PiS.
    Tymczasem ekspresową trasą nr 7 kontener dojedzie do Elbląga w godzinę.

    Pytanie nasuwa się niejedno, np. kto z PiS zarobi na tej "inwestycji" ? Czyj brat, kuzyn, instruktor itp.?
    A zapłacimy jak zwykle my. Pan, Pani, społeczeństwo...

    • 7 7

  • O to nie chodzi (1)

    Firma Besix zbudowała dziesiątki takich przekopów w Holandii,Belgii,ale tylko w Polsce napotkała na lewacka głupotę targowicy,wsparta Moskwą.

    • 6 9

    • W Belgii takie przekopy są co kilometr

      i wpływają w nie 500=metrowe wycieczkowce
      a Holandia to już jeden wielki przekop

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Turystyka żeglarska *eksploduje* na Zalewie Wiślanym. Kanał gospodarczo ma niewielkie znaczenie.

    Ten kto tam bywał z żaglówką czy motorówką wie o czym pisze. Olbrzymi obszar do zagospodarowania turystycznego zyska znacznie na wartości za kilka lat to będzie letnie centrum wypoczynku w Kraju ....Sopockie pseudoatrakcje *Sołtysa* pociągną miasto do upadku. Idzie nowe w krajowej turystyce, kto tego nie zauważa ten *kiep*

    • 20 3

  • dla kogo ta budowa? Po co naprawdę na ten przekop.?

    czy obecnośc wojsk amerykańskich w północno wschodniej Polsce ma z tym zwiazek.?

    • 4 0

  • Masakra z tymi niechcianymi budowami

    To najgorsze co może spotkać człowieka tzw.niespodzianka.na co komu ta przebudowa .Mam na własnej skórze wypraktykowane jak z drogi osiedlowej, zrobili drogę miejską by odciążyć korki,nie patrząc jak to utrudni życie mieszkańców osiedla.Tak nawiasem to temat dla Panów redaktorów zapraszam na Osiedle Lawendowe wzgórze nie daleko słynnego ronda pana adamowicza.

    • 1 0

  • Ciekawie będzie jak taka koparka zapadnie się w muł . Przeciez Zalew Wislany ma bardzo muliste dno..Pewnie napotkają Niemieckie czołgi z ostatniej wojny które tam zatonęły.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane