• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes BCT wciąż walczy o korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk

Wioletta Kakowska-Mehring
15 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezes BCT, Krzysztof Szymborski nie ustaje w wysiłkach, aby zainteresować polskie władze potrzebą rozwoju europejskiego korytarz transportowego północ-południe. Prezes BCT, Krzysztof Szymborski nie ustaje w wysiłkach, aby zainteresować polskie władze potrzebą rozwoju europejskiego korytarz transportowego północ-południe.

"Korytarze transportowe to europejska przyszłość i to na ich tworzenie powinniśmy asygnować jak najwięcej zasobów. Zarówno na poziomie centralnym, samorządowym, jak i w samym porcie" - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT i apeluje o powołanie pełnomocnika do spraw rozwoju korytarza Bałtyk-Adriatyk.



Korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk to inicjatywa, której podstawowym celem jest wzmocnienie strategicznych powiązań krajów i regionów na osi północ-południe, poprzez poprawę ich dostępności transportowej, intensyfikację transportu i promocję nowych kierunków przepływu ludzi i towarów. Jest on kontynuacją szlaku bursztynowego od czasów rzymskich będącego najkrótszą drogą transportową dla towarów przewożonych między ziemiami nadbałtyckimi i rejonem Morza Śródziemnego. Rozpoczyna się w portach polskich i kończący w portach Chorwacji, Słowenii i Włoch pozwala na szybki, tańszy i bardziej ekologiczny transport ładunków. Wciąż większość ładunków z północy na południe Europy musi jechać triami lądem albo morzem dookoła Europy.

- Powinniśmy skupić się na lepszej współpracy z unijnymi instytucjami rozwijającymi korytarze. Wskazane jest powołanie pełnomocników ds. rozwoju - mówił Krzysztof Szymborski, prezes BTC na zakończonych niedawno w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo. Prezes Szymborski walczy o rozwój transportu na linii północ - południe od wielu lat.
Kilka lat temu woził po Polsce na konferencje specjalnie zaaranżowany kontener w którym umieszczono makietę szlaku Gdynia - Rijeka z kolejkami, statkami, portami, suwnicami i sprzętem przeładunkowym.

- Jesteśmy przekonani, że kontener i makieta przyczynią się nie tylko do promocji korytarza i transportu intermodalnego, ale też przywołają u wielu sympatyczne wspomnienia z czasów własnego zainteresowania jeżdżącymi kolejkami - mówił wówczas Krzysztof Szymborski.
To było w 2012. A dziś?

- Nie można zmusić prywatnych firm do przeprowadzania konkretnych, skoordynowanych inwestycji, ale rząd ma narzędzia do wspomagania i sterowania zrównoważonym rozwoju transportu. Już dzisiaj powinniśmy wypracować wspólnie modele partnerstwa publiczno-prywatnego w portach i w logistyce, przecież za chwilę strumień funduszy unijnych skończy się - podkreślał prezes Szymborski. - Poza inwestycjami w infrastrukturę twardą, powinniśmy też zająć się miękką - a więc systemami teleinformatycznymi, dzięki którym możliwe będzie zarządzanie i sprawna komunikacja pomiędzy wszystkimi użytkownikami korytarza. W krajach starej Unii jest to norma, my mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia na poziomie podstawowym. Wydaje się korzystne i niezbędne wciągnięcie do współpracy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, potrzebne będą lokalne systemy, które będą mogły współtworzyć platformy całego korytarza.
Potrzebny jest też pełnomocnik. Jego rolą byłoby nie tylko opiniowanie czy konsultowanie planów rozwoju korytarza w jego części przebiegającej przez Polskę. Przede wszystkim konieczna jest synchronizacja pracy wszystkich stron, czyli samorządu, władz centralnych, wojewódzkich i  biznesu oraz pilnowanie, żeby wszystkie niezbędne projekty i prace były skoordynowane, wdrożone na czas i miały uzgodniony dostęp do środków finansowania, według wybranych priorytetów.

- Lekcja z poprzedniego unijnego okresu budżetowego wskazuje, że zabrakło strategicznej koordynacji dla inwestycji, np. chaotyczny rozwój kontenerowych terminali śródlądowych - dodaje Szymborski.

Uczestnicy debaty korytarz Bałtyk-Adriatyk na Baltexpo zgodzili się, że to nie tylko inicjatywa europejska, ale też olbrzymia szansa dla polskich firm.

- Mądra i efektywna współpraca na rzecz rozwoju korytarza Bałtyk-Adriatyk stworzy odpowiednie warunki dla dynamicznego polskiego handlu zagranicznego, dodatkowo dając szansę naszym firmom, w tym portom, na udział w wymianie handlowej Skandynawii z południem Europy. Nie zapominajmy, że zapewni jednocześnie sprawny transport wewnątrz kraju - argumentował prezes Szymborski.

Miejsca

Opinie (28)

  • Jak tam wyniki trójmiejskich terminali kontenerowych? (3)

    Podobno w BCT przeładunki nieźle spadły w drugim kwartale 2015

    • 18 9

    • tsunami prawdziwe

      • 8 2

    • To ciekawe.. (1)

      A na ul. Kontenerowej stosy kontenerów. Więc gdzie tu spadek?

      • 3 8

      • pustaki po imporcie....

        • 9 3

  • Prezes toczy beznadziejną walkę, ale trwa na stanowisku (3)

    Dopóki w tym kraju nie będą rządzili ludzie z wizją (jakąkolwiek), to wszystko będzie jak flaki z olejem.

    • 22 6

    • właśnie (2)

      Niemcy, a za ich sprawą Unia, traktuje ciągle Gdańsk jako swoje terytorium. Do tego Tusk i całe PO jedzą im z ręki więc Gdynia ma niewiele miejsca na strategiczne działania.

      Prezes Portu patrzy w perspektywie paru lat do przodu a nie strategicznie - jak ciągle tu pisze z uporem maniaka takimi krokami tylko POprawnie konserwuje zamiast rozwijać inwestycje prowadzone, które mają poprawić dostępność od strony lądu, a i zacząć rozbudowywać Port na Zatoce "połączony z Francuskim". Okazuje sie, ze prawdopodobnie nie będzie także nawet pkt. do rozładowywania gazu i gazociągu? Więc nie ma tak naprawdę strategicznej motywacji. Sama dzierżawa części terenu portu i scedowanie wszystkiego na operatora jakim jest np.prezes BCT, Krzysztof Szymborski to za mało, a na dodatek uważania tego za ogromny sukces.

      Zarząd i RN Portu za pkt. honoru winna myśleć i mocno działać nad rozbudową potencjału obecnie funkcjonujących terminali, budowę nowych technologicznie zintegrowanych na Zatoce. Dodatkowo ciągle przebudowywać infrastrukturę drogowa i kolejowa aby zwiększać dostępność terminali. Dokumentacja na Drogę Czerwoną i Węzeł rozpoczynający OPAT(część wykorzystująca przez Port ) dawno powinny być zaprojektowane i już w pewnych fazach wykonane.Bo to najbardziej istotne ogniwo korytarza i udziału drogowego i kolei w przewozie towarów do portu i wywozie z portu.

      • 4 5

      • (1)

        Piszesz o sprawach, co do których port nie ma władczych kompetencji (OPAT, droga czerwona, połączenia kolejowe, międzytorze jako zaplecze logistyczne dla ewentualnego nowego terminala). Port może podejmować decyzje inwestycyjne tylko na terenie, który do niego należy i to port robi, przeznaczając na to znaczne środki finansowe własne i unijne, o które sam występuje. W sprawach istotnych dla rozwoju portu, takich jak dostępność od strony morza, drogowa, kolejowa, czy tereny rozwojowe, port systematycznie występuje do podmiotów, które powinny sprzyjać rozwojowi portu (władze wszystkich szczebli, kolej, itd.), ale na ich opieszałość port nie ma formalnego wpływu. Strategia rozwoju portu w Gdyni jest pro-rozwojowa, niemniej dużo zależy od rozwoju międzynarodowego rynku przewozów (na który mają znaczący wpływ globalni oceaniczni przewoźnicy), jak również od decyzji władz i podmiotów od nich zależnych, a tu kłania się na ogół niekorzystna dla portu gdyńskiego polityka transportowa państwa i regionu, której sam port nie przeskoczy.
        Prezes BCT nie jest jakimś osamotnionym szeryfem działającym w kierunku rozwoju swojego terminala i tzw. korytarza transportowego. Port też dużo robi w tym kierunku, również na terenie BCT dzierżawionym od portu.
        Powinieneś to wszystko wiedzieć i nie pluć bezsensownie na władze portu.

        • 3 0

        • ale PORT może zawiązywać alianse, grupy nacisku, lobbing,...

          ma ku temu możliwości. Powinien mieć b.dobrą strategie, ponieważ działa w pewnym otoczeniu?

          • 3 0

  • G6 odeszło na DCT, czas pomyśleć o połączeniu BCT i GCT (2)

    bo nie wróżę wam przyszłości osobno....

    • 22 10

    • Razem czy osobno ja i tak nie widzę przed nimi świetlanej przyszłości (1)

      Słabo widzę ich możliwość konkurowania z DCT po rozbudowie, remoncie lini kolejowej do Pruszcza i wybudowaniu Pomorskiego Centrum Logistycznego

      • 17 1

      • konkurować bedą ale zintegrowane zaplecza tych terminali

        • 2 1

  • DCT Gdańsk

    Przyszłość... 10PLN na godzinę

    • 31 9

  • (2)

    Prezes BCT wbija sobie sam nóż w plecy promując konkurencję. Port w Rijece jest
    konkurencją dla Polskich portów, już dzisiaj na małą skalę ale jednak ładunki które powinny przechodzić przez Polskie porty!

    • 17 6

    • Port w Rijece jest w tej samej grupie ICTSI (1)

      • 4 0

      • czyli wiadomo o co chodzi

        BCT koń trojański, interes Polskich portów sprzedany, ICTSI pilnuje

        • 8 3

  • (1)

    Obysta sie obsr*li w gdansku od tych kontenerow.ciekawe jak dlugo wytrzymacie z ta polityka w tym porcie.juz maersk przebakuje ze bedzie wracal do gdyni.przy takim podejsciu do obslugi samochodow to zostanie wam jedna wielka smierdzaca kupa

    • 13 17

    • Rozumiem, że pojawią się na BCT ze statkami klasy Triple E i połączeniem oceanicznym? Zawrócą sobie na powiększonej obrotnicy, staną przy głębokowodnym nabrzeżu i bez przeszkód sobie zajmą na 4 dni nabrzeże i całe moce przerobowe terminala? Obudź się człowieku, to się nigdy nie stanie, nie ta skala przedsięwzięcia.

      • 13 5

  • Ta praca z pewnością nie leczy kompleksów.

    • 1 0

  • ..

    ..idea moze i sluszna ale na to Niemcy, a co za tym idzie tez Warszawka, nie pozwola - tak jak nie pozwolili np na polskie stocznie czy podpisywali kontrakty na gazociag po dnie morza omijajacy Polske..

    • 2 3

  • czemu rzad blokuje estakade (3)

    Przede wszytkim od wielu lat rząd blokuje uznanie estakady Kwiatkowskiego za droge krajowa, co wiazaloby się ze zwiększeniem dozwolonego nacisku na jezdnie i pozyskaniu srodkow centralnych na porządny remont. Rząd to blokuje, ponieważ ta droga jako strategiczna dla Bct w Gdyni ma wplyw na rozwój portu kontenerowego. Pilnują tam w wawie, żeby prezes był zadowolony, żeby w jego danzigu rozwijal się dct, a nie konkurencja gdynska. Ale już niedługo .

    • 14 8

    • Rządziło AWS, SLD, PiS i PO a biedna Gdynia ciągle zgrywa poszkodowaną (1)

      • 5 6

      • Niestety fakty są takie, że Donek dopilnował spraw gdańskich kosztem Gdyni.
        Okres gdańskiego bumu przypada właśnie na okres rządów PO. Zresztą, wystarczy sprawdzić jak dopływała kasa z budżetu centralnego i wojewódzkiego w przeliczeniu na 1 mieszkańca Gdyni i Gdańska.

        • 7 2

    • A kiedy był złożony wniosek i gdzie można go znaleźć, o zmianę klasyfikacji trasy Kwiatkowskiego?

      Poważnie pytam.

      • 2 2

  • Przyszłość to Gdańsk (2)

    4-5 mln TEU za 3-4 lata

    • 10 16

    • 4-5 mln TEU jak najbardziej będzie ale raczej trzeba będzie trochę dłużej poczekać

      • 4 1

    • No i mamy szczęśliwie rok pański 2019, a w 2018 Gdańsk miał rekordowe przeładunki na poziomie 1,9 mln TEU.

      Najtrudniej przewidzieć przyszłość, bo jeszcze się nie wydarzyła.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane