• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes Lotos Kolej jednocześnie zatrudniony u konkurencji

Robert Kiewlicz
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Anatol Kupryciuk (w środku) jest prezesem Lotos Kolej od maja 2017 r. Wcześniej związany był z PKP Cargo, największym konkurentem gdańskiej spółki. Z naszych informacji wynika, że dopiero kilka dni temu wypowiedział urlop bezpłatny poprzedniemu pracodawcy. Anatol Kupryciuk (w środku) jest prezesem Lotos Kolej od maja 2017 r. Wcześniej związany był z PKP Cargo, największym konkurentem gdańskiej spółki. Z naszych informacji wynika, że dopiero kilka dni temu wypowiedział urlop bezpłatny poprzedniemu pracodawcy.

Prezes Lotos Kolej był jednocześnie urlopowanym pracownikiem największego konkurenta swojej firmy, czyli PKP Cargo. Urlopu zrzekł się prawdopodobnie po naszych pytaniach w tej sprawie. Grupie Lotos ta sytuacja nie przeszkadza, PKP Cargo odmówiło nam komentarza.



Czy prezes firmy powinien być związany z konkurencją?

Przypomnijmy: w maju 2017 roku Lotos Kolej, czyli kolejowa spółka Grupy Lotos, zmienił cały zarząd. Pracę stracili wówczas prezes Henryk Gruca oraz wiceprezes Paweł Makurat. Zostali odwołani ponieważ odejścia wiceprezesa żądali pracownicy, prezes ucierpiał niejako przypadkiem.

W ich miejsce powołano Anatola Kupryciuka na stanowisko prezesa oraz Krzysztofa Wiktorowicza, na stanowisko członka zarządu. W marcu 2017 roku do zarządu dołączył jeszcze Maciej Piotrowski, na stanowisku drugiego wiceprezesa Lotos Kolej.

Anatol Kupryciuk to fachowiec od kolei: absolwent Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej, od 1981 r. związany z różnymi podmiotami grupy PKP. Bezpośrednio przed przyjściem do Lotos Kolej pracował jako dyrektor Biura Kierowania Przewozami w centrali PKP Cargo, a więc u największego konkurenta Lotos Kolej na rynku przewozów towarowych w Polsce.

Problem w tym, że - jak ustaliliśmy - od momentu powołania na stanowisko prezesa Lotos Kolej, Anatol Kupryciuk wciąż pozostawał pracownikiem PKP Cargo. W poprzedniej firmie otrzymał natomiast urlop bezpłatny.

O status zawodowy Kuprycniuka zapytaliśmy w PKP Cargo. Chcieliśmy wiedzieć, czy:

  • nadal jest on pracownikiem spółki,
  • na jaki okres udzielono mu urlopu bezpłatnego,
  • podczas trwania urlopu może podejmować zatrudnienie w innych firmach,
  • nie ma zakazu konkurencji?


PKP Cargo nabiera wody w usta

Odmówiono nam jednak odpowiedzi na te pytania.

- Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy Prawo prasowe przedsiębiorca jest obowiązany do udzielenia prasie informacji o swojej działalności, o ile na podstawie odrębnych przepisów informacja nie jest objęta tajemnicą lub nie narusza prawa do prywatności. Wskazany wyżej przepis ustawy nie znajduje więc zastosowania w niniejszej sprawie. Wobec powyższego PKP Cargo nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi - poinformował Trojmiasto.pl Ryszard Jacek Wnukowski z Biura Prasowego PKP Cargo.
Grupa Lotos zaskoczona

W tej sytuacji o informację poprosiliśmy Grupę Lotos, stuprocentowego właściciela Lotos Kolej. Informacje o zatrudnieniu prezesa u konkurencji zaskoczyły pracowników GL, ale udało nam się uzyskać oświadczenie samego zainteresowanego, który wcześniej nie chciał o tym rozmawiać.

- Od dnia 17 maja 2017 świadczę pracę na rzecz spółki Lotos Kolej. Wobec powyższego nie prowadziłem żadnej aktywności na rzecz podmiotów konkurencyjnych. Od poprzedniego pracodawcy otrzymałem urlop bezpłatny, którego zrzekłem się zgodnie z oczekiwaniami zarządu Grupy Lotos SA - zadeklarował Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
Pytania bez odpowiedzi

Nie udało nam się ustalić, kiedy prezes Lotos Kolej zrzekł się urlopu udzielonego mu przez PKP Cargo? Czy nastąpiło to tuż po objęciu funkcji w Lotos Kolej czy dopiero po przesłaniu przez nas pytań do PKP Cargo? Tego prezes nie chce ujawnić.

Także Grupa Lotos nie udzieliła nam informacji o tym jakie dokładnie były "oczekiwania zarządu" wobec szefa Lotos Kolej i kiedy zostały zrealizowane.

Pracownicy domagają się wyjaśnień

Ujawnieniem zawodowych zależności prezesa oburzone są związki zawodowe działające w Lotos Kolej.

- Jesteśmy zaskoczeni całą sprawą. Znaliśmy przeszłość naszego prezesa i ufaliśmy, że nie ma ona wpływu na dalszy rozwój naszej spółki - mówi Radosław Czerniak, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Transportu Kolejowego Grupy Lotos. - Ale w tej sytuacji trudno nam w to nadal wierzyć. W spółce wprowadzana jest nowa struktura i likwidowane są kolejne stanowiska, a prawie codziennie odchodzi z firmy kilkoro pracowników. W środę złożyliśmy w biurze zarządu Grupy Lotos pismo podpisane przez cztery związki zawodowe (ZZPTKGL, Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Ciągłego, Związek Zawodowy Inżynierów i Techników Grupy Lotos i Związek Zawodowy Obrony Pracowników w Grupie Lotos) wzywające zarząd do do pilnego spotkania z załoga w celu wyjaśnienia sytuacji w Lotos Kolej.
Lotos Kolej i PKP Cargo: najwięksi konkurenci

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych, notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Lotos Kolej jest największą konkurencją PKP Cargo i wiceliderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem realizowanej pracy przewozowej. W 2003 roku spółka operowała sześcioma lokomotywami, dziś zarządza około stu elektro- i spalinowozami.

Jeszcze w 2015 roku spółka Lotos Kolej miał zadebiutować na warszawskiej giełdzie. Spekulowało się, że spółka pozyska partnera finansowego. Pojawiły się nawet propozycje od firm. Zainteresowanie wyrażała spółka PKP Cargo, do złożenia oferty szykowało się też CTL Logistics i OT Logistics.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • On musi fachowiec najlepszy! Bylo zostać przy osmiorniczkach a tak DOJNA ZMIANA .
    Ci to maja rozmach!

    • 6 1

  • Wielki pan Jan.M i jego "podnóżek" Wojtek (4)

    w LK już się poukładali z nowym zarządem.
    Jeden odmawia poparcia innym związkom,a drugi donosi i szczuje na kolegów,żeby tylko być pochwalonym i poklepanym po ramieniu przez nowy zarząd.Jeszcze niedawno właził w d..ę poprzednikom,ale tacy zawsze byli i będą.Koledzy go rozliczą.

    • 11 2

    • Jeżeli to wszystko prawda

      to wypisuję się z BZZ.Nie chcę mieć nic wspólnego z konfidentami,którzy donoszą na kolegów z pracy.

      • 9 2

    • Kolega

      Donosi bo co innego nie umie robić , chyba wszyscy pamiętamy jak rządził na początku dyspozyturą.

      • 10 2

    • Dyspozytor

      ''Podnóżek'' Wojtek stoi murem za nieudolnym Zarządem LK a pracowników ma głęboko w d....pie - jaki pan taki kram. W głowie mu stołek i władza i pogarda do tych co nie są z nimi. Wojciech chodzisz po dyspozyturze i pleciesz głupoty bo co innego nie umiesz robić, czekamy na taką chwilę gdy koledzy Ci dadzą kopa w cztery litery

      • 8 2

    • Potwierdzam. Tak właśnie działa BZZ. Poukładali się z Zarządem, siedzą cicho i nie reagują na ten bandytyzm. Wstyd!!!!

      • 3 2

  • urlop na zakładzie Cargo w Gdyni by pracowac w centrali; urlop w centrali by pracowac w Lotosie; nie zdziwilbym sie gdyby byla mowa tylko o rezygnacji z urlopu w centrali a w razie wtopy jako prezes łagodne lądowanie spowrotem na zakładzie w Gdyni; z bezpośrednich kontaków to zero decyzyjności, zero wizji, zero pomysłów. nazywany zegarmistrzem od podróży na pólnoc po wskazówki. W Cargo odetchneli po odejsciu

    • 9 0

  • spółki skarbu państwa

    czyli misiewicze w akcji...
    ...pełen profesjonalizm

    • 6 0

  • I to jest kur@ skandal!

    Skandal

    • 6 0

  • wielkie mi halo. przeca to taki zwyczaj

    znany jest przypadek prezydenta wielkiego miasta który jako właściciel kilkunastu mieszkań potrafi te mieszkania wynajmować i na tym zarabiać. a przeca jest to działalność konkurencyjna do zarządzania miastem i nikt jakoś nie krzyczy.

    • 1 4

  • Skandal !!!

    • 6 1

  • LK (1)

    Prawda jest taka, ze poprzednia ekipa zbudowała firmę LK od podstaw. Szefostwo miało wizję i prowadząc dobrze ludzi rozwijało firmę. Oczywiście, niektóre rzeczy można było zrobić, inaczej, lepiej... tylko czy aby na pewno. Jak to mówią po wynikach ich poznacie.... na przestrzeni 14 lat mówiły wszystko ( kto wie to wie). Błędem było to , że jak to bywa niektórym ludziom dano za dużo i uwierzyli, ze im wszystko wolno... część ludzi zarabiała za dużo, dostawała comiesięczne premie, jazdy samochodami służbowymi, markowanie pracy itp( a ci co faktycznie robili jakieś ochłapy co 3 miesiace) i to powoli psuło firmę od środka. To wszystko się urwało po zmianie prezesów... i to pośrednio było by dobre dla firmy!!! ALE.... niestety nowa zmiana nie chce wcale dobra firmy.... ma za zadanie zniszczyć wszystko..... nowe kadry z Cargo..... ( nie możesz pokonać konkurenta - wykup go - co się nie udało albo zniszcz od wewnątrz)) LK już od marca - kwietnia będzie firemką, która wywozi paliwa tylko z LOTOSU!!!

    • 19 4

    • Koledzy jeżeli dalej będziecie myśleć że firma się sama obroni to już możecie składać wypowiedzenia rozkładanie Lotos kolej na łopatki trwa no stop cargo uderza z całą siłą

      • 9 2

  • A szkoda, taka firma! (6)

    To wszystko tłumaczy działania nowego zarządu sa skierowane tylko w kierunku zniszczenia firmy. Reorganizacja mająca na celu usunięcie jak największej ilości specjalistów. Nie podpisywanie nowych umów asparaliżuje firmę którą później przejmie PKP Cargo - pewnie aportem rzeczowym dając stare lokomotywy w zamian. A wszystko za przyzwoleniem z samej góry. Wstyd. I oni śmią mówić o kolesiostwie, nepotyźmie czy układzie? Jakim prawem?

    • 5 2

    • firma przewozi (5)

      20 -25 % więcej niż w zeszłym roku - a tu cały czas nagonka. Z tego co wiadomo to ze specjalistów nikogo nie zwolniono - po co takie komentarze. A konkurencja dla Cargo to jest taka jak z całym szacunkiem pożyczki u " Bociana " dla PKO. I nie piszcie że Pisowski agent, trol albo coś podobnego - tylko normalny obywatel. Pozdrawiam

      • 7 4

      • Teraz przewozi więcej,bo Grupa więcej zleca. (4)

        Poza tym,firma funkcjonuje na umowach zawartych przez poprzedników,a nowych umów brak! Będziesz też taki "obiektywny" po wygaśnięciu obecnych umów???

        • 6 4

        • czy to ważne (3)

          od kogo wozisz? Przecież wszyscy wiedza że pieniądze są z grupy za paliwa reszta to grosze, węglarki z tłuczniem przecież tego nikt chyba poza LK nie chce wozić szczególnie tam gdzie stoimy kilka dni za załadunkiem. Wcześniej kontrakty były brane na siłę na granicy opłacalności byle był tonaż i premia dla opiekuna. Co rok było kreatywne liczenie EBIT-u żeby dobrze zamknąć budżet. Przecież nikt się z tym nie krył.

          • 3 4

          • To jeszcze wytłumacz geniuszu (2)

            skąd drugie miejsce w przewozach towarowych?Skąd tyle nowych miejsc pracy co roku?Skąd tyle nagród dla Firmy?Staniesz przed ludźmi,którzy będą musieli być zwolnieni i powiesz Im to w oczy??? Gdzie umowy na kontenery,stal i inne? Obyś pierwszy wyleciał na pysk.

            • 3 3

            • że sie wtrące (1)

              skoro firma w ciągu roku zwiększyła przewozy i nie zwolniła nikogo, poszukuje maszynistów do pracy - to o co chodzi pracownikom? Nie dogodzisz ( chyba że jak niektórzy piszą kończą się przywileje )

              • 2 3

              • chodzi

                o równe traktowanie o którym napisano w układzie zbiorowym, regulaminie i w kodeksie pracy.

                • 7 1

  • W Grupie Azoty też chyba mają braki kadrowe !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane