Prom 'Nova Star" wypłynie dopiero we wrześniu. Wizerunkowa klapa PŻB

Najnowszy artukuł na ten temat

Zwiedziliśmy prom Nova Star


Prom "Nova Star" zamiast wozić pasażerów między Gdańskiem a Nynäshamn, pływa głównie od Stoczni Remontowej do Bazy Promowej. Wczoraj po raz ósmy przełożono termin pierwszego rejsu, a pytany o powody tego przesunięcia armator PŻB Polferries zbywa nas "oszczędnym" komunikatem.



Od końca czerwca opisujemy losy promu "Nowa Star", który został wydzierżawiony przez polskiego armatora PŻB Polferries. Prom miał wypłynąć w swój pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn w barwach Polferries 25 czerwca. Niestety, tuż przed tym terminem poinformowano, że z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora" rejs przełożono na 29 czerwca, a potem już poszło. Z 29 czerwca przełożono na 5 lipca, z 5 lipca na 9 lipca, potem pojawiła się informacja, że 11 lipca, potem że 21 lipca, z 21 przełożono na 31 lipca, później na 2 sierpnia, a z 2 sierpnia na 4 sierpnia. Najnowszy komunikat na stronie PŻB mówi już o 3 września. W sumie przekładano termin pierwszego rejsu osiem razy!

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Komunikat zawsze jest oszczędny: "Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA informuje o przesunięciu terminu wprowadzenia promu Nova Star do eksploatacji na linię Gdańsk-Nynäshamn na dzień 03.09.2018 z przyczyn technicznych niezależnych od armatora".

Problemy techniczne niezależne od armatora?



Przypomnijmy: kilka miesięcy temu Polska Żegluga Bałtycka ogłosiła, że w oczekiwaniu na nowe promy zmuszona została do wzmocnienia swojej floty na Bałtyku przez dzierżawę używanej jednostki. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata od armatora z Singapuru ST Engineering Marine Ltd. W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, jego stan był dużo gorszy, niż zakładano, choć jest to w miarę nowa jednostka, bo zbudowana w 2011 roku. Same tylko przewidziane harmonogramem prace remontowe zakończyły się zaledwie kilka dni przed planowanym pierwszym rejsem. Niestety firma klasyfikująca DNV GL zażądała dodatkowych prac, bez nich nie chciała podpisać dokumentów o dopuszczeniu do żeglugi.

Problem w tym, że prace zlecał i nadzorował właściciel jednostki, czyli armator z Singapuru. Dlatego PŻB wciąż twierdzi, że przesunięcia rejsu są z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora". Niedoszli pasażerowie mają jednak żal do PŻB. Nie rozumieją, dlaczego armator sprzedawał rejsy statkiem, na którego remont nie miał wpływu. To było ryzykowne, bo w trakcie prac remontowych zawsze może coś pójść nie po myśli.

- Sezon w pełni, a konfitury zbierze ktoś inny. Niestety stracono najlepsze miesiące. Polferries potrzebuje nowszego promu na tak prestiżowej linii jak Gdańsk-Nynashamn. Zwłaszcza że konkurencja nie śpi i wprowadza nowe promy, a Wawel, który pływa na tej trasie, już nie spełnia wymagań pasażerów. Nie rozumiem, jak mogło do tego dojść. Na ile zły był stan techniczny przecież jeszcze całkiem nowego promu. Mam wrażenie, że zabrakło kompetencji. Należało przed podpisaniem umowy sprawdzić statek od zęzy do czubka komina. Może nawet powierzyć to zadanie zewnętrznym instytucjom klasyfikującym. Myślano, że wystarczy tylko przemalować prom na swoje barwy i koniec - ocenia Maciej Borkowski, publicysta i komentator, ekspert od gospodarki morskiej.
A konkurencja faktycznie nie śpi. Pod koniec września linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom, który oprócz ładunków zabierze też pasażerów.

Tym razem aż miesiąc



Wcześniej przesuwano termin o kilka dni, tym razem przesunięto o miesiąc. Sytuacja wydaje się więc poważna. Zapytaliśmy PŻB, skąd ta decyzja. Czy problemy z promem okazały się aż tak poważne? Dlaczego nie może on wejść do ruchu? Czy już oszacowano straty z powodu opóźnienia? Co z klientami, czy otrzymali zwrot pieniędzy? Co z załogą promu, czy otrzymuje wynagrodzenie?

- Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z przykrością informuje, że z uwagi na kolejny niedotrzymany termin oddania promu Nova Star przez właściciela - firmę ST Engineering Marine Ltd. z Singapuru zmuszony jest przesunąć wprowadzenie jednostki do eksploatacji na dzień 3.09.2018r. Zawiadamiamy wszystkich pasażerów o anulowanych odejściach promu. Tak jak poprzednio proponujemy naszym pasażerom wyjazdy w innym terminie promami armatora, także na innych trasach, udzielamy dodatkowych rabatów oraz zwracamy pełną kwotę za zakupione bilety na prom Nova Star.  Staramy się odpowiadać naszym klientom i reagować indywidualnie w większości przypadków. Za wszelkie utrudnienia bardzo przepraszamy - informuje Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. A odpowiedź znów jest oszczędna.

Straty wizerunkowe trudne do odrobienia



Opóźnienie wejścia do ruchu promu "Nova Star" kosztuje. Nie wiadomo jednak, jak dużo, i kto ponosi te koszty. Prom nie zarabia, trzeba się liczyć z roszczeniami niedoszłych klientów i opłatami za nieplanowany pobyt w Bazie Promowej. To się da policzyć, choć jak widać PŻB nie chce ujawnić, jakie są straty. Gorzej ze stratą wizerunkową.

- Zepsuto mi dawno zaplanowany urlop. PŻB dało plamę. Pieniądze obiecują oddać, ale kiedy? Teraz moją rodzinę podróż do Polski może wielokrotnie więcej kosztować - informował nas pan Roman ze Szwecji, który planował urlop w Polsce.
- Dla mnie PŻB jest całkowicie spalone. Wyjazd do Polski mamy wykupiony w marcu na 12 lipca - informował nas kilka dni temu pan Wiesław. - Ciągle przekładają terminy, na razie nie wiemy, czy nasz rejs będzie odwołany. Ciekaw jestem, do kiedy tak się będą z nami bawić. Dobrze, że jest szwedzka Stena Line.
PŻB nie ma ostatnio szczęścia do wizerunku. Chodzi o budowę promu, którą rozpoczęto rok temu. Choć słowo "rozpoczęto" jest nadużyciem w tej sprawie. W czerwcu 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej położono stępkę pod nowy prom. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Polska Żegluga Bałtycka to przedsiębiorstwo państwowe działające pod marką Polferries. Ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.

"Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich. "Nova Star" ma pływać na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem "Wawel". Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. Nic więc dziwnego, że prom zainteresował podróżnych.

Opinie (129) 9 zablokowanych

  • To jest tak żałosne... (5)

    Że nawet śmiać mi się nie chce...

    • 130 7

    • Ta, bo premier z prezydentem i kotem Jarka rządzą w Remontowej... (2)

      Ludzie czy was po**balo?

      • 6 28

      • A co ma Remontowa do rzeczy? Co im zlecą zrobią, a że wychodzą kolejne krzaki nie zauważone przez pisiewiczów to nie wina Remontowej.

        • 35 4

      • PŻB

        Premier z prezydentem i kotem Jarka poprzez swoich przedstawicieli rządzą w państwowym przedsiębiorstwie PŻB i to wiele tłumaczy. W remoncie stocznia robi to, co zleca armator. To armator odpowiada za zakres prac, uzgodnienia z zakresu z towarzystwem itd. To tak, jak oddajesz samochód do warsztatu - robią, co zlecisz. Wynajęli rzęcha, zapewne kontrakt jest korzystny dla właściciela, no bo kontrakt trzeba umieć wynegocjować, a Misiewicze skąd mają to umieć? Pan płaci, pani płaci, społeczeństwo płaci.

        • 7 1

    • co tam gadasz.. (1)

      całe państwo to było u sowy..

      • 8 14

      • Teraz całe państwo jest u kota

        • 11 1

  • Zarząd do dymisji!!! Natychmiast, czy raczej "subito" bo oni też chyba zawierzali firmę Matce Boskiej czy coś takiego...!! (1)

    • 97 13

    • A Ty komu / czemu się zawierzyłeś ?

      • 3 13

  • (18)

    "PŻB to przedsiębiorstwo państwowe ... "
    Czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania ?
    Zarząd z nadania politycznego , nietykalna kasta imbecyli z książeczką partyjną i takie mamy efekty ich "pracy w zarządzie firmy ".
    Ale bez obawy nikomu nic się nie stanie kolesie z ul. Wiejskiej w razie kłopotów dorzucą troszkę grosza z naszych podatków kosztem np. osób niepełnosprawnych albo dzieci czy emerytów.

    • 145 9

    • Ekstaza (13)

      Uwazaj gosciu bo z radosci i uciechy odlecisz .
      Nic tak nie cieszy jak porazka Polskiej firmy , prawda ?

      • 7 48

      • odróżnij firmę polską od państwowej.

        macki państwa powinny zostać ograniczone do minimum. Przykład - "ratowanie" stoczni gdańskiej, podczas gdy prywatne doskonale sobie radzą.

        • 42 3

      • TAK (7)

        Dokładnie tak. Nic tak nie cieszy. Bo kto nie przyklaśnie na zdanie i czyny rządzącej partii ten wywrotowiec, nie polak, antypolak, lewak, tvnowiec, i co jeszcze. I niech tak będzie. Ale jak nazwać tych co przez palce patrzą te wszystkie klapy, kłamstwa, oszustwa? Co trzeba mieć w głowie żeby w spółce skarbu Państwa zmienić prezeza 8 razy w ciągu trzech lat? Co trzeba mieć w głowie żeby kłaść stępkę bez projektu? Misiewicz, okręty podwodne, caracale, BOR i rozbite limuzyny, TVPiS, sądy, niepełnosprawni w sejmie, a może milion elektrycznych samochodów. Jak można tego nie widzieć i mieć pretensje do kogoś kto widzi? Aaaa wiem. Bo za PO było gorzej, i wszystko jasne.

        • 36 3

        • Dla przypomnienia (6)

          Za Po - 250 mld wyprowadzone z kraju do Niemiec Holandi i niewiadomo gdzie , a w nagrode nedzna posada dla Tusk i kilkoro jego kumpli .
          Stocznie zamkniete , kopalnie do likwidacji , lufthansa zamiast LOTu , tyrac do smierci za marny grosz , rodzina bez pomocy , edukacja dno kompletne , emigracja 2 mln mlodych polakow ,pieniadze z funduszy emerytalnych ukradzione , armia rozbrojona , rolnictwo na dnie , w sadach stare pryki pamietajace Bieruta , w teatrach nagie imbecyle latające po scenie , wszechobecna korupcja i zadowolone geby leniwych cwaniakow w Panstwowej TV , smiejacych się w twarz reszcie Polakow ……..
          Niemcy uznani za najlepszych przyjaciol zydow , Polska winna rozpetania 2 wojny swiatowej , kradziez z garazu szczegolowiej badana niz katastrofa samolotu z prezydentem i dowodcami wojskowymi ..........

          • 13 45

          • Tak bylo, wszystko ukradzione. Tylko nie wiadomo przez kogo bo nikomu zarzutow nie postawiono. Tym co postawiono, to je umorzono, a i jeszcze z publicznych pieniedzy trzeba bedzie placic za PiSowskie pomowienia. Ale to juz bylo gdy porpzednim razem rzadzil PiS.

            • 34 4

          • Co za id..a!

            W zasadzie, wyborca PiS w pigułce.

            • 28 4

          • jaka katastrofa samolotu,

            co ty wypisujesz PiSowcu. Przecież to był zamach!

            • 8 1

          • Im większa niekompetencja pisowcow...

            ... tym bardziej fruwają prawicowi publicyści. 250 mld - jakim głupim trzeba być, aby w to wierzyć?

            • 6 0

          • I jeszcze

            gradobicie, trzęsienie ziemi i koklusz.

            • 4 0

          • to teraz tak pisowski głupku

            1.jak nie wiadomo gdzie to poc co to piszesz? i czy wogóle?
            2.stocznie radzą sobie całkiem nieźle oprócz gdańskiej i szczecińskiej gdzie wiecej polityki niż roboty
            3.wole lufthanse niz LOT z opóźnieniami i usterkowymi samolotami
            4.to że ty tyrasz za marny grosz to raczej twoja wina
            5.rodzina bez pomocy? dziś za to najbardziej korzysta patologia do której dopłacasz
            6.może przytoczysz jaka jest emigracja dziś....
            7. fundusze? tu się zgodzę.ale dzis morawiecki funduje ci kolejny podatek od zarobków chachahcach i ściemnia że z tego skorzystasz bo państwo ci dołoży , jesli w to wierzysz to twój problem
            8.edukacja dno//? teraz jak najbardziej...
            9.armia rozbrojona???? chyba przez zerwanie kontraktu na śmigłowce i nic w zamian...ach zapomniałem o samolotach dla twoich wybrańców
            10.rolnictwo na dnie jest raczej teraz.....dzięki pisowskim utarczkom z rosją
            11. stare pryki pamietające bieruta? Vhyba myslisz o personach a nie o autach typu Piotrowicz, Kryze, Sasin, Karski, Jasiński, Jurgiel, Piecha i wielu innych
            12. wiesz, jak się nie chodzi do teatru a słucha o przedtsawieniach z tv pis to trudno....twój wybór
            13.o dzieisejszej korupcji nie będe się nawet wypowiadaj, bo ta polityczna jest najgorsza....a cwaniakach z TVPIS z nadania rydzykowej pseudouczelni również....o takich jak ty Kurski mawia vel ciemny lud
            14.o reszcie nawet mi się nie chce pisać......

            • 0 0

      • (1)

        Ekstaza ?
        O czym ty smęcisz dziecko?
        Jak kogoś może cieszyć marnotrawienie publicznych ( dla wyjaśnienia również twoich ) pieniędzy?
        Może dla ciebie nic się nie stało ale dla mnie to po prostu dziki kraj gdzie byle idiota może być prezesem państwowej firmy wystarczy ,że ma kolesi w partii .
        A to są tego efekty , bo Rysiu chciał się sprawdzić w biznesie ...

        • 19 3

        • albo "lubi konie"...

          • 4 0

      • Co to jest Polska firma? Znam tylko Polskę, kraj. (1)

        • 2 0

        • daj spokój

          z pisowską bufonadą z poziomu budki z piwem nie wygrasz...i tak nie zakuma..

          • 0 0

    • Gdańsk, Inowrocław, Łódź, Warszawa, itp itd (2)

      banan republik of Poland to jest w każdym większym mieście rządzonym przez PO

      • 5 21

      • a tych gdzie prawi i sprawiedliwi rządzą (1)

        to co jest?

        • 9 0

        • kropidlem i swiecona woda

          • 7 0

    • Niestety, we współczesnym świecie duże spółki chorują na to samo co państwowe molochy.
      Jeżeli właścicielem jest "zgromadzenie akcjonariuszy" to tak naprawdę nikt nie jest właścicielem. Większość kadry zarządzającej średnio szczebla to dyletanci i ślizgacze, którzy naginają rzeczywistość, by tabelki wyglądały ładnie, byle tylko kolejny kwartał czy półrocze utrzymać się na dobrze płatnym stołku. Jak "trup" wypadnie z szafy i spółka idzie na dno, to przeskakują do innej. Czasem dla picu kogoś się zwolni, ale syf którego narobił jest już nie do wyprostowania.

      • 5 0

  • czy prezesi PŻB zmieniają sie tak często jak prezesi Energii ? (3)

    PiSlandia to stan umysłu,
    kraj doprowadzany do ruiny przez Misiewiczów i innych partyjnych złodziei
    co na to Pinokio, który kładł stępkę w Szczecinie i obiecywał kraj mlekiem i miodem płynący ?

    • 94 13

    • Tak

      Czesto jak np. kandydaci na Prezydenta Wroclawia .

      • 3 10

    • Debil-troll z szafy budynia

      • 3 13

    • ciemny lud dalej w to wierzy

      uwierzysz???

      • 0 0

  • Brawo nasz rząd! (1)

    To głównie zasługa i sukces Pani Premier Szydło Pana Premiera Morawieckiego, Brawo Nowogrodzka z Panem Prezesem.

    To doskonała wiadomość dla Polski, polskiego przemysłu polskich obywateli.

    • 88 21

    • a te pieniądze im sie po prostu należały!

      • 9 0

  • (3)

    Dwa lata temu pływaly dwa promy jedna stwierdzili ze mały popyt.jak scena zaczęła zarabiać i wprowadzać promy to nagle znów zainteresowanie. I bardzo dobrze im teraz akcjonariusze powinni usunąć cały zarząd i kazać im z własnej kieszeni zapłacić za strty i zmarnowany czas.

    • 53 2

    • (2)

      Jacy akcjonariusze?

      • 8 0

      • W sumie to... my wszyscy. (1)

        Bo z czyich podatków zabiorą, by ratować ten twór?

        • 11 0

        • Akcjonariuszem jest SP

          A "my" jesteśmy SP potrzebni raz na cztery lata, tylko wtedy mamy pozornie cos tam do wyboru. Pomiedzy tymi momentami pozornego wyboru nie mamy nic do powiedzenia, choć faktycznie w SP sa tylko nasze pieniądze. Podsumowujac, pieniądze mamy pozornie, zobowiązania mamy w pełni realnie.

          • 2 0

  • Spokojnie (2)

    moze uda sie wybudowac slynne dwa piekne promy w Szczecinie plus kilka w Stoczni Gdanskien i bedzie ok. No wstajemy z kolan tylko dlaczego na glowe?

    • 72 5

    • Nowe, piękne promy z napędem elektrycznym (1)

      Zbudujemy tysiące promów elektrycznych

      • 11 0

      • Zbudujemy stocznie. Milion stoczni z napędem elektrycznym!

        • 1 0

  • Budowa będzie trwała pewnie latami, podobnie jak budowano Gawrona (1)

    • 47 5

    • ale co zaciag pisowski sie nachapie to jego, o emerytury martwic sie nie musza

      • 6 0

  • 40 lat doswiadczenia w oszukiwaniu ludzi...to sie zgodze. Moze poczatki Polferries byly piekne,(nowe promy,mila obsluga.) Teraz to BARKI do przewozenia BYDLA nie ludzi.Kasuja od ludzi duze pieniadze za usluge przewozowa,ktora jest na bardzo niskim poziomie,np: jedzenie serwowane na promie,wyposazenie kabin,dziwne odglosy wydawane przez prom podczas rejsu.Nie mozna byc pewnym czy doplyniesz do celu! a ostatnio najwiekszy przekret polferries!!! UWAGA! Prom nova star he he ….armator zainkasowal grube pieniadze od podruzujacych,obracal nimi przez 2-3 miesiace,( srednio 1200zl razy ok:1400 pasazerow razy ok: 90 dni) a potem odwolal prom ze wzgledow technicznych.W moim przypadku o tym ze, prom nie wyplynie informacja dotarla 4 dni przed data rejsu!!! Posiadam psa,i Ci ktorzy posiadaja zwierze domowe wiedza jak trudno o miejsce na promie.(musisz wykupic specjalna kabine) Biuro Polferries w Szwecji powiadomilo mnie ze "ONI" pokryja Wszystkie koszty zwiazane z tym faktem odwolania promu nova star.Nie jest tu mowa o sumie jaka wszyscy wplacili na rejs tym promem,to oczywiste ze te pieniadze musza wrocic w calosci...Mowa jest o dodatkowych kosztach zwiazanych z podroza. Ja uwazam ze, Polferries powinien "ustapic miejsca" na tej trasie (Gdansk-Nynäshamn-Gdansk) Profesjonalistom jakim jest stena line!!!

    • 50 14

  • (2)

    jak w dzisiejszych czasach mogą istnieć "państwowe" przedsiębiorstwa...Przecież to nie ma prawa bytu. Efekty widać powyżej. Ale u nas komuna wiecznie żywa

    • 35 2

    • Trochę mało wiesz. (1)

      Nie jest ważne, kto jest właścicielem (czyli do czyjej kieszeni trafia kasa), ale kto i jak firmą zarządza. Nie zawsze (szczególnie w przypadku dużych firm lub holdingów) właściciel jest najlepszym zarządcą. Po prostu wraz z wielkością przedsiębiorstwa rośnie stopień komplikacji, więc konieczne jest zatrudnienie fachowców.

      • 0 0

      • państwo z zasady zarządza najgorzej...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...