• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom 'Nova Star" wypłynie dopiero we wrześniu. Wizerunkowa klapa PŻB

Wioletta Kakowska-Mehring
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • Prom "Nova Star" miał być tegorocznym przebojem PŻB Polferries, a stał się wizerunkowa klapą.
  • Kolejny komunikat na stronie PŻB.
  • Prom "Wawel" pływa na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Jednostka ma już 38 lat.

Prom "Nova Star" zamiast wozić pasażerów między Gdańskiem a Nynäshamn, pływa głównie od Stoczni Remontowej do Bazy Promowej. Wczoraj po raz ósmy przełożono termin pierwszego rejsu, a pytany o powody tego przesunięcia armator PŻB Polferries zbywa nas "oszczędnym" komunikatem.



Od końca czerwca opisujemy losy promu "Nowa Star", który został wydzierżawiony przez polskiego armatora PŻB Polferries. Prom miał wypłynąć w swój pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn w barwach Polferries 25 czerwca. Niestety, tuż przed tym terminem poinformowano, że z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora" rejs przełożono na 29 czerwca, a potem już poszło. Z 29 czerwca przełożono na 5 lipca, z 5 lipca na 9 lipca, potem pojawiła się informacja, że 11 lipca, potem że 21 lipca, z 21 przełożono na 31 lipca, później na 2 sierpnia, a z 2 sierpnia na 4 sierpnia. Najnowszy komunikat na stronie PŻB mówi już o 3 września. W sumie przekładano termin pierwszego rejsu osiem razy!

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Komunikat zawsze jest oszczędny: "Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA informuje o przesunięciu terminu wprowadzenia promu Nova Star do eksploatacji na linię Gdańsk-Nynäshamn na dzień 03.09.2018 z przyczyn technicznych niezależnych od armatora".

Problemy techniczne niezależne od armatora?



Przypomnijmy: kilka miesięcy temu Polska Żegluga Bałtycka ogłosiła, że w oczekiwaniu na nowe promy zmuszona została do wzmocnienia swojej floty na Bałtyku przez dzierżawę używanej jednostki. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata od armatora z Singapuru ST Engineering Marine Ltd. W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, jego stan był dużo gorszy, niż zakładano, choć jest to w miarę nowa jednostka, bo zbudowana w 2011 roku. Same tylko przewidziane harmonogramem prace remontowe zakończyły się zaledwie kilka dni przed planowanym pierwszym rejsem. Niestety firma klasyfikująca DNV GL zażądała dodatkowych prac, bez nich nie chciała podpisać dokumentów o dopuszczeniu do żeglugi.

Problem w tym, że prace zlecał i nadzorował właściciel jednostki, czyli armator z Singapuru. Dlatego PŻB wciąż twierdzi, że przesunięcia rejsu są z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora". Niedoszli pasażerowie mają jednak żal do PŻB. Nie rozumieją, dlaczego armator sprzedawał rejsy statkiem, na którego remont nie miał wpływu. To było ryzykowne, bo w trakcie prac remontowych zawsze może coś pójść nie po myśli.

- Sezon w pełni, a konfitury zbierze ktoś inny. Niestety stracono najlepsze miesiące. Polferries potrzebuje nowszego promu na tak prestiżowej linii jak Gdańsk-Nynashamn. Zwłaszcza że konkurencja nie śpi i wprowadza nowe promy, a Wawel, który pływa na tej trasie, już nie spełnia wymagań pasażerów. Nie rozumiem, jak mogło do tego dojść. Na ile zły był stan techniczny przecież jeszcze całkiem nowego promu. Mam wrażenie, że zabrakło kompetencji. Należało przed podpisaniem umowy sprawdzić statek od zęzy do czubka komina. Może nawet powierzyć to zadanie zewnętrznym instytucjom klasyfikującym. Myślano, że wystarczy tylko przemalować prom na swoje barwy i koniec - ocenia Maciej Borkowski, publicysta i komentator, ekspert od gospodarki morskiej.
A konkurencja faktycznie nie śpi. Pod koniec września linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom, który oprócz ładunków zabierze też pasażerów.

Tym razem aż miesiąc



Wcześniej przesuwano termin o kilka dni, tym razem przesunięto o miesiąc. Sytuacja wydaje się więc poważna. Zapytaliśmy PŻB, skąd ta decyzja. Czy problemy z promem okazały się aż tak poważne? Dlaczego nie może on wejść do ruchu? Czy już oszacowano straty z powodu opóźnienia? Co z klientami, czy otrzymali zwrot pieniędzy? Co z załogą promu, czy otrzymuje wynagrodzenie?

- Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z przykrością informuje, że z uwagi na kolejny niedotrzymany termin oddania promu Nova Star przez właściciela - firmę ST Engineering Marine Ltd. z Singapuru zmuszony jest przesunąć wprowadzenie jednostki do eksploatacji na dzień 3.09.2018r. Zawiadamiamy wszystkich pasażerów o anulowanych odejściach promu. Tak jak poprzednio proponujemy naszym pasażerom wyjazdy w innym terminie promami armatora, także na innych trasach, udzielamy dodatkowych rabatów oraz zwracamy pełną kwotę za zakupione bilety na prom Nova Star.  Staramy się odpowiadać naszym klientom i reagować indywidualnie w większości przypadków. Za wszelkie utrudnienia bardzo przepraszamy - informuje Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. A odpowiedź znów jest oszczędna.

Straty wizerunkowe trudne do odrobienia



Opóźnienie wejścia do ruchu promu "Nova Star" kosztuje. Nie wiadomo jednak, jak dużo, i kto ponosi te koszty. Prom nie zarabia, trzeba się liczyć z roszczeniami niedoszłych klientów i opłatami za nieplanowany pobyt w Bazie Promowej. To się da policzyć, choć jak widać PŻB nie chce ujawnić, jakie są straty. Gorzej ze stratą wizerunkową.

- Zepsuto mi dawno zaplanowany urlop. PŻB dało plamę. Pieniądze obiecują oddać, ale kiedy? Teraz moją rodzinę podróż do Polski może wielokrotnie więcej kosztować - informował nas pan Roman ze Szwecji, który planował urlop w Polsce.
- Dla mnie PŻB jest całkowicie spalone. Wyjazd do Polski mamy wykupiony w marcu na 12 lipca - informował nas kilka dni temu pan Wiesław. - Ciągle przekładają terminy, na razie nie wiemy, czy nasz rejs będzie odwołany. Ciekaw jestem, do kiedy tak się będą z nami bawić. Dobrze, że jest szwedzka Stena Line.
PŻB nie ma ostatnio szczęścia do wizerunku. Chodzi o budowę promu, którą rozpoczęto rok temu. Choć słowo "rozpoczęto" jest nadużyciem w tej sprawie. W czerwcu 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej położono stępkę pod nowy prom. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Polska Żegluga Bałtycka to przedsiębiorstwo państwowe działające pod marką Polferries. Ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.

"Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich. "Nova Star" ma pływać na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem "Wawel". Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. Nic więc dziwnego, że prom zainteresował podróżnych.

Miejsca

Opinie (129) 9 zablokowanych

  • Skoro tyle razy wysyłają na stocznię, to musi być coś z tym statkiem. Osobiście nigdy bym nie wsiadł.

    • 27 0

  • Nie był bym pewny że ten prom wypłynie we wrześniu

    • 18 0

  • Nie był bym pewny że ten prom wypłynie we wrześniu

    • 12 0

  • Nie obwiniajcie Pisu i PŻB (5)

    Przez 8 lat rzadow PO i PSL przedsiebiorstwo to bylo zaniedbywane zostawione same sobie. Pozwalali a nawet lansowali Stene Line by weszla na nasz rynek i wykonczyla polskich armatorow ktorych i tak prawie nie bylo. Po i PSL chciala sprzedac PŻB zamiast zainwestowac kupujac nowe promy. Dla mnie barwy Polferries sa najpiekniejsze. Jak rzad w nia zainwestuje to beda sukcesy.

    • 9 60

    • (1)

      sasin? :D

      • 14 1

      • jojo?

        • 4 0

    • Słyszałeś kiedyś o konkurencji?

      Czy może jest tak samo zbędna jak opozycja?

      • 19 0

    • Jacek Placek.....hmm jeszcze godzinę temu hejtowałeś gości ASP na przystanku Woodstock. Teraz tu hejtujesz......daj se na luz;)

      • 8 0

    • placek

      Ale jestes porabany

      • 0 0

  • Wierzę i kibicuje PŻB (3)

    Dla mnie promy Polferries-u są najpiękniejsze i mają najładniejsze barwy jak promy MF Cracovia, mf mozovia, Baltivia czy Wawel. Mysle ze jak zbuduja nowe promy to Polferries nie bedzie mial sobie rownych.

    • 5 45

    • Naprawdę myślisz? :)

      • 13 0

    • Widać, że nie płynąłeś takim złomem jak Wawel, tylko co najwyżej popatrzyłeś.
      Jak ktoś płynął Wawelem i Steną, to już raczej na Polferries nie spojrzy.

      • 7 2

    • Piłeś - nie jedź, nie piłeś - wypij

      • 1 0

  • I to wszystko za nasze pieniądze

    Ale co tam, przecież się należy

    • 25 0

  • Proszę poszperać w necie, potem zabierać się za pisanie. (5)

    Zgodnie z dostępnymi informacjami:

    DNV-GL, z ramienia flagi, z dniem 31/07/2018 wystawił następujace certyfikaty:
    -DoC for dangerous goods;
    -ispp certificate;
    -Passenger ship safety Certificate
    -Load Lines;

    Ponadto status statku został dostarczony z dniem 01/08/2018.

    Co oznacza, że towarzystwo klasyfikacyjne-wydając ww certyfikaty, zakończyło swój przegląd, tym samym uznając, że statek spełnia wszystkie kryteria do wejścia na linię.

    Jednakże, PSC z dniem 01/08/2018 przeprowadziło rozszeżoną inspekcję znajdując 22 defficiency, mniejszej bądź większej wagi.

    Zgadywać moge, że statek:
    -musi skorygować dane uwagi przed wypłynięciem,
    -dostał czas na naprawę,
    lub
    -został aresztowany przez PSC do czasu skorygowania uwag.

    • 12 5

    • Wejdziesz na equasis.org i masz dokładnie wyszczególnione wszystkie nieprawidłowości. Sporo tego.

      • 4 0

    • ORP Orzeł też został aresztowany, ale uciekł! Ci też mogą uciec!

      • 5 0

    • Fakt (1)

      Brawo autor.Dzięki za prawdziwe informacje zgodne ze stanem faktycznym.Wreszcie ktoś napisał merytoryczny komentarz.
      Lepiej żeby Nova Star stała przy Westerplatte naprawiając drzwi pożarowe i nieszczelne zawory burtowe niż pływała z wysokim ryzykiem dla 1200 pasażerów.
      Zastanawia tylko fakt wyczarterowania promu(dwukrotnie zatrzymanego przez PSC w Algeciras) bez dogłębnej analizy stanu technicznego.Stocznia trwała od marca więc zakres prac był ogromny.
      DNV wystawiło papiery,zapewne dając kilka tymczasowych na które nasza administracja morska nie chce się zgodzić.Brawo dla PSC w Gdańsku!!!
      Dla potwierdzenia proszę odwiedzić Equasis.org - tam są wiarygodne informacje - historia inspekcji PSC dla tego promu.Miłej lektury.

      • 2 0

      • Statek pływa i nie przecieka - powinni go dopuścić

        tylko sklasyfikować go jako ryzykowny (np. jedna gwiazdka)
        Czy ktoś kto kupuje samochód podnieca się testami zgniotu - jeśli tak to proszę bardzo kupi sobie auto od producenta, który załatwił sobie lepszy papier (robiąc bezpieczne auto na przykład).

        • 0 3

    • Z info na equasis.org wynika, że nie został aresztowany, czyli to pewnie ta pierwsza opcja. Ciekawe czy w miesiąc będą w stanie ogarnąć te niedociągnięcia...

      • 0 0

  • PŻB jak Polska wstała z kolan !

    • 21 3

  • Oto właśnie Polska...

    Skrajna niegospodarność, brak planowania i manier oraz brud i bałagan.

    • 24 1

  • Przestancie hejtowac !!! (1)

    I tak promy Polferries są najpiekniejsze na Bałtyku. Trzeba poczekac na az zrobią dokladnie zeby bylo na wysokim standarcie.

    • 3 29

    • Co ma do tego że są piękne?

      Jak nie funkcjonalne?

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane