• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd. Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd.

Stena Estelle - pierwszy z dwóch nowych promów Stena Line już jest w Trójmieście. Na razie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Na trasę Gdynia-Karlskrona z pasażerami z Publicznego Terminalu PasażerskiegoMapka w Porcie Gdynia wyruszy już 4 września o godz. 21.



Stena Estelle, bo tak na imię ma nowa jednostka, trafi do eksploatacji na trasie Gdynia-Karlskrona z chińskiej stoczni. Jak widać, nie obędzie się jednak bez wizyty w polskiej stoczni, gdzie prom przejdzie ostatnie przygotowania do rozpoczęcia pierwszej regularnej podróży. Wizyta w gdańskim zakładzie ma potrwać ok. dwóch tygodni.

Stena Estelle - wymiary i konstrukcja



Mając długość 240 m, Stena Estelle jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena EmblaStena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Estelle, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obecnie pływające z Gdyni mają tylko 186 m dł (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?



Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Kiedy pierwsze wypłynięcie promu Stena Estelle?



- Planowane wejście nowego promu na linię Gdynia - Karlskrona to niedziela, 4 września, o godz. 21 wypłynięcie z Gdyni. Rejsy Stena Estelle są już dostępne w naszym systemie rezerwacyjnym - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka w imieniu Stena Line Polska.
To nie koniec. Kolejny ze statków, czyli Stena Ebba, która jest jeszcze w stoczni w Chinach, trafi do Polski jeszcze w tym roku.

- Południowy Bałtyk jest kluczowym regionem dla Stena Line, a nasza trasa Gdynia-Karlskrona stanowi podstawę dla naszego dalszego rozwoju i ekspansji. Stena Estelle wraz z siostrzanym statkiem Stena Ebba wyznaczą nowe standardy zarówno w elastyczności i jakości usług, jak również zadowolenia klientów. Są to największe statki w naszej flocie w klasie E-Flexer. Jesteśmy dumni, że już wkrótce Stena Ebba i Stena Estelle połączą jedne z najbardziej dynamicznych rynków w Europie - powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (109)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane